جدیدترین مطالب

رهایمان نکن آمریکا

رهایمان نکن آمریکا

بشیر اسماعیلی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: به نظر می‌رسد که آخرین تلاش‌های اسراییل برای نگاه داشتن بی قید و شرط غرب در کنار خود بی نتیجه خواهد ماند و دنیا آنقدر چالش جدید برای تمدن غربی به ارمغان آورده است که دیگر مثل مسأله اسراییل، نخستین اولویت غرب نخواهد بود‌.
Loading

أحدث المقالات

طالبان و همسایگان آن: یک قالب منطقه‌ای برای غلبه بر چالش‌ها در افغانستان و فراتر از آن

اخیرا دولت طالبان در افغانستان در توسعه همکاری با کشورهای همسایه نسبتا موفق بوده است. به نظر می رسد که به جای تمرکز صرفا بر انزوا از غرب، رژیم فعلی تصمیم گرفته است که به طور فعال روابط خود را با دولت های منطقه برقرار کند و تاکید اصلی سیاست خارجی خود را بر دولت های منطقه ای قرار دهد که بیشتر به عمل گرایی تا پیش نیازهای ایدئولوژیک در امور خود با افغانستان علاقه مند هستند.

Loading

اسلام بر پر طرفدارترین دین جهان غلبه می‌کند

۱۳۹۵/۱۲/۱۱ | علمی - فرهنگی

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها:تجزیه و تحلیل‌های مرکز تحقیقاتی پیو در واشنگتن نشان می‌دهد، دین اسلام سریعترین رشد جمعیتی را در میان ادیان جهان دارد و جای مسیحیت به عنوان پرطرفدارترین دین جهان را خواهد گرفت.

نتایج تحقیقات پیو به عنوان اندیشکده‌ای مستقل نشان می‌دهد اسلام بعد از ۲۰۵۰ بر مسیحیت به عنوان پر طرفدارترین دین جهان غلبه می‌کند. براساس این گزارش، سال ۲۰۱۰ حدود یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون مسلمان ثبت شد یا به عبارتی آنها حدود ۲۳ درصد جمعیت کل جهان را تشکیل می‌دادند. در همان بازه زمانی، دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون مسیحی ثبت شدند که حدود ۳۱ درصد جمعیت جهان را تشکیل ‌دادند. در این گزارش موسسه پیو، جمعیت‌شناسی دینی جهان بررسی شده و مشخص شد که دین اسلام و مسیحیت تا سال ۲۰۵۰ به حد تقریبا نزدیک می‌رسند و بعد از این تاریخ، دین اسلام به لحاظ جمعیتی به دین اول جهان تبدیل می‌شود.

بر اساس این گزارش، اصلی‌ترین دلیل این امر، فرزندآوری بیشتر خانواده‌های مسلمان نسبت به خانواده‌های مسیحی است. گزارش فوق همچنین به این نکته اشاره کرد که جمعیت مسلمانان به صورت کلی از مسیحیان جوان‌تر هستند. با توجه به سن جمعیتی کشورهای توسعه‌یافته، این نگرانی وجود دارد که جمعیت بومی این کشورها بمیرند و مهاجرانی از کشورهای در حال توسعه جایگزین آنها شوند. براساس گزارش پیو، تا سال ۲۰۵۰ مسلمانان حدود ۱۰ درصد جمعیت اروپا را تشکیل می‌دهند.  نتایج تحقیقات دیگری توسط سازمان تحقیقاتی “ایپسوس موری” مستقر در انگلیس نشان می‌دهد، غیر مسلمانان ممکن است درباره میزان جمعیت مسلمانان اغراق کنند. در حالی که تنها یک درصد جمعیت آمریکا را مسلمانان تشکیل می‌دهند، پاسخ‌دهندگان در تحقیقات ایپسوس شمار مسلمانان آمریکا را ۱۷ درصد دانستند. با این حال موسسه پیو می‌گوید، تا سال ۲۰۵۰ مسلمانان ۵ / ۲ درصد جمعیت ایالات متحده آمریکا را تشکیل خواهند داد.

طبق گزارش پیو، تا سال ۲۰۵۰ هند با ۳۱۰ میلیون مسلمان یا به عبارتی ۱۸ درصد جمعیت مسلمان، به بزرگترین کشور مسلمان‌نشین جهان تبدیل می‌شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *