جدیدترین مطالب

الزامات ایران پس از مواجهه مقتدرانه با اسرائیل

الزامات ایران پس از مواجهه مقتدرانه با اسرائیل

محمدمهدی مظاهری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: هر چند مقامات کشورمان پیش از این حمله اعلام کرده بودند در صورت عملیات تلافی جویانه رژیم اسرائیل به خاک ایران، سریع و سخت به آن پاسخ خواهند داد؛ اما حمله اسرائیل (البته اگر حمله نهایی همین باشد) به حدی کم اثر  بود که به نظر نمی رسد جمهوری اسلامی ایران قصد پاسخگویی به آن را داشته باشد. با این وجود رسیدن اوضاع منطقه به این شرایط و قرار گرفتن در لبه مرز جنگ منطقه ای حاوی برخی درس ها و نکات است که باید به آنها توجه کرد. 

قدرت از غرب به شرق در حال انتقال است

کارشناس مسائل بین الملل گفت: قدرت در دنیا در حال جابه جایی از تمدن غرب به شرق است، با افول تدریجی آمریکا و همین طور کشور‌های غربی و وضعیت موجود، قدرت در طول زمان جابه جا می‌شود.

محکومیت تهدید تحریم دولت اسلام آباد از سوی آمریکا

دبیرکل شورای علمای شیعه پاکستان در واکنش به اظهارات اخیر سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان مبنی بر تهدید به تحریم کشور‌های علاقه‌مند به توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران گفت: این رویکرد یکجانبه را شدیداً محکوم می‌کنیم.

Loading

أحدث المقالات

رشد علمی و دستیابی به مرزهای دانش، گفتمان محوری انقلاب اسلامی است

تهران- ایرنا- معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: پس از انقلاب اسلامی نگاه به علم و فناوری توسعه و گسترش یافت زیرا رشد علمی و دستیابی به مرزهای دانش دال مرکزی گفتمان انقلاب اسلامی است.

کرملین: شرکت مستقیم آمریکا در درگیری اوکراین نتیجه عملیات ویژه نظامی روسیه را تغییر نخواهد داد

دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه به خبرنگاران گفت که ایالات متحده مستقیماً در درگیری در اوکراین دخالت دارد، اما این نمی تواند نتیجه عملیات ویژه نظامی روسیه را تغییر دهد.

ریابکوف: هدف بلینکن تضعیف روابط روسیه و چین است

معاون وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به اینکه واشنگتن می‌خواهد با سفر بلینکن به چین «ارتباط مسکو و پکن» را تضعیف کند، گفت: محرومیت شهروندان روس از پروازهای ترکیه به مقصد کشورهای منطقه آمریکای لاتین با اعمال فشار آمریکا مربوط است.

واکنش تند بیروت به فرود یک هواپیما با عبارت حک‌شده «تل‌آویو»

بعد از فرود یک هواپیمای اتیوپیایی در فرودگاه بین‌المللی رفیق حریری در بیروت که روی آن عبارت «تل‌آویو» حک شده بود، سازمان هواپیمایی لبنان فورا شرکت صاحب این هواپیما را مجبور کرد تا عبارت مذکور را پاک کند و دیگر چنین موضوعی تکرار نشود.

Loading

راهبرد خطرناک آمریکا در افغانستان

۱۳۹۶/۰۹/۱۸ | دفاعی و امنیتی

شورای راهبردی آنلاین- ترجمه: آمریکا قصد دارد فشار نظامی را به شکل گسترده‌ای بر طالبان در افغانستان افزایش دهد، اما چون فقط با افزودن چند هزار سرباز در افغانستان نمی‌تواند این کار را انجام دهد، رو به استفاده از قدرت هوایی خواهد آورد.

اندیشکده استراتفور نوشت: آمریکا قصد دارد تعداد بیشتری از گروه‌های مستشاری را در اختیار نیروهای امنیت ملی افغانستان قرار دهد تا کارآیی و توانایی آنها تقویت شود و در همین حال، می‌خواهد با حملات هوایی به اهداف طالبان، تاثیرگذاری بیشتری بر میدان نبرد داشته باشد.

واشنگتن همین حالا هم هواپیماهای بیشتری، از جمله شش فروند جنگنده اف-16، را برای گشت زنی در حریم هوایی افغانستان اعزام کرده (تعداد این جنگنده ها به 18 فروند رسیده) و در حال اعزام تعداد بیشتری بمب افکن بی-52 به افغانستان از طریق پایگاه‌های هوایی در منطقه خلیج فارس است. آمریکا همچنین برای اولین بار بعد از حدود پنج سال مخازن سوخت گیری مجدد هوایی را در افغانستان مستقر کرده تا هواپیماهای جنگی را قادر سازد برای مدت بیشتری بر فراز این کشور پرواز کنند.

آمریکا محدودیت های اعمال شده در خصوص حملات هوایی را نیز کاهش داده است. پیش‌تر مقامات نظامی برای پیشگیری از جنگی دائمی با طالبان باید پیش از صدور دستور حملات هوایی با این گروه در تماس بودند، اما این محدودیت دیگر وجود ندارد.

مقامات نظامی آمریکا اکنون از انعطاف بیشتری برای انجام حملات هوایی به پایگاههای طالبان برخوردارند. آمار اخیر تاثیر این امر را نشان می دهد: نیروهای آمریکایی در ماه سپتامبر 751 بمب را بر فراز اهدافی در افغانستان فروریختند که این میزان تقریبا 50 درصد بیشتر از ماه اوت و بیشترین میزان بعد از سال 2010 بوده است.

قدرت هوایی به کاهش تحرکات طالبان کمک و دفاع نیروهای امنیتی افغانستان را سفت و سخت تر خواهد کرد، اما آمریکا به اندازه کافی هواپیما ندارد که بتواند به طور همزمان در همه جای این کشور حضور داشته باشد و این نیروهای زمینی هستند که در نهایت عامل تعیین‌کننده موفقیت در جنگ‌های ضد شورشی هستند.

به علاوه این راهبرد یک راهبرد مخاطره آمیز است. حملات هوایی بیشتر و در عین حال وجود قواعد کمتر برای تعامل می‌تواند به بروز تلفات بیشتر در میان غیرنظامیان منجر شود که طالبان می‌تواند از آن برای جلب حمایت و جذب نیرو استفاده کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *