جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

انتخابات محلی ترکیه؛ زورآزمایی سیاسی اردوغان با امام‌اوغلو و حزب رفاه نوین

اپوزیسیون ترکیه که در انتخابات عمومی سال ۲۰۲۳ میلادی مقابل رجب طیب اردوغان شکست خورد، اکنون قصد دارد در انتخابات محلی این کشور که روز یکشنبه برگزار می‌شود، تا حدودی این شکست را جبران کند و برای این کار نیز بزرگترین امیدش کسی نیست جز اکرم امام‌اوغلو، شهردار استانبول.

ادعای بولتون: پوتین منتظر نتیجه انتخابات آمریکا است

«جان بولتون» مشاور سابق امنیت ملی آمریکا مدعی شد انتخابات ریاست جمهوری نوامبر (آبان) نقش کلیدی در پایان دادن به جنگ اوکراین دارد و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه احتمالا منتظر نتایج این انتخابات است.

Loading
11آذر ماه 1396

رسانه ها ؛ درخواست دیپلماتیک اروپا از چین و…

۱۳۹۶/۰۹/۱۱ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: تاکید اروپا بر بازگشایی یک کانال دیپلماتیک با کره شمالی، چرخش عبدالله صالح به عربستان، حمله موشکی رژیم صهیونیستی از حریم هوایی لبنان به جنوب دمشق، سفر وزیر دفاع آمریکا به مصر، عزم اروپا و آفریقا برای مقابله با بحران آوارگان، دعوت رهبر کره شمالی به روسیه ،برگزاری شانزدهمین نشست نخست وزیران سازمان همکاری شانگهای در سوچی ، دیدار وزیران خارجه قطر و روسیه ، پایان دور اول مذاکرت ژنو-8 و هشدار شاه اردن درباره انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری فارس:  مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواستار همکاری چین در بازگشایی یک کانال دیپلماتیک با کره شمالی به منظور انجام مذاکرات با پیونگ‌یانگ شد. به گزارش خبرگزاری فارس، «فدریکا موگرینی» در حاشیه کنفرانس گفت‌وگوهای خاورمیانه در رم همچنین فرضیه «دیپلماسی اروپایی درباره مسئله کره شمالی محتاطانه بوده» را رد کرد و گفت: «کاملا برعکس است! ما جزء اولین‌هایی بودیم که تمام تحریم‌های اعمال شده توسط سازمان ملل را اجرا کردیم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  عبدالله صالح برای گشایش صفحه جدید در روابط با عربستان اعلام آمادگی کرد.رئیس جمهور پیشین یمن امروز (شنبه) اعلام کرد در صورت لغو محاصره یمن و توقف حملات ائتلاف عربی آماده گشایش صفحه جدید در روابط با عربستان است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  جنگنده‌های رژیم صهیونیستی جمعه‌شب حملات موشکی را به مقرهای نظامی سوریه در حومه دمشق انجام دادند.به گزارش ایسنا، حملات رژیم صهیونیستی مقرهای نظامی وابسته به ارتش سوریه و حزب الله لبنان را در اطراف شهرک الکسوه در حومه دمشق هدف قرار داد. ارتش رژیم صهیونیستی از حریم هوایی لبنان انبار تسلیحاتی نیروهای ارتش سوریه را در نزدیکی الکسوه هدف گرفت، در حالی که پدافند هوایی سوریه موشک‌هایی را به سمت موشک‌های اسرائیلی شلیک کرد.

 خبرگزاری مهر:   وزیر دفاع آمریکا در اولین مقصد از سفر خود به کشورهای خاورمیانه و آسیا، وارد قاهره شد. به گزارش خبرگزاری مهر ، طبق بیانیه وزارت دفاع آمریکا، سفر ماتیس به مصر در راستای نشان دادن تعهدپذیری واشنگتن در قبال شرکای خاورمیانه، آفریقای غربی و آسیای جنوبی انجام می‌گیرد.

خبرگزاری مهر:   رهبر جنبش أنصارالله یمن در سخنانی ضمن انتقاد شدید از رفتارهای کنگره ملی این کشور در قبال نیروهای أنصارالله گفت: چنین رفتارهایی غیرقابل توجیه است.به گزارش خبرگزاری مهر ، عبدالملک الحوثی گفت: رفتارهای کنگره ملی در قبال انصارالله کاملا مشکوک است. این کنگره باید از این رفتارهای غیرمسئولانه دست بکشد.

پارس تودی :  رهبران اروپایی و آفریقایی در جریان پنجمین اجلاس اتحادیه آفریقا و اروپا در ساحل عاج با صدور بیانیه مشترک درباره مشکل پناهجویان در آفریقا، بر حل ریشه ای این مشکل در لیبی تاکید کردند. رهبران دو قاره در بیانیه سیاسی این اجلاس، تعهد مشترک خود را به منظور سرمایه گذاری روی جوانان برای یک آینده پایدار اعلام و در این ارتباط چهار اولویت راهبردی  ازجمله صلح، امنیت و حکمرانی و نهایتا مدیریت جابجایی و مهاجرت  را مشخص کردند.

خبرگزاری تسنیم: نمایندگان پارلمان روسیه از “کیم جونگ اون” دعوت کرده‌اند تا در جشن هفتادمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین روسیه و کره شمالی شرکت کند. به گزارش خبرگزاری تسنیم، گروهی از نمایندگان دومای دولتی روسیه که به کره شمالی سفر کرده بودند، از “کیم جونگ اون” رهبر کره شمالی دعوت کردند تا در سال 2018 به مسکو سفر کند.

 خبرگزاری صدا و سیما:  وزیر خارجه قطر گفت اختلافاتی با ایران داریم، اما باید آنها را با گفتگو حل و فصل کنیم. به گزارش خبرگزاری صداوسیما، محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر امور خارجه قطر در سخنرانی خود در کنفرانس گفتگوهای مدیترانه ای در رم ایتالیا گفت:امیدوارم کشورهای حاشیه خلیج فارس به طور دسته جمعی با ایران گفتگو کنند.

رادیوچین:  شانزدهمین نشست شورای نخست وزیران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در شهر سوچی در جنوب روسیه برگزار شد. طرف‌ها در این نشست درباره تعمیق همکاری اعضای سازمان در ابعاد مختلف تبادل نظر کرده و به تفاهم رسیدند. پس از پیوستن رسمی هند و پاکستان به سازمان همکاری شانگهای در ماه ژوئن سال جاری، مساحت کل کشورهای عضو این سازمان سه پنجم قاره‌های آسیا و اروپا و جمعیت آن ها حدود 50 درصد جهان و تولید ناخالص آن ها نیز بیش از 20 درصد تولیدات جهان را شامل شده است.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن:   ژاپن ماه دسامبر میزبان یک نشست شورای امنیت سازمان ملل در باره کره شمالی است. سفیر ژاپن در سازمان ملل می گوید این کشور در ماه جاری میزبان نشست جداگانه شورای امنیت این سازمان جهت بحث و گفت و گو پیرامون برنامه های هسته ای و موشکی کره شمالی و نقض حقوق بشر در آن کشور خواهد بود.

خبرگزاری آناتولی : محمد بن عبدالرحمان آل ثانی و سرگئی لاوروف وزرای امور خارجه قطر و روسیه در ایتالیا دیدار و گفتگو کردند.در این نشست طرفین روابط دو جانبه در زمینه های مختلف و راه های گسترش آن و تحولات اخیر منطقه و خلیج را مورد بحث و گفتگو قرار دادند.

تی .آر.تی ترکیه:  دور اول مذاکرت ژنو-8 که از 28 نوامبر در ژنو سوئیس آغاز شده بود، امروز به پایان رسیده و دور دوم این مذاکرات در روزهای آینده از سر گرفته می‌شود. هیئت اعزامی سوریه به مذاکرات، علی‌رغم اصرار سازمان ملل و مخالفان از مذاکره مستقیم در دور اول مذاکرات ژنو-8 خودداری کرده است.

دویچه وله:  مخالفت کشورهایی مانند لهستان و مجارستان نظام سهمیه‌بندی‌ در تقسیم پناهجویان که کشورهای عضو اتحادیه اروپا دو سال پیش بر سر آن توافق کردند را ناکارا کرد. طرح جایگزین هم مخالفان و موافقانی دارد.ایتالیا، یونان، آلمان و برخی دیگر کشورها خواستار همبستگی و تقسیم عادلانه پناهجویان هستند. اما لهستان، مجارستان، اسلواکی، جمهوری چک، اتریش و برخی دیگر کشورها با دیدی بسیار انتقادی به تقسیم اجباری پناهجویان نگاه می‌کنند.

خبرآنلاین:ملک عبدالله دوم هشدار داد انتقال سفارت آمریکا به قدس (اشغالی) احتمالا به تقویت گروه‌های تروریست در خاور میانه [غرب آسیا]منجر خواهد شد.روزنامه صهیونیستی هاآرتص در پایگاه اینترنتی خودنوشت: پادشاه اردن در سفر کاری خود به واشنگتن به مقامات ارشد دولت دونالد ترامپ و اعضای کنگره آمریکا هشدار داد انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به بیت المقدس به روند صلح اسرائیل با فلسطینیان نیز آسیب خواهد رساند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *