جدیدترین مطالب

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

Loading

أحدث المقالات

پاریس: شکست هفتم اکتبر تهدیدی دائمی برای موجودیت اسرائیل است

تهران- ایرنا- جیرار آرو دیپلمات ارشد فرانسوی با اشاره به شکست رژیم صهیونیستی در دستیابی به اهداف خود در تهاجم وحشیانه ارتش این رژیم به نوار غزه، تاکید کرد: شکست ۷ اکتبر (۱۵ مهر) تهدیدی دائمی برای موجودیت رژیم صهیونیستی است.

کره شمالی بار دیگر آزمایش موشکی انجام داد

تهران- ایرنا- اداره موشکی کره شمالی روز جمعه (به وقت محلی) در بیانیه‌ای اعلام کرد که یک کلاهک بزرگ موشک کروز و یک موشک ضدهوایی جدید خود را با شلیک به سمت دریای غربی شبه جزیره کره آزمایش کرده است.

سخنگوی کاخ سفید: بر اساس حدس و گمان نظر نمی‌دهم

تهران- ایرنا- کارین ژان پی‌یر سخنگوی کاخ سفید روز جمعه (به وقت محلی) در جریان نشست مطبوعاتی خود با بیان اینکه من درباره گزارش‌ها و تحولات امروز در خاورمیانه نظری ندارم، گفت: من نمی‌توانم در این باره بر اساس حدس‌ها و گمان‌ها چیزی بگویم.

Loading

سیاست دوگانه غرب در قبال حادثه تروریستی نیوزلند

۱۳۹۷/۱۲/۲۸ | سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: در تقسیم‌بندی کشورها در مواجهه با تروریسم می‌توان گفت آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، هلند و بلژیک کشورهایی هستند که به شدت در تشدید فضای اسلام‌هراسی نقش داشته و در حادثه نیوزلند حاضر نشدند که واژه تروریست را در مورد عوامل حمله به دو مسجد استفاده کنند.

حسن هانی‌زاده/ کارشناس مسائل خاورمیانه

در جریان تیراندازی سحرگاه روز جمعه به دو مسجد در نیوزیلند 50 تن از شرکت‌کنندگان در نماز جمعه کشته و بیش از 40 نفر مجروح شدند.  یکی از این تیراندازی‌های مرگبار در مسجد النور در مرکز کرایست چرچ و دومین تیراندازی هم در مسجد لینوود رخ داد. به گزارش رویترز به نقل از شاهدان عینی، فرد سفیدپوستی، درحالی‌که جلیقه ضدگلوله و کلاه ایمنی پوشیده بود وارد مسجد شد و با مسلسل نیمه‌خودکار به مردم شلیک کرد. فرد مهاجم همزمان به‌صورت زنده درحال فیلمبرداری از حمله خود بوده و آن را در فیس‌بوک منتشر کرد. یکی از این افراد که ادعا می‌شود مسوول این تیراندازی‌ها باشد، یک مانیفست ۷۴ صفحه‌ای ضدمهاجرت از خود برجای گذاشته که در آن توضیح داده چه کسی است و دلیلش از این تیراندازی‌های چه بوده است. به دنبال این مسئله اکنون درخصوص دلیل اینگونه عملیات‌های تروریستی و همچنین نگاه دوگانه غرب به پدیده تروریسم بحث‌های بسیاری مطرح است. باید توجه داشت حادثه دردناک نیوزلند و حمله سفیدپوستان نژادپرست به مسلمانان به دو مسجد در نیوزلند حادثه دردناکی است که در عین حال چهره منافقانه غرب را کاملا برملا ساخت. اشخاصی که اقدام به این حملات تروریستی کردند تحت تاثیر فضای جدید نژادپرستی در غرب قرار دارند. آنچه مسلم است پس از حادثه 11 سپتامبر 2001 و طی دو دهه گذشته در گستره وسیعی از غرب جریان‌های سفیدپوست افراطی در اروپا و آمریکا شکل گرفته که هدف از ایجاد چنین جریان‌هایی، اخراج مسلمانان از اروپا و آمریکا است. متاسفانه احزاب دست‌راستی و افراطی کشورهای غربی در تشدید فضای اسلام‌هراسی در اروپا و آمریکا نقش بسزایی دارند. از سوی دیگر حادثه اخیر نیوزلند و موضع‌گیری کاملا دوگانه غرب نسبت به این حادثه نشان می‌دهد که کشورهای غربی نگاهی کاملا دوگانه نسبت به پدیده تروریسم دارند. در ادبیات کشورهای غربی، تروریستی که با منافع آمریکا و اروپا سازگاری دارد تروریسم خوب و تروریستی که منافع غرب را هدف قرار می‌دهد تروریسم بد نام می‌گیرد. در این خصوص می‌توان به حوادثی که طی سال‌های اخیر در کشورهای اروپایی رخ داده اشاره کرد که طی این حوادث، دولت های اروپایی با قاطعیت مسلمانان را تروریست نامیدند و این پدیده را محکوم کردند اما در حادثه اخیر نیوزلند و حتی حوادثی که در سوریه و عراق رخ می‌دهد با سکوت کشورهای غربی مواجه هستیم.

همچنین بسیاری از رسانه‌های غربی از بکارگیری واژه تروریست نسبت به عاملان حمله به دو مسجد در نیوزلند خودداری کردند.

در این بین در تقسیم‌بندی کشورها در مواجهه با تروریسم می‌توان گفت آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، هلند و بلژیک کشورهایی هستند که به شدت در تشدید فضای اسلام‌هراسی نقش داشته و در حادثه نیوزلند حاضر نشدند که واژه تروریست را در مورد عوامل حمله به دو مسجد استفاده کنند.

همچنین طی سال‌های گذشته نگاه دوگانه غرب را در مواجه به پدیده شوم داعش نیز شاهد بودیم؛ این در حالی است که کشورهای اروپایی و آمریکا در شکل‌گیری داعش و برخی گروهک‌های تروریستی مانند جبهه‌النصره، جیش‌‌الاسلام، لواء التوحید و فیلق الرحمن نقش دارند و عربستان سعودی نیز در تامین مالی این گروهک‌های تروریستی کاملا با آمریکا و غرب همراهی کرده است. به گونه‌ای که گزارش‌ها نشان می‌دهد عربستان سعودی طی 8 سال اخیر 60 میلیارد دلار برای این گروهک‌های تروریستی در سوریه و عراق به نیابت از آمریکا و کشورهای اروپایی هزینه کرده و اسرائیل نیز در کمک اطلاعاتی و جاسوسی به این گروهک‌ها نقش مهمی ایفا کرده است. باید توجه داشت که هدف کشورهای اروپایی از تاسیس گروهک‌های تروریستی تشدید فضای اسلام‌هراسی است که به نظر می‌رسد بسیار هوشمندانه و با نقشه راه‌ دقیق در تشدید پدیده اسلام‌هراسی و ایجاد محدودیت برای مسلمانان مقیم اروپا و آمریکا عمل شده است.

در تجزیه و تحلیل تاریخی پدیده تروریسم، انگلیس پس از جنگ اول جهانی نقش بسیار مهمی در تشکیل گروهک‌های تروریستی یهودی در فلسطین اشغالی نقش داشت. از سال 1920 که رادیو بی‌بی‌سی تاسیس شد تقسیم‌بندی‌ها برای اتهام‌زنی به فلسطینیان و تبرئه گروه‌های تروریستی صهیونیستی آغاز شد و این رادیو با ارسال کدهایی که از سوی وزارت خارجه انگلیس تهیه می‌شد نقش فعالی داشت و اخبار را به گونه‌ای منتشر می‌کرد که مسلمانان فلسطینی را تروریست و یهودیان را مردمی مظلوم معرفی می‌کرد. لذا نزدیک به 9 دهه است که رسانه‌های اروپایی و آمریکایی هیچگاه‌ واژه تروریست را درباره صهیونیست‌ها بکار نمی‌برند. طی این مدت خبرگزاری‌های آسوشیتدپرس، یونایتدپرس، فرانسه و خبرگزاری رویترز انگلیس هیچ‌گاه از واژه تروریست برای جریان‌های افراطی صهیونیست‌ها که حوادث «دیریاسین و کفرقاسم» را شکل دادند، استفاده نکردند؛ و یا حاضر نیستند واژه تروریسم را به کار گیرند و حداکثر با یک اظهار تأسف، به جای محکوم نمودن، از حمله مسلحانه نام می برند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *