جدیدترین مطالب

لزوم توجه ویژه به کشورهای حوزه تمدنی ایران و فارسی زبان

لزوم توجه ویژه به کشورهای حوزه تمدنی ایران و فارسی زبان

اشکان پیرزاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: یکی از اصولی که در سیاست خارجی دولت سیزدهم پیگیری می شود تعامل موثر با کشورهای همسایه خصوصا تعامل با کشورهای حوزه تمدنی ایران و کشورهای فارسی زبان بوده است که در دولت های قبل به دلیل عدم اهتمام به این راهبردها، خالق تهدیداتی برای کشور شد.

یک گام تا تشکیل کشور فلسطین ؟!

یک گام تا تشکیل کشور فلسطین ؟!

همانطور که از قبل هم قابل پیش‌بینی بود و مقامات آمریکایی هم اعلام کرده بودند، ایالات متحده قطعنامه عضویت دائم فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد؛ اقدامی مسجل، اما پرحاشیه برای جو بایدن که خود را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌بیند. در گزارش‌های پیشین «ایران» به این نکته اشاره شده بود که تداوم حمایت‌های سیاسی، دیپلماتیک، نظامی، اقتصادی و تجاری آمریکایی ها از اشغالگران آثار مخربی را برای رئیس جمهور آمریکا به دنبال داشته است تا جایی که آمارها از احتمال شکست او خبر می‌دهند. با این وجود دولت بایدن تصمیم گرفت کماکان به سیاست خود مانند هفت ماه گذشته برای حمایت از رژیم صهیونیستی ادامه دهد.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

ادعای اف‌بی‌آی: هکرهای چینی به زیرساخت‌های حیاتی آمریکا نفوذ کرده‌اند

تهران-ایرنا- رئیس پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) مدعی شد، هکرهای وابسته به دولت چین، به زیرساخت‌های حیاتی آمریکا نفوذ کرده‌اند و منتظر «لحظه مناسب برای وارد کردن ضربه ای مخرب و ویرانگر» هستند.

ایرانی های همراه اسرائیلی های مخالف

روز جمعه میلیون ها نفر از مردم ایران در راهپیمایی حمایت از انتقام نیروهای مسلح ایران بابت حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق شرکت کردند، خبری که در بهبوهه هیاهوی حمله پهبادی کذایی بر علیه پایگاه شکاری نیروی هوایی ایران در اصفهان کمرنگ ماند.

Loading
17اردیبهشت ماه 1397

رسانه ها ؛ برپایی جشن پیروزی حزب الله و…

۱۳۹۷/۰۲/۱۷ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: پیروزی حزب الله و جنبش امل در انتخابات پارلمانی لبنان و اسرائیل و عربستان به آن ، هشدار پیونگ یانگ به واشنگتن، جدال لفظی پکن و واشنگتن بر سر قوانین جدید خطوط هوایی، گمانه زنی ها در باره زمان و مکان دیدار ترامپ و کیم جونگ اون، مذاکره فرستادۀ ویژۀ چین در مسئلۀ خاورمیانه با مقامات عربستان ، دیدار رهبران ژاپن، کره جنوبی و چین ،هشدار رئیس جمهور فرانسه درباره خروج آمریکا از برجام و واکنش شدید وزیر خارجه ترکیه به احتمال تحریم نظامی آمریکا ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

العالم فارسی:  پیروزی حزب الله و جنبش امل در انتخابات پارلمانی لبنان  قطعی شد. هم پیمانان حزب الله و جنبش امل که از سوی طایفه های سنی و مسیحی حمایت شدند، نیز توانستند در این انتخابات پیروز شوند و در نتیجه، می توان گفت که این گروه، قدرت زیادی را در این انتخابات داشت. دومین قدرتی که دراین انتخابات تثبیت شد، حزب نیروهای لبنانی است که توانست تعداد زیادی از کرسی های مسیحیان را در 14 حوزه به دست آورد که می توان گفت حدود 15 کرسی مجلس نمایندگان را شامل می شود.

الکوثرفارسی:  وزیر کابینه رژیم صهیونیستی پس از انتشار نتایج اولیه از انتخابات پارلمانی لبنان گفت لبنان همان حزب الله است و تفاوتی بین آنها وجود ندارد. به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، نفتالی بنت وزیر آموزش و پرورش رژیم صهیونیستی به نتایج انتخابات لبنان که آمار غیر رسمی پیروزی قاطع ائتلاف حزب الله و جنبش امل را در آن نشان می دهد واکنش نشان داد و در توئیتی اعلام کرد: «حزب الله = لبنان». بنت که عضو کابینه امنیتی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز است افزود :« پیروزی حزب الله در این انتخابات نشان می دهد تفاوتی بین لبنان و این جنبش شیعی مورد حمایت ایران وجود ندارد و اسرائیل در هر جنگی در آینده نباید تفاوتی بین این دو قائل شود.»

خبرگزاری تسنیم: رسانه‌های سعودی که از پیروزی محور مقاومت در انتخابات پارلمانی لبنان مطمئن بودند، نتوانستند خشم و احساسات خود را کنترل کرده و در مقاله‌های متعدد به بدگویی و توهین به حزب الله و ایران پرداختند. سایت‌ها و روزنامه‌های رسمی رژیم عربستان حزب‌الله را اولین برنده جشن دموکراتیک در لبنان می‌دانند.

خبرگزاری صداو سیما: سخنگوی وزارت خارجه کره شمالی اعلام کرد با وجود پیشرفت ها درباره اوضاع شبه جزیره کره، آمریکا عمدا تلاش می کند پیونگ یانگ را تحریک کند. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، سخنگوی وزارت خارجه کره شمالی از آمریکا خواست فشارها و تهدیدهای نظامی بر ضد پیونگ یانگ را متوقف کند. این سخنگو تاکید کرد چنین فشارها و تهدیداتی به حل و فصل مسئله هسته‌ای کمک نخواهد کرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  دولت چین اصرار می‌کند که خطوط خارجی هوایی که در این کشور فعالیت می‌کنند نباید تایوان، هنگ کنگ و ماکائو را به عنوان مناطق مستقل از چین بدانند. کاخ سفید این اقدام را یک “یاوه‌گویی اورولی” خوانده است.به گزارش ایسنا، وزارت خارجه چین اعلام کرده است که هنگ کنگ و ماکائو و تایوان بخش‌های جدانشدنی از قلمرو چین هستند.چین از خطوط هوایی آمریکا خواسته بود که در وب سایت‌های خود به هنگ کنگ، تایوان و ماکائو به عنوان مناطق مستقل اشاره نکنند.

خبرگزاری ایرنا:    در ادامه گمانه زنی رسانه های منطقه شرق آسیا در مورد زمان و مکان دیدار سران آمریکا و کره شمالی، این بار یک روزنامه چاپ کره جنوبی مدعی شد به اطلاعات جدیدی در این مورد دست یافته است. روزنامه «چوسون ایلبو» از روزنامه های پر فروش کره جنوبی که مسایل دو کره را در صدر اخبار و گزارش های خود قرار داده است در مطلبی به نقل از منابع دیلپماتیک نزدیک به «جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا نوشت نشست تاریخی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا و «کیم جونگ اون» رهبر کره‌شمالی در نیمه ماه ژوئن (خرداد) در سنگاپور برگزار می‌شود.

رادیو چین: فرستادۀ ویژۀ چین در مسئلۀ خاورمیانه که اکنون در عربستان سعودی به سر می برد، دربارۀ اوضاع کنونی خاورمیانه با مقامات عربستان سعودی دیدار و گفتگو کرد. گونگ شیائو شنگ در ملاقات با جمال عقیل سرپرست معاونت وزارت خارجۀ عربستان سعودی در امور سیاسی اقتصادی اظهار کرد، اوضاع خاورمیانه بغرنج و پیچیده است.

ان .اچ.کی ژاپن: شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن، روز چهارشنبه با رهبران چین و کره جنوبی در توکیو ملاقات خواهد کرد.لی کچیانگ، نخست وزیر چین، و مون جه-این، رییس جمهور کره جنوبی، برای اولین بار از زمانیکه سمت های کنونی شان را بر عهده گرفته اند، از ژاپن دیدار خواهند کرد.این نشست سه جانبه بین آبه، لی و مون پیش از برگزاری اولین نشست سران میان ایالات متحده آمریکا و کره شمالی، برگزار می شود.

اسپوتنیک روسیه:  رئیس جمهور فرانسه در گفتگو با نشریه آلمانی اشپیگل گفت؛ خروج آمریکا از توافقنامه هسته ای با ایران می تواند سبب جنگ بیانجامد. به گزارش اسپوتنیک، امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه گفت: گفت که خروج آمریکا از برجام به مانند بازکردن «جعبه پاندورا» است و می‌تواند آمریکا و همپیمانان اروپایی را به مسیر جنگ ببرد.وی همچنین افزود، اما من گمان نمی کنم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا خواهان جنگ باشد.

دویچه وله : وزیر امور خارجه ترکیه گفته است که توقف قرارداد فروش جنگنده‌های اف ۳۵ از طرف آمریکا قابل‌قبول نیست.مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در واکنش به طرح پیشنهادی برخی از نمایندگان کنگره آمریکا برای اعمال تحریم‌های نظامی علیه ترکیه هشدار داد. او تاکید کرد که در صورت اعمال این تحریم‌ها ترکیه هم تلافی خواهد کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *