جدیدترین مطالب

زمان دیپلماسی است، نه جنگ

زمان دیپلماسی است، نه جنگ

عباس آخوندی در یادداشتی می نویسد: سیاست ما در برابر تجاوز مجدد اسرائیل باید خویشتنداری و احاله آن به موقعیت‌های دیگر و پاسخ‌های غیرمستقیم باشد. ما باید فضا را سرد کنیم. گرم نکنیم. گرم کردن فضا عین خواسته اسرائیل است. ‌
Loading

أحدث المقالات

واکنش قطر به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه عضویت فلسطین: شکستی برای تلاش‌ها جهت برقراری صلح در منطقه

وزارت خارجه قطر ضمن ابراز تاسف شدید نسبت به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه پیشنهادی عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل آن را روزی اندوه‌بار برای عدالت و شکستی برای تلاش‌های برقراری صلح در منطقه عنوان کرد. 

انتقام سخت

پس از عملیات وعده صادق ایران اسرائیلی ها سر و صدای زیادی راه انداختند که انتقام سخت خواهند گرفت.

واکنش مقاومت فلسطین به وتوی آمریکا به قطعنامه فلسطین

جنبش حماس در واکنش به وتوی آمریکا اعلام کرد که یکبار دیگر آمریکا در برابر اراده بین‌المللی ایستاد و مجدداً بر موضع خود علیه ملت فلسطین و حق آنان برای تعیین سرنوشت و تاسیس کشور مستقل فلسطینی اذعان کرد.

Loading
9 اردیبهشت ماه 1398

رسانه ها؛ برگزاری انتخابات پارلمانی اسپانیا و راهیابی راست افراطی و…

۱۳۹۸/۰۲/۰۹ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: پیروزی سوسیالیست‌ها بدون اکثریت مطلق در انتخابات پارلمانی اسپانیا، افزایش بی‌سابقه بودجه نظامی کشورهای جهان در سال ۲۰۱۸ ، افزایش شدید بودجه نظامی آمریکا، نگرانی کویت از احتمال بسته شدن تنگه هرمز، هشدار اقتصاددانان بریتانیا به ترامپ در زمینه افزایش قیمت نفت، مخالفت دوباره روسیه و چین با اعمال فشار خارجی به ونزوئلا، تاکید مسکو بر اجرای قاطع برجام ، آماده شدن ارتش رژیم صهیونیستی برای جنگ سایبری آینده، برگزاری رزمایش دریایی مشترک ایران و روسیه ، خروج رسمی ونزوئلا از سازمان کشورهای آمریکایی، بررسی شرایط احداث پل رابط میان روسیه و کره شمالی و تلاش مخالفان سودانی برای گذار به حکومتی دموکراتیک ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

یورونیوز: پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا و رهبر حزب سوسیالیست این کشور به دنبال پیروزی نسبی حزبش در انتخابات روز یکشنبه اعلام کرد که به دنبال تشکیل دولت آینده با مشارکت دیگر احزاب است. رهبر حزب سوسیالیست اسپانیا اعلام کرد که تنها شرطی که او برای مشارکت دیگر احزاب در دولت آینده تعیین می کند «احترام به قانون اساسی و ارتقای عدالت اجتماعی» است.بر اساس نتایج این انتخابات که در روز یکشنبه ۸ اردیبهشت برگزار شد، نمایندگان وُکس، حزب راست‌گرای افراطی و نوظهور برای نخستین بار به پارلمان این کشور راه یافتند.

دویچه وله :  بر پایه تازه‌ترین پژوهش‌ها، کشورهای جهان در سال ۲۰۱۸ حدود دو و نیم درصد بیش از سال قبل صرف جنگ‌افزار کرده‌اند. آمریکا با فاصله زیاد در صدر جدول قرار دارد و چین و عربستان در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.تازه‌ترین گزارش انستیتو بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم (سیپری) نشان می‌دهد که کشورهای جهان در سال گذشته میلادی یک بیلیون و ۸۲ میلیارد دلار صرف تجهیزات نظامی کرده‌اند. این میزان ۲,۶ درصد بیش از سال قبل و بالاترین رقم در سه دهه گذشته است که این موسسه آمار هزینه رقابت تسلیحاتی جهان را منتشر می‌کند.

خبرگزاری صداو سیما:هزینه های نظامی آمریکا برای نخستین بار در هفت سال گذشته افزایش یافت. به گزارش خبرگزاری صداوسیما ؛ براساس گزارش جدیدی که موسسه بین المللی تحقیقات صلح استکهلم روز دوشنبه منتشر کرد، افزایش هزینه های نظامی آمریکا نشان دهنده سیاست های دولت دونالد ترامپ است. براساس محاسبات این موسسه هزینه های نظامی جهانی هم سال گذشته با 2/6 درصد افزایش به 1/8 تریلیون دلار رسید.

اسپوتنیک روسیه:  مقامات کشور کویت از احتمال بسته شدن تنگه هرمز ابراز نگرانی کردند. به گزارش اسپوتنیک، خالد الجارالله، معاون وزیر خارجه کویت گفت این کشور به بسته شدن تنگه هرمز و تهدیدها در این خصوص با نگرانی نگاه می‌کند. در حالی که مقامات ایرانی تاکید کرده‌اند فعلا تصمیمی برای بستن تنگه هرمز ندارند، این مقام کویتی در این زمینه اظهار نظر کرده و می‌گوید؛ ما تهدیدها برای بستن تنگه هرمز را با نگرانی دنبال می‌کنیم و امیدواریم که همواره این منطقه از تنشها به دور باشد.

پارس تودی : اقتصاددانان شهر آکسفورد بریتانیا، با اشاره به لغو معافیت‌های نفتی ایران، به رئیس جمهوری آمریکا در زمینه افزایش قیمت نفت هشدار دادند. به گزارش پارس تودی به نقل از روزنامه بریتانیایی دیلی تلگراف، اقتصاددانان شهر آکسفورد بریتانیا هشدار دادند،  اقدامات «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در لغو معافیت‌های نفتی ایران قیمت نفت را به بشکه‌ای 100 دلار می رساند و احیای رشد اقتصادی برای سال آینده 2020 را دشوار می کند.

خبرگزاری تسنیم: سخنگوی کرملین گفت که روسیه و چین اعمال فشار خارجی بر ونزوئلا و تلاش برای تغییر رهبران سیاسی آن را غیرقابل قبول می‌دانند. به گزارش خبرگزاری تسنیم ، “دمیتری پسکوف” سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه اعلام کرد که “ولادیمیر پوتین” و “شی جین پینگ” روسای جمهوری روسیه و چین در جریان مذاکرات روز جمعه خود تاکید کردند که اعمال فشار خارجی بر دولت ونزوئلا و تلاش برای تغییر حکومت در این کشور، اقدامی کاملاً غیرقابل قبول است.

خبرگزاری فارس:  معاون وزیر خارجه روسیه ادامه اجرای توافق هسته‌ای ایران را یکی از ملزومات اجرای پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای (NPT) خواند و تأکید کرد که اجرای برجام باید با قدرت ادامه یابد. به گزارش خبرگزاری فارس،‌«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه تأکید کرده که فدراسیون روسیه همواره به دنبال تقویت رژیم منع گسترش تسلیحات هسته‌ای و همچنین پیمان «عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای» (NPT) بوده است.

الکوثرفارسی:  یک رسانه رژیم صهیونیستی از آماده شدن این رژیم برای آنچه جنگ سایبری آینده خواند، خبر داد. به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، کانال سیزدهم تلویزیون عبری رژیم صهیونیستی از تمریناتی خبر داد که یگان سایبری ارتش این رژیم با هدف آماده شدن برای جنگ سایبری آینده از طریق اینترنت و وسایل ارتباط اجتماعی انجام می دهد.  این رسانه افزود یگان سایبری ارتش برای خنثی کردن حملات هکری و سایبری به اهداف نظامی و غیرنظامی اسرائیل در داخل و خارج تمرین می‌کند.

العالم:  فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: بنا داریم در سال ۹۸ یک رزمایش مشترک در ناوگان جنوب نیروی دریایی با مشارکت نیروی دریایی ارتش روسیه برگزار کنیم.امیر دریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش صبح امروز در نشست خبری تشریح دستاوردهای سفر اخیر خود به چین طی سخنانی اظهار داشت: در زمان صلح کارهایی می توان انجام داد که به اندازه یک رزم خوب اثرگذار است. بخشی از این کارها نشان دادن قدرت و توانمندی نظامی کشور به خارج از کشور است که اثر مهمی در حوزه بازدارندگی دارد.

رادیو چین:  نیکولاس مادورو با حضور در جمع حامیانش در کاراکاس جدایی از یک نهاد منطقه‌ای کلیدی موسوم به سازمان کشورهای آمریکایی را مناسب توصیف کرد. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، حامیان نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا در تجمعی در پایتخت این کشور آمریکای لاتین برای محکوم کردن سازمان کشورهای آمریکایی (اوای‌اس) ۳۵ عضوی که شورای آن اخیرا نماینده منتخب خوان گوآیدو، رهبر اپوزیسیون ونزوئلا را به رسمیت شناخت، حاضر شدند. کشورهای اندکی علیه این قطعنامه رای دادند.

 خبرگزاری مهر:  رئیس جمهوری روسیه به دپارتمان توسعه بین‌الملل مناطق شرق دور دستور داد بررسی شرایط احداث پل ماشین‌رو میان این کشور و کره شمالی را در دستور کار قرار دهد.به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ایتارتاس، «یوری تروتنف» نماینده رئیس‌جمهوری روسیه در امور شرق دور، از دستور ولادیمیر پوتین برای بررسی پروژه احداث پل ماشین‌رو میان روسیه و کره شمالی خبر داد.

خبرگزاری ایرنا: شورای مخالفان و اعضای هیات نظامی سودان اعلام کرده اند که شورایی مرکب از نظامیان و فعالان مدنی این کشور برای دوران انتقالی پس از حکومت عمر البشیر تشکیل خواهند داد. این تصمیم امید به برقراری حکومتی دموکراتیک را در این کشور آفریقایی افزایش داده است.به گزارش خبرنگار ایرنا، نشست شورای نظامی و گروه‌های عضو ائتلاف آزادی و تغییر در سودان سر انجام با توافقی دوجانبه به پایان رسید دو طرف توافق کردند که با شورایی متشکل از نظامیان و نیروهای مدنی در دوران انتقالی اداره کشور را در دست بگیرند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *