جدیدترین مطالب

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

شادی زائران حرم حضرت زینب از اقدام تنبیهی

زائران در حرم حضرت زینب (س) در شهر دمشق با پخش نقل و شیرینی پاسخ تنبیهی ایران را تبریک گفتند و اعلام کردند ۷۵ سال است که در انتظاریم، حمله موشکی ایران لبخند را بر لب‌های مظلومان نشاند.

Loading

أحدث المقالات

امیرعبداللهیان از نقش الجزایر در کمک به توقف نسل کشی اسرائیل در غزه قدردانی کرد + فیلم

نیویورک – ایرنا – «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه در ادامه دیدارهای دو جانبه خود در نیویورک، در دیدار با همتای الجزایری از نقش الجزایر در راستای کمک به توقف نسل کشی رژیم اسرائیل در غزه قدردانی کرد.

کانال ۱۳ اسرائیل: در جریان سفر وزیر خارجه آلمان به اسرائیل مشاجره نسبتا شدیدی بین او و نتانیاهو رخ داده

بنا بر گزارش شبکه اسرائیلی “کانال ۱۳”، در جریان سفر آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان به اسرائیل مشاجره نسبتا شدیدی بین او و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیراسرائیل پشت در‌های بسته رخ داده است. گفته شده است که مشاجره بین این دو سیاستمدار در جریان مشاهده تصاویر ویدیویی که حاکی از شرایط فعلی زندگی در نوار غزه بوده و توسط نتانیاهو نشان داده شده است، صورت گرفته است.

Loading

رسانه ها؛ پیشنهاد چین برای میانجی‌گری میان فلسطین و رژیم صهیونیستی و …

۱۴۰۲/۰۱/۲۹ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین – رسانه ها: موافقت البرهان با آتش بس ۲۴ساعته در سودان، پیشنهاد چین برای میانجی‌گری میان فلسطین و رژیم صهیونیستی، کاهش توانایی کمک به اوکراین در ۱۰ کشور اروپایی، برنامه ارمنستان برای تقویت ارتش، 90 درصد شهر باخموت در کنترل نیروهای واگنر، تاکید بن فرحان بر ضرورت حفظ تمامیت ارضی سوریه، حمله به کاروان دیپلماتیک آمریکا در سودان، توطئه آمریکا برای اخراج الحشد الشعبی از غرب عراق، آماده شدن طرح فرانسه برای مذاکره بین روسیه و اوکراین، قصد کشورهای گروه 7 برای تشدید تحریم ها علیه روسیه، از سرگیری روابط امارات و قطر در آینده نزدیک، اسناد فاش‌شده آمریکا حاکی از توقف ارائه موشک توسط مصر به روسیه و تولید مهمات توپخانه برای اوکراین، فرصت ۱۰۰ روزه ماکرون به دولت برای آرام کردن کشور، تصمیم ولیعهد کویت برای انحلال پارلمان، دفاع رقیب اصلی اردوغان از کردهای ترکیه، و برگزاری سومین کنفرانس بین المللی آب در بغداد با حضور همسایگان عراق، از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها مورد توجه قرار گرفت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

ایسنا: وزیر امور خارجه چین گفت کشورش، رژیم صهیونیستی و فلسطین را به نشان دادن “شجاعت سیاسی و اتخاذ گامهایی برای از سرگیری مذاکرات صلح” تشویق می‌کند و چین برای تسهیل این امر آماده است. کین گانگ، وزیر امور خارجه چین در گفتگوی تلفنی با الی کوهن، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی اظهار کرد، شی جینپینگ، رئیس جمهور چین، موضوع ابتکار عمل امنیتی جهانی را مطرح ساخته و چین معتقد است که کلید حل و فصل مساله اسرائیل-فلسطین در پایبندی به دیدگاه امنیت مشترک نهفته است. بر اساس این گفته‌ها، چین در مساله اسرائیل-فلسطین هیچ منافع خودخواهانه‌ای ندارد و تنها امید به امکان “همزیستی مسالمت آمیز اسرائیل و فلسطین و حراست از صلح و ثبات منطقه‌ای” دارد.

مهر : منابع وابسته به شورای حاکمیتی سودان اعلام کردند که عبدالفتاح البرهان با آتش بس ۲۴ ساعته موافقت کرده است. این منابع افزودند: آتش بس در راستای موافقت با خواسته‌های بین المللی است.

فارس : نخست وزیر ارمنستان در سخنان مهمی از تمهیدات خود برای تقویت ارتش و پذیرش مرزهای جمهوری آذربایجان بر اساس توافقات قبلی خبر داد. وی اظهار داشت: «ما برنامه‌های عمده‌ای برای احیای این شکاف داریم. اما معتقدم نباید این موضوع را به صورت علنی مطرح کنیم. من آماده‌ام پشت درهای بسته این موضوعات را نه تنها با هم تیمی‌های سیاسی، بلکه با اپوزیسیون پارلمانی نیز در میان بگذارم.» نخست وزیر ارمنستان اخیرا با اشاره به تقویت نیروهای مسلح این کشور به جنگ افزارهای پیشرفته گفت که در حال برنامه ریزی برای آغاز خدمت سربازی داوطلبانه زنان در ارتش ارمنستان است.  نخست وزیر ارمنستان در سخنانی به مناسبت سی و یکمین سالگرد تاسیس نیروهای مسلح ارمنستان گفت: «در آینده نزدیک، جهت ایجاد مرکز کاملا جدید خدمت سربازی داوطلبانه زنان اقدام می‌کنیم.»

ایرنا: آنتونی بلینکن وزیرخارجه آمریکا اعلام کرد که یک کاروان دیپلماتیک این کشور در شهر خارطوم پایتخت سودان مورد حمله واقع شده است. او گفت که با رهبران هر دو جناح درگیر در سودان صحبت کرده و معتقد است که حمله توسط نیروهای پشتیبانی سریع به رهبری ژنرال محمد حمدان داگالو انجام شده است. نیروهای پشتیبانی سریع یک گروه شبه نظامی است که در حال حاضر با ارتش سودان به رهبری ژنرال عبدالفتاح برهان در حال جنگ است.

مهر : نیوزویک با استناد به اسناد طبقه‌بندی شده‌ای که به دست این نشریه رسیده است، با اعلام خبر «زمان آغاز ضدحمله کی‌یف» گزارش داد: توانایی کمک به اوکراین در ۱۰ کشور اروپایی کاهش یافته است. گزارش این رسانه در این خصوص اضافه می کند: فهرست مذکور شامل بلژیک، بلغارستان، دانمارک، یونان، لوکزامبورگ، لتونی، پرتغال، رومانی، اسلواکی و اسلوونی است.

تسنیم : بغداد ماه آینده میلادی میزبان سومین کنفرانس بین المللی آب خواهد بود و در این کنفرانس، هیئت هایی از ترکیه، ایران، سوریه و سایر طرف های بین المللی حضور دارند. «حسین مردان» عضو کمیسیون کشاورزی، آب و تالاب‌های پارلمان عراق گفت که بغداد 6 و 7 ماه مه میزبان سومین کنفرانس بین المللی آب برای بسیج افکار عمومی بین المللی نسبت به مسائل آبی عراق خواهد بود. وی اعلام کرد که در حاشیه این کنفرانس تلاش می شود توافقنامه‌ای با کشورهای حاضر برای الزام آنها به رعایت سهمابه ثابت عراق از اراضی آنها امضا شود.

فارس: یک مقام جمهوری دونتسک اعلام کرد که نیروهای روسی بیش از 90 درصد شهر راهبردی باخموت را تصرف کرده‌اند. وی افزود: نظامیان گروه واگنر وابسته به ارتش روسیه در حال حاضر کنترل بیش از 90 درصد باخموت را در اختیار گرفته و پیشرفت در این میدان غیرقابل اجتناب است.

ایسنا: یک مسئول اماراتی اعلام کرد: درحال حاضر قطر و امارات درصدد ازسرگیری روابط دیپلماتیک و بازگشایی سفارتخانه‌هایشان هستند. یک مسئول در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس پیش بینی کرد که قطر و امارات اواسط ژوئن سفارتخانه‌هایشان را بازگشایی کرده و سفرای جدید تعیین کنند.

اسپوتنیک: بلومبرگ به نقل از منابع آگاه می نویسد، امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه قصد دارداطرحی به چین ارائه کند که به نظر او می تواند نمایندگان مسکو و کی یف را پای میز مذاکره بیاورد. در این مطلب ذکر شده است: مکرون با نزدیک شدن به چین با طرحی که به عقیده او می تواند به طور بالقوه منجر به گفتگو بین روسیه و اوکراین شود، به دنبال تغییر موج حرکت های دیپلماتیک ناامید کننده است.این آژانس خاطرنشان می کند که تماس ها بین مسکو و کی یف می تواند در تابستان امسال آغاز شود “اگر همه چیز خوب پیش برود”.

فارس: وزیر خارجه عربستان سعودی در دیدار با رئیس جمهور سوریه گفت که ریاض بر حفظ تمامیت ارضی، هویت عربی و امنیت سوریه وحل بحران این کشور از طریق سیاسی تأکید دارد. «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان سعودی امروز سه‌شنبه، برای نخستین بار از سال ۲۰۱۱ تا کنون، وارد دمشق پایتخت سوریه شد و مورد استقبال مسئولان سوری قرار گرفت. رئیس جمهور سوریه در این دیدار گفت: برادری بین عربها، بسیار عمیقتر از رابطه بین کشورهای عربی است. روابط سالم بین سوریه و عربستان، وضعیت طبیعی است که باید وجود داشته باشد. این روابط فقط به سود دو کشور نیست، بلکه یک منفعت عربی و منطقه‌ای است. سیاست واقعگرایانه‌ای که عربستان در پیش گرفته است، به سود کشورهای عربی و منطقه‌ است.

ایرنا: منابع امنیتی عراقی از توطئه آمریکا برای پایان دادن به حضور نیروهای الحشد الشعبی (بسیج مردمی) از استان الانبار خبر می‌دهند. وی که خواست نامش فاش نشود، اضافه کرد: این تلاش‌ها نشانه توطئه‌ای برای مسلط کردن گروه تروریستی داعش در مناطق غربی کشور در چارچوب تبدیل عراق به میدان تسویه حساب‌ها است.

ایسنا : روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داد پنج سند اطلاعاتی فاش شده آمریکا حاکی از آن است که مصر برنامه‌های مفصلی را برای صادرات موشک به درخواست مسکو وضع کرده بود، اما ماه گذشته پس از مذاکره با مقامات ارشد آمریکا، تجهیز محرمانه مسکو به موشک را متوقف کرد و در عوض تصمیم به تولید مهمات توپخانه برای اوکراین گرفت. طبق این گزارش، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در مذاکراتش در قاهره از رهبران مصر خواست تا مهمات توپخانه‌ای را برای اوکراین فراهم کنند، اما به توافق روشنی در این باره دست نیافتند. با این حال، یک سند اطلاعاتی مربوط به تاریخ ۹ مارس، یعنی یک روز بعد از سفر آستین، نشان می‌دهد، مصر با فروش توپ‌های ۱۵۲ و ۱۵۵ میلی‌متری به آمریکا و انتقال آن به اوکراین موافقت کرده است.

یورونیوز: کمال قلیچداراوغلو، رقیب اصلی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه و شانس مهم پیروزی در انتخابات آتی ریاست جمهوری این کشور روز سه‌شنبه با دفاع از حقوق کردها، آقای اردوغان را به «افزایش تنش های قومی برای منافع سیاسی» متهم کرد. حمایت کمال قلیچداراوغلو از کردهای ترکیه بی‌سابقه نیست اما از زبان سیاستمداری به محبوبیت او نشان می‌دهد که امکان دارد پس از انتخابات ماه مه تحولات زیادی در این کشور رخ دهد.

اسپوتنیک: یوشیماسا هایاشی، رئیس دپارتمان دیپلماسی ژاپن در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست سه روزه وزیران خارجه کشورهای گروه “جی 7” اعلام کرد که در نشستی در ژاپن، وزرای خارجه گروه 7 قصد خود را برای ادامه تحریم‌های شدید ضد روسیه و حمایت از اوکراین تایید کردند.

ایسنا: ماکرون ضمن امتناع از پس گرفتن اصلاحات مربوط به بازنشستگی، به نخست وزیر دستور داد تا ظرف ۱۰۰ روز آینده آرامش و صلح را در فرانسه برقرار کند. امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه در نخستین سخنرانی خود از زمان امضای قانون بازنشستگی پذیرفته که مردم اصلاحات مربوط به قانون بازنشستگی را نپذیرفته‌اند؛ اما این را هم گفته که این قوانین برای حفظ ثروت ملت مهم هستند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *