جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

توقف جنایات اسرائیل و آتش‌بس در غزه؛ مطالبه چهره‌های رسانه‌ای پاکستان

اسلام‌آباد- ایرنا- ۱۲۰ نفر از فعالان حوزه رسانه و چهره‌های پرطرفدار در فضای مجازی در پایتخت پاکستان با محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی در نسل‌کشی مردم فلسطین، از سازمان‌های بین المللی خواستند تا با توقف این تهاجم در غزه برای اجرای فوری آتش‌بس نقش‌آفرینی کنند.

سقوط یک اتوبوس به دره در آفریقای جنوبی ۴۵ کشته بر جای گذاشت

تهران- ایرنا- در پی سقوط اتوبوس حامل نمازگزاران عازم کنفرانس عید پاک از پلی در نزدیکی ماماتلاکالا در استان لیمپوپو آفریقای جنوبی به دره در روز پنجشنبه (به وقت محلی)، ۴۵ نفر جان باختند و یک نفر به شدت مجروح شد.

سقوط یک اتوبوس به دره در آفریقای جنوبی ۴۵ کشته بر جای گذاشت

تهران- ایرنا- در پی سقوط اتوبوس حامل نمازگزاران عازم کنفرانس عید پاک از پلی در نزدیکی ماماتلاکالا در استان لیمپوپو آفریقای جنوبی به دره در روز پنجشنبه (به وقت محلی)، ۴۵ نفر جان باختند و یک نفر به شدت مجروح شد.

ترامپ؛ کسی که می‌تواند آمریکا را نابود کند

تهران- ایرنا- بسیاری از تحلیگران آمریکایی معتقدند، فضای داخلی ایالات متحده شرایط را برای ایجاد یک جنگ داخلی گسترده در این کشور آماده کرده است و ترامپ می‌تواند طی فرایند انتخابات ریاست جمهوری پیش رو، نقش تعیین کننده‌ای در بروز این جنگ ایفا کند.

شهادت ۱۸ فلسطینی در بمباران غزه

تهران- ایرنا- منابع خبری بامداد جمعه گزارش دادند، در پی حملات هوایی رژیم صهیونیستی به مرکز و جنوب غزه ۱۸ فلسطینی شهید شدند.

Loading
اتحادیه‌اروپا درپی نفوذ در ایران

باید و نبایدهای گشایش دفتر اتحادیه اروپا

۱۳۹۵/۰۸/۱۸ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین -رسانه ها:بعداز توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 فدریکا موگرینی؛ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به همراه هیئتی به ایران سفر کرد و زمزمه های افتتاح دفتر نمایندگی دائم اتحادیه اروپا در ایران،به گوش ‌رسید؛ خبری که نگرانی هایی را با خود به همراه داشته است.

با توافق هسته ای شاهد تحرکات سیاسی و اقتصادی اتحادیه اروپا بودیم و صفی از مسئولان اروپایی برای حضور در کشور تشکیل شده بود که در رأس آنها مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بود. ابتدای سال 95 بود که با سفر فدریکا موگرینی؛ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به همراه هیئتی به ایران؛ زمزمه های افتتاح دفتر نمایندگی دائم اتحادیه اروپا در ایران،به گوش می‌رسید خبری که نگرانی هایی را با خود به همراه داشت.

در فروردین ماه 1393، قطعنامه‌ای با عنوان «راهبرد اتحادیه‌اروپا درباره ایران» به تصویب پارلمان این اتحادیه رسید. در بخشی از قطعنامه فوق آمده است: «می‌بایست دفتر نمایندگی اتحادیه ‌اروپا در ایران تأسیس شود تا بر مسائل سیاسی و اجتماعی کشور نظارت مستقیم داشته باشد» این قطع نامه میتواند گویای این باشد که حضور این اتحادیه راهی جدید برای نفوذ در ایران است. همچنین اخیرا پارلمان اروپا قطعنامه ای برای عادی سازی روابط با تهران تصویب کرد و پس از آن شاهد سفر مجدد موگرینی به تهران بودیم و همین شود باعث شد حرف هایی از افتتاح دفتر این اتحادیه در ایران بر سر زبان ها افتاده است.

در این باره مسئولان کشوری واکنش های مختلفی داشتند در این بین محمدجواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر با انتقاد شدید از پیشنهاد غربی‌ها برای تأسیس دفتری در تهران گفت: این دفتر اگر برای پیگیری موضوعات تجاری باشد مشکلی نیست ولی آنها عنوان کردند که به‌دنبال تأسیس این دفتر می‌خواهند با مدافعان حقوق بشر و NGOهای داخل کشورمان ارتباط نزدیک بگیرند تا از روند اجرای حقوق بشر در کشورمان اطمینان حاصل کنند لذا باید بدانند که دستگاه قضا قطعاً اجازه نمی‌دهد تا چنین لانه فسادی در ایران تأسیس شود.

جزییات گشایش دفتر اتحادیه اروپا در تهران

همچنین معاون وزیر امور خارجه ایران می‌گوید که ظرف چند ماه آینده دفتر اتحادیه اروپا در تهران بازگشایی خواهد شد. او می‌گوید که تصمیم به افتتاح این دفتر با توجه به افزایش همکاری‌های ایران و اتحادیه اروپا ضروری بوده است.

مجید تخت روانچی، معاون وزیر امور خارجه ایران، گفت که نمی‌تواند به طور دقیق بگوید که چه موقع، اما ظرف چند ماه آینده دفتر اتحادیه اروپا در تهران بازگشایی خواهد شد. او گفت که “مراحل داخلی بازگشایی” دفتر اتحادیه اروپا در تهران در حال انجام است.

تخت روانچی گفت که اتحادیه اروپا در حال حاضر دو دیپلمات در سفارت هلند در ایران دارد، چون تا کنون روابط اتحادیه اروپا با ایران چنان فعال نبوده که این اتحادیه بخواهد از طریق یک یا چند دیپلمات مستقر در تهران فعالیت‌های خود را ادامه دهد.

مخالفت رژیم صهیونیستی با گشایش دفتر اتحادیه اروپا

از سوی دیگر وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در بیانیه ای مدعی شد که افتتاح دفتر اتحادیه اروپا در ایران اشتباهی بزرگ است. این وزارتخانه ضمن اشاره به مخالفت خود با توافق هسته ای با ایران، مدعی شد که سیاست های ایران پس از توافق هیچ تغییری نکرده است. در این بیانیه آمده است که ایران علنا قوانین و معاهدات بین المللی را نقض می کند و بر روی موشک های خود عبارت “اسرائیل نابود خواهد شد” را درج می کند.

بر همین اساس نمایندگان مجلس در گفت و گو با خانه ملت توصیه هایی برای گشایش این دفتر در تهران ارائه کردند که در ادامه می خوانید:

فلاحت پیشه: وزارت امور خارجه به جزییات محتوایی بازگشایی دفتر اتحادیه اروپا نیز توجه کند

حشمت الله فلاحت پیشه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به تلاش برای گشایش دفتر اتحادیه اروپا در تهران، اظهار داشت: بازگشایی این دفتر در واقع گام نخست برای شکل گیری ارتباط ایران با اروپا است در شرایطی این اتفاق افتاده است که اوباما شرایط اضطراری رابطه با ایران را برای یکسال دیگر تمدید کرده است.

نماینده مردم اسلام آباد غرب و دالاهو در مجلس دهم شورای اسلامی با اشاره به تجربه ای که از گذشته در زمینه دفتر اتحادیه اروپا در تهران وجود دارد، گفت:در تجربه گذشته، اروپایی ها با اتخاذ راهبرد انتقادی، فرصت ایران برای بهره مند از داشتن دفتری در بروکسل را از بین برد و انتظار داریم در دوره جدید راهبرد اقتصادی مدنظر قرار گیرد و دیگر تلاشی برای مداخله در امور ایران را نداشته باشند.

وی تاکیدکرد: به این جهت باید وزارت امور خارجه با حضور دیپلمات هایی در دفتر اتحادیه اروپا موافقت کنند که سابقه اقتصادی دارند نه اینکه در کارنامه کاری آنها شاهد فعالیت های حقوق بشری باشیم که به این بهانه بخواهند در امور داخلی دخالت و مسئله جدید برای کشور ایجاد کنند.

فلاحت پیشه ادامه داد: بنابراین لازم می دانیم که علاوه بر توجه به پروتکل هایی که بین ایران و اتحادیه اروپا به امضا می رسد به جزییات محتوایی این دفتر نیز توجه شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در این بین نباید از تاثیرگذار یآمریکا غافل ماند، اروپا منتظر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است با این حال هر کدام از کاندیداها پیروز میدان شوند، اروپا خواهان نزدیک شدن به تهران است.

این نماینده توضیح داد: ترامپ نمی تواند رای اروپا را علیه ایران جلب کند و کلینتون نیز باید مشی اوباما را ادامه دهد بنابراین مجبور است نزدیکی تهران و بروکسل را تحمل کند.

جمالی نوبندگانی: دفتر اتحادیه اروپا محدود به مسائل دیپلماسی باشد

محمدجواد جمالی نوبندگانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به اقدامات اولیه برای گشایش دفتر اتحادیه اروپا در تهران اظهار داشت:با اجرایی شدن برجام شاهد افزایش تحرکات سیاسی اروپا در قبال ایران هستیم. حتی سخنگوی اتحادیه اروپا به مسائل و روابط سیاسی اشاره بیشاری دارد. البته در حال حاضر دو دیپلمات اتحادیه اروپا در سفارت هلند حضور دارند اما اینگونه نیست که به صورت مستقل کاری انجام شود.

نماینده مردم فسا در مجلس دهم شورای اسلامی ادامه داد: با این حال اگر گشایش دفتر اتحادیه اروپا صرفا برای روابط دیپلماسی و توسعه روابط اقتصادی باشد قابل قبول است اما اگر قصدی دیگر از جمله دخالت در امور کشور و زیر سوال بردن حاکمیت دارند نباید چنین دفتری در ایران باز شود.

وی با بیان اینکه نباید دیپلمات های اروپایی به موضوعات داخلی کشور ورود کنند، تاکید کرد: اگر این دفتر پوششی برای دخالت اروپا در امور داخلی ایران است باید از همین ابتدا جلوی بازگشایی آن را گرفت.

جمالی نوبندگانی در این باره که گشایش دفتر اتحادیه اروپا در تهران باعث فاصله گرفتن بروکسل از واشنگتن می شود، گفت: چنین تصوری درست نیست، نباید انتظار داشته باشیم با این دفتر اروپا از آمریکا می برد و به ایران نزدیک می شود.

عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: این دفتر تنها تسهیل کننده روابط دیپلماسی و اقتصادی است و نباید از آن نتیجه مانند نزدیکی و دوری متصور شد.

نانواکناری: بازگشایی دفتر اتحادیه اروپا در تهران باعث افزایش سطح ارتباطات می شود

ولی الله نانواکناری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به اقدامات اولیه برای گشایش دفتر اتحادیه اروپا در تهران اظهار داشت:بازگشایی چنین دفتری گام خوبی برای افزایش سطح روابط بین ایران و اروپا است.

نماینده مردم بابلسر و فریدونکنار در مجلس دهم شورای اسلامی ادامه داد: در گذشته با اعمال تحریم ها علیه تهران روابط سیر منفی داشت و ایران و اروپا فاصله زیادی گرفته بودند. اما اکنون که برجام اجرایی و تحریم ها لغو شده است فرصت خوبی برای افزایش سطح روابط به وجود آمده است.

وی گفت: بازگشایی دفتر اتحادیه اروپا نیز می تواند در افزایش سطح روابط کمک بسزایی کند اما در این بین نباید از نقش آمریکا غافل شد.

این نماینده عنوان کرد: اگر اتحادیه اروپا تحت تاثیر آمریکا قرار نگیرد و در افزایش سطح رابطه با ایران ثابت قدم باشد، آینده مناسبی بین ایران و اروپا قابل تصور است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: حتی می تواند باعث تنهایی آمریکا شود اما این در شرایطی محقق می شود که اتحادیه اروپا تاثیرپذیری از آمریکا را کنار بگذارد در غیر اینصورت عمر رابطه تهران و بروسکل کوتاه خواهد بود.

میرزایی: بازگشایی دفتر اتحادیه اروپا در ایران فرصت مناسبی است

جلال میرزایی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در خصوص احتمال گشایش دفتر اتحادیه اروپا در تهران، اظهار داشت: گشایش دفتر اتحادیه اروپا در ایران می تواند نقش موثری را در ارتقا همکاری های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی داشته باشد.

نماینده مردم ایلام، ایوان، شیروان، چرداول و مهران در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اتحادیه اروپا به سمت همگرایی رفته و به سازمان‌های منطقه ای شکل داده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران اگر با این سازمان ها همکاری داشته باشد می تواند از مزایای آن نیز برخوردار باشد.

میرزایی متذکر شد: حتی با وجود اینکه ایران اختلافاتی با اتحادیه اروپا به خصوص حوزه حقوق بشر دارد، اما این به این معنا نیست که این اختلافات را مانعی قرار بدهیم تا مانع از گسترش همکاری های ایران و اتحادیه اروپا شود.

وی افزود: ایران دارای منطق خاص خودش است و در بسیاری از مسائل می توانند نظرات خود را بیان کند و بازگشایی این دفتر می تواند به تعمیق گفتگوها منجر شود و این ارتباطات می تواند دو منطقه را در راستای پیگیری منافع مشترک به هم نزدیک کند.

نماینده مردم ایلام، ایوان، شیروان، چرداول و مهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایجاد دفتر اتحادیه اروپا فرصت مناسبی است، گفت: از گذشته همکاری هایی در این زمینه وجود داشته اما گفتگوها در آن دوره به گفتگوهای انتقادی شهرت یافت که درست نبود و در این دوره می‌توانیم با توجه به تجربه گذشته گفتگوهایی را در راستای منافع ملی انجام دهیم./

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *