جدیدترین مطالب

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: بر کسی پوشیده نیست که طالبان مطلقا یک برنامه انگلیسی – امریکایی تحت مدیریت پاکستان اند. از سوی دیگر، پاکستان تلاش می کند با منطقه ای نشان دادن موضوع، پای منطقه را به این بحران خودساخته، بکشاند و خود امتیاز کسب کند. زیرا نظامیان پاکستانی، به‌خوبی می دانند که هر نوع دخالت بیرونی (منطقه ای و فرامنطقه ای) سرازیر شدن پول هایی را باعث می شود که بتوان از آن برای مقابله با بحران اقتصادی و مالی در پاکستان، استفاده کرد.

طرح خطرناک غرب برای آینده غزه

طرح خطرناک غرب برای آینده غزه

به نظر می‌رسد که رژیم صهیونیستی در ادامه کشتار و جنایت ۸ ماهه خود به دنبال کلید زدن صفحه آخر کتاب تراژدی بشریت در نوار غزه است. علی رغم تمامی درخواست‌های منطقه‌ای و بین المللی از نتانیاهو برای عدم حمله به رفح، اشغالگران با انجام تدابیری خود را برای عملیات زمینی گسترده و تجاوز به جنوبی ترین شهر باریکه غزه آماده می‌کنند. طبق برآوردها و همچنین هشدار تحلیلگران و ناظران در صورت آغاز این تجاوز موج دیگری از کشتار مردم فلسطین به دلیل تجمع و تراکم زیاد فلسطینیان در این شهر رقم خواهد خورد.

پایان سفر رئیس جمهور به پاکستان

رئیس جمهور کشورمان در پایان سفر دو روزه خود به پاکستان در آخرین برنامه خود، در جمع فعالان اقتصادی، فرهنگی و دینی شهر کراچی که به میزبانی سروزیر و دولت محلی ایالت سند برگزار شده بود، حضور پیدا کرد.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

ترکیه، جدی ترین رقیب ایران در عراق

ترکیه، جدی ترین رقیب ایران در عراق

محمد صالح صدقیان می گوید: من بارها طی سال‌های گذشته، هم در اتاق بازرگانی ایران و عراق و هم در وزارت صنعت و معدن و تجارت به این نکته اشاره کردم که تجار ایرانی باید توجه خاصی روی کالاهای صادراتی خود به عراق داشته باشند. باید کیفیت مواد به کار رفته و بسته‌بندی آن قابلیت رقابت با محصولات دیگر به خصوص محصولات ترکیه‌ای را داشته باشد. شما خودتان یک سر به اتاق بازرگانی ایران و عراق بزنید و ببینید که میزان مشکلات و چالش های تجار عراقی و ایرانی چقدر زیاد است؛ از بسته‌بندی نامرغوب و کالاهای بی‌کیفیت تا محصولات تاریخ مصرف گذشته گرفته و مسئله تبادل ارزی و بانکی و پولی و هزار مسئله دیگر؛ طبیعتاً تاجر عراقی در این شرایط رغبت پیدا می‌کند که به سمت تجارت با ترکیه برود تا هم سرمایه‌اش حفظ شود و هم محدودیت‌ها و چالش‌ها و مشکلات تجارت با بازرگانان ایرانی را ندارد. من شخصاً در جریان این موضوعات و مشکلات هستم.

افزایش نظامی گری دولت انگلیس

نخست وزیر انگلیس با سفر به لهستان همسایه اوکراین، از بزرگ‌ترین بسته کمک‌های نظامی انگلیس به اوکراین رونمایی کرد.

Loading

أحدث المقالات

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: بر کسی پوشیده نیست که طالبان مطلقا یک برنامه انگلیسی – امریکایی تحت مدیریت پاکستان اند. از سوی دیگر، پاکستان تلاش می کند با منطقه ای نشان دادن موضوع، پای منطقه را به این بحران خودساخته، بکشاند و خود امتیاز کسب کند. زیرا نظامیان پاکستانی، به‌خوبی می دانند که هر نوع دخالت بیرونی (منطقه ای و فرامنطقه ای) سرازیر شدن پول هایی را باعث می شود که بتوان از آن برای مقابله با بحران اقتصادی و مالی در پاکستان، استفاده کرد.

زالوژنی رسما سفیر اوکراین در انگلیس شد

دستیار ارشد رئیس‌جمهور اوکراین گفت انگلیس رسما «والری زالوژنی» فرمانده سابق نیروهای مسلح اوکراین را به عنوان سفیر در کشورش پذیرفت و به زودی قرار است مشغول به کار شود.

کنعانی: آمریکا به مطالبات قانونی دانشجویان احترام بگذارد

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به سرکوب تظاهرات دانشجویان آمریکایی در حمایت از فلسطین نوشت: لازم است دولت آمریکا آزادی بیان و تجمع دانشجویان و اساتید دانشگاه را تضمین کند و به مطالبات و حقوق قانونی آن‌ها احترام بگذارد.

Loading

پشت پرده تغییرات اخیر در کابینه سعودی

۱۳۹۷/۱۰/۱۰ | یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: این تغییرات خیلی عمیق، دامنه‌دار و وسیع نخواهد بود و نباید انتظار داشت سیاست خارجی عربستان شاهد یک چرخش محسوسی در قبال مسائل یمن یا ایران باشد.

دکتر رحمان قهرمانپور/ پژوهشگر ارشد مسائل خاورمیانه

کابینه سعودی هفته گذشته تغییرات عمده‌ای را تجربه کرد؛ عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی از سوی پادشاه این کشور برکنار شد و ابراهیم العساف که پیش از این وزیر دارایی عربستان بود، به جای او منصوب شد. عادل الجبیر پس از این به عنوان وزیر مشاور دولت در امور خارجه فعالیت خواهد کرد.

همچنین محمد بن نواف بن عبدالعزیز آل سعود، سفیر ریاض در لندن نیز از سمت خود برکنار شده است و پادشاه عربستان عبدالله بن بندر بن عبدالعزیز را به‌عنوان وزیر گارد ملی منصوب کرد. در میان دیگر تغییرات کابینه از سوی پادشاه عربستان، حمد آل الشیخ نیز وزیر آموزش شده است.

به نظر می‌رسد که این تغییرات بدون تردید متاثر از مسئله قتل جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول است. اما این مسئله که این تغییرات چه پیامدهایی می‌تواند داشته باشد شاید از خود تغییرات مهمتر باشد. چرا که به هر حال در عربستان سعودی این تغییر و تحولات حالت دموکراتیک ندارد و بیشتر ماحصل تصمیمات اجماعی داخل خاندان حاکم است و اکنون نیز خاندان حاکم بیشتر متمرکز بر شخص محمد بن سلمان و ملک سلمان است. لذا تصمیمات در یک دایره محدود گرفته می‌شود و ریشه‌های دمکراتیک ندارد. به همین دلیل نتایج تصمیم از چرایی تصمیم مهمتر است. این در حالی است که در دموکراسی‌ها بخش مهمتر این است که چه کسانی در ایجاد، تعلیق یا چانه‌زنی در خصوص یک تصمیم نقش داشته‌اند. اما در نظام‌های غیردموکراتیک مانند عربستان بیشتر از آنکه نیروهای موثر بر تصمیم‌گیری مهم باشند پیامدهای تصمیم‌گیری اهمیت دارد. زیرا می‌توان در مورد آنها گمانه‌زنی کرد. از این زاویه تغییر و جابجایی عادل الجبیر شاید دلالت داشته باشد بر اینکه عربستان سعودی و به طور مشخص‌تر محمد بن سلمان و پادشاه در پی ایجاد تغییراتی در جهت‌گیری‌های سیاست خارجی در منطقه و خصوصا در رابطه با مسئله یمن، ایران، ترکیه و محور امارات-عربستان هستند. حال اینکه این تغییرات چه خواهد بود و دامنه و گستره آنها چه اندازه است، با گذشت زمان مشخص می‌شود.

اما در مقطع فعلی می‌توان اینگونه تحلیل کرد که این تغییرات خیلی عمیق، دامنه‌دار و وسیع نخواهد بود و نباید انتظار داشت سیاست خارجی عربستان شاهد یک چرخش محسوسی در قبال مسائل یمن یا ایران باشد. به عبارت ساده‌تر انتظار نمی‌رود با تغییر وزیر خارجه عربستان به یک باره سیاست خارجی ریاض در قبال تهران تغییر کند و از موضع آشتی با ایران وارد شود یا در مورد ترکیه و یمن سیاست‌هایش را کاملا تغییر دهد. در عین حال می‌توان حدس زد که محمد بن سلمان یا پادشاه به دنبال ایجاد تغییراتی ولو محدود هستند. به عبارت ساده‌تر باید دامنه تغییرات را محدود فرض کرد. در اصل ایجاد تغییر در سیاست خارجی عربستان تردیدی نیست اما میزان این تغییرات حتما محدود خواهد بود. چراکه نظام محافظه‌کار سعودی در گذشته نیز نشان داده که اساسا تمایلی به ایجاد تغییرات ناگهانی و خیلی عمیق ندارد و نظام سیاسی عربستان نیز تحمل تغییرات وسیع و گسترده را ندارد. این تغییرات شاید محدود به این شود که با رفتن عادل الجبیر و انتصاب یک فرد اقتصادی‌تر به عنوان وزیر خارجه، لفاظی‌های عربستان و اظهارات تند وزیر خارجه سعودی کاهش پیدا کند و نخبگان عربستان تاحدودی از تنش‌های لفظی با کشورهایی مانند ایران و ترکیه بکاهند؛ به عبارت دیگر با چنین سیاست‌هایی، چهره عربستان را که بعد از قتل جمال خاشقجی به شدت آسیب دیده است، تاحدی ترمیم کنند.

اما در ورای این تصمیم،‌ عزم جدی با هدف آنکه عربستان بخواهد از بلندپروازی‌های منطقه‌ای خود دست بکشد، دیده نمی‌شود. به نظر می‌رسد که تصمیم ریاض برای تبدیل شدن به یک بازیگر استراتژیک در منطقه یک تصمیم بلندمدت و راهبردی است. از این رو این تغییرات را نمی‌توان به معنای بازگشت عربستان از این تصمیم خود قلمداد کرد. در عین حال مشخص است که عربستان سعودی برای تحقق این خواسته‌ خود با چالش‌هایی مواجه است. بنابراین تغییر وزیر خارجه را شاید بتوان یک اقدام تاکتیکی از سوی بن سلمان ارزیابی کرد تا عربستان بعد از جریان خاشقجی از فشارهایی که جامعه بین‌الملل و کشورهای منطقه‌ای بر آن وارد کردند تا حدودی بکاهد و یک فضای تنفسی موقت برای شخص ولیعهد ایجاد شود؛ همچنین وی بعد از این در یک فضای آرام‌تر تصمیم بگیرد که چگونه می‌تواند به هدف استراتژیک خود که همانا تبدیل شدن به یک قدرت موثر منطقه‌ای است، دست یابد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *