أحدث المقالات

Loading
23مهرماه 1396

رسانه ها ؛ نشست مهم امروز کردها در سلیمانیه و…

۱۳۹۶/۰۷/۲۳ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: تداوم تنش ها در کرکوک وجزئیات گفت‌وگوی‌ امروز فؤاد معصوم و مسعود بارزانی در سلیمانیه، پیوستن گروهک «جیش الاسلام» به توافق آتش‌بس در سوریه، سفر وزیر دفاع روسیه به اسرائیل، نشست چهارجانبه افغانستان، پاکستان، چین و آمریکا، بن‌بست در مذاکرات برگزیت، احداث پایگاه جدید ناتو در استان ارزگان افغانستان، واکنش جدید کره شمالی به اظهارات ترامپ ، سفر ماکرون به ایران و تاکید دمشق بر خروج فوری نیروهای ترکیه از استان ادلب در سوریه ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

الکوثرفارسی:  رئیس‌جمهور‌ عراق در سلیمانیه با مسعود بارزانی، رئیس منطقه کردستان عراق  درباره مهم‌ترین‌ موضوع سیاسی عراق گفت‌وگو‌ کرد. به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،‌ منبعی مسئول روز یک‌شنبه‌ (امروز) اعلام کرد در نشست امروز بین «فؤاد معصوم»، رئیس‌جمهور‌ عراق، و «مسعود بارزانی»، رئیس منطقه کردستان عراق، در استان «سلیمانیه» «تعلیق» نتایج همه‌پرسی‌ به مدت دو سال مهم‌ترین‌ موضوع مورد بحث  بوده است.

تی .آر.تی ترکیه:  تنش میان پیشمرگه و نیروهای حشد الشعبی در شهر کرکوک عراق ادامه دارد و گفته می شود  هر یک مشغول حفر خندق هستند.در پی بازپس گیری شهرستان حویجه کرکوک از گروه تروریستی داعش، افزایش اعزام یگان های نظامی از سوی ارتش عراق، حشد الشعبی و نیروهای پلیس فدرال و استقرار در مقابل پیشمرگه موجب اوج گیری تنش ها شده است.

خبرگزاری فارس: وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که شماری از گروه‌های مسلح در سوریه از جمله گروهک تروریستی «جیش الاسلام» خواستار پیوستن به آتش‌بس در سوریه شده‌اند.به گزارش خبرگزاری فارس، مرکز مصالحه روسیه وابسته به وزارت دفاع این کشور که مقر آن در پایگاه «حمیمیم» سوریه است، شامگاه شنبه از تمایل برخی از گروه‌های تروریستی و مخالف سوری به توافق‌ آتش‌بس در این کشور خبر داد. در بیانیه‌ای که این مرکز منتشر کرده، آمده است: «نمایندگان “جیش الاسلام”، “أکناف بیت المقدس” و “جیش الأبابیل” که در حومه جنوبی دمشق فعالیت دارند، توافقی به منظور پیوستن به سیستم توقف درگیری‌ها امضا کرده‌اند».

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  وزیر دفاع روسیه امروز (یکشنبه) در سفر به اراضی اشغالی با نخست وزیر و وزیر جنگ رژیم صهیونیستی دیدار می‌کند.به گزارش ایسنا، سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه در اولین سفرش به اراضی اشغالی از زمان انتصاب در این سمت در سال ۲۰۱۲ با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر و آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی دیدار و گفت‌وگو می‌کند.

 خبرگزاری مهر: نشست چهارجانبه‌ افغانستان، پاکستان، چین و آمریکا، درباره روند صلح کابل با طالبان، فردا دوشنبه (۲۴ مهر) در شهر مسقط پایتخت عمان برگزار می‌شود. به گزارش خبرگزاری مهر ، در این نشست نمایندگان چهار کشور، درباره روند صلح افغانستان و مبارزه با گروه‌های تروریستی به مذاکراه می پردازند.

خبرگزاری تسنیم:  اولین مرحله مذاکرات برگزیت باوجود بن بست بدون تعیین دور جدید گفت‌وگوها میان مقامات بریتانیایی و اتحادیه اروپا پایان یافت. به گزارش خبرگزاری تسنیم ، مقامات هر دو طرف تایید کردند که پیش از جلسه شورای اروپایی برنامه ریزی خاصی برای تشکیل جلسه دیگری انجام نشده است. هرچند انتظار می‌رود که بعد از جلسه شورای اروپا طرفین بار دیگر بر سر میز مذاکره حاضر شوند اما بروکسل درحال رسیدن به این نتیجه است که مذاکرات دچار مشکل شده است.

 خبرگزاری صدا و سیما: ناتو قراراست پایگاه جدیدی دراستان ارزگان افغانستان احداث کند.« محمد نذیرخروتی » استاندار ارزگان امروز اعلام کرد : قراراست شماری از نظامیان آمریکایی وناتو در استان ارزگان مستقر شوند و پایگاه بزرگ نظامی برای آنها در استان ارزگان ساخته می شود.وی بدون اشاره به تعداد نظامیان اعزامی به ارزگان ، هدف از استقرار دوباره نیروهای خارجی دراین استان را کمک به نیروهای امنیتی افغان و ارائه خدمات مشاوره نظامی توصیف کرد.

رادیوچین:  مجمع مجالس کشورهای بریکس چهاردهم اکتبر در سن پترزبورگ روسیه برگزار شد. این نخستین رویداد مهم گروه بریکس به ریاست چین است. جانگ پینگ معاون رییس کمیته دائمی مجلس ملی نمایندگان خلق چین، تاندی مودیسه رییس کمیته ملی استانهای افریقای جنوبی، اونیسیو الیویرا رییس سنای برزیل، ویاچسلاو وُلودین رییس دومای روسیه، نیکولای فیودوروف معاون اول رییس کمیته فدرال روسیه و سومیترا ماهاجان رییس مجلس مردم هند در این مجمع شرکت کردند.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن: کره شمالی هشدار داده است در صورتی که دولت دونالد ترامپ به روند تحریک نظامی خود ادامه دهد، سرزمین ایالات متحده آمریکا را به خاکستر تبدیل خواهد کرد. دونالد ترامپ رییس جمهور ایالات متحده آمریکا در رویدادی در پنجم اکتبر به وضعیت در کره شمالی به عنوان «احتمالا آرامش پیش از توفان» اشاره کرد. وی دو روز پس از آن در توییتر اعلام داشت که «تنها یک چیز پاسخ خواهد داد».

اسپوتنیک روسیه:  امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه  در سفر خود به ایران پیام مهمی را با خود به همراه دارد. به گزارش اسپوتنیک ، پس از موضع‌گیری اخیر دونالد ترامپ علیه توافقنامه هسته‌ای با ایران، سفر رئیس جمهور فرانسه به ایران پیام مهمی را به همراه دارد.

پارس تودی: وزارت خارجه سوریه در بیانیه‌ای از ترکیه خواست هرچه سریعتر نیروهای خود را از استان «ادلب» (شمال غرب سوریه) خارج کند. وزارت خارجه سوریه عصر شنبه در این بیانیه، ورود نیروهای ارتش ترکیه به ادلب را محکوم کرد و آن را «نقض آشکار» حاکمیت ملی سوریه خواند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *