جدیدترین مطالب

پیام ایران به اسرائیل: از این پس دیگر می‌زنیم

پیام ایران به اسرائیل: از این پس دیگر می‌زنیم

اعظم ملایی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به حمله اول آوریل رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، بیش از ۳۰۰ موشک و پهپاد روانه سرزمینهای اشغالی کرد تا یک پیام روشن به اسرائیل بدهد؛ از این پس دیگر می زنیم؛ آن هم نه از طریق نیروهای جبهه مقاومت، بلکه مستقیم از خاکمان به سرزمین‌های اشغالیتان!

اسرائیل در استفاده از توان هسته ای علیه ایران درنگ نخواهد کرد!

اسرائیل در استفاده از توان هسته ای علیه ایران درنگ نخواهد کرد!

مرتضی موسوی خلخالی با تاکید بر این نکته می گوید که اسرائیل تنها بازیگر خاورمیانه دارای قدرت اتمی است و متذکر می‌شود که، «اگر سلسله کنش‌ها و واکنش‌ها و حملات و ضدحملات بین تهران و تل‌آویو ادامه پیدا کند تا نقطه‌ای که اسرائیل موجودیت خود را در خطر ببیند، برای استفاده از تمام قدرت خود درنگ نخواهد کرد». به همین دلیل دیپلماته پیشین کشورمان دامن زدن به شرایط کنونی را و به تبعش احتمال وقوع یک جنگ منطقه‌ای با اسرائیل را به هیچ وجه به نفع خاورمیانه نمی‌داند، چرا که امنیت و حتی موجودیت کل غرب آسیا به شکل جدی تحت الشعاع قرار خواهد گرفت.

اسرائیل بدون توجه به مقررات به فکر حمله به ایران خواهد بود؟

اسرائیل بدون توجه به مقررات به فکر حمله به ایران خواهد بود؟

یوسف مولایی می گوید که چون شورای امنیت بدون صدور قطع‌نامه و حتی بیانیه‌ای برای محکومیت حمله ایران به کار خود پایان داده است، از یک سو می‌تواند دست اسرائیل را برای حمله متقابل علیه ایران را ببندد. چرا که پشتوانه و چراغ سبز شورای امنیت را ندارد، اما مولایی همزمان اذعان داد که قوانین و حقوق بین‌الملل مُصرح توسط کشورها رعایت نمی‌شوند، به خصوص اسرائیل که سابقه طولانی در نادیده گرفتن قوانین و حقوق بین‌الملل دارد. از این حیث وی هشدار می‌دهد که تل‌‌آویو با برخورداری از حمایت سیاسی قدرت‌های بین‌المللی به راحتی می‌تواند این حق را برای خود متصور شوند که از توسل به زور با هر شدتی بهره ببرد. در نتیجه به گفته این حقوقدان، «اسرائیل شاید بدون توجه به آنکه شورای امنیت چه نگاهی دارد مستقیماً دست به اقداماتی بزند».

فضای ملتهب اقتصادی و اجتماعی در روزهای آتی فروکش می‌کند

فضای ملتهب اقتصادی و اجتماعی در روزهای آتی فروکش می‌کند

علی مطهری می گوید: چون اگر بنیامین نتانیاهو حمله متقابلی به ایران داشته باشد تنها به گرفتاری و بحران‌های فعلی خود اضافه کرده است. در حال حاضر اسرائیل و نتانیاهو با مشکلات بسیار زیادی دست به گریبان است. به همین دلیل من تصور می‌کنم که نتانیاهو مجبور است از کنار آن بگذرد و پاسخی به ایران ندهد. به هر حال اسرائیل دو هفته پیش با حمله به سفارت ایران در دمشق یک اشتباه جدی مرتکب شد و بایستی تاوان آن را می‌داد؛ اکنون هم که ایران این حمله را انجام داده است، من بعید می‌دانم که نتانیاهو بخواهد موضوع را بیش از این ادامه بدهد.

ایران تصویر جدیدی از موازنه قوا در منطقه ایجاد کرد

کارشناس مسائل بین الملل گفت: ایران در دفاع موشکی و پهپادی خودش، تصویر جدیدی را در زمینه موازنه قوا در منطقه ایجاد کرده که حامل این پیام برای رژیم صهیونیستی است که این رژیم نمی‌تواند به تجاوزات خود ادامه دهد و هر تجاوز با هزینه سنگینی مواجه خواهد شد.

Loading

أحدث المقالات

مقام روس: آمریکا دوباره آتش جنگ دیگری را در خاورمیانه شعله‌ور کرده است

تهران- ایرنا- «ویاچسلاو ولودین» رئیس دومای روسیه با اشاره به کسری بودجه آمریکا، واشنگتن را متهم کرد که با برانگیختن یک جنگ دیگر در خاورمیانه، به دنبال رهایی اقتصاد خود از “نکول” (بحران بدهی خارجی) است.

سازمان ملل: اسرائیل به محدودیت‌های «غیرقانونی» کمک به غزه ادامه می‌دهد

تهران- ایرنا- سخنگوی کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل متحد، امروز (سه‌شنبه) از تداوم اعمال محدودیت‌های «غیرقانونی» رژیم صهیونیستی اسرائیل در زمینه ارسال کمک‌های بشردوستانه به باریکه غزه خبر داد.

رئیسی: اقدام علیه ایران پاسخ سهمگین دارد

رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت اتخاذ اقدامات بازدارنده در برابر تداوم جنایات رژیم صهیونیستی در غزه بویژه از سوی کشورهای اسلامی، حمایت‌های کورکورانه برخ…

Loading

ورود ریاض به چالش جدید منطقه‌ای با کناره گیری حریری

۱۳۹۶/۰۸/۲۲ | گفتگو

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: کارشناس مسائل منطقه معتقد است عربستان وارد یک چالش منطقه‌ای جدید شده و کشورهای منطقه هم درحال آماده سازی خود برای رویارویی با این چالش هستند.

«حمیدرضا اکبری» با اشاره به مطرح شدن بازداشت ” سعد حریری”  در عربستان در محافل سیاسی و رسانه ای منطقه در پاسخ به این سئوالکه “آیا بیروت می تواند با شکایت به شورای امنیت حریری را به لبنان بازگرداند ؟” گفت:  بیروت می تواند یک پرونده حقوقی در این زمینه باز کند اما نتیجه دادن پرونده مهم است. با توجه به موضعی که آمریکا و سایر قدرت های جهانی در خصوص مسئله کناره گیری حریری از پست نخست وزیری لبنان اتخاذ و تلویحا از ریاض حمایت کرده اند، بعید است بیروت بتواند از طریق مجامع بین المللی پرونده  حریری را به نقطه مطلوب خود برساند زیرا پرونده های حقوقی که در مجامع بین الملل مطرح می شود حتما باید یک قدرت سیاسی پشت آن باشد تا به نتیجه مورد نظر برسد. اما این دلیل نمی شود که پرونده بازگشت حریری به بیروت در مجامع بین المللی مطرح نشود چرا که بار حقوقی خود را دارد. به علاوه، این یک نمونه نادر  در نظام بین الملل است که نخست وزیر کشوری را به کشور دیگر ببرند و در آنجا مجبورش کنند، کناره گیری کند و در همانجا نگه دارند.  از این موضوع می توان به عنوان یک مسئله جدید حقوقی نام برد.

ابعاد منطقه‌ای اقدام ریاض

این کارشناس تحولات غرب آسیا درباره سرنوشت پست نخست وزیری در لبنان گفت: اقدامی که عربستان درخصوص نخست وزیری لبنان انجام داد،  دارای ابعاد منطقه ای است به همین دلیل، لبنان درگیر مسائل منطقه ای خواهد شد. همانطوری که سید حسن نصرالله در سخنرانی اخیرش مطرح کرد عربستان و رژیم صهیونیستی بدنبال سوء استفاده از موضوع کناره گیری حریری هستند لذا نحوه کار دولت لبنان بستگی به شرایط منطقه دارد. حال، چه دولت پیشبرد امور در بیروت تشکیل شود یا سعد حریری به یک نحوی به عنوان نخست وزیر لبنان باقی بماند و دولت او به کارش ادامه دهد.

چالش های جدید

وی با بیان اینکه ریاض از فعالیت دولت سعدحریری راضی نبود، تصریح کرد: بطور حتم  اقدام عربستان پاسخی بود به اقدامات این دولت و نوع نفوذی که حزب الله بر دولت حریری داشت. در حقیقت، عربستان بیشتر به دنبال برهم زدن این وضعیت است. این اقدام ریاض در وضعیت منطقه تاثیر خواهد داشت  لذا کشورها از این دیدگاه ( تاثیرگذاری در منطقه ) با پرونده کناره گیری حریری مواجه می شوند. این کشورها موضوع کناره گیری حریری را صرفا یک موضوع مربوط به لبنان و عربستان نگاه نمی کنند. این موضوع عربستان وارد یک  چالش منطقه ای جدیدی می کند و کشورهای منطقه هم درحال آماده سازی خود برای رویارویی با این چالش هستند.

حزب الله کنشگر قدرتمند

این تحلیلگر تحولات غرب آسیا درباره توانایی عربستان برای محدود کردن حزب الله و تمام کردن تحولات سیاسی بیروت به سود ریاض گفت: باید این نکته را در نظر گرفت که حزب الله یک کنشگر بسیار قدرتمند در تحولات منطقه است لذا بعید به نظر می‌رسد عربستان بتواند کنشگری حزب الله را مهار کند البته بعضی تحلیلگران بر آنند که عربستان می خواهد حزب الله را در تحولات سوریه مهار کند و آن را به عرصه تحولات داخلی لبنان بکشاند. در حقیقت، ریاض می خواهد با این اقدام به ایران در تحولات سوریه فشار وارد کند ولی با توجه به اینکه طی چند سال اخیر هر پرونده ای که عربستان درمنطقه باز کرده با شکست مواجه شده است. کناره گیری حریری هم یک پرونده جدیدی است که ریاض در منطقه باز کرده و بدیهی است که مشکلات عربستان در منطقه افزایش خواهد داد. بیشتر این پرونده ها به ضرر عربستان تمام می‌شود.

منبع: تسنیم

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *