أحدث المقالات

تصاویر | ادای احترام ویژه محمد جواد ظریف به علی‌اکبر ولایتی؛ واعظی و بروجردی هم آمدند

جمعی از دیپلمات‌های وزارت امور خارجه با علی اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل دیدار و گفتگو کردند. در این دیدار علاءالدین برودجردی، محمد جواد ظریف و محمود واعظی حضور دارند./ خبرآنلاین

واکنش روسیه به وتوی آمریکا : هدف واشنگتن کوچاندن فلسطینی‌ها از سرزمین خودشان است

تهران- ایرنا- واسیلی نبنزیا نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در واکنش به وتوی قعطنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل از سوی آمریکا گفت که هدف ایالات متحده در هم شکستن اراده فلسطینی‌ها و راندن آنها از سرزمین خودشان است.

امیرعبداللهیان: صرفا منشأ حمله به سفارت ایران را هدف قرار دادیم

وزیر خارجه ایران گفت با وجودی که جمهوری اسلامی ایران قادر بود عملیات «وعده صادق» را در شعاع گسترده‌تری انجام دهد، اما صرفاً آن بخش از مواضع نظامی رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد که از آنجا حمله به سفارت ایران در دمشق صورت گرفته بود.

Loading

دلایل بی میلی ترکیه به مبارزه با داعش

۱۳۹۳/۰۹/۱۶ | دفاعی و امنیتی

یک کارشناس مسایل سیاسی ترکیه سمیه ایدیز معتقد است: آنکارا تا وقتی واشنگتن طرح هایش درباره آینده سوریه را اعلام نکند، از درگیری مستقیم با داعش پرهیز می کند.

سمیه ایدیز در پایگاه اینترنتی المانیتور نوشت: تلاش ترکیه برای متمرکز کردن بحث ها در نشست سوم دسامبر 60 کشور عضو ائتلاف ضد داعش در بروکسل بر مساله تغییر نظام سوریه به نتیجه نرسید. نشستی که به دعوت وزیر خارجه آمریکا برای سنجش میزان پیشرفت در عملیات ضد داعش برگزار شد.

بی میلی ترکیه به مداخله نظامی در مبارزه علیه داعش پیوسته به ابهامات درباره تعهد آنکارا به ائتلاف ضد داعش دامن می زند. اتهام هایی همچون مدارا با داعش بر دولت احمد داووداوغلو سایه افکنده است. ‌اتهام هایی که پس از حمله انتحاری مرگبار 29 نوامبر در شهر کوبانی دوباره مطرح شد.

چهار جنگجوی داعش خود را در شهر کوبانی منفجر کردند. یک تن از افراد یاد شده خودرویی بمب گذاری شده را در گذرگاه مرزی با ترکیه منفجر کرد. خودرویی که گفته می شود از ترکیه وارد خاک سوریه شده است.

چندی پیش حزب دموکراسی خلق ترکیه، از احزاب طرفدار کردها، مدعی شد جنگجویان داعش از انبارهای غله دولتی ترکیه که محافظت از آن را نیروهای امنیتی این کشور برعهده دارند برای حمله به کوبانی استفاده می کنند. دولت ترکیه به شدت این ادعاها را رد می کند، اما ظاهراً نمی تواند از بدنامی کمک به داعش رهایی یابد.

برخی کارشناسان در ترکیه می گویند تلقی کمک آنکارا به داعش مساله ای برای تحت فشار گذاشتن ترکیه و وادار نمودنش به اقدام نظامی علیه این گروه است. اما این کارشناسان انتظار ندارند سیاست ترکیه در قبال سوریه تغییر کند، حتی وقتی تمرکز جامعه جهانی بر داعش و نه بشار اسد است.

در بیانیه پایانی نشست بروکسل که مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، نیز در آن حضور داشت، اعلام شد شرکای ائتلاف بر تعهدشان به همکاری بر اساس راهبرد طولانی مدت تضعیف و شکست داعش تاکید می کنند. یعنی مبارزه با داعش اولویت دراز مدت ائتلاف است و آنکارا به وضوح از آن خشنود نیست.

اردوغان مصمم به سرنگونی اسد است و به باور داوداوغلو خلاصی از اسد نخستین گام ضروری در مبارزه با داعش است. هر چند چاووش اوغلو در گفتگو با خبرنگاران گفت بسیاری، از جمله آمریکا، به اهمیت ایجاد منطقه پرواز ممنوع در شمال سوریه پی برده و از پیشنهاد آنکارا برای ایجاد آن حمایت کرده اند، روایت جان کری اندکی با همتای ترک متفاوت بود.

کری در کنفرانس خبری پس از نشست بروکسل گفت،‌ آمریکا به شدت درگیر گفتگو با ترکیه است، اما هنوز برای اعلام تصمیم نهایی یا حرکت به سوی ایجاد هر شکلی از منطقه حفاظتی یا حایل زود است. هرچند کری از تداوم دیدگاه واشنگتن مبنی بر ادعای از دست رفتن مشروعیت اسد در سوریه سخن گفت، اما تاکید کرد آمریکا به دنبال راهی برای مشارکت دادن همه کشورهای منطقه با هدف تلاش برای دستیابی به اهداف کنفرانس ژنو است.

با وجود برآورد چاووش اوغلو، تصویری که از نشست بروکسل پدیدار می شود، از تغییر در سیاست ائتلاف ضد داعش و گرایش به مواضع ترکیه در آینده حکایت ندارد. در مقابل آنکارا نیز قصد ندارد سیاست خود را در قبال سوریه تغییر دهد.

برخی کارشناسان بر این باورند ترکیه می بایست در سیاست خود بازنگری کند و فرایندی به شیوه کنفرانس ژنو مبنی بر حضور نظام اسد، منهای شخص اسد، در مذاکرات صلح می تواند راهی برای خروج آنکارا از دوراهی باشد. به باور کارشناسان در حال حاضر مشکل رابطه روسیه -آمریکا و آمریکا- ایران است. یعنی مشارکت این دو کشور برای موفقیت گفتگو های ضروری است .

در مقابل برخی کارشناسان معتقدند ترکیه نیازی به تغییر در مواضع خود ندارد، زیرا عملیات ائتلاف در مبارزه با داعش شکست خورده است و حملات انتحاری اخیر داعش موید همین مساله است. بنابراین ضرورتی ندارد ترکیه در این راهبرد شکست خورده مشارکت کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *