جدیدترین مطالب

افزایش نظامی گری دولت انگلیس

نخست وزیر انگلیس با سفر به لهستان همسایه اوکراین، از بزرگ‌ترین بسته کمک‌های نظامی انگلیس به اوکراین رونمایی کرد.

Loading

أحدث المقالات

اکسیوس: بلینکن بزودی به عربستان می رود تا برای عادی سازی روابط اسرائیل با ریاض تلاش کند

رسانه آمریکایی اکسیوس روز سه شنبه به وقت محلی به نقل از دو مقام آمریکایی و یک مقام عرب گزارش داد که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا پس از سفرش به چین، این هفته قصد دارد به عربستان سعودی سفر کند.دولت بایدن به کار به سمت یک توافق بالقوه که می تواند راه را برای عادی سازی روابط عربستان با اسرائیل هموار کند، ادامه می دهد

اکسیوس: بلینکن بزودی به عربستان می رود تا برای عادی سازی روابط اسرائیل با ریاض تلاش کند

رسانه آمریکایی اکسیوس روز سه شنبه به وقت محلی به نقل از دو مقام آمریکایی و یک مقام عرب گزارش داد که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا پس از سفرش به چین، این هفته قصد دارد به عربستان سعودی سفر کند.دولت بایدن به کار به سمت یک توافق بالقوه که می تواند راه را برای عادی سازی روابط عربستان با اسرائیل هموار کند، ادامه می دهد

کالبدشکافی یک پیوند نامبارک

در این شرایط حساس به نظر ضروری است انضباط بیش‌تری در حوزه گفتمانی سیاست خارجی برقرار شود تا یک صدا – آن هم همراستا با دکترین دفاعی کشور، اسناد بالادستی و فتوای رهبری – از ایران به جهان مخابره شود.

Loading

رسانه ها؛ ایجاد مرکز هماهنگی نظامی با مشارکت ترکیه، روسیه، سوریه و ایران در دمشق و …

۱۴۰۲/۰۲/۱۹ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین – رسانه ها: کاهش چشمگیر سرمایه گذاری‌های چین در اروپا، میانجگیری شولتس و مکرون در بحران قره‌باغ، بازداشت عمران خان در میان ناآرامی‌های پاکستان ، تاکید مقام ارمنی بر بی نتیجه بودن دور جدید مذاکرات ایروان-باکو در آمریکا، واردات نفت هند از اوپک در پایین‌ترین حد خود، ارسال موشک های دوربرد بریتانیا به اوکراین، اصرار «محرم اینچه» به دو پاره کردن آرای مخالفان اردوغان، ایجاد مرکز هماهنگی‌های نظامی در سوریه، کمک نظامی ۱.۲ میلیارد دلاری جدید آمریکا به اوکراین، عملیات جدید رژیم صهیونیستی در غزه و افزایش تعداد شهدای فلسطینی به 12 تن، نمایش قدرت در میدان سرخ مسکو، استانبول هفته آینده میزبان نشست ترکیه و روسیه و اوکراین و سازمان ملل، حمله فرمانده واگنر به کرملین و انتقاد از وزارت دفاع روسیه، تصویب پروژه افزایش صادرات گاز رژیم صهیونیستی به مصر، ارتباط عملیات غافلگیرکننده رژیم صهیونیستی در غزه با بحران نتانیاهو و بن گویر، وعده افزایش 45درصدی حقوق کارمندان دولت از سوی اردوغان چندروز مانده به انتخابات، از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها مورد توجه قرار گرفت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

دوویچه وله: تلاش کشورهای غربی برای حل بحران قره‌باغ و پایان مخاصمه میان ارمنستان و آذربایجان شدت گرفته است. پس از آمریکا کشورهای اروپایی نیز در صدد وارد شدن برای میانجیگری در حل این مناقشه هستند. اولاف شولتس صدراعظم آلمان و امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه قصد دارند برای کاهش تنش در بحران قره‌باغ وارد عمل شوند. در این چارچوب قرار است آنها در حاشیه اجلاس سران “جامعه سیاسی اروپا” با رهبران دو کشور درگیر در بحران، یعنی آذربایجان و ارمنستان دیدار کنند. این جلسه اول ژوئن برگزار خواهد شد، ولی پیش از آن در ۱۴ مه نیز دیداری سه جانبه میان چارلز میشل، رئیس شورای اروپا با الهام علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان و نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان تدارک دیده شده است. قرار است از آن پس نیز همه طرف‌ها “به دفعاتی که لازم باشد” در بروکسل، پایتخت بلژیک گردآیند و در باره پیشرفت‌ها و عدم موفقیت‌ها در مذاکرات گفت‌وگو کنند.

مهر : یوگنی پریگوژین، فرمانده ارتش خصوصی واگنر وابسته به مسکو با حمله دوباره به ارتش روسیه، توانایی کرملین برای دفاع از این کشور را زیر سوال برد. پریگوژین در ویدئویی طعنه‌آمیز گفت: چرا دولت(روسیه) قادر به دفاع از کشور نیست؟ اوکراین در مناطق مرزی روسیه حملاتی را تدارک دیده و موفق بوده است. وی مدعی شد: سربازان روسیه از ارتش فرار می‌کنند چون وزارت دفاع به‌جای مبارزه، همیشه در حال توطئه کردن است.

آناتولی: وزارت دفاع ترکیه با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که نشست‌های دوجانبه و چندجانبه میان ترکیه، روسیه، اوکراین و سازمان ملل متحد 10 تا 11 می 2023 در استانبول برگزار می‌شود. تمدید توافق کریدور غلات به منظور اطمینان از عملکرد سریع، ایمن و موثر اجرای آن که برای تامین و امنیت غذایی جهان حیاتی است و از آسیب به کشورهای نیازمند با تضمین ثبات در قیمت مواد غذایی جلوگیری می‌کند، در این نشست مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

تسنیم : نتایج یک بررسی از کاهش چشمگیر سرمایه گذاری‌های چین در کشورهای اروپایی به پایین‌ترین حد از سال ۲۰۱۳ خبر می‌دهد. ، در سال 2022، چین 22 درصد کمتر از سال قبل در اروپا سرمایه گذاری کرد و بیشتر این پول به آلمان، فرانسه، انگلیس و مجارستان سرازیر شد. سرمایه گذاری چین در اروپا در سال گذشته دوباره به میزان قابل توجهی کاهش یافت. بر اساس مطالعه‌ای که روز سه‌شنبه توسط مؤسسه Merics در چین منتشر شد، این سرمایه گذاری ها عمدتاً بر صنایع خودرو و کالاهای مصرفی تمرکز می‌کنند. ذینفعان اصلی چهار کشور آلمان، بریتانیا، فرانسه و مجارستان هستند.

ایسنا : دولت رژیم صهیونیستی طرحی را برای توسعه شبکه خط لوله‌ها با هدف افزایش صادرات گاز به مصر تصویب کرده است. وزارت انرژی رژیم صهیونیستی اعلام کرد که براساس این مصوبه، قرار است یک خط لوله در جنوب اراضی اشغالی به ارزش ۲۴۸ میلیون دلار ساخته شود. این خط لوله ۶۵ کیلومتر تا مرز مصر ادامه می‌یابد و سالانه شش میلیارد متر مکعب گاز را انتقال خواهد داد. روزنامه اقتصادی اسراییلی «گلوبس» نوشت، «این توسعه، زیرساخت‌های این بخش را قادر می‌سازد تا حجم عرضه گاز طبیعی به مصر و همچنین اروپا را که به دلیل بحران اوکراین از کمبود انرژی رنج می‌برد، افزایش دهد.» رژیم صهیونیستی در حال حاضر گاز مصر را از میادین دریایی خود تامین می‌کند و دو طرف به طور مشترک با اتحادیه اروپا هم توافقنامه‌ای را برای افزایش صادرات به اروپا امضا کرده‌اند.

ایرنا: دبیر شورای امنیت ارمنستان اعلام کرد که در مذاکرات با جمهوری آذربایجان پیشرفت چشمگیری حاصل نشده است. آرمن گریگوریان گفت: نشست برنامه ریزی شده وزرای خارجه ارمنستان و آذربایجان در مسکو و ادامه مذاکرات در ایالات متحده خواهد بود. وی گفت: تمام موضوعات مربوط به توافقنامه صلح در ادامه یکدیگر است، زیرا موضوعات مورد بحث شناخته شده اند.

اسپوتنیک : وزارت دفاع بریتانیا از کشورهای اروپای شمالی خواستار دریافت پاسخ در خصوص ارائه قابلیت‌های حمله با برد تا 300 کیلومتر یا حدود 200 مایل شد. روزنامه “واشنگتن پست” با استناد به سندی که صندوق بین المللی حمایت از اوکراین منتشر کرده است می نویسد که انگلیس ظاهرا در حال آماده شدن برای ارسال موشک های دوربرد به اوکراین است. وزارت دفاع بریتانیا صندوق بین المللی حمایت از اوکراین را اداره می کند. کشورهای شمال اروپا در این صندوق عضویت دارند.

فارس: با نزدیک شدن موعد برگزاری انتخابات حساس ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه، محرم اینچه امیدها درباره اتحاد نامزدهای مخالف اردوغان را ناامید کرد. محرم اینچه رئیس حزب مملکت ترکیه از ائتلاف شش حزبه ملت خواست که از انتخابات کنار بکشند و از او حمایت کنند.

مهر : وزارت دفاع آمریکا از تخصیص کمک نظامی بلندمدت به اوکراین به مبلغ ۱.۲ میلیارد دلار خبر داد. وزارت دفاع آمریکا در این خصوص ادامه داد: واشنگتن ۱.۲ میلیارد دلار کمک نظامی جدید را به اوکراین برای تقویت دفاع هوایی این کشور و تامین نیازهای مهمات توپخانه‌ای اختصاص داد. پنتاگون مدعی است که رقم این کمک جدید به صورت بلند مدت به اوکراین اختصاص داده شده است!

ایسنا : براساس گزارش رسانه‌های اسرائیلی؛ یکی از مهم‌ترین دلایل عملیات «سپر و پیکان» رژیم صهیونیستی علیه غزه بحران داخلی دولت رژیم صهیونیستی است. دولت بنیامین نتانیاهو از احزاب تندروی راست گرا تشکیل شده که سیاست‌های خصمانه‌ای علیه فلسطینی‌ها دارند. یکشنبه ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی اعلام کرد که حزبش در نشست هفتگی دولت شرکت نمی‌کند به این دلیل که سیاست دولت غیر قابل قبول است. پیش از آن نیز وی و نمایندگان حزبش از مشارکت در رأی گیری در کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) خودداری کرده بودند. بن گویر اعلام کرد که این اقدام در واکنش به پاسخ ضعیف دولت رژیم صهیونیستی به شلیک اخیر موشک‌ها از نوار غزه بوده است. با تحریم جلسات کنست توسط حزب بن گویر ائتلاف دولتی نتانیاهو اکثریت لازم را برای تصویب قوانین از دست می‌دهد.

الکوثر: شبکه‌های خبری پاکستان اعلام کردند ماموران دیوان ملی محاسبات (NAB) عمران خان را که به دادگاه مراجعه کرده بود، بازداشت کردند. این درحالی است که رئیس دادگاه عالی اسلام‌آباد بازداشت رهبر مخالفان را اقدامی اشتباه دانست و دستور داد تا فرمانده پلیس پایتخت هر چه سریعتر در دادگاه حاضر و توضیحات لازم را ارائه دهد در غیر این صورت دادگاه، نخست وزیر پاکستان را احضار خواهد کرد.

العالم : ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که عملیات نظامی جدیدی را علیه نوار غزه آغاز کرده و حملات به مواضع جنبش مقاومت جهاد اسلامی ادامه خواهد داشت. ارتش رژیم تروریست صهیونیستی با بیان اینکه نیروی هوایی این رژیم اهدافی از جهاد اسلامی در نوار غزه را بمباران کرد، گفت: «به تمام مواضع جنبش جهاد اسلامی در نوار غزه حمله می‌کنیم». شبکه الجزیره گزارش داد: «جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به مناطق مختلفی از نوار غزه حمله و تعدادی از پایگاه‌های مقاومت فلسطین را در جنوب این منطقه بمباران کردند». منابع فلسطینی ضمن تایید به شهادت رسیدن چند فرمانده سرایا القدس و برخی اعضای خانواده‌های آنها گفتند که پیکرهای حداقل 15 شهید به بیمارستان رسیده است.

ایرنا: کشورهای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، عمدتا در خاورمیانه و آفریقا، ۷۲ درصد از کل نفت خام وارداتی هند در آوریل ۲۰۲۲ را در اختیار داشتند اما داده های جدید نشان داد که سهم کارتل اوپک در واردات نفت هند در ماه آوریل به کمترین میزان خود یعنی ۴۶ درصد کاهش یافت زیرا هند به خرید نفت ارزان تر روسیه روی آورده است.

فارس: «خلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه اعلام کرد که یک مرکز هماهنگی نظامی با مشارکت ترکیه، روسیه، سوریه و ایران در سوریه ایجاد خواهد شد. این خبر درحالی منتشر می‌شود که مسکو، فردا (چهارشنبه، ۱۰می) میزبان نشست چهارجانبه وزرای خارجه ایران، روسیه، ترکیه و سوریه درباره اوضاع سوریه و رفع اختلافات بین دمشق و آنکارا است.

خبرگزاری صدا و سیما: به مناسبت هفتادوهشتمین سالگرد پیروزی ارتش سرخ اتحادجماهیرشوروی سابق بر آلمان نازی در جنگ جهانی دوم ، محل نمایش جدیدترین تسلیحات رزم هوایی ، زمینی ، دریایی ، موشکی و پهپادی ارتش روسیه بود. در رژه سالانه نهم ماه می ، که امسال در گرماگرم جنگ بین روسیه و اوکراین برگزار شد، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ، روسای جمهور ، نخست‌وزیران ، وزرای دفاع ، سفرا و مقامات بلندپایه نظامی و سیاسی کشورهای مختلف جهان حضور داشتند.

ایسنا : رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه چندروز مانده به انتخابات در سخنرانی تلویزیونی گفت: ما تصمیم گرفته‌ایم که حقوق کارمندان دولتی را تا ۴۵ درصد افزایش دهیم. ما درباره ۷۰۰ هزار نفر صحبت می‌کنیم. دستمزد حداقلی کارمندان دولت تا ۱۵ هزار لیر (۷۶۹ دلار) افزایش می‌یابد. همچنین وی اعلام کرد که یک افزایش ۱۰ درصدی حقوق برای خانواده افراد کشته شدن در حمله تروریستی یا فعالیت‌های نظامی و افزایش هشت درصدی حقوق برای کارمندان شیفت شب در نظر دارد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *