جدیدترین مطالب

پایان دو دهه همکاری کرملین و کاخ سفید

پایان دو دهه همکاری کرملین و کاخ سفید

حمیدرضا جوادی قلعه و سعید محمدی کاوند در یادداشت مشترکی برای دیپلماسی ایرانی می نویسند: مقامات کرملین چه در طول این ۲۲ سال و چه در زمانی که روسیه از انتقال رهبران داعش از سوریه، لیبی و سایر نقاط غرب آسیا تحت چتر حمایتی آمریکا به افغانستان هشدار می‌داد باید می‌دانستند که تروریسم و ادعای مبارزه با آن تنها یک کارت بازی در دستان مسئولان کاخ سفید است.
Loading

أحدث المقالات

مسکو: آلمان حق اخلاقی ندارد که با قربانیان نازی ها رفتار متفاوتی داشته باشد

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، در توضیح اظهارات برلین درباره مسئولیت ویژه آلمانی ها در قبال یهودیان، گفت: آلمان حق اخلاقی ندارد که با قربانیان جنایات نازی ها متفاوت رفتار کند.

Loading

مرگ علی عبدالله صالح پایانی بر 30سال استبداد

۱۳۹۶/۰۹/۲۱ | گفتگو

شورای راهبردی آنلاین - گفتگو: کارشناس مسائل خاورمیانه تاکید می کند که سیاست های سعودی ها در یمن کاملا شکست خورده است و مردم این کشور به هیچ عنوان راهی برای بازگشت و دخالت های عربستان و سایر بیگانگان در این کشور باز نخواهند کرد.

مصیب نعیمی کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با سایت شورای راهبردی آنلاین خاطر نشان کرد که علی عبدالله صالح پیش از مرگش هم به واسطه سال ها استبدادی که بر یمن روا داشته بود حامی نداشت و به همین دلیل مرگش پایان راه او بوده است.

 سئوال: تحلیل شما از مرگ  علی عبدالله صالح و جایگاه او در یمن چیست؟
علی عبدالله صالح بیش از 30سال بر یمن حاکمیت مستبدانه داشت و در نهایت  مردم برای برکناری او  انقلاب کردند، درنتیجه مورد قبول اکثریت مردم یمن نبود و تا قبل از مرگش همواره این نگرانی وجود داشت  که بازگشت مجدداش  بر مسند قدرت روند حاکمیت استبداد بر یمن غالب شود.
اگرچه باتوجه به اینکه دشمن خارجی به یمن حمله کرده بود در مرحله ای علی عبدالله صالح با مخالفین تجاوز عربستان همراه شد؛ اما بازهم بخاطر منافع و دگرگونی که همواره در شخصیت او بود تحت تاثیر امارات قرار گرفت و تبدیل به عنصری وابسته به متجاوزین تبدیل شد که رویکردی در ضدیت با مقاومت مردم علیه تجاوز بیگانگان داشت.
علی عبدالله اعلام کرد که می خواهد با عربستان سازش کند و  در همین راستا هم دست به حمله نظامی در یمن زد و چند مرکز در داخل صنعا را هم تحت کنترل خود گرفت که واکنش های مردمی شدیدی هم به دنبال داشت.
با پیروزی حرکت مردمی مراکزی که تحت سلطه علی عبدالله صالح بود بازپس گرفته شد او هم در صدد فرار و رفتن به سمت دشمن یمن بود که  هدف گلوله قرار گرفت.
درخصوص ترور او هم گمانه زنی های زیادی شده است که یکی از این احتمالات ترور عبدالله صالح از سوی امارات  است. در هر صورت قائله علی عبدالله صالح که بیش از چهل سال یمن را به خود مشغول کرده و زمینه ساز دخالت های بیگانه در این کشور شده بود تقریبا پایان یافته است.

سئوال: مرگ علی عبدالله صالح در عرصه داخلی یمن و منطقه پیرامونی این کشور چه اثراتی را به دنبال داشته است؟
ارزیابی مردم یمن از هر شخصیتی براساس میزان پایبندی او به تمامیت ارضی و حاکمیت مستقل یمن و مقاومت در برابر تجاوز بیگانگان است.لذا علی عبدالله صالح جدا از اینکه این ماهیت را نداشت و در روز آخر خود را درکنار متجاوزین قرار داد در طول تاریخ گذشته هم سابقه خوبی در ذهن مردم یمن نداشت.
ملت یمن هزینه سنگینی برای برکناری صالح پرداخت کردند. آشوب ها، جنگ های داخلی و بازداشت های بسیاری را تجربه کردند و به همین دلیل با مرگش به تاریخ پیوست .
امروز بخش اعظم نیروهایی که می گفتند تحت امر صالح هستند به سرعت به مقاومت مردمی علیه بیگانگان پیوستند، جز معدود افرادی که ذی نفع بودند کسی کنار او نماند و اینکه به سرعت در پایتخت شکست خورد هم  موعید نداشتن پایگاه در بین مردم است و نشان می دهد که خط مشی دیکتاتور مودبانه علی عبدالله صالح در بین مردم یمن است.
سوال: به عقیده شما سعودی‌ها و اماراتی‌ها چه نفعی از مرگ علی عبدالله صالح بردند؟

به عقیده من آنها از زنده بودن عبدالله صالح بیشتر نفع می‌بردند زیرا سعودی ها  تقریبا همه زمینه‌ها را برای ایجاد تنش داخلی در یمن فراهم کرده بودند تا ناکامی‌های خود را با جنگ داخلی در این کشور جبران کنند. طبیعتا در حال حاضر آنها هم سر در گم هستند و با بررسی رسانه‌های عربستان و امارات خواهیم دید که نوع برخورد آنها با این ماجرا نشانگر بهم ریختگی و از هم پاشیدگی سیاسی است.

برای آنها هیچگونه دستاورد سیاسی محقق نخواهد شد، با توجه به اینکه از نظر نظامی تقریبا در برابر مردم یمن ناکام ماندند، شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی هم هر روز برای آنها سخت‌تر می‌شود؛ زیرا ادامه جنگ و نسل‌کشی در یمن و بحران‌هایی که به دنبال این جنگ در این کشور ایجاد کرده‌اند دامن‌شان را خواهد گرفت تا جایی که بسیاری از هم‌پیمانان سعودی‌ها و حتی آمریکایی‌ها که سال گذشته برای تجاوزگری عربستان چراغ سبز نشان داده بودند و در طول سه سال گذشته از عربستان حمایت کردند، امروز مجبور شدند که ادامه جنگ یمن را اقدام ضدانسانی و ضدحقوق بشری تلقی کنند و حداقل به ظاهر عربستانی‌ها را وادار کنند که محاصره یمن را متوقف کنند.

عربستان در حال حاضر در یک هرج و مرج به سر می‌برد و هر اقدامی که انجام دهد به نفع مردم است چه ادامه تجاوز باشد و چه محاصره، به هر حال افکار عمومی مردم جهان را قطعا به خشم خواهد آورد و انزجار نسبت به عملکرد سعودی‌ها را در یمن افزایش خواهد داد. در حال حاضر انتقادها نسبت به عملکرد سعودی‌ها در یمن و تمام کشورهای عربی و حتی بسیاری از کشورهای غربی هم منتقل شده و انتقاد در اروپا و غرب هم که از امکانات مالی عربستان منتفع می‌شدند زیاد شده است.

سیاست‌های عربستان روند نزولی پیدا کرده است و مردم یمن هم به این نتیجه رسیدند که حتی اگر نیمی از آنها هم قربانی شوند تسلیم زورگویی نشده و عربستان از این پس هیچ جایگاهی در کشور آنها نخواهد داشت و حتی اگر شرایط عادی هم شود راهی برای بازگشت عربستان نخواهند گذاشت.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *