جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

ادعای بولتون: پوتین برای آتش‌بس با اوکراین منتظر نتیجه انتخابات آمریکا است  

«جان بولتون» مشاور سابق امنیت ملی آمریکا مدعی شد انتخابات ریاست جمهوری نوامبر (آبان) نقش کلیدی در پایان دادن به جنگ اوکراین دارد و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه احتمالا منتظر نتایج این انتخابات است.

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.
Loading
تشدید مخالفت ها با ترامپ

ترامپ در باتلاق سیاست های نامطمئن

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: چنین تناقض هایی در برنامه های رئیس جمهوری که می خواهد اعتراض ها و حد و مرزهای نخبگان سیاست خارجی را در واشنگتن از بین ببرد، امری غیر معمول است. ممنوعیت سفر جنجال برانگیز برای مسلمانان و دیوار برنامه ریزی شده در مرز با مکزیک بیشتر با تمایلات وی همخوانی دارد. بیش از یکصد نفر از کارکنان وزارت امور خارجه آمریکا طی روزهای اخیر با ارسال نامه ای اعتراض آمیز از این اقدام انتقاد کردند.

توماس زایبرت در تاگس اشپیگل (آلمان) نوشت:

ایران، اسرائیل، روسیه: حکومت آمریکا در پی یافتن یک خط مشی برای سیاست خارجی می باشد. اما هنوز بدان دست نیافته است.
دونالد ترامپ به حس ششم خود اهمیت بسیار زیادی می دهد. رئیس جمهور آمریکا به تازگی در مصاحبه ای با ایستگاه تلویزیونی مسیحی CBN گفته بود او هیچ احتیاجی به آزمایش دقیق و محتاطانه سیاست ها ندارد. “به طور معمول من آنچه را که درست است، انجام می دهم.” اما دو هفته پس از ایراد سوگند، ریاست جمهوری کسی که خود را عقل کل می داند و نیازی به راهنمایی احساس نمی کند، با واقعیت پیچیده سیاست بین المللی که در آن هر گونه گام ناگهانی و از پیش برنامه ریزی نشده، عواقب پیش بینی نشده ای در بر دارد، آشنا شد. نتیجه آن مسیری پر پیچ و خم و نامطمئن بین دیپلماسی توئیتری ترامپ از یک طرف و نشانه های یک سیاست متعارف تر در طرف دیگر می باشد.
ترامپ در مصاحبه با CBN از برنامه خود برای انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به بیت المقدس سخن گفت. چنین تصمیمی از سوی آمریکا نشانه به رسمیت شناختن ادعاهای اسرائیل مبنی بر تملک تمام این شهر می باشد، شهری که برای مسلمانان نیز مقدس تلقی می شود – و به منزله تحریک فلسطینی ها خواهد بود. بنیادگرایان مسیحی در آمریکا و راستگرایان اسرائیل به جشن و پایکوبی پرداختند، اما ترامپ همچنان مردد است. ملک عبدالله، پادشاه اردن در خلال روزهای اخیر و در جریان سفر خود به واشنگتن از دولت ترامپ در خواست کرد تا سفارت آمریکا را در تل آویو حفظ کنند. گفته
می شود این پادشاه اظهار داشته است که حتی سرویس های مخفی اسرائیل نیز نگران هستند که این حرکت افراط گرایان را تقویت خواهد کرد.
ترامپ گفت دولت وی “مطالعات بسیار دقیقی” درباره موضوع سفارت انجام می دهد و افزود: “چنین چیزی به واقع مناسب من نیست.” اما این موضوع “آسان نیست” و از دو جهت باید بررسی شود. چند روز بعد از مصاحبه ترامپ با شبکه تلویزیونی CBN، کاخ سفید همچنین برای اولین بار از سیاست های شهرک سازی اسرائیل انتقاد کرد. کاخ سفید اظهار داشت امکان دارد گسترش و ساخت خانه های یهودی بیشتر در سرزمین فلسطین، در ارتباط با تلاش ها برای یافتن یک راه حل صلح در خاورمیانه مفید نباشد.
لغو ١٠ هزار ویزا
چنین تناقض هایی در برنامه های رئیس جمهوری که می خواهد اعتراض ها و حد و مرزهای نخبگان سیاست خارجی را در واشنگتن از بین ببرد، امری غیر معمول است. ممنوعیت سفر جنجال برانگیز برای مسلمانان و دیوار برنامه ریزی شده در مرز با مکزیک بیشتر با تمایلات وی همخوانی دارد. بیش از یکصد نفر از کارکنان وزارت امور خارجه آمریکا طی روزهای اخیر با ارسال نامه ای اعتراض آمیز از این اقدام انتقاد کردند. بر اساس گزارش رسانه ها، به علت اعمال این ممنوعیت سفر تاکنون بیش از ١٠٠ هزار ویزا لغو شده است.
ترامپ سیاست خارجی را به عنوان مجموعه ای از معاملات می بیند که می خواهد از آنها بهترین نتیجه را به نفع آمریکا استخراج کند، نه به عنوان دیدگاهی از تعامل بین المللی و اتحادهای غرب. رئیس جمهور آمریکا ایران را تهدید کرده و گفته است “همه گزینه ها” – از جمله گزینه نظامی – را در هنگام برخورد با تهران در نظر می گیرد. او روز جمعه از طریق توئیتر هشدار داد که ایران در حال بازی با آتش است و نباید بر این باور باشد که وی نیز در برخورد با تهران مانند سلف خود باراک اوباما “مهربان” خواهد بود.
حتی متحدان نیز در امان نیستند
مشاوران مهم و ارشد ترامپ، مانند طراح ارشد مسایل سیاسی استفان بانون، پشتیبان این خط مشی هستند. طی گفتگوی تلفنی بین رئیس جمهور ترامپ و مالکوم ترنبول، نخست وزیر استرالیا که گفته می شود ترامپ تن صدای خود را بسیار بالا برده بود، روشن ساخته که حتی متحدان واشنگتن نیز از لحن خشن دولت جدید در امان نیستند. ترامپ با مکزیک نیز دچار مشکل و درگیری است.
اما در حال حاضر فقط موضوع اسرائیل نیست که به طور فزاینده ای موجب بروز تناقض هایی در خط مشی سیاست خارجی ترامپ می شود، سیاستی که بیشتر یادآور خط مشی سنتی آمریکا است تا هنجار شکنی و بت شکنی. نیکی هالی، سفیر آمریکا در سازمان ملل از اقدامات روسیه در شرق اوکراین انتقاد و اعلام کرد تحریم های بین المللی علیه مسکو تا زمانی که ولادیمیر پوتین اوکراین را به حال خود رها کرده و نیروهای روسی را از کریمه ضمیمه شده به کشور خود خارج نکند، لغو نخواهند شد. انتقادهای هالی از “اقدامات تهاجمی روسیه” در تضاد با برخورد ملاطفت آمیز ترامپ با مسکو است. حتی یافته های سرویس های اطلاعاتی آمریکا مبنی بر دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته موجب نشده که رئیس جمهور آمریکا دست به انتقاد از پوتین بزند.
دولت ترامپ همچنین در مقابله با ایران نیز تلاش می کند تا شعارهای تند و تیز خود را آرام تر کند. در طول مبارزات انتخاباتی، رئیس جمهور کنونی اعلام کرده بود که توافق هسته ای با تهران را محکوم می کند. بنا به گزارش وزارت دارایی، در حال حاضر دولت آمریکا تحریم های جدیدی را علیه ایران اعمال کرده که مشابه اقدامات مجازات کننده زمان اوباما می باشند. این تحریم ها ٢۵ شرکت و فرد را در ایران و چین را هدف قرار می دهند که به گمان آمریکا همچنان به حمایت از برنامه موشکی ایران و سپاه پاسداران ادامه می دهند. از پایان دادن به توافق هسته ای تا کنون هیچ سخنی به میان نیامده است.
اما به زودی معلوم خواهد شد که کدام یک از خط مشی های متناقض اطرافیان وی به سیاست های جدی تبدیل خواهند شد. ترامپ باید به زودی در مورد مسئله نقل مکان سفارت خود در اسرائیل تصمیم بگیرد – او در ١۵ فوریه با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، دیدار خواهد نمود.

منبع: اداره کل رسانه های خارجی وزارت فرهنگ

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *