جدیدترین مطالب

ریاض و اسلام آباد در مسیر توسعه روابط همه جانبه

وزیر امور خارجه عربستان سعودی در دیدار با مقامات پاکستانی برای سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف این کشور از جمله روند خصوصی سازی هواپیمایی ملی و فرودگاه‌ها و همچنین بخش گردشگری اعلام آمادگی کرد.

تاثیر سفر سودانی به واشنگتن بر روابط امریکا و عراق

تاثیر سفر سودانی به واشنگتن بر روابط امریکا و عراق

سفر نخست وزیر عراق به واشنگتن بر پرونده اقتصاد و امکان حمایت از اقتصاد عراق تمرکز خواهد داشت و این حمایت از اقتصاد، از طریق برداشتن تحریم‌ها از برخی بانک‌های عراق و همچنین تامین کافی دلار از سوی بانک فدرال امریکاست.
Loading

أحدث المقالات

تکرار سناریوی آوارگی فلسطینی‌های شمال نوار غزه از سوی ارتش صهیونیستی

تهران – رئیس دفتر اطلاع رسانی دولتی در نوار غزه امروز (سه شنبه) اعلام کرد که ارتش رژیم صهیونیستی تلاش می کند در جریان عملیاتی که از شامگاه دیروز آغاز کرده است، اهالی شهرک «بیت حانون» و «جبالیا» را در شمال این باریکه مجددا آواره کند.

حمله متجاوزانه جدید آمریکا و انگلیس به یمن

تهران- ایرنا- منابع خبری امروز (سه‌شنبه) از حمله جدید آمریکا و انگلیس به مناطقی در یمن خبر دادند اما تا به این لحظه اخباری از تلفات یا خسارات احتمالی این حمله گزارش نشده است.

نمایش تسلیحات و تجهیزات جدید نیروی زمینی در رژه “روز ارتش”/ اگر مجددا شرارتی صورت بگیرد قاطعانه می‌گویم پاسخ ما کمتر از ساعت خواهد بود/ هیچ نیازی به خرید تسلیحات از خارج نداریم

فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران به‌ مناسبت 29 فروردین روز ارتش جمهوری اسلامی با شبکه خبری العالم گفتگو کرد….

Loading
وال استریت ژورنال به تحلیل اقدامات دولت فعلی آمریکا برای حفظ برجام پرداخت

دوئل برجامی اوباما و ترامپ؟

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین – ترجمه: مقامات ارشد آمریکایی می گویند دولت اوباما در ماه های آخر تصدی خود در حال بررسی اقداماتی جدید برای تقویت توافق هسته ای با ایران است.

کارول لی و جی سولومون در گزارشی که روزنامه وال استریت ژورنال منتشر کرد، نوشتند: این اقدامات در حالی صورت می گیرد که نخستین انتصابات دونالد ترامپ رئیس جمهور پیروز آمریکا به طور فزاینده ای نشان از وجود مسیری دشوار برای این توافق بحث برانگیز دارد.
اقدامات تحت بررسی برای تقویت توافق هسته ای با ایران شامل اقداماتی در جهت دادن مجوز به تعداد بیشتری از شرکت های آمریکایی برای ورود به بازار ایران و لغو تحریم های بیشتر آمریکاست.
مقامات آمریکایی گفتند، تلاش برای تقویت توافق هسته ای از قبل از انتخابات جریان داشته است و هدف از این اقدامات، محدود کردن ترامپ که با این توافق مخالف است، نیست. این مقامات همچنین اذعان کردند این پیشنهادات بعید است کنار گذاشته شدن توافق هسته ای را دشوارتر کنند.
مقامات آمریکایی در داخل دولت اوباما می گویند می دانند که اگر دولت بعدی مصمم باشد توافق هسته ای ایران را از بین ببرد، از لحاظ سیاستگذاری اقدامات چندانی نمی توانند انجام دهند.اما آنها قصد دارند به شکلی قاطعانه برای گروه ترامپ درباره پیامدهای ناگواری که مقصر شناخته شدن آمریکا در شکست این توافق به همراه دارد، توضیح دهند.
یک مقام ارشد دولت آمریکا گفت: «ما معتقدیم وقتی مقامات دولت ترامپ وضعیت را بررسی و پیامدهای پاره کردن توافق را تجزیه و تحلیل کنند، توافق را پاره نمی کنند. اما در این باره که آنها واقعا چه کاری انجام خواهند داد، واقعا کسی نمی داند.»
یک مقام ارشد دیگر آمریکایی این استدلال را مطرح کرد :« پاره کردن توافق بسیار دشوار است زیرا متحدان و شرکای آمریکا از جمله روسیه و چین، به آن متعهدند. اما مهم ترین کاری که ما می توانیم انجام دهیم این است که نشان دهیم این توافق ،اثر بخش است.»
مقامات دولت اوباما گفتند، هنوز گفتگوها در خصوص نحوه برخورد با مقاماتی را که ترامپ در سراسر دولت برای تسهیل انتقال قدرت خود مستقر کرده است، آغاز نکرده اند. مقامات دولت اوباما همچنین گفتند، اطمینان ندارند آیا این مقامات ترامپ همان افرادی هستند که باید در خصوص تاثیر توافق هسته ای ایران متقاعد شوند.
تصویری که مقامات دولت اوباما قصد دارند برای تیم آقای ترامپ ترسیم کنند، این است: اگر این توافق از هم بپاشد و آمریکا در این باره مقصر اعلام شود، ایران برنامه هسته ای خود را با شدت بیشتری از سر می گیرد. در این صورت، آمریکا با خطر دور شدن اروپا و همچنین چین و روسیه و محدود شدن توانایی اش در خصوص استفاده از تحریم دوباره برای مهار ایران روبرو می شود. مقامات دولت اوباما معتقدند اقدام نظامی علیه تاسیسات هسته ای تهران، می تواند تنها گزینه جایگزین باشد.
مقامات دولت اوباما معتقدند، ترامپ به طور علنی از توافق خارج نمی شود. نگرانی آنها بیشتر این است که این توافق به سبب تلاش های دولت بعدی برای مذاکره مجدد در خصوص بخش هایی از آن، گسترش تحریم ها علیه ایران که ربطی به برنامه هسته ای تهران نداشته باشند یا غفلت، از هم بپاشد.
آرون دیوید میلر، کارشناس مسائل خاورمیانه در «مرکز ویلسون» که یک اتاق فکر در واشنگتن است، گفت، توافق هسته ای ایران «به شکلی منحصر به فرد آسیب پذیر است» و به توجه مداوم نیاز دارد به دلیل آنکه یک پیمان نیست و با مخالفت قابل توجه داخل آمریکا و ایران مواجه شده است.
وی افزود: «با گذشت زمان، بدون تلاشی هدفمند، حفظ این توافق دشوار خواهد بود.این توافق، نیازمند توجه مستمر است و باید از آن دفاع و منطقی نشان داده شود.اما اینکه آیا دولت جدید آمریکا چنین خواستی داشته باشد، موضوعی است که پاسخ آن مشخص نیست.»
حتی اگر دولت بعدی آمریکا توافق هسته ای ایران را از لحاظ فنی یا حقوقی کنار نگذارد، این خطر وجود دارد ایران تحریم های جدید یا حتی سخنان تندتر را دلیلی برای خارج شدن از آن بداند.
میلر معتقد است، هر گونه اقدام مهم از طرف دولت اوباما برای جلوگیری از اجرایی شدن سیاست های ترامپ در خصوص توافق ایران، مانند تکان دادن «پرچم قرمز» در برابر دولت بعدی است و می تواند به تنش ها میان اوباما و ترامپ دامن بزند.
مارک دوبوویتس مدیر اجرایی« بنیاد دفاع از دموکراسی ها» که از مخالفان مهم توافق ایران است، گفت:«هر گونه اقدام یکجانبه از طرف دولت اوباما تنها موجب افزایش فشار سیاسی بر دولت ترامپ می شود تا به سرعت در خصوص توقف این توافق اقدام کند.»
دوبوویتس گفت : «این تلقی که اوباما با توافق هسته ای یکجانبه ایران، کنگره و مردم آمریکا را گرفتار کرده، موضوعی است که پیش از همه، مشروعیت توافق را تضعیف کرده است.»

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *