جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

ادعای کمیته تحقیقات روسیه: تروریست‌های کروکوس با اتباع اوکراینی در ارتباط بودند

کمیته تحقیقاتی روسیه در تلگرام اعلام کرد: نتایج ابتدایی تحقیقات می‌تواند ماهیت برنامه‌ریزی شده این اقدامات تروریستی، آماده‌سازی‌های دقیق و حمایت مالی از آن‌ها را تایید کند. نتیجه همکاری با تروریست‌های دستگیر شده، بررسی دستگاه‌های فنی ضبط شده و تحلیل اطلاعات تراکنشات مالی، شواهدی مبنی بر ارتباط با اتباع اوکراینی به دست آمده است.

Loading
کارشناس مسائل منطقه مطرح کرد

واکاوی بحران شورای همکاری خلیج فارس

۱۳۹۷/۰۳/۲۲ | گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: شورای همکاری خلیج فارس عملا از بین رفته است؛ چنانچه اگر بازگشتی 10 ساله به عقب داشته باشیم، اصلا چیزی به عنوان شورای همکاری خلیج فارس وجود ندارد.

دکتر سعدالله زارعی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی به ارزیابی آینده بحران قطر و تاثیر آن بر شورای همکاری خلیج فارس پرداخت و گفت، این اختلافات تنها مربوط به یک سال گذشته نیست، بلکه از ابتدای تشکیل این کشورها اختلافات و ادعاهایی میان آنها مطرح بوده است.

آنچه در ادامه می‌خوانید، متن کامل این گفتگوست که از نظرتان می‌گذرد:

پرسش: بحران قطر چه تاثیری بر ظهور و بروز اختلافات در میان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس داشته است؟

در ابتدا باید توجه داشت که اختلاف میان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس تازگی ندارد و مربوط به یک سال اخیر نمی‌شود؛ چنانکه اختلافات میان عربستان و عمان، اختلافات سرزمینی بین عربستان و قطر، اختلافات میان قطر و کویت و اختلافات عربستان با کویت و امارات، همه این اختلافات میان کشورهای عربی، اختلافاتی کهنه و قدیمی هستند و مبنای آن این است که در مدت زمان مدیدی منطقه جنوب خلیج فارس در حکم یک سرزمین بود؛ آن هم سرزمینی که دولت مرکزی نداشت و خانواده‌ها و قبایل در آن تعیین کننده بودند. لذا عملا کشوری وجود نداشت بلکه یک سرزمین بود که مدت‌های طولانی تحت سیطره امپراتوری عثمانی قرار داشته است.

بعدتر و در دوره انگلیس‌ها سیاست بر این می‌شود که این منطقه از عثمانی منتزع و هر کدام تبدیل به یک کشور شوند؛ در همین اثنا یعنی از اوایل قرن بیستم بحث نفت در منطقه به میان می‌آید. در این مقطع انگلیسی‌ها که به کل منطقه جنوب سیطره داشتند کشورهایی را پدید می‌آورند که در متن خود واجد اختلافات مهم سرزمینی باشد. یعنی نقطه‌های مبهم را در تقسیمات باقی می‌گذارند و به هر دو طرف نیز محرمانه اعلام می‌کنند که این مناطق متعلق به آنها است، لذا بدین صورت نطفه یک فتنه طولانی میان کشورهای عربی بسته می‌شود.

در وضعیت جدید سعودی‌ها خیز برداشته‌اند تا به عنوان محور عربی، اسلامی در منطقه و با استفاده از پشتیبانی‌هایی که کشورهای غربی به خصوص آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها انجام می‌دهند بتوانند تبدیل به یک قدرت اساسی شوند. به همین خاطر به تعبیر خودشان شروع به پاکسازی محیط اطراف کرده‌اند و یکی از حوزه‌های پاکسازی‌شان نیز قطر است. زیرا عربستان بر سر جزایری که در قسمت شرق شبه جزیره قطر واقع شده ادعاهایی دارد. درواقع این حوزه یک حوزه گازی بسیار بزرگ را شامل می‌شود که سعودی‌ها از گذشته نسبت به آن چشم طمع داشته‌اند. درنتیجه آنها برای یکپارچه‌سازی منطقه به زعم خودشان فشار را روی ضعیف‌ترین حلقه که قطر است، قرار دادند.

پرسش: در حال حاضر وضعیت اختلافات  در شورا به چه صورت است؟

این اختلافات تا کنون ادامه داشته و حل و فصل نشده است. البته اخیرا آمریکا بر عربستان فشارهایی وارد آورده تا اختلافات با قطر را به نوعی حل و فصل کند و نشانه‌هایی نیز از این روند دیده می‌شود. دلیل فشار آمریکایی‌ها این است که آنها نمی‌خواهند جبهه مقابل ایران دچار تشتت و ضعف باشد، لذا فشار مداومی را بر سعودی‌ها باهدف حل مسائل‌شان با قطر وارد می‌کنند.

 پرسش: آثار این شکاف و اختلافات برای عربستان چه بوده است؟

این مسائل بدبینی را نسبت به سیاست‌های عربستان افزایش داده و منجر به فاصله برخی کشورها همچون کویت با این کشور شده است. درواقع ریاض را محدود به %B

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *