جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

ادعای بولتون: پوتین برای آتش‌بس با اوکراین منتظر نتیجه انتخابات آمریکا است  

«جان بولتون» مشاور سابق امنیت ملی آمریکا مدعی شد انتخابات ریاست جمهوری نوامبر (آبان) نقش کلیدی در پایان دادن به جنگ اوکراین دارد و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه احتمالا منتظر نتایج این انتخابات است.

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.
Loading

رسانه‌ها؛ هشدار رییس واگنر درباره قدرت ارتش اوکراین و …

۱۴۰۲/۰۳/۰۴ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین – رسانه ها: از سرگیری روابط عربستان سعودی و کانادا، خسارت هنگفت شرکت‌های فناوری آمریکایی در جنگ تراشه‌ها با چین، استعفای «ولید جنبلاط» از ریاست حزب سوسیالیست ترقی‌خواه لبنان، اخراج ۵ دیپلمات سوئدی از روسیه، رزمایش واشنگتن-سئول در نزدیکی مرز کره شمالی، مذاکرات عربستان سعودی و مصر با چین برای خرید جنگنده، تاکید پوتین بر ضرورت همکاری اعضای شورای اقتصادی اوآراسیا، اظهارات طالبان درباره اینکه بازدید ایران از سدهای افغانستان جزء معاهده هیرمند نیست، ورود اقتصاد آلمان به رکود، از سرگیری پرواز مستقیم بحرین و قطر پس از ۶ سال، آغاز آموزش جنگنده اف ۱۶ به خلبانان اوکراینی در هفته‌های آینده، تاکید ایران براینکه هیئت حاکمه فعلی افغانستان را به رسمیت نمی‌شناسد، دودستگی در حزب اردوغان، در آستانه دور دوم انتخابات، هشدار رییس واگنر درباره قدرت ارتش اوکراین، تهدید فرمانده گروه شبه‌نظامی ضد روسیه به انجام حملات جدید، احتمال تبادل سفرای مصر و ایران در سال جاری، ادامه درگیری‌های خونین در سودان و نقض آتش‌بس از سوی طرفین متخاصم، مارین لوپن نتیجه همه‌پرسی کریمه را مشروع دانست، از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها مورد توجه قرار گرفت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری صداوسیما: رای الیوم به نقل از یک روزنامه اماراتی نوشت مصر و ایران امسال در چارچوب فرآیند سیاسی که سلطان نشین عمان در آن میانجیگری کرده است سفیر مبادله می‌کنند و احتمالا رؤسای جمهور دو کشور نیز با یکدیگر دیدار کنند.

فارس: در حالی‌که مقامات ایران تأکید دارند که باید هیأت فنی این کشور، میزان آب رود هلمند در سدهای افغانستان را ارزیابی کند، ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان گفت که در معاهده‌ ۱۳۵۱ در این باره چیزی گفته نشده است. وی در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی پشتو گفته است که با توجه به معاهده، ممکن است طالبان به هیأت ایرانی اجازه‌ بازدید از سدهای آب افغانستان را ندهند.

ایسنا : به گفته منابع آگاه، چند روز مانده به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، در دولت اردوغان بر سر این که آیا باید به آنچه برخی برنامه اقتصادی ناپایدار می‌خوانند، پایبند ماند یا آن را کنار گذاشت، اختلاف‌نظر و دودستگی وجود دارد. براساس مصاحبه خبرگزاری رویترز با ۹ منبع مطلع، اعم از مقامات دولتی یا افرادی که مستقیما از این موضوع آگاه هستند، گروهی غیررسمی از اعضای حزب حاکم ترکیه موسوم به آک‌پارتی در هفته‌های اخیر گرد هم آمده‌اند تا درباره چگونگی اتخاذ سیاست جدید افزایش تدریجی نرخ بهره و برنامه اعطای وام هدفمند بحث کنند.

رادیوچین : وزارت امور خارجه عربستان سعودی، در حساب کاربری خود در شبکه توئیتر اعلام کرد که به دنبال‌ گفت‌و‌گوهای «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی و «جاستین ترودو» نخست‌وزیر کانادا، تصمیم گرفته شد که سطح روابط با اوتاوا به وضعیت سابق بازگردد.

مهر : «ولید جنبلاط» رئیس حزب سوسیالیست ترقی‌خواه لبنان، استعفای خود را از ریاست این حزب و همچنین شورای رهبری فعلی آن اعلام کرد. ولید جنبلاط همچنین خواستار برگزاری کنفرانس عمومی انتخابات در ۲۵ ژوئن ۲۰۲۳ مطابق با مفاد و اساسنامه داخلی حزب سوسیالیست ترقی‌خواه لبنان شد.

تسنیم : هفته نامه “اشپیگل” نوشت، اقتصاد آلمان به هر حال وارد رکود شده است. همانطور که اداره آمار فدرال آلمان روز پنجشنبه اعلام کرد، تولید ناخالص داخلی (BIP) از ژانویه تا مارس 0.3 درصد نسبت به سه ماهه قبل و در نتیجه برای دومین سه ماهه متوالی کاهش یافت. انجمن اتاق‌های صنعت و بازرگانی آلمان هم در یک ارزیابی اقتصادی منفی پیش بینی کرد اقتصاد این کشور در سال جاری میلادی صرفا در جا زده و هیچ رشدی را تجربه نکند.

ایرنا: لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا گفت امیدوار است که آموزش خلبانان اوکراینی برای کار با جنگنده های اف ۱۶ ساخت آمریکا در هفته های آینده آغاز شود. آستین پیش از آغاز یک اجلاس مجازی با حضور رهبران دفاعی از سراسر جهان جهت گفتگو در مورد حمایت نظامی جاری از اوکراین این اظهارات را بیان کرد. خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس گزارش داد که انتظار می رود که این مقامات در مورد اینکه کدام کشورها جنگنده های اف ۱۶ را به کی یف ارائه دهند و آموزش خلبانی چگونه و در کجا انجام شود، گفتگو کنند. “فارن پالسی” به نقل از سخنگوی دولت انگلیس گزارش داد حدود ۲۰ خلبان اوکراینی آموزش‌های اولیه را درباره کار با جت‌های جنگنده اف-۱۶ در انگلیس دریافت خواهند کرد. با این حال، جزئیاتی درباره زمان آغاز آموزش ارائه نشده است.

تی.آر.تی: وزارت بهداشت سودان شمار تلفات جانی در سودان را 709 نفر اعلام کرد و افزود:  5424 نفر نیز مجروح گردیده اند. ارتش سودان و نیروهای پیشتیبانی سریع که از اواسط ماه آوریل به درگیری‌های مسلحانه ادامه می‌دهند، یکدیگر را به نقض آتش‌بس یک هفته‌ای که 22 ماه می شروع شد، متهم می‌کنند.

خبرگزاری صداوسیما: وزیر امور خارجه کشورمان ضمن ابراز ناخرسندی از تشکیل نشدن دولت فراگیر در افغانستان گفت: به صراحت به هیئت حاکمه فعلی افغانستان گوشزد کردیم که ما این هیأت حاکمه را به رسمیت نشناخته‌ایم و گفتیم که باید با مشارکت همه اقوام در افغانستان دولتی فراگیر تشکیل شود. به مقامات افغانستان گفته‌ایم که مشکل حقآبه از طریق بیانیه سیاسی حل نمی‌شود و باید در چارچوب اقدامات حقوقی این موضوع پی گیری شود. درگیری‌های مرزی پراکنده‌ای که در ماه‌های گذشته بعضا در مرز ایران و افغانستان رخ داده، باعث نگرانی است.

فارس: به رغم هشدارها درباره تنش‌های فزاینده در شبه جزیره کره، آمریکا و کره جنوبی یک رزمایش بزرگ در نزدیکی مرز کره شمالی برگزار کردند. یونهاپ خبر داد، تمرین حملات آمریکا و کره جنوبی در این رزمایش مشترک که اولین رزمایش از این نوع طی 6 سال اخیر است، در منطقه «پوچئون» انجام شد که فاصله آن با مرز مشترک با کره شمالی تنها 25 کیلومتر است.

ایسنا : رییس گروه شبه‌نظامی واگنر در ارزیابی کوبنده‌ای درباره آمادگی نظامی مسکو هشدار داد و گفت که اگر تلاش‌های جنگی نامنظم و ضعیف در اوکراین ادامه پیدا کند، یک «انقلاب» جدید می‌تواند روسیه را تکان دهد. این اظهارات اختلافات در سلسله مراتب نظامی حکومت ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه را بیشتر آشکار کرده است. او همچنین از توانایی‌های ارتش اوکراین تمجید کرد و از مسکو خواست برای اجتناب از یک درگیری طولانی‌مدت و پرهزینه، تلاش‌های جنگی خود را تشدید کند. پریگوژین گفت: «من معتقدم اوکراینی‌ها امروز یکی از قوی‌ترین ارتش‌های جهان هستند.» او نیروهای کی‌یف را «سازماندهی شده، آموزش دیده و اطلاعات آنها را در بالاترین سطح» ارزیابی کرد. او ادامه داد: «آنها می‌توانند هر سیستم نظامی چه نظام اتحاد جماهیر شوروی [سابق] و چه برای ناتو را با موفقیت اداره کنند.» در روزهای اخیر گروهی از روس‌های ضدپوتین وارد منطقه بلگورود شدند و خشم و سردرگمی تحلیلگران نظامی روسیه را برانگیختند. پریگوژین در پاسخ به سوالی درباره این حادثه گفت که «نیروهای دفاعی روسیه آماده مقاومت در برابر این گروه به هر شکل و فرمی نیستند.»

رادیوچین : جنسن هوانگ مدیر عامل شرکت «انویدا» با انتقاد از سیاست کنترل صادراتی دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا گفت: چنین سیاستی که هدف از آن کاهش رشد تولیدات نیمه رسانا در چین بود، دست ما را بست و به ما اجازه نمی دهد تا تراشه های پیشرفته را به یکی از بزرگترین بازارهای این شرکت در جهان بفروشیم. هوانگ افزود: در عین حال، شرکت های چینی ساخت تراشه های خود را با هدف رقابت با شرکت انویدا به عنوان پردازشگر برتر بازار در زمینه بازی ها، طراحی گرافیکی و هوش مصنوعی آغاز کرده است. وی گفت اگر چینی ها نتواند تراشه ها را از آمریکا بخرند خود آنها اقدام به ساخت آن خواهند کرد بنابراین آمریکا باید بسیار مراقب باشد. چین نقش مهمی در بازار صنعت فناوری دارد.

مهر : در ادامه افزایش تنش بین سوئد و روسیه پس از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین و عضویت سوئد در ناتو، وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد در اقدامی تلافی‌جویانه پنج دیپلمات سوئدی را «عنصر نامطلوب» تشخیص داده شده که هرچه سریعتر باید خاک روسیه را ترک کنند. در این بیانیه آمده که کنسولگری سوئد در شهر سن‌پترزبورگ روسیه هم باید تا اول ماه سپتامبر بسته شود. دولت سوئد چند هفته پیش اعلام کرد ۵ دیپلمات روس را به علت «اقدام علیه امنیت ملی سوئد» عنصر نامطلوب تشخیص داده و باید خاک این کشور را ترک کنند. کشورهای اسکاندیناوی پیش از این به طرح ادعای بی‌اساس علیه روسیه مبنی بر خرابکاری مسکو در مزارع بادی و کابل های ارتباطی در دریای شمال روی آوردند.

تسنیم : قطر و بحرین امروز پنجشنبه پروازهای مستقیم خود را پس از شش سال وقفه از سرگرفتند. در ماه آوریل، قطر و بحرین پس از نشست مشترک دو کشور در ریاض، تصمیم گرفتند روابط دیپلماتیک خود را از سربگیرند.

ایسنا: فرمانده یک «گروه شبه نظامی ضد روسیه» که پیشتر ادعا کرده بود حملاتی را علیه منطقه بلگورود انجام داده، تهدید کرده است طی روزهای آینده حملات بیشتری را در داخل خاک روسیه انجام خواهد داد. کی‌یف ادعا کرده که این حمله توسط شهروندان روسیه انجام شده و آن را به نوعی “درگیری داخلی روسیه” توصیف کرده است اما دو گروه شبه‌نظامی ضد روسیه در اوکراین مسئولیت این حمله را به عهده گرفته‌اند.

فارس: در شرایطی که اظهارنظرها در آمریکا درباره میانجیگری چین برای مذاکرات عادی سازی روابط عربستان سعودی و ایران ادامه دارد، خبرها از رایزنی ریاض و قاهره با پکن برای خرید جنگنده حکایت دارد. گفته می‌شود که مصر خواهان خریدن جت‌های جنگنده «جِی-۱۰ سی» چین است؛ جنگنده‌ای که چین تا کنون فقط به پاکستان فروخته است.

خبرگزاری صداوسیما : ولادیمیر پوتین در نشست شورای عالی اقتصادی اورآسیا گفت: برای تقویت اتحاد شورای اقتصادی اورآسیا که یکی از مراکز فعال بشمار می‌رود، تلاش می‌کنیم. باید در مسیر حرکت آزاد کالا و سرمایه بین کشورها، امنیت برقرار شود. نشان تجاری اتحاد ما باید از بالاترین سطوح استاندارد برخوردار باشد. برای تحقق استقلال فنی باید در زمینه همکاری در حوزه ابتکارات، با یکدیگر به توافق برسیم.

ایسنا: رهبر حزب راست افراطی “اجتماع ملی” فرانسه خطاب به مجلس ملی این کشور گفت، همه‌پرسی سال ۲۰۱۴ به طور دقیقی اراده و خواست مردم کریمه را برای پیوستن به روسیه نشان داد. من تماما از این همه‌پرسی حمایت می‌کنم. فکر می‌کنم مردم کریمه اراده و خواست خود را به طور آزادانه از طریق این رای‌گیری نشان دادند تا مجدد با روسیه متحد شوند. فکر می‌کنم این همه‌پرسی قطعا مشروع بود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *