أحدث المقالات

اردن: در رهگیری تعدادی از پهپادهای پرتاب‌ شده توسط ایران، به اسرائیل کمک کردیم / با هرچیزی که وارد آسمان ما شود، مقابله می‌کنیم

ایمن الصفدی وزیر خارجه اردن بامداد سه‌شنبه با تائید این موضوع که کشورش در رهگیری تعدادی از پهپادهای پرتاب‌ شده توسط ایران علیه رژیم صهیونیستی در عملیات تنبیهی «وعده صادق»، به این رژیم کمک کرده است، گفت: با هرچیزی که وارد آسمان ما شود، مقابله می‌کنیم.

تحلیلگر لبنانی: عملیات «وعده صادق» آسمان اراضی اشغالی را غرق پهپاد و موشک کرد

تهران- ایرنا- یک تحلیلگر لبنانی به واکاوی عملیات وعده صادق پرداخت و گفت: احدی نمی‌تواند منکر این شود که پاسخ ایران به رژیم اسرائیل، حریم هوایی سرزمین های اشغالی را برای چند ساعت غرق در پهپاد و موشک کرد.

گروسی: بازرسان ما در ایران روز گذشته مطلع شدند تمام مراکز هسته‌ای که ما هر روز بازرسی می‌کنیم بنا به دلایل امنیتی تعطیل است / این مراکز امروز برای ادامه بازرسی‌ها باز شدند

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تاکید بر اینکه مدرکی درباره ساخت سلاح‌ هسته‌ای در ایران وجود ندارد، گفت که تنش‌های اخیر نیز خللی بر روند فعالیت‌های نظارتی این سازمان از برنامه هسته‌ای ایران ایجاد نکرده است.

Loading

رسانه ها؛حملات توپخانه‌ای متقابل ارمنستان و آذربایجان و …

۱۴۰۲/۰۱/۲۲ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین – رسانه ها: اصرار دمشق بر شرط خود برای عادی‌سازی روابط با ترکیه، ارزیابی ترکیه نسبت به احتمال آماده شدن روسیه و اوکراین برای یک حمله بزرگ، یورش نظامیان اسرائیلی به‌جنین و اردوگاه عقبة‌جبر، تصویب توافقنامه ایجاد سامانه دفاع هوایی مشترک میان قرقیزستان و روسیه، تغییر طرح‌های نظامی اوکراین پس از افشای اطلاعات از پنتاگون، آغاز بزرگترین رزمایش نظامی مشترک آمریکا و فیلیپین، اسناد فاش‌شده پنتاگون حاکی از تصمیم مصر برای ارسال هزاران راکت به روسیه،تردید کارشناسان نظامی روس درمورد درز اسناد محرمانه پنتاگون، ارزیابی فوربس از خروج امارات از مدار آمریکا، خوش بینی انصارالله نسبت به موفقیت تلاش‌های عمان برای تحقق صلح، تاکید امارات براینکه همکاری با روسیه علیه آمریکا و انگلیس صحت ندارد، ارزیابی ارتش تل‌آویو از افزایش خطر جنگ در سال آینده، مخالفت مردم مولداوی با پیوستن به ناتو، کودتای متحدان امارات علیه رئیس خود، پیشروی کره شمالی به سوی تقویت نیروهای بازدارنده جنگ، شک و تردید آمریکا در موفقیت های جنگی اوکراین، ماکرون آماج انتقادات بابت رویکردش در قبال تایوان، انفجارهای شدید در یکی از بزرگترین پایگاه‌های آمریکا در سوریه، تاکید انصارالله براینکه عدم موفقیت مذاکرات به منزله بازگشت جنگ با شدت بیشتر است، حملات توپخانه‌ای متقابل ارمنستان و آذربایجان، هشدار رهبر کریمه نسبت به احتمال حمله قریب الوقوع اوکراین، دیدار مقامات دفاعی ژاپن، آمریکا و کره جنوبی روز جمعه، اتحاد واردکنندگان بزرگ گاز مایع طبیعی ژاپن و کره جنوبی، و بحث و جدل در آلمان بر سر وداع قطعی با انرژی اتمی، از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها مورد توجه قرار گرفت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

فارس: «علی القحوم» عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله تاکید کرد که درهای صنعاء به روی صلح باز است و اولویت تلاش‌های جاری برای صلح، پرونده‌های بشردوستانه و توقف تجاوز است. وی طی پستی در توئیتر، ضمن ابراز خوش بینی از پیشرفت و موفقیت تلاش‌های عمان نوشت که تلاش‌ها و مذاکرات با سرعت بالا و با میانجیگری عمان برای تحقق صلح ادامه دارد.

الکوثر: روزنامه سوری «الوطن» نوشت هرگونه پیشرفت در مذاکرات دمشق و آنکارا برای بهبود روابط دوطرف، پایان اشغالگری ترکیه در سوریه است.

ایسنا: مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه اظهار کرد: ترکیه بابت تنش روبه‌فزونی در اوکراین که پیامدهای منفی برای همه خواهد داشت، نگران است و نمی‌خواهد این درگیری تشدید شود و کشورهای غربی باید این نگرانی را درک کنند. او با اشاره به افزایش انتقال نظامیان به منطقه درگیری گفت: روسیه و اوکراین برای یک حمله بزرگ آماده می‌شوند. ما شاهد هستیم که دو طرف برای حمله آماده می‌شوند، اسلحه و نیروی انسانی در حال انتقال به منطقه درگیری هستند، برخی کشورها سلاح سنگین به ویژه تانک به کی‌یف ارسال کردند و اوکراین در حال آماده شدن برای بازپس‌گیری اراضی خود است اما روسیه می‌گوید همه‌پرسی برگزار کرده و این منطقه از الآن به بعد متعلق به آن است، بر این اساس تشدید تنش و نبردهای جدی برای این منطقه در انتظار ما است و ما آن را از آمادگی‌ها متوجه می‌شویم.

ایران‌پرس: نظامیان اسرائیلی روز سه‌ شنبه با ادوات نظامی وارد منطقه جنین در شمال کرانه باختری رود اردن شدند و در خانه‌ها مستقر شدند.

خبرگزاری صداوسیما: یک منبع نزدیک به ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین اعلام کرد پس از درز اسناد از پنتاگون، کی‌یف بعضی تاکتیک‌های نظامی‌اش را تغییر داد. این اسناد با اشاره به کمک‌های گسترده اطلاعاتی آمریکا به اوکراین، فاش کرده بود کی‌یف در ایجاد شبکه کارآمد پدافند هوایی در آینده نزدیک ناکام خواهد ماند، مگر آنکه تسلیحات و مهمات فوری دریافت کند.

تی.آر.تی: یک روز پس از پایان رزمایش گسترده چین در اطراف تایوان، آمریکا و فیلیپین بزرگترین رزمایش نظامی مشترک خود را آغاز کردند. این رزمایش برای اولین بار زیر نظر فردیناند مارکوس رئیس جمهور فیلیپین برگزار می‌شود.

ان.اچ.کی: مقامات ارشد دفاعی ژاپن، آمریکا و کره جنوبی روز جمعه برای بررسی راه‌های واکنش به توسعه هسته‌ای و موشکی کره شمالی دیدار در واشنگتن‌دی‌سی خواهند کرد.

فارس: بر اساس یکی از اسناد محرمانه آمریکا که اخیراً افشا شده، عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهور مصر قصد داشت ده‌ها هزار راکت در اختیار کرملین در بحبوحه جنگ اوکراین قرار دهد. واشنگتن پست مجموعه‌ای از فایل‌های طبقه‌بندی‌شده را که در فوریه و مارس منتشر شده بود، به دست آورد که در یکی از آن‌ها گفت‌وگوهای بین مقامات بلندپایه مصری درباره فروش تسلیحات به روسیه به تفصیل آمده است. طبق این سند، السیسی به مقاماتش دستور می‌دهد برای جلوگیری از مشکلات با غرب، محموله و تولید انبوه تسلیحات را مخفی نگه دارند.

ایران‌پرس: نخست وزیر روسیه در بیانیه‌ای گفت: دولت روسیه این مصوبه را برای کسب تایید ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و تصویب در دوما ارسال کرد. توافقنامه ایجاد سامانه دفاع هوایی مشترک میان قرقیزستان و روسیه ۱۶ اوت ۲۰۲۲ به امضا رسید. وزارت انرژی قرقیزستان و شرکت روس‌اتم روسیه پیشتر نیز توافقنامه‌ای درباره ساخت یک نیروگاه هسته‌ای در قرقیزستان امضا کردند.

اسپوتنیک: کیم جونگ اون رهبر کره شمالی، بر لزوم گسترش و استفاده مؤثر از نیروهای بازدارنده جنگ، با توجه به وخامت اوضاع امنیتی در شبه جزیره کُره، تاکید کرده است.

فارس: نشریه اقتصادی «فوربس» در گزارشی تحلیلی نوشت که بعد از عربستان ممکن است یک کشور عربی دیگر یعنی امارات، از مدار متحدان ایالات متحده آمریکا خارج شود. در ادامه این گزارش آمده است: امارات نیز مانند عربستان سعودی از بسیاری جهات از آمریکا الگوبردار کرد، اما از این پس ابوظبی برای منافع کلی امارات تلاش خواهد کرد. فوربس در ادامه نوشت: اگر این بدان معناست که امارات باید با ایالات متحده به اختلاف بخورد و یا حتی منافعش در مورد مسائل ژئوپلیتیکی از منافع آمریکا جدا شود، همینطور خواهد شد.

ایرنا: چندین فرضیه و احتمال تاکنون در رابطه با موضوع افشای اسناد محرمانه وزارت دفاع آمریکا که بخشی از آن به جنگ اوکراین مربوط می‌شود، مطرح شده است که در این میان عده‌ای از کارشناسان نظامی روس نظریه “جعلی بودن” این اسناد و انتشار “عمدی” آن را محتمل‌تر می‌دانند. یوری کنوتوف مورخ نظامی، ناشر و رئیس موزه دفاع هوایی روسیه در گفت‌وگو با اسپوتنیک دو فرضیه را مطرح می‌کند.این مقام نظامی روسیه گفت: یک دلیل برای افشای این اسناد را می‌توان درگیری‌های سیاسی داخلی در آمریکا دانست. اگر در سرویس‌های اطلاعاتی و ویژه آمریکا و یا پنتاگون افرادی [جمهوری‌خواهان] حضور داشته باشند که به دنبال ناتوان جلوه دادن دموکرات‌ها، جو بایدن رییس‌جمهوری آمریکا و دولت او در حفاظت از اطلاعات و یا نشان دادن بازی خوردن او از دشمن هستند، ممکن است این اسناد را منتشر کرده باشند. رئیس موزه دفاع هوایی روسیه البته فرضیه دوم خود را محتمل‌تر دانسته و گفت: در دومین حالت، نکته اصلی این است که این نشت اطلاعاتی می‌تواند سازماندهی شده و عمدی باشد. به این معنی که از میان اسناد فاش شده، حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد اصلی و حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد جعلی هستند.

تسنیم: مخالفت شورای انتقالی جنوب یمن با اظهارات رئیس این شورا در مورد توافق ایران و عربستان سعودی که از آن استقبال کرده است، نشان می‌دهد که امارات متحده عربی از صلح بین ریاض و صنعاء و پایان جنگ هشت ساله خشنود نیست.

مهر: یکی از اعضای ارشد انصارالله یمن درباره عدم موفقیت مذاکرات جاری در صنعا به شدت هشدار داد و آنرا به منزله بازگشت جنگ با شدت بسیار بیشتر دانست. محمد البخیتی با انتشار توییتی اعلام کرد: اگر مذاکرات جاری در صنعا با میانجی گری عمان موفق نشود این به معنی بازگشت جنگ میان طرفین درگیر با شدت بیشتر است. البخیتی افزود: جنگنده های سعودی یمن را مجدداً بمباران خواهند کرد و یگان پهپادی و موشکی یمن عربستان را هدف قرار خواهند داد.

ان.اچ.کی: دو شرکت از بزرگترین واردکنندگان گاز مایع طبیعی در جهان در بحبوحه شرایط سخت بازار این منبع انرژی بخاطر جنگ در اوکراین، جهت اطمینان از تأمین باثبات گاز با هم متحد می‌شوند. این اقدام زمانی صورت می‌گیرد که کشورهای اروپایی، بعد از حمله روسیه به اوکراین، تأمین گاز از طریق خط لوله از روسیه را از دست داده‌اند.

فارس: دولت امارات در واکنش به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، هرگونه همکاری با سازمان اطلاعات و امنیت روسیه علیه آمریکا و انگلیس را تکذیب کرد. این بیانیه می‌افزاید: «هرگونه ادعایی در خصوص توافق میان امارات و نهادهای امنیتی دیگر کشورها علیه کشور دیگری را تکذیب می‌کنیم. امارات از روابط عمیق و ویژه‌ای با همه کشورها برخوردار است».

ایسنا: رئیس‌جمهوری فرانسه با بیان اینکه اروپا هیچ علاقه‌ای به سرعت بخشیدن به درگیری در تایوان ندارد و باید به «قطب سوم» مستقل از واشنگتن و پکن تبدیل شود، سر و صدا به پا کرده است. بازیگران سیاسی در هر دو سوی اقیانوس اطلس (اروپا و آمریکا) از موضع امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه به عنوان «سازگاری بیش از حد» با چین، هم‌زمان با اینکه چین تمرین‌های نظامی را در اطراف تایوان انجام می‌دهد، انتقاد کرده‌اند.

مهر: سلسله انفجارهای شدیدی داخل یکی از بزرگترین پایگاه‌های آمریکا در سوریه رخ داد و به دنبال آن زبانه‌های آتش و ستون غلیظی از دود به هوا برخاسته است. بر اثر حمله راکتی، سلسله انفجارهای شدیدی داخل یکی از بزرگترین پایگاه‌های آمریکا در حومه دیرالزور در شرق سوریه شنیده شد. این انفجارها پایگاه غیرقانونی آمریکا در میدان گازی کونیکو در حومه شمال شرقی دیرالزور را لرزانده است.

یورونیوز: سرگئی آکسیونوف، رهبر شبه جزیره کریمه و یکی از نزدیک ترین افراد به ولادیمیر پوتین سه شنبه اعلام کرد که امکان دارد بزودی به این منطقه حمله شود. او در ادامه به شهروندان روس قول داد که «نظامیان از این شبه جزیره در برابر تجاوز دشمن خارجی» محافظت خواهند کرد.

دوویچه وله: آخرین نیروگاه‌های اتمی در آلمان روز شنبه ۱۵ آوریل تعطیل می‌شوند. مخالفان می‌گویند که اخلال در تامین انرژی، افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای و انرژی گرانتر پیامد این رویداد است. دولت اما این استدلال‌ها را رد می‌کند. بنا بر قوانین مصوب، قرار بود شش ماه پیش آخرین سه نیروگاه باقی‌مانده در شبکه برق آلمان کارشان متوقف شود و پروسه پایان دادن به استفاده از انرژی اتمی در تولید برق در این کشور به انتهای قطعی خود برسد. جنگ اوکراین و بحران انرژی ناشی از آن سبب شد که کار این سه نیروگاه شش ماه دیگر نیز ادامه یابد.

فارس: رکن اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی ارزیابی کرد که با توجه تحولات چند ماه اخیر، خطر جنگ واقعی در سال پیش رو افزایش یافته است.

اسپوتنیک: ایالات متحده در موفقیت حمله اوکراین به دلیل مشکلات مربوط به استخدام سربازان نیروهای مسلح اوکراین تردید داشت. واشنگتن پست با استناد به اسناد فاش شده اطلاعاتی آمریکا می نویسد، ایالات متحده تردید داشت که حمله مورد انتظار اوکراین نتایج قابل توجهی به همراه داشته باشد. بر اساس برآوردهای اطلاعاتی آمریکا، مشکلات اوکراین در رابطه با تمرکز نیروها، مهمات و تجهیزات می تواند منجر به آن شود که نیروهای مسلح این کشور به طور قابل توجهی از اهداف اولیه کی‌یف برای اجرای یک ضد حمله مورد انتظار جهت بازپس گرفتن مناطق تحت اشغال روسیه در بهار امسال به دور بمانند.

ایرنا: رئیس جمهور مولداوی گفت که اکثریت مردم کشورش با این ایده که بی‌طرفی را کنار گذاشته و به پیمان نظامی آتلانتیک شمالی (ناتو) بپیوندند، مخالف هستند. وی گفت: پیوستن به ناتو نیاز به تغییرات در قانون اساسی دارد و این موضوع باید به همه پرسی گذاشته شود. رئیس جمهور مولداوی یادآوری کرد: البته نظرسنجی‌های عمومی حاکی از این است که اکثریت مردم این کشور با این قضیه مخالف هستند.

ایسنا: نیروهای مرزی ارمنستان و جمهوری آذربایجان عصر امروز سه‌شنبه مواضع یکدیگر را هدف حملات توپخانه‌ای قرار دادند که در نتیجه آن، چند نفر از نیروهای دو طرف کشته و یا زخمی شدند. وزارت دفاع ارمنستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که حوالی ساعت ۱۶:۰۰ روز سه شنبه به وقت محلی، نیروهای جمهوری آذربایجان به سوی سربازان ارمنی که در حوالی روستای «تیغ» در حال انجام کارهای مهندسی بودند تیراندازی کردند که در نتیجه آن سه نفر از ارمنی‌ها کشته و چند نفر زخمی شدند. در این بیانیه آمده است که نیروهای ارمنستان نیز در اقدامی تلافی جویانه، مواضع نیروهای مرزی طرف مقابل را هدف حملات توپخانه‌ای خود قرار دادند. همزمان، وزارت دفاع جمهوری آذربایجان نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که درگیری‌های ناشی از اقدامات تحریک‎آمیز ارمنستان ادامه دارد و در نتیجه اقدامات لازم توسط یگان‌های ما، خسارات زیادی به طرف مقابل وارد شده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *