جدیدترین مطالب

ریاض و اسلام آباد در مسیر توسعه روابط همه جانبه

وزیر امور خارجه عربستان سعودی در دیدار با مقامات پاکستانی برای سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف این کشور از جمله روند خصوصی سازی هواپیمایی ملی و فرودگاه‌ها و همچنین بخش گردشگری اعلام آمادگی کرد.

Loading

أحدث المقالات

Loading
4 آذر ماه 1396

رسانه ها ؛ هشدار گوترش به وقوع جنگ جدید در خاورمیانه و…

۱۳۹۶/۰۹/۰۴ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: ابرازنگرانی دبیرکل سازمان ملل از تحولات خاورمیانه، توافق بنگلادش و میانمار برای بازگشت مسلمانان روهینگیا، استقبال «موگرینی» از نشست ریاض 2 ، درخواست از سازمان ملل برای اصلاح فوری قوانین جنگی، پیشنهاد جنبش "النجباء" عراق برای مشارکت در آزادی جولان، تاکید چین بر مبارزه با تروریسم و بازسازی سوریه، افشای درخواست بن‌سلمان‌ از محمود عباس،توافق ژاپن و روسیه برسر تقویت مناسبات اقتصادی و برگزاری رزمایش هوایی مشترک گسترده امریکا و کره جنوبی ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری آناتولی :  دبیرکل سازمان ملل متحد نسبت به وقوع درگیری جدید میان اسرائیل و حزب الله هشدار داد.آنتونیو گوترش طی ارائه گزارشی به شورای امنیت این سازمان ” سخنان تهدیدآمیز” میان مقامات این حزب و اسرائیل را خطرناک دانست. وی این اظهارات را خطری دانست که باعث “برداشت نادرست و تشدید تنش” خواهد شد.

تی .آر.تی ترکیه: دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که از این پس کشورش به «ی.پ.گ» سلاح نخواهد داد. مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه طی سخنانی در نشست خبری مشترک با لئوناردو شی اکیتندو، معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه جمهوری دموکراتیک کنگو،در مورد گفت‌وگوی تلفنی اردوغان  رئیس جمهور ترکیه با ترامپ همتای آمریکایی اش گفت که موضوع این گفتگوی تلفنی کمک تسلیحاتی آمریکا به «ی.پ.گ» شاخه سازمان تروریستی پ ک ک در سوریه بوده است.

دویچه وله: نیروی هوایی مصر مخفی‌گاه “تروریست‌ها” را بمباران کرد.

در پی حمله خونین به مسجدی در شبه‌جزیره سینا نیروی هوایی مصر به مقرهای اختفای مظنونان تروریست در شبه‌جزیره سینا حمله کرد. رئیس جمهوری مصر اعلام کرده بود که “انتقام” 300 قربانی حمله به این مسجد را خواهد گرفت. در حمله به مسجد روستای روضه در نزدیکی العریش، مرکز استان سینای شمالی در مصر که از شدیدترین حملات یک سال گذشته در مصر به شمار می‌رود دست کم 300 نفر کشته و حدود ۱۰۹ نفر نیز زخمی شدند.

خبرگزاری فارس: بنگلادش و میانمار برای دریافت کمک از کمیساریای عالی سازمان ملل برای پناهندگان به منظور بازگشت آوارگان روهینگیا توافق کردند.به گزارش خبرگزاری فارس، «محمود علی» وزیر امور خارجه بنگلادش گفت: بنگلادش و میانمار برای گرفتن کمک از سوی کمیساریای عالی سازمان ملل برای پناهندگان به منظور بازگشت صدها هزار مسلمان روهینگیا موافقت کردند. انتظار می‌رود این بازگشت در دو ماه آینده آغاز شود.

خبرگزاری مهر: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا توافق معارضان سوریه برای اعزام هیئت یکپارچه به ژنو را که در جریان نشست ریاض ۲ حاصل شد، مثبت ارزیابی کرد.به گزارش خبرگزاری مهر ، «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای از نتیجه نشست ۳ روزه ریاض ۲ استقبال کرد و گفت: توافق برای ایجاد  هیئتی واحد برای اعزام به مذاکرات ژنو با هدف حل بحران سوریه، نقطه عطف مهمی در روند حرکت به سوی مذاکرات واقعی میان طرفین (معارضان و دولت سوریه) است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  آلمان و اتریش از کشورهای عضو سازمان ملل متحد خواستند تا با “لطمه ویرانگر” حاصل از حملات هوایی و بمباران‌ها در مناطق شهری مقابله کنند. به گزارش ایسنا،‌ شمار بالای غیر نظامیانی که سال گذشته حین درگیری‌ها در سراسر جهان با تسلیحات انفجاری کشته یا زخمی شدند، موجب شده تا درخواست‌ها از سازمان ملل متحد برای بازنگری فوری در قوانین نظامی افزایش یابد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  اکرم الکعبی، دبیرکل جنبش النجباء عراق اعلام کرد که این جنبش پیشنهاد مشارکت در آزادی جولان از اشغال رژیم صهیونیستی را به دمشق داده است. به گزارش ایسنا، اکرم الکعبی گفت: ما به دمشق پیشنهاد داده‌ایم که از طریق “گردان آزادی جولان” در آزادی جولان سوریه از اشغال اسرائیل مشارکت داشته باشیم. این گردان با گروه‌های مسلح در سوریه جنگیده است.

 خبرگزاری صدا و سیما:  وزیر خارجه چین گفت: مبارزه با تروریسم، مذاکره و بازسازی سوریه، سه موضوع کلیدی برای حل بحران سوریه است.  به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ؛ وانگ یی ، وزیر خارجه چین  دردیدار مشاور بشاراسد تاکید کرد: مبارزه با تروریسم، مذاکره و بازسازی سوریه، سه موضوع کلیدی برای حل بحران سوریه است.بثینه شعبان مشاور سیاسی رئیس جمهور سوریه در راس هیئتی به پکن پایتخت چین سفر کرده است.

الکوثرفارسی: یک روزنامه عرب‌زبان‌ فاش کرد که ولیعهد عربستان سعودی از محمود عباس درخواست کرده است که از نزدیک شدن حماس به محور مقاومت جلوگیری کند.به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، عربستان سعودی به «محمود عباس»، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، پیشنهاد داده است که به شرط صلح طولانی‌مدت‌ و دور کردن حماس از ایران، هزینه‌ها‌ی مالی آشتی را تأمین‌ کند.اخیراً‌، بن‌سلمان‌ محمود عباس را به ریاض احضار کرد و عباس نیز ناچار شد با ناتمام گذاشتن سفر خود به قاهره، عازم ریاض شود.

یورونیوز:  روسیه ایالات متحده را متهم به تحریک کره شمالی برای ایجاد جنگ و استقرار تسلیحات موشکی خود در آسیا شرقی به این بهانه کرده است. سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با تارو کونو، همتای ژاپنی خود نسبت به استفاده آمریکا از قلمرو ژاپن برای ساخت پایگاه نظامی و استقرار تسلیحات دفاع موشکی به بهانه مبارزه با کره شمالی ابراز نگرانی کرد.

رادیوچین:  لی که چیانگ نخست وزیر چین در تالار بزرگ خلق چین با وزیر خارجه فرانسه ملاقات کرد. لی که چیانگ گفت: چین و فرانسه هر دو کشور عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل هستند. روابط دو کشور در مدت طولانی در ردیف پیشین روابط چین با کشورهای غربی توسعه یافته قرار دارد. چین از لحاظ راهبردی به روابط با فرانسه اهمیت می دهد و مایل است با فرانسه برای پیشبرد توسعه مداوم، با ثبات و سالم روابط دو کشور تلاش کند.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن:   وزیران خارجه ژاپن و روسیه به توافق رسیدند که روابط اقتصادی خود را مستحکم کرده و تبادل نیروی انسانی بین دو کشور را افزایش دهند.تارو کونو، وزیر خارجه ژاپن، و ایگور شووالوف، معاون اول نخست وزیر روسیه، روز جمعه مشترکا ریاست نشستی در یک کمیته همکاری های اقتصادی دوجانبه را در مسکو برعهده داشتند.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن:  آمریکا و کره جنوبی، به منظور نشان دادن قدرت به کره شمالی، اوایل ماه آینده یک رزمایش هوایی مشترک برگزار می کنند. ارتش امریکا در کره جنوبی اعلام کرد که این دوکشور متحد، با استفاده از یک پایگاه هوایی درنزدیکی سئول، از روز چهارم دسامبر، به مدت پنج روز، یک رزمایش عادی برگزار می کنند.امریکا قصد دارد جت های جنگنده بسیار پیشرفته استلیث (رادارگریز) اف- ۳۵ را به همراه جنگنده های اف-۲۲ به یکی از بزرگترین رزمایش های هوایی مشترک که تا کنون انجام شده اعزام دارد در این رزمایش جمعأ ۲۳۰ جت جنگنده شرکت دارند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *