جدیدترین مطالب

فضای ملتهب اقتصادی و اجتماعی در روزهای آتی فروکش می‌کند

فضای ملتهب اقتصادی و اجتماعی در روزهای آتی فروکش می‌کند

علی مطهری می گوید: چون اگر بنیامین نتانیاهو حمله متقابلی به ایران داشته باشد تنها به گرفتاری و بحران‌های فعلی خود اضافه کرده است. در حال حاضر اسرائیل و نتانیاهو با مشکلات بسیار زیادی دست به گریبان است. به همین دلیل من تصور می‌کنم که نتانیاهو مجبور است از کنار آن بگذرد و پاسخی به ایران ندهد. به هر حال اسرائیل دو هفته پیش با حمله به سفارت ایران در دمشق یک اشتباه جدی مرتکب شد و بایستی تاوان آن را می‌داد؛ اکنون هم که ایران این حمله را انجام داده است، من بعید می‌دانم که نتانیاهو بخواهد موضوع را بیش از این ادامه بدهد.

ایران تصویر جدیدی از موازنه قوا در منطقه ایجاد کرد

کارشناس مسائل بین الملل گفت: ایران در دفاع موشکی و پهپادی خودش، تصویر جدیدی را در زمینه موازنه قوا در منطقه ایجاد کرده که حامل این پیام برای رژیم صهیونیستی است که این رژیم نمی‌تواند به تجاوزات خود ادامه دهد و هر تجاوز با هزینه سنگینی مواجه خواهد شد.

Loading

أحدث المقالات

مادورو: اگر به سفارت آمریکا در کشوری حمله شود، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

تهران- ایرنا- رئیس‌جمهوری ونزوئلا با بیان اینکه «جنون» نخست وزیر رژیم صهیونیستی می‌تواند به «جنگ جهانی سوم» منجر شود، تاکید کرد که اگر به یکی از سفارت‌های آمریکا در هر کشوری حمله شود، پاسخ واشنگتن حمله خواهد بود.

اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل غلط بود/ گمان نمی‌کردیم ایران مستقیم وارد عمل شود

تهران- ایرنا- روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارنوت نوشت که بخش اطلاعات نظامی ارتش رژیم اسرائیل برآورد کرده بود که واکنش به ترور فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سوریه، از طریق متحدان ایران و به شکلی شدید خواهد بود و این کشور مستقیم وارد عمل نخواهد شد، در حالی که این برآورد اشتباه بود.

Loading

امتیاز برای رژیم صهیونیستی در کنفرانس بازنگری NPT

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورا آنلاین – ترجمه: کنفرانس بازنگری NPT در آوریل تا مه 2015 میزبان مذاکرات فشرده‌ای درباره سه رکن معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای بود: خلع سلاح، عدم اشاعه و کاربرد صلح آمیز انرژی هسته‌ای. با این حال همانند سال 2010، مساله‌ای که بیشترین توجه را به خود جلب کرد و بسیار جنجالی بود، مقرره‌ای بود که به امکان ایجاد منطقه عاری از سلاح‌های کشتار جمعی در خاورمیانه می‌پرداخت.در روز پایانی کنفرانس بازنگری، به دلیل اختلاف بر سر کنفرانس منطقه عاری از سلاح‌های کشتار جمعی، بر روی سند نهایی اجماع نشد و به همین دلیل ایالات متحده به همراه بریتانیا و کانادا از سند حمایت نکردند.

امیلی ب. لاندو و شیمون استین در تحلیلی که مرکز مطالعات راهبردی رژیم صهیونیستی منتشر کرد، نوشتند: در روزهای نخست کنفرانس بازنگری، پیشنهاد مشترک اعراب درباره منطقه عاری از سلاح‌های کشتار جمعی ثبت شد که با سند نهایی کنفرانس بازنگری سال 2010 تفاوت‌های اساسی داشت. این پیش‌نویس اتفاقات مهم پنج سال اخیر از جمله دیدارهای غیررسمی منطقه‌ای در سال‌های 2013 تا 2014 را نادیده می‌گرفت و همچنین بر درخواست همیشگی مبنی بر پیوستن رژیم صهیونیستی به NPT تاکید می‌کرد.

لحن شدید درخواست سبب شد که رژیم صهیونیستی که در مقام ناظر در کنفرانس بازنگری شرکت کرده بود، در عملی بی سابقه نظر مکتوب خود را در کنفرانس ثبت کند. عنوان این سند “به سوی گفت‌وگوهای منطقه‌ای در خاورمیانه: دیدگاه اسراییل” بود و بر نیاز به گفت‌وگوهای مستقیم و پایدار در منطقه برای پرداختن به طیف گسترده ای از مسائل امنیتی تاکید می‌کرد.

این اسناد مباحثاتی را در میان اعضای NPT برانگیخت و زمانی که سند نهایی کنفرانس بازنگری آماده رای‌گیری شد، طرح پیشنهادی در بخش خاورمیانه که در واقع نسخه معتدل و اصلاح شده پیشنهاد اعراب بود، کماکان برخی عناصر اختلافی را در خود داشت؛ از جمله اینکه رژیم صهیونیستی به شدت بر لزوم تصمیم‌گیری با اجماع تاکید داشت و در طرح پیشنهادی نیز به این مساله توجه شده بود، اما از طرفی بیان شده بود که کنفرانس باید الزاما در مارس 2016 برگزار شود و هیچ طرفی- از جمله رژیم صهیونیستی- قادر به تغییر این زمان نیست.

به علاوه، طرح پیشنهادی به جای چهار برگزار کننده اصلی (یعنی ایالات متحده، بریتانیا، روسیه و سازمان ملل) که در سند 2010 مشخص شده بودند، تصمیم گیری را بر عهده دبیرکل سازمان ملل می‌گذاشت. نهایتا اینکه به دلیل فشارهای مصر و مخالفتش با پیشنهادهای رژیم صهیونیستی، پیشنهاد شد که تسهیلگر فنلاندی اخراج شده و دبیرکل تسهیل گر جدیدی منصوب کند.

گفته می‌شود رژیم صهیونیستی به شدت نگران بود که ایالات متحده، حتی به بهای قربانی کردن این رژیم خواستار امضای سند و حصول اجماع باشد. البته از آنجایی که رژیم صهیونیستی پس از کنفرانس 2010 رویکرد خود را تا حدی تغییر داده و با تسهیل‌گر فنلاندی همکاری‌هایی کرده بود، به نظر می‌رسید تصمیم اوباما به حمایت ایالات متحده از این رژیم ساده‌تر شده باشد. نهایتا ایالات متحده با پیشنهاد مخالفت کرد و نتانیاهو از همکاری جان کری تشکر کرد.

دست آخر عدم حصول اجماع سبب شد که دستور کار 2010 موقتا تعلیق شود و پیشرفت‌های حاصله نیز متوقف شوند.

رُز گوتمولر، معاون وزیر کشور آمریکا، مصر را به خاطر شرایط غیرواقع‌بینانه و غیرعملی که مانع از اجماع میان کشورهای خاورمیانه شده بود، سرزنش کرد.

واقعیت این است که رژیم صهیونیستی بود که از شکست مصر در به کرسی نشاندن پیشنهادش سود برد، گرچه که این مساله هنوز پابرجاست و توافق هسته‌ای ایران نیز ممکن است نیروی محرکه جدیدی برای آن باشد.

به علاوه، این اتفاق برای رابطه آمریکا و رژیم صهیونیستی نیز مثبت بود، چرا که تکرار اتفاقات سال 2010 و آنچه به عنوان خیانت آمریکا به اسراییل تلقی می‌شد، به رابطه این طرفین ضربه سنگینی وارد آورده بود. شاید به همین خاطر است که دیگر کشورها از جمله اتحادیه اعراب و جنبش عدم تعهد از نتایج حاصل از این کنفرانس راضی نیستند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *