أحدث المقالات

ببینید | این پایگاه نظامی اسرائیل مبدا حمله به ساختمان کنسولگری ایران بود

پایگاه نظامی امنیتی جاسوسی نواتیم اسرائیل یکی از چند هدف مشروع نیروهای انقلاب اسلامی در عملیات «وعده صادق» بود که با خسارات جدی مواجه شد. این پایگاه آشیانه مهم‌ترین پرنده‌های تحت مالکیت اسرائیل از جمله F35،هرکولس C130 و هواپیماهای تجاری و دولتی از جمله بویینگ 707 است. نواتیم در جنوب اسرائیل با فاصله 1100 کیلومتری از خاک ایران قرار دارد. پایگاهی است که مبدا حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق بود. منبع: دانشجو

Loading
روزنامه آمریکایی هافینگتون‌پست تاکید کرد

تصویب داماتو، پیام مخالفان برجام به تهران

۱۳۹۵/۰۹/۱۳ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: روزنامه آمریکایی هافینگتون‌پست در خصوص این اقدام سنا نوشت که رأی سنا برای تمدید تحریم‌های سنا یک اقدام نمادین بود که می‌تواند خصومت ایران را برانگیزاند.

قانونگذاران مجلس سنای آمریکا روز پنجشنبه هفته گذشته، با 99 رأی مثبت و بدون هیچ رأی مخالف طرح تمدید 10 ساله قانون تحریم‌های ایران را تصویب کردند.

روزنامه آمریکایی هافینگتون‌پست در خصوص این اقدام سنا نوشت که رأی سنا برای تمدید تحریم‌های سنا یک اقدام نمادین بود که می‌تواند خصومت ایران را برانگیزاند.

در این گزارش نوشته شده است نیازی نبود که کنگره کاری کند که واشنگتن توانایی بازگشت سریع تحریم‌ها علیه ایران را همچنان حفظ کند.

دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا و چندین کارشناس تحریم می‌گویند که تمدید تحریم‌های ایران هیچ تاثیر عملی ندارد و تنها خطر تیره شدن روابط با تهران را به همراه دارد.

یکی از مقامات کاخ سفید به هافینگتون پست اعلام کرد: «انتظار می‌رود که اوباما این لایحه را امضا کند زیرا وقتی این لایحه به میز او برسد، وزیر خارجه آمریکا از اختیارات خود برای مستثنی کردن تمامی تحریم‌های هسته‌ای (علیه ایران) که در این لایحه مجوز آن صادر شده است، استفاده خواهد کرد».

«قانون تحریم‌های ایران» که در سال 1996 به تصویب درپامده است، پایان ماه جاری میلادی منقضی می شود. بعنوان بخشی از برجام، آمریکا از برخی از تحریم‌های ایران که در لایحه 1996 مجوز آن صادر شده بود، صرفنظر کرد.

طرفداران تمدید این لایحه استدلال کرده‌اند که اگر اجازه منقضی شدن لایحه تحریم‌های ایران را بدهند، آمریکا توانمندی خود برای بازگرداندن سریع تحریم‌ها علیه ایران در صورت نقض برجام را از دست می‌دهد و ایران انگیزه کمتری برای پایبندی به برجام خواهد داشت.

منتقدان برجام، نتیجه رأی‌گیری روز پنجشنبه در سنا آمریکا را تحسین کردند ولی کارشناسان تحریم می‌گویند که منندز و دیگر نمایندگان کنگره تاحد زیادی در اهمیت تجدید قانون تحریم‌های ایران (ایسا) گزافه‌گویی می‌کنند.

طبق این گزارش، از زمان تصویب قانون ایسا در سال 1996 تاکنون، کنگره و کاخ سفید، یکسری تحریم‌های اضافی علیه ایران تصویب کردند که تأثیرات بیشتری بر اقتصاد ایران داشته است و حتی اگر این قانون منقضی شود، رئیس‌جمهوری آمریکا قادر است به طور یکجانبه قانون شرایط اضطراری اقتصاد بین‌الملل (IEEPA) را مجددا وضع کند.

هافینگتون‌پست سپس با اشاره به این مورد ادامه داد بنابراین این رأی‌گیری سنا در زمینه تمدید تحریم‌های 10 ساله ایران در واقع تا حد زیادی یک نمایش نمادین از جدیت و سختگیری در قبال ایران است.

«اریک فراری» یک حقوقدان که در زمینه قانون تحریم‌ها تخصص دارد، می‌گوید تأثیرات واقعی تمدید تحریم‌های ایران بسیار محدود است اما می‌تواند این بینش را در ایران به وجود آورد که آمریکا به پایبندی به برجام متعهد نیست.

«الیزابت روزنبرگ» یکی از مقامات سابق خزانه داری آمریکا که هم‌اکنون عضو ارشد مرکز امنیت جدید آمریکا است در اینباره گفت، در حالیکه تمدید تحریم‌ها برجام را از بین نمی‌برد اما این پیام را به تهران القا می‌کند که بسیاری در واشنگتن به دنبال راههایی برای لغو برجام هستند.

وی تصریح کرد: «این لایحه اعتماد ایران و اعتماد اروپا را به توانمندی آمریا در متعهد ماند به برجام تضعیف می‌کند اما از بین برنده برجام نیست».

هافینگتون‌پست همچنین نوشت که تهران از قبل با انتخاب «دونالد ترامپ» بعنوان رئیس‌جمهور جدید آمریکا دلایلی را داشت که به تعهد واشنگتن در قبال برجام شک کند.

طبق این گزارش، مشکل بزرگتر با تمدید ایسا احتمالاً سال 2024 و زمانی به وجود خواهد آمد که امریکا موظف است به جای تعلیق موقت تحریم‌های ایران، به این تحریم‌ها خاتمه دهد و اگر این لایحه تحریم‌ها به قانون تبدیل شود، تا پایان سال 2026 اعتبار خواهد داشت.

بر اساس این گزارش، با فرض اینکه برجام تا آن زمان ادامه داشته باشد، احتمالاً در واشنگتن نزاعی قانونی بین کنگره و رئیس‌جمهور به وجود خواهد آمد.

منبع: فارس

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *