جدیدترین مطالب

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

شادی زائران حرم حضرت زینب از اقدام تنبیهی

زائران در حرم حضرت زینب (س) در شهر دمشق با پخش نقل و شیرینی پاسخ تنبیهی ایران را تبریک گفتند و اعلام کردند ۷۵ سال است که در انتظاریم، حمله موشکی ایران لبخند را بر لب‌های مظلومان نشاند.

از نسل کشی آلمان در آفریقا چه می دانیم؟

از نسل کشی آلمان در آفریقا چه می دانیم؟

علی مفتح در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: نسل کشی نامیبیا توسط آلمان اولین نسل کشی قرن بیستم میلادی بود و از راه های مختلف همچون تحمیل گرسنگی و تشنگی، جلوگیری از رسیدن غذای کافی، کار اجباری، بردگی، تجاوز جنسی، قطع اعضا و انجام آزمایش های پزشکی بر روی ساکنان این سرزمین ثروتمند اتفاق افتاد چرا که آلمانی ها می خواستند تا مال، اموال و زمین های ساکنان نامیبیا را از آن خود کنند. 
Loading

أحدث المقالات

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

شادی زائران حرم حضرت زینب از اقدام تنبیهی

زائران در حرم حضرت زینب (س) در شهر دمشق با پخش نقل و شیرینی پاسخ تنبیهی ایران را تبریک گفتند و اعلام کردند ۷۵ سال است که در انتظاریم، حمله موشکی ایران لبخند را بر لب‌های مظلومان نشاند.

امیرعبداللهیان: اقدام نظامی ایران علیه اسرائیل در چارچوب دفاع مشروع بود +فیلم

نیویورک – ایرنا- حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در دیدار با همتای برزیلی خود گفت: اقدام نظامی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به جنایات رژیم صهیونیستی در چهارچوب دفاع مشروع و وفق حقوق بین‌الملل صورت گرفت.

امیرعبداللهیان: اقدام نظامی ایران علیه اسرائیل در چارچوب دفاع مشروع بود +فیلم

نیویورک – ایرنا- حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در دیدار با همتای برزیلی خود گفت: اقدام نظامی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به جنایات رژیم صهیونیستی در چهارچوب دفاع مشروع و وفق حقوق بین‌الملل صورت گرفت.

Loading

رسانه ها؛ خروج روسیه از «معاهده نیروهای مسلح متعارف در اروپا» و…

۱۴۰۲/۰۲/۲۸ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین – رسانه ها: پیشنهادآمریکا برای برنامه‌ریزی نظامی مشترک باتل آویو درباره ایران، هشدار کیسینجر نسبت به رویارویی قدرتهای بزرگ، خبر بدی برای اوکراین درباره سامانه دفاع موشکی اسرائیل، اوضاع متشنج بیت المقدس در روز راهپیمایی پرچم صهیونیستی، سفر بشار اسد به عربستان، تشدید چین ستیزی در غرب، راهکارهای بورل برای مقابله با نفوذ چین، تاکید رهبران گروه ۷ در هیروشیما بر تشکیل یک جبهه متحد علیه روسیه و تقویت هماهنگی‌ها در مقابل چین، گزارش آسوشیتدپرس از پیامدهای وام‌های چین بر کشورهای فقیر، واکنش آمریکا به قرارداد ریلی روسیه و ایران، سرمایه گذاری 3.6 میلیارد دلاری روسیه برای توسعه کریدور شمال-جنوب، سفر فرستاده ویژه دولت چین در امور اوراسیا به اوکراین، خروج روسیه از «ن»، موافقت روسیه و اوکراین با پیشنهاد میانجی‌گری سران آفریقایی ، واکنش آمریکا به بازدید کیم از سایت ماهواره‌ای، درخواست بایدن برای عادی سازی روابط ریاض و تل آویو در ۶ماه آینده، تدارک مصر و ایران برای مذاکره در بغداد، پاشینیان به پیشنهاد روسیه با علی‌اف در مسکو دیدار می کند، ورود رسمی رقیب ترامپ به رقابتهای انتخاباتی هفته آینده، تصمیم ترکیه برای تدوین نقشه راه بهبود روابط با دولت سوریه، هشدار سازمان ملل نسبت به افزایش بی سابقه دمای زمین در ۵ سال آتی، از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها مورد توجه قرار گرفت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

مهر: سه مقام آمریکایی و صهیونیستی به آکسیوس گفتند که دولت بایدن چند هفته پیش ایده مشارکت در برنامه‌ریزی نظامی مشترک در مورد ایران را به تل آویو پیشنهاد کرده است. مقامات آمریکایی می‌گویند این پیشنهاد بی سابقه است و می‌تواند به طور قابل توجهی همکاری نظامی آمریکا و رژیم اسرائیل را ارتقا دهد. با این حال مقامات صهیونیستی تاکنون با این پیشنهاد با دیده تردید برخورد کرده‌اند، زیرا می‌ترسند که این پیشنهاد تلاشی برای «بستن دست‌های تل آویو» از اقدام علیه ایران – به‌ویژه تأسیسات هسته‌ای آن – در صورت مخالفت آمریکا باشد. یک مقام آمریکایی تاکید کرد که این پیشنهاد «برنامه‌ریزی برای هر نوع حمله مشترک آمریکا و اسرائیل علیه برنامه هسته‌ای ایران نیست.»

فارس: «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان پنجشنبه (۱۸ مه) گفت با پیشنهاد روسیه برای گفت‌وگو با «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان در مسکو موافقت کرده است. نخست‌وزیر ارمنستان در جلسه امروز کابینه خود در ایروان گفت: ما پیشنهادی از روسیه برای برگزاری نشست سه‌جانبه در بالاترین سطح در تاریخ ۲۵ مه (پنجشنبه، چهارم خرداد) به میانجیگری رئیس‌جمهور روسیه دریافت کردیم. پیشنهاد را پذیرفتیم.

خبرگزاری صداوسیما : مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مقاله‌ای به بررسی راه‌های مقابله غرب با نفوذ رو به گسترش چین و چگونگی برقراری تعامل قوی و کاهش خطرات راهبردی در عرصه بین الملل پرداخته است.

ایسنا: هنری کیسینجر می‌گوید، آمریکا و چین باید زندگی مشترک را بیاموزند؛ آنها کمتر از ۱۰ سال وقت دارند و صلح در اروپا بدون پیوستن اوکراین به ناتو امکان‌پذیر نیست. کیسینجر از تشدید رقابت چین و آمریکا برای برتری فنی و اقتصادی نگران است. حتی زمانی که روسیه در مدار چین قرار گرفته و جنگ بر جناح شرقی اروپا سایه انداخته، او می‌ترسد که هوش مصنوعی، رقابت چین و آمریکا را تقویت کند.

رادیوچین : «لی هوئی» فرستاده ویژه دولت چین در امور اوراسیا طی سفر دو روزه خود به اوکراین تاکید کرد که حل بحران اوکراین به برقراری اعتماد بین طرف‌ها و ایجاد شرایط برای مذاکرات نیازمند است. وزارت خارجه چین در بیانیه‌ منتشر شده در روز پنج شنبه (18 مه/28 اردیبهشت) اعلام کرد که از سه شنبه تا چهارشنبه (16الی 17 مه)، فرستاده ویژه دولت چین در امور اوراسیا جداگانه با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور، « دیمیترو کولبا» وزیر خارجه و دیگر مقامات عالی رتبه اوکراین ملاقات کرد. فرستاده ویژه چین خاطرنشان کرد که حل بحران «داروی خاص» نیست؛ بلکه باید طرف‌های مربوط ضمن اعتماد متقابل، شرایط را برای آتش بس و مذاکرات صلح ایجاد کنند. این مقام چینی اکنون در حال سفر به پنج کشور اروپایی- اوکراین، لهستان، فرانسه، آلمان و روسیه- به منظور تعامل با طرف‌های مختلف در مورد حل و فصل سیاسی بحران اوکراین است.

اسپوتنیک : یونا جرمی باب، تحلیلگر نظامی در مقاله ای برای روزنامه جروزالم پست می نویسد، انتقال سامانه دفاع موشکی “گنبد آهنین” اسرائیل به اوکراین با توجه به قلمرو وسیع اوکراین و موشک های پیشرفته تر روسیه، بی معنا خواهد بود. اگر اسرائیل برای محافظت از خود به ده سامانه گنبد آهنین یا بیشتر نیاز داشته باشد، اوکراین به دهها سامانه از این نوع نیاز خواهد داشت که اصلاً به این تعداد وجود ندارند و حتی اگر ایالات متحده اسرائیل را مجبور به انتقال سامانه های دفاع موشکی تاکتیکی به اوکراین کند، آنها نمی توانند بر روند درگیری های نظامی تأثیر بگذارند.

مهر: وزارت خارجه آمریکا با هشدار به پیونگ‌یانگ، مدعی شد که کره شمالی با پرتاب احتمالی ماهواره، تحریم‌های بین‌المللی اعمال‌شده علیه این کشور را نقض خواهد کرد. وِدانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد که پرتاب ماهواره «چندین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه برنامه موشک بالستیک کره شمالی را نقض خواهد کرد»؛ قطعنامه‌هایی که موشک‌های قابل استفاده در ساخت ماهواره را نیز شامل می‌شود. وی گفت: ما کاملا شفاف از کره شمالی خواسته‌ایم تا از فعالیت‌های تهدیدآمیز بیشتر اجتناب کرده و در دیپلماسی قاطع و پایدار مشارکت کند.

فارس: «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه، در سخنانی گفت که این کشور به زودی نقشه راهی برای بهبود روابط با دولت سوریه ترسیم می‌کند. او همچنین گفت که قرار است کمیته‌ای برای این منظور تشکیل شود. این سخن در حالی است که هفته گذشته مسکو میزبان نشست چهارجانبه وزیرای خارجه روسیه، ایران، ترکیه و سوریه در مورد احیای روابط بین آنکارا و دمشق بود.

دوویچه وله: سازمان جهانی هواشناسی در گزارش تازه خود پیش‌بینی کرده، یکی از سال‌ها در پنج سال آینده به احتمال ۹۸ درصد گرم‌ترین سال ثبت‌شده در تاریخ خواهد بود. علت این روند افزایش تولید گاز‌های گلخانه‌ای و پدیده “ال نینیو” ذکر شده است.

العالم : خبرنگار العالم در رام الله با اشاره به اینکه اوضاع در کرانه باختری و بیت المقدس در آستانه برپایی راهپیمایی پرچم توسط اشغالگران بسیار متشنج است، خاطرنشان کرد: کابینه رژیم اشغالگر به منظور حفظ بقای خود می خواهد این راهپیمایی تحریک آمیز را برگزار کند. آنها کاملا می دانند که این راهپیمایی تحریک آمیز است و هدف اصلی آن کشاندن اوضاع در قدس به سمت انفجار است.

ایران پرس : دفتر ریاست جمهوری سوریه با صدور بیانیه‎‌ای اعلام کرد: «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه امروز پنج‌شنبه برای مشارکت در سی و دومین نشست سران اتحادیه عرب، دمشق را به مقصد جده عربستان ترک خواهد کرد.

یورونیوز : به گزارش آسوشیتدپرس، کشورهایی که از چین وام گرفته‌اند مجبور شده‌اند مبلغی را در حساب‌های امانی مخفی به صورت ضمانت قرار دهند. در بررسی آسوشیتدپرس مشخص شده است که برخی از کشورها بیش از پنجاه درصد از وام‌های خارجی‌ خود را از چین گرفته‌اند و بیشتر این کشورها باید بیش از یک سوم درآمد دولتی خود را به پرداخت بدهی خارجی اختصاص دهند. در ظاهر این وام‌ها موجب تقویت اقتصاد زامبیا شده است، اما بازپرداخت‌ سود وام‌های خارجی به قدری بالا است که چیزی برای دولت باقی نمانده و دولت را مجبور به کاهش هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی، خدمات اجتماعی و یارانه‌های کشاورزان برای بذر و کود کرد.

خبرگزاری صدا وسیما: یک گروه از سیاستمداران در کنگره آمریکا، روز جمعه قرار است در لندن با بن والاس، وزیر دفاع انگلیس ملاقات وبر اساس اخبار منتشر شده در انگلیس، دولتمردان این کشور را برای گرفتن رویکردی شدیدتر علیه چین، ترغیب کنند. نشریه گاردین در این باره نوشت: ریاست گروه ۱۱ نفره از تندرو‌های آمریکایی را در زمان صرف نهار با وزیر دفاع انگلیس، مایک گالاگر، رئیس کمیته چین در کنگره آمریکا برعهده دارد که به تازگی در کنگره آمریکا راه اندازی شده است. گاردین افزود: شماری از کارشناسان نگرانند تندتر شدن مواضع انگلیس علیه چین، سیاستمداران چپ و میانه رو را در این کشور منزوی سازد.

مهر: «ودانت پاتل»، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا درباره پروژه ریلی روسیه و ایران گفت: «هر اقدام یا پروژه‌ای که برای دور زدن تحریم‌ها انجام می‌شود، چیزی است که برای ما البته عمیقاً نگران‌کننده است. من ارزیابی خاصی درباره توافق ریلی روسیه و ایران ندارم، اما دلایلی وجود دارد که نشان می‌دهد ما بایستی چنین تحریم‌های سختی را اجرا کنیم و هرگونه تلاشی برای دور زدن آن‌ها باعث نگرانی شدید ما خواهد شد.»

فارس: دو منبع آگاه گفته‌اند که «ران دسانتیس» فرماندار ایالت فلوریدا هفته آینده، رسماً وارد رقابت های انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ ایالات متحده خواهد شد و بلافاصله به بزرگ‌ترین رقیب انتخاباتی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور پیشین ایالات متحده در بین نامزدهای جمهوری خواه تبدیل خواهد شد و به رقابت های انتخاباتی ۲۰۲۴ که تاکنون یکطرفه بوده است، تکان اساسی خواهد داد.

رادیوچین: دومای دولتی روسیه با تصویب لایحه پیشنهادی دولت، رسما «معاهده نیروهای مسلح متعارف در اروپا» را محکوم و خروج دائمی مسکو از آن را اعلام کرد. معاهده نیروهای مسلح متعارف در اروپا (سی‌اف‌ای) در ۱۹۹۰ امضا و در ۱۹۹۷ به‌روزرسانی شد، اما کشورهای ناتو نسخه به‌روزرسانی‌شده را اجرا نکرده و بر اساس موازنه تسلیحات متعارف بین ناتو و پیمان ورشو، به مفاد نسخه پیشین متعهد ماندند. در پی تصویب خروج یکجانبه روسیه از این معاهده، دیمیتری مدودف، معاون شورای امنیت روسیه در کانال تلگرامی خود نوشت: دومای دولتی معاهده سی‌اف‌ای را باطل کرد. حق این معاهده همین بود. این سند از ۲۰۰۷ دیگر موضوعیت خود را برای ما از دست داده است. اما حالا با تعهدات بین‌المللی که پیشتر به حالت تعلیق درآمده، دیگر هیچ چیز مانع استقرار سلاح‌هایمان در هرکجا که بخواهیم منافع ملی‌مان را حفاظت کنیم، نمی‌شود. از جمله بخش اروپایی روسیه.

یورونیوز: رهبران گروه ۷ متشکل از آلمان، فرانسه، ایتالیا، ژاپن، بریتانیا، ایالات متحده و کانادا روز پنج‌شنبه ۱۸ مه در شهر هیروشیمای ژاپن گرد هم آمدند تا در جریان نشست‌هایی که بطور رسمی از فردا آغاز خواهد شد، موضعی متحدتر در قبال روسیه و چین اتخاذ کنند. علاوه بر رهبران هفت کشور عضو، به دعوت فومیو کیشیدا نخست‌وزیر ژاپن رهبران هشت کشور دیگر از جمله اقتصادهای بزرگ نوظهور هند و برزیل نیز به این نشست دعوت شده‌اند تا با مشارکت آنها، درباره تشدید تحریم‌های روسیه و چگونگی مبارزه با شیوه‌های دور زدن تحریم‌ها توسط مسکو گفتگو کنند؛ شیوه‌هایی که به ولادیمیر پوتین اجازه داده است ماشین جنگی خود را تامین مالی کند.

اسپوتنیک: مارات خوسنولین معاون نخست وزیر فدراسیون روسیه گفت: قرار است تا سال 2030 بالغ بر 3.6 میلیارد دلارسرمایه گذاری در توسعه زیرساخت های حمل و نقل مسیر شمال-جنوب سرمایه گذاری شود. خوسنولین گفت: “در حال حاضر، دولت در حال کار بر روی اجرای نقشه راه توسعه زیرساخت های حمل و نقل کریدور شمال-جنوب است. کل سرمایه گذاری در دوره 2022 تا 2030 حدود 3 – 3.6 میلیارد دلار است. جریان حمل ونقل کالا در این مسیر تا سال 2025 باید دو برابر شود – حداقل 30 میلیون تن و تا سال 2030 – تا 35 میلیون تن برسد.

رادیوچین: رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی از موافقت روسای جمهور روسیه و اوکراین با پیشنهاد گفتگو با هیاتی از سران آفریقایی در زمینه صلح، در پایتخت‌های دو کشور خبر داد. وی افزود: این هیأت متشکل سران زامبیا، سنگال، کونگو، اوگاندا، مصر و آفریقای جنوبی خواهد بود که قرار است در پایتخت‌های روسیه و اوکراین با رؤسای جمهور این دو کشور در زمینه صلح کنند.

فارس: برخی منابع آگاه از دیدارهای امنیتی جدید میان مقامات مسئول ایران و مصر با میانجیگری عراق در ماه ژوئیه آینده خبر می‌دهند.

مهر: برخی منابع آگاه آمریکایی به رسانه‌ها گفته‌اند که دولت بایدن خواهان عادی سازی و روابط نزدیکتر عربستان و رژیم صهیونیستی تا پیش از پایان سال ۲۰۲۳ است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *