جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

فلسطین در کانون بحث دیپلماتیک در سفارت ایران در مسکو

مسکو- ایرنا- مسائل فلسطین و منطقه در کانون بحث دیپلماتیک با حضور میخائیل باگدانوف نماینده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه در امور خاورمیانه و تعدادی از سفیران کشورهای اسلامی در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو بود.

مکرون: به برزیل برای تولید زیردریایی هسته‌ای کمک می‌کنیم

تهران- ایرنا- امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در مراسم به آب اندازی سومین زیردریایی دیزلی برزیل به نام «تونِلِرو» که طراحی آن توسط فرانسه انجام شده است، گفت: به برزیل برای تولید زیردریایی هسته‌ای کمک می‌کنیم.

Loading

نگاهی به توانمندی هسته‌ای چین در دریا

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

زمانی که چین برای نخستین بار در سال 1950 میلادی تصاویری از یک زیردریایی هسته ای خود را منتشر کرد، شاید کمتر کارشناس نظامی تصور می کرد که این کشور بتواند در مدت زمانی نه چندان طولانی مسیر پیشرفت در این حوزه را به سرعت بپیماید.

ساخت زیردریایی هسته ای چین برای نخستین بار در سال 1950 میلادی به دستور “مائو تسه دونگ” رهبر فقید این کشور صادر شد، رهبری که شاید به جرات بتوان گفت – چین کنونی و پیشرفتی که نصیب آن شده است – ماحصل تفکرات همین رهبر است.

از آن زمان چینی ها آرام آرام و به دور از هیاهو- بر تلاش خود در این حوزه افزودند و درست 38 سال بعد در سال 1988 میلادی اعلام شد چین پنجمین کشور دارای توانمندی هسته ای در دریاست.

این خبر ابتدا برای بسیاری از کشورهای غیرقابل باور بود- اما این وزارت دفاع آمریکا – پنتاگون – بود که صحت این خبر و گزارش های پیرامون آن را تایید کرد..

انتشار همین خبر کافی بود که توجه همراه با نگرانی های غرب و در راس آن آمریکا بیشتر شود نگرانی هایی که بارها توسط کشورهای مختلف غربی بیان شد و البته همچنان ادامه دارد.

البته نگرانی های آمریکا قابل درک است – واشنگتن به ظاهر یکه تازی چین در دریاها را تهدیدی برای کشورهای آسیایی می داند- اما او به واقع نگرانی قدرتش در منطقه است که با اوج گیری چین به افول می گراید.

واشنگتن می گوید شتاب گرفتن روند توسعه قدرت نظامی چین بسیار نگران کننده است و این موضوع عامل برهم خوردن توازن نظامی در منطقه است.

نگرانی آمریکا زمانی بیشتر احساس می شود که روزنامه “ساندی تایمز” به تازگی گزارشی از اعزام یکی از زیردریایی های چین از اقیانوس هند به یکی از مناطق ساحلی خاورمیانه منتشر کرد؛ خبری که به سرعت با واکنش تند مقامات کاخ سفید همراه شد.

کاخ سفید نگران قطب های در حال ظهوری همانند چین است و بارها و به صراحت آن را اعلام کرده است.

وزارت دفاع آمریکا در گزارشی که اوایل سال جاری منتشر کرد، مخارج نظامی چین در سال گذشته را 20 درصد بیش از آن چیزی دانست که رسما از سوی این کشور اعلام شده بود. بودجه نظامی چین برای سال 2014 میلادی – بر اساس اعلام مقامات پکن – با 12ممیز دو دهم درصد افزایش، 132 میلیارد دلار تعیین شد.

وزارت دفاع آمریکا در گزارش خود همچنین بر این نکته تاکید کرد که افزایش هزینه های نظامی چین نشاندهنده به روز کردن سریع نیروی هوایی و دریایی این کشور و همچنین سرمایه گذاری پکن در جنگ سایبری است.

در واکنش به سخنان مقام های آمریکایی – چین با بیان اینکه نگرانی های کشورهای غربی واقع بینانه نیست – تاکید می کند که کشورهایی باید نگران پیشرفت چین در زمینه زیردریایی های هسته ای باشند که افکار نامناسبی در سر داشته و قصد تحریک پکن را دارند.

چین چندی پیش زیردریایی هسته ای خود را روانه اقیانوس هند کرد و با حضور خود در این منطقه نشان داد که به تلاش در ساخت زیردریایی های خاص و ویژه همچنان ادامه می دهد.

البته چین پا را فراتر گذاشته و بر اساس اعلام اخیر کارشناسان نظامی این کشور- زیردریایی های چین به زودی به موشک های هسته ای هم مجهز می شود که در صورت تحقق این امر- چین به گروه کشورهای نخبگان جهان خواهد پیوست.

در حال حاضر چین دارای پنج فروند زیردریایی هسته ای است که در میان آنها سه فروند در سال جاری به موشک 2J 1 مجهز می شوند- این موشک ها با برد هشت هزار و 200 کیلومتر- قابلیت این را دارد که چند کلاهک هسته ای را با خود حمل کند.

چندی پیش نیز اعلام شده بود که چین در تلاش برای تولید نوعی زیردریایی است که قادر است مسیر شانگهای در چین تا سانفرانسیسکو در آمریکا را در کمتر از دو ساعت طی کند ایده ای که البته تا واقعیت فاصله زیادی دارد و ممکن است هیچگاه محقق نشود.

این زیردریایی به گفته محققان چینی – قادر است با ایجاد حباب هایی در اطراف بدنه اش از میزان کشش سطحی آب روی بدنه خود بکاهد.

در حالی که چین در این زمینه با سرعت پیشرفت می کند- روزنامه ساندی تایمز از تعبیر “رستاخیز” برای این پیشرفت استفاده کرد. “لی جیه ” یکی از کارشناس مسایل نظامی چین البته نظر “ساندی تایمز” را نمی پذیرد و می گوید: به رغم پیشرفت در ساخت نسل جدید زیردریایی هسته ای – چین هنوز عقب تر از کشورهایی نظیر آمریکا و روسیه است.

وی خاطر نشان کرد که شرایط بین المللی و منطقه ای تغییر کرده و چین باید بتواند در مقابل کشورهایی که قصد محدود و محصور کردن آن را دارند، ایستادگی کند.

با این حال – نگرانی آمریکا و کشورهای غربی از روند رو به پیشرفت چین در صنایع نظامی دریایی در حالی مطرح می شود که + شی جین پینک ” رییس جمهوری چین به صراحت آن را رد و اعلام کرد: چین – کشورهای همسایه را با توسعه و اقتدار نظامی خود تهدید نمی کند.

وی با دفاع از اینکه بودجه ارتش چین برای سال 2014 میلادی به 132 میلیارد دلار رسید، گفت : کشوری به وسعت چین باید توان دفاعی و اقتصادی خود را افزایش دهد و برای این منظور افزایش بودجه نظامی امری کاملا ضروری است .

رییس جمهوری چین همچنین تاکید کرد: چین تهدیدی برای دیگران نیست و برخی بیهوده می کوشند از چین در دنیا چهره ترسناکی بسازند.

به عقیده کارشناسان، هر چند چین و آمریکا دارای روابط اقتصادی – تجاری و مالی بسیار گسترده ای هستند، اما این موضوع مانع از آن نمی شود که روابط این دو کشور در حوزه های دیگر نیز مطلوب باشد.

اکنون ناظران سیاسی با بدبینی به رابطه چین و آمریکا بویژه در بعد نظامی می نگرند، چرا که معتقدند تداوم این روند ممکن است شرایط دوستانه ای را که بین دو کشور حاکم است، آرام آرام دچار مشکل کرده و به روابط خصمانه مبدل سازد.

منبع: ایرنا

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *