جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

الحوثی: رژیم اسرائیل همچنان در مسیر شکست در غزه قرار دارد

تهران- ایرنا- عبدالملک بدرالدین الحوثی رهبر جنبش انصارالله یمن پنجشنبه شب در سخنانی با تاکید براینکه رژیم اسرائیل همچنان در مسیر شکست در غزه قرار دارد، خطاب به آمریکایی‌ها گفت: آنها در تجاوز نظامی خود به یمن، شکست را از انگلیس به ارث خواهند برد.

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

ادعای زلنسکی: روسیه در تدارک یک حمله جدید است

تهران- ایرنا- ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در اظهاراتی با بیان اینکه نیروهای اوکراینی پس از شکست و عقب‌نشینی‌های اخیر در بعضی از مواضع خود، توانسته‌اند دوباره وضعیت را در خط مقدم تثبیت کنند، ادعا کرد: به احتمال زیاد روسیه در تدارک یک حمله جدید بزرگ در آینده نزدیک است.

Loading

داعش در پی ایجاد جبهه در شمال آفریقا

۱۳۹۳/۰۹/۱۳ | دفاعی و امنیتی

داعش تلاش می کند با هدف توسعه نفوذ و قلمرو خود، جبهه جدیدی را در شمال آفریقا بگشاید. این گروه با استفاده از شبکه‌های اجتماعی و تولید فیلم‌های تبلیغاتی حرفه‌ای، در پی آن است تا در شمال آفریقا به ویژه لیبی و صحرای سینای مصر نیرو جذب و حضور خود را پررنگ کند.

پایگاه اینترنتی ایلاف نوشت، یکی از مقامات اطلاعاتی آمریکا که خواست نامش فاش نشود، می گوید: «بیانیه داعش درباره توسعه قلمرو خود در دیگر مناطق جهان، با استقبال برخی گروه‌های تندرو در شمال آفریقا مواجه شده، به همین دلیل این روزها شاهد گفتار و رفتاری از سرکردگان این گروه‌ها هستیم که با رفتار و کردار سران داعش همخوانی دارد.»

تحلیلگران و متخصصان حوزه مبارزه با تروریسم پیش‌بینی می‌کنند شمال آفریقا در آینده شاهد خشونت‌هایی خواهد بود که مشابه با خشونت‌های داعش است و جدا کردن سر قربانیان نمونه‌ای از این خشونت هاست. چنین خشونت ها و رفتارهایی در لیبی و شبه جزیره سینای مصر بیشتر خواهد بود.

توماس جاسلین، پژوهشگر موسسه دفاع از دموکراسی در واشنگتن می گوید: «شکی نیست داعش در آینده مسئول بسیاری از عملیات خرابکارانه و تروریستی در شمال آفریقا خواهد بود، این اتفاقات در لیبی و صحرای سینا بیش از دیگر مناطق شمال آفریقا مشاهده خواهد شد.»

جاسلین می افزاید:« گروه‌های تندرو اسلامی در مصر اگر بخواهند در مسیر افزایش تنش و کشتار در این کشور گام بردارند و همان راهی را بروند که داعش در عراق و سوریه رفته است، نیاز به فتنه انگیزی دارند؛ در نتیجه مسیحیان و غیرمسیحیان مصر را هدف قرار می دهند، زیرا این روند راهکاری برای فتنه انگیزی در مصر است، البته برای عملی شدن این نظریه باید منتظر بمانیم.»

منابع سیاسی در آمریکا می گویند ابوبکر البغدادی، سرکرده گروه داعش خود را مشابه با اسامه بن لادن، سرکرده پیشین القاعده می داند، اما بر اساس اظهارات توماس جاسلین، البغدادی موفق شده است برخی از گروه‌های جهادی را در مناطق مختلف جهان قانع کند که از القاعده جدا شوند و به داعش بپیوندند.

این موفقیت بیشتر در برخورد با گروه‌هایی اتفاق افتاد که از تندروهای جوان تشکیل شده‌اند و شور جوانی آن را واداشته تا تلاش کنند با فرماندهان پا به سن گذاشته خود فرق داشته باشند و در تعبیر کلی می خواهند متفاوت باشند. این اتفاقات در شرق لیبی و صحرای سینای مصر رخ داده است.

گروهی از جوانان تندرو که کنترل شهر درنه در لیبی را در دست دارند، ماه نوامبر از بیعت با ابوبکر البغدادی خبر دادند، گفته می شود این جوانان وابسته به مجمع شباب الاسلام، گروهی در درنه هستند که مارس گذشته اعلام موجودیت کرده بود.

بلافاصله ابوبکر البغدادی، ابوبراء الازدی معاون اردنی خود را به درنه فرستاد تا امیر داعش در درنه باشد.

این اقدام سبب گشوده شدن جبهه ای در این منطقه از آفریقا شده است. منطقه ای که گروه‌های تندروی زیادی را در خود جای داده است و این گروه‌ها امروز برای نبرد با دولت قانونی لیبی با هم رقابت دارند.

البته موفقیت تلاش هم‌پیمانان داعش در درنه برای جدا کردن این بخش از خاک لیبی و اعلام خلافت اسلامی در آن، با تردید جدی کارشناسان مواجه شده، زیرا هنوز این گروه با مخالفت جدی رقبای اسلام‌گرای خود مواجه است.

تحلیلگران معتقدند، مخالفت برخی از شبه نظامیان قدرتمند لیبی با تلاش های ابوبکر البغدادی ممکن است موجب شود سرکرده داعش طرح خود را برای تشکیل خلافت اسلامی در بخشی از لیبی، از لیبی جدا و به چند صد کیلومتر دورتر یعنی به صحرای سینای مصر منتقل کند. حتی می توان گفت صحرای سینا برای داعش بیش از لیبی اهمیت دارد.

همان روزهایی که گروهی تندرو در درنه لیبی با ابوبکر البغدادی بیعت کرد در یک نوار ویدیویی 30 دقیقه ای انصار بیت‌المقدس (یک گروه فعال در مصر) در صحرای سینا نیز از بیعت با البغدادی خبر داد. این نوار ویدیویی سبب نگرانی آمریکا شد زیرا تولید و تصویربرداری آن نشان می دهد بخش رسانه ای داعش متشکل از یک تیم حرفه ای و کاربلد است.

جاسلین درباره نوار ویدیویی انصار بیت المقدس می گوید: «این نوار بیانگر هماهنگی قابل توجه میان انصار بیت المقدس و داعش است ضمن اینکه بیعت انصار بیت المقدس با داعش مهم ترین بیعتی است که از مناطق مختلف جهان، با ابوبکر البغدادی شده است.»

در اینجا سئوالی مطرح می شود و آن اینکه انصار بیت المقدس با توجه به ارتباط برخی از رهبرانش با سازمان القاعده، چگونه توانسته است خود را به عنوان نماینده داعش در مصر معرفی کند؟ به نظر می رسد نوار ویدیویی انصار بیت المقدس سبب بروز شکاف هایی در داخل این گروه شود، زیرا برخی از اعضای گروه که کهنسال‌ترند همچنان خواستار حمایت از القاعده هستند اما آنانکه جوان ترند می خواهند با البغدادی بیعت کنند.

البته اختلافات در داخل انصار بیت المقدس هر چقدر هم باشد، داعش به این گروه برای تقویت و تشکیل گروه‌های تروریستی در شمال آفریقا و افزایش فعالیت‌هایش در صحرای سینای مصر کمک خواهد کرد.

دیوید شنکر کارشناس مبارزه با تروریسم و سیاست های عربی در مرکز مطالعات خاور نزدیک واشنگتن معتقد است، هر چه مدت زمان حضور انصار بیت المقدس در سینا بیشتر شود فرصت این گروه برای ایجاد باندهای تبهکارانه و تروریستی و کشاندن دامنه فعالیت های تروریستی به قلب مصر چون شهرهای قاهره و اسکندریه بیشتر خواهد شد.

شنکر می گوید: «انصار بیت المقدس را نمی توان خطر جدی برای نظام سیاسی برخاسته از اندیشه های عبدالفتاح سیسی در مصر دانست، اما پیش بینی می شود در آینده شاهد عملیات تروریستی بیشتری در قلب مصر باشیم… آمریکا وظیفه دارد حداقل امکاناتی را که نظام سیاسی مصر برای مبارزه با این گروه نیاز دارد تامین کند… این روزها این احساس در مردم مصر وجود دارد که آمریکا آنگونه که شایسته است از مصر در مبارزه با تروریسم حمایت نمی کند.»

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *