جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

حمله اسرائیل به حومه دمشق پایتخت سوریه

منابع نظامی سوری از فعال شدن پدافند دفاعی سوریه در حومه دمشق و رهگیری تعدادی از موشک‌هایی خبر دادند که گفته می‌شود از سوی رژیم اسرائیل شلیک شده است.

ادعای کمیته تحقیقات روسیه: تروریست‌های کروکوس با اتباع اوکراینی در ارتباط بودند

کمیته تحقیقاتی روسیه در تلگرام اعلام کرد: نتایج ابتدایی تحقیقات می‌تواند ماهیت برنامه‌ریزی شده این اقدامات تروریستی، آماده‌سازی‌های دقیق و حمایت مالی از آن‌ها را تایید کند. نتیجه همکاری با تروریست‌های دستگیر شده، بررسی دستگاه‌های فنی ضبط شده و تحلیل اطلاعات تراکنشات مالی، شواهدی مبنی بر ارتباط با اتباع اوکراینی به دست آمده است.

Loading

رسانه‌ها؛ فعال شدن چین در پرونده اوکراین و…

۱۴۰۱/۱۲/۲۷ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: سفر رئیس جمهور چین به روسیه، مخالفت آمریکا با پیشنهاد چین برای آتش‌بس در اوکراین، تحویل جنگنده  های اهدایی اسلواکی و لهستان به اوکراین، ادامه درگیری های شدید در شهر باخموت اوکراین، خروج اوکراین از پیمان سامانه‌های راهبردی موشکی با روسیه، صدور حکم جلب پوتین از سوی دیوان کیفری بین‌المللی و واکنش روسیه، موافقت اردوغان با عضویت فنلاند در ناتو، واکنش کیسینجر به نقش چین در توافق ایران-عربستان، نگرانی گانتس از وقوع جنگ داخلی در اسرائیل، لندن مقصد بعدی دوره‌گردی ضد ایرانی نتانیاهو، دیدار وزیران خارجه مصر و ترکیه بعد از ده سال، بیانیه پایانی نشست فوق‌العاده سازمان کشورهای تُرک در آنکارا، انتشار فهرستی از خریدهای گسترده و پرهزینه ارتش هند، نشست شورای امنیت با موضوعیت حقوق بشر در کره شمالی و درخواست کره جنوبی برای اجرا توافقنامه امنیت عمومی اطلاعات نظامی با ژاپن از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

تی .آر.تی ترکیه: رئیس جمهور چین، برای اولین بار از زمان آغاز جنگ روسیه و اوکراین به روسیه سفر می‌کند. هوآ چونینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین اعلام کرد که شی جین پینگ، رئیس جمهور چین به دعوت ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهور روسیه در روزهای 20 تا 22 مارس به مسکو سفر خواهد کرد. در همین راستا، کاخ کرملین هم در بیانیه‌ای ضمن تائید سفر شی جین پینگ به مسکو اعلام کرد در دیدار روسای جمهوردو کشور «روابط و همکاری‌های راهبردی روسیه و چین مورد بررسی قرار خواهد گرفت».در این بیانیه آمده است که رهبران دو کشور همچنین درباره تعمیق همکاری‌ها در عرصه بین المللی تبادل نظر خواهند کرد و «برخی اسناد مهم امضا خواهد شد».

خبرگزاری ایلنا: سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید گفت که آمریکا از پیشنهاد چین برای آتش‌بس در اوکراین حمایت نمی‌کند چرا که این پیشنهاد در راستای منافع مسکو است. «جان کربی» گفت: آتش‌بس پیشنهادی چین صرفا به تثبیت مواضع روسیه منجر می‌شود. کربی همچنین گفت که آمریکا از اقدام‌های چین در راستای معرفی خود به عنوان طرف «سازنده صلح» در جنگ اوکراین از طریق دعوت به آتش‌بس، به‌شدت نگران است.

دویچه وله: اسلواکی و لهستان جت‌های جنگنده تحویل اوکراین می‌دهند. یکی از خواست‌های جدی اوکراین برای دفاع از خود در برابر ارتش روسیه تجهیز نیروی نظامی این کشور به جت‌های جنگنده‌ است. آلمان و آمریکا این خواست را رد کرده‌اند. اکنون لهستان و اسلواکی برای ارسال این جت‌ها اعلام آمادگی کردند. ادوارد هگر، نخست وزیر اسلواکی اعلام کرد که دولت اسلواکی به اوکراین جت‌های جنگنده میگ-۲۹ می‌دهد. لهستان نیز یک روز پیش اعلام کرده بود که در مجموع ۱۲ فروند از این میگ‌ها را در اختیار اوکراین قرار می‌دهد. قرار است چهار فروند اول این جنگنده در روزهای آینده تحویل داده شود. بقیه باید بررسی و در تاریخ بعدی تحویل داده شود.

اسپوتنیک روسیه: نیروهای روسیه تا 70% شهر آرتموفسک (باخموت) را تحت کنترل خود گرفته اند. گاگین مشاور رئیس موقت جمهوری خلق دونتسک: نیروهای روسی حدود 70% شهر آرتموفسک را کنترل می کنند. وی اظهار داشت:  اگر در خصوص ارتموفسک صحبت کنیم، نیروهای ما در حال حاضر دود 60 درصد و یا شاید حتی 70 درصد خود شهر ار کنترل می کنند. گاگین همچنین اعلام کرد که سربازان نیروهای مسلح اوکراین تلاش کرده بودند تا دست به ضد حمله زده و از طرف چاسوف  وارد شهر شوند اما متوقف شدند.

خبرگزاری ایرنا: اوکراین از پیمان سامانه‌های راهبردی موشکی با روسیه خارج شد. ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین با امضای فرمانی از پیمان نظارت بر عملیات سامانه‌های راهبردی موشکی با روسیه خارج شد.  زلنسکی در حکم خود اعلام کرد که پیمان نظارت بر عملیات سامانه‌های موشکی راهبردی میان روسیه و اوکراین فسخ می‌شود. این پیمان یکی از چهار توافقنامه‌ای است که سوم سپتامبر ۱۹۹۳ میان لئونید کوچما رئیس جمهوری وقت اوکراین و ویکتور چرنومردین نخست وزیر وقت روسیه در یالتا امضا شد.این توافقنامه‌ها به حل مسائل مربوط به استفاده از تسلیحات هسته‌ای در اوکراین و پروتکل ناوگان دریای سیاه می‌پردازد و به توافق‌های «ماساندرا» معروف است.

یورونیوز:  دیوان کیفری بین‌المللی  حکم جلب ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه را به اتهام ارتکاب به جنایات جنگی به دلیل دست‌داشتن در ربودن گسترده کودکان از اوکراین صادر کرد. این دیوان در بیانیه‌ایاعلام کرد که آقای پوتین ظاهراً مسئول جنایت جنگی به دلیل اخراج غیرقانونی جمعیت (کودکان) و انتقال غیرقانونی جمعیت (کودکان) از مناطق اشغالی اوکراین به فدراسیون روسیه است. دیوان کیفری بین‌المللی همچنین روز جمعه حکم جلب ماریا الکسریونا لووا بلوا، کمیسر حقوق کودکان در دفتر ریاست جمهوری فدراسیون روسیه را اتهام ارتکاب به جرایمی مشابه صادر کرد.

خبرگزاری صدا و سیما: روسیه صدور حکم بازداشت پوتین را باطل و بی اعتبار دانست. دمیتری پسکوف سخنگوی کرملین گفت: روسیه، همانند شمار بسیاری از کشورها، دیوان کیفری بین المللی را ذیصلاح نمی داند و از دیدگاه حقوقی، تصمیم های این دادگاه باطل و بی اعتبار هستند. مقامات بلندپایه روسیه حکم بازداشت دیوان کیفری بین المللی علیه ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه را مردود دانستند و اعلام کردند این حکم هیچ ارزش حقوقی برای روسیه ندارد. دمیتری پسکوف سخنگوی کرملین به خبرنگاران گفت:  روسیه، همانند شمار بسیاری از کشورها، این دادگاه را ذیصلاح نمی داند و در نتیجه از دیدگاه حقوقی، تصمیم های این دادگاه باطل و بی اعتبار هستند. پسکوف گفت حتی پیشنهاد دستگیری ولادیمیر پوتین « رسوایی برانگیز و غیرقابل قبول » است.

خبرگزاری مهر : رئیس جمهور ترکیه از آمادگی این کشور برای آغاز روند تصویب عضویت فنلاند در ناتو خبر داد.«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد که آنکارا تصمیم گرفته است تا روند پارلمانی را در جهت تصویب پیوستن فنلاند به ناتو آغاز کند. رئیس جمهور ترکیه یادآور شد که فنلاند در جریان بحران ناشی از زلزله اخیر ترکیه، دست یاری به سوی این کشور دراز کرد، اقدامی که موجب تقویت روابط دو کشور شد. اردوغان در عین حال تلویحاً شرطی را برای تصویب عضویت فنلاند در ناتو مطرح کرد و گفت: حمایت فنلاند از عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا برای ما بسیار حائز اهمیت است.سوئد و فنلاند همزمان با ادامه جنگ اوکراین، در ماه می گذشته رسماً درخواست پیوستن به ناتو را مطرح کردند و متعهد شدند که با هم به این پیمان نظامی بپیوندند. با وجود آنکه بیشتر اعضای ناتو به سرعت درخواست مشترک این دو کشور را تائید کردند، اما مجارستان و ترکیه هنوز پیشنهادهای عضویت سوئد و فنلاند در ناتو را تصویب نکرده اند.

خبرگزاری تسنیم:  وزیر خارجه اسبق آمریکا و سیاستمدار کهنه‌کار این کشور تصریح کرده چین با میانجی‌گری در توافق ایران و عربستان گام مهمی در جهت ایفای نقش برای ساختن نظم جهانی برداشته است. هنری کیسینجر، سیاستمدار کهنه‌کار آمریکایی و وزیر خارجه پیشین این کشور در مصاحبه‌ای میانجی‌گری چین برای برقراری روابط میان ایران و عربستان سعودی را به منزله «تغییری اساسی در اوضاع راهبردی منطقه خاورمیانه» تفسیر کرده است. کیسینجر در مصاحبه‌ای با «دیوید ایگناتوس»، ستون‌نویس مشهور واشنگتن‌پست درباره دیپلماسی میانجی‌گرانه چین گفت: «من این را به عنوان تغییری اساسی در اوضاع راهبردی منطقه خاورمیانه می‌بینم. سعودی‌ها دارند اکنون با قرار دادن آمریکا مقابل چین، امنیت خودشان را موازنه می‌کنند.»

العالم فارسی: بنی گانتس وزیر جنگ پیشین رژیم صهیونیستی و از سران اپوزیسیون کابینه نتانیاهو هشدار داد: می‌ترسم اسرائیل دچار جنگ داخلی شود و اسرائیلی‌ها تکه تکه شوند. گانتس در رشته توئیت‌هایی در صفحه رسمی خود در توئیتر نوشت: فکر نمی کنم که کسی بخواهد که اینجا دچار جنگ داخلی شود، اما بغرنج بودن شرایط به سوی یک شیب منفی می رود و خطر وقوع آن هر روز بیشتر می شود. وی که رهبر “اردوگاه رسمی” و احزاب مخالف نتانیاهوست، گفت: این سخنان باد هوا یا این که پبش بینی ناشی از خشم باشد، نیست، من در جامعه زندگی می کنم و می بینم که چگونه داریم تکه تکه و متفرق می شویم و هیچ مسؤولی در حکومت وجود ندارد که مانع از کار شود.

خبرگزاری فارس: نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در ادامه دوره‌گردی‌های خود برای گفت‌وگو با سران کشورها علیه ایران به لندن سفر خواهد کرد. روزنامه جروزالم‌پست نوشت این چهارمین سفر نتانیاهو به کشورهای اروپایی از زمان به دست گرفتن نخست‌وزیری اسرائیل است.  احتمال می‌رود نتانیاهو در لندن با ریشی سوناک، نخست‌وزیر انگلیس دیدار کند. این دیدار، نخستین دیدار رو در روی دو طرف خواهد بود. نتانیاهو پیش از این به فرانسه، ایتالیا و آلمان سفر کرده بود. جروزالم‌پست می‌گوید هدف او از این سفرها جلب موافقت کشورها بر علیه برنامه هسته‌ای ایران است. نتانیاهو علاوه بر این به دنبال متقاعد کردن این کشورها برای قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های اصطلاحاً تروریستی است. جروزالم‌پست می‌گوید هیچ‌کدام از این کشورها با انجام این اقدام موافقت نکرده‌اند.

الکوثرفارسی:
وزارت خارجه ترکیه اعلام کرد که وزیر خارجه این کشور برای دیدار و رایزنی با همتای مصری خود امروز عازم قاهره می‌شود. چاووش اوغلو، امروزشنبه به دعوت «سامح شکری» همتای مصری خود به قاهره سفر خواهد کرد و قرار است در نشست‌ها و گفت‌وگوهایی که در مصر برگزار می‌شود، دو طرف روابط دوجانبه را مورد بحث و بررسی قرار دهند و درباره مسائل منطقه‌ای و جهانی تبادل نظر کنند. طبق اعلام ترکیه، پس از گذشت ده سال این اولین سفر وزیر خارجه ترکیه به مصر خواهد بود.

آناتولی  ترکیه:  سران کشورهای ترک همبستگی خود را با ترکیه در تلاش برای بازیابی و بازسازی پس از زلزله اعلام کردند. پس از پایان نشست فوق‌العاده سازمان کشورهای تُرک در آنکارا که در مجتمع ریاست جمهوری ترکیه و به میزبانی رجب طیب اردوغان رئیس جمهور کشور برگزار شد، بیانیه آنکارا به امضا رسید. در بیانیه آنکارا، سران کشورهای ترک، همبستگی خود با ترکیه را ابراز داشته و بر تلاش جهت بازیابی و بازسازی پس از زلزله تاکید کردند.آنها همچنین اعلام کردند که از امضای توافق تاسیس صندوق سرمایه گذاری ترک که هدف آن فعال کردن پتانسیل اقتصادی کشورهای عضو و تقویت همکاری تجاری و اقتصادی بین آنها است، استقبال می‌کنند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): دولت هند طرحی را برای خرید موشک، بالگرد، توپ و سامانه‌های جنگ الکترونیکی به ارزش ۸.۵ میلیارد دلار در راستای تقویت ارتش خود تصویب کرد. براساس اعلام وزارت دفاع هند، شورای تدارکات دفاعی هند، نهاد مسئول تصویب تدارکات نظامی برای ارتش این کشور سفارشهایی برای تامین تسلیحات و تجهیزات نظامی برای ارتش هند به ارزش ۷۰۵ میلیارد روپیه (۸.۵۲ میلیارد دلار) برای همه نیروهای این ارتش تصویب کرد. در این بیانیه تصریح شد، همه این سفارشها در راستای تقویت تولیدات نظامی داخلی که مورد تاکید نارندرا مودی، نخست وزیر هند است، نزد شرکتهای هندی ثبت خواهد شد. در حالی که چین و پاکستان به عنوان دو قدرت مسلح به سلاح هسته‌ای همسایه هند هستند، اخیرا  ارتش هند با نیروهای چینی در امتداد مرزهای مورد مناقشه دو کشور در هیمالیا دچار تنش شد و از طرفی این ارتش به دنبال مدرنیزه کردن تجهیزات نظامی‌اش که عمدتاً متعلق به دوران شوروی سابقند، بوده است.

ان. اچ.کی ژاپن: برخی از کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل می‌گویند که به شدت نگران وضعیت حقوق بشر در کره شمالی هستند. آنها روز جمعه نشستی برگزار کردند. پیونگ یانگ در هفته‌ای که گذشت موشک‌هایی شلیک کرد که از دریای ژاپن عبور کردند.لیندا توماس-گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل گفت که بیش از ۸۰ هزار شهروند کره شمالی در اردوگاه‌ها زندانی هستند و در آنجا تحت کار اجباری و شکنجه قرار دارند. گرینفیلد گفت: شورای امنیت نیاز به یک نشست علنی دارد تا در آن، ما این آزمایش‌ها را محکوم کنیم؛ آنها را به طور کامل و با صدای یکپارچه قوی محکوم کنیم. ما از سال ۲۰۱۷ نتوانسته‌ایم این کار را انجام دهیم.

ایران پرس: رسانه های کره جنوبی گزارش دادند، وزارت دفاع این کشور از وزارت خارجه خواسته است تا روند بازگرداندن توافقنامه امنیت عمومی اطلاعات نظامی با ژاپن را همزمان با عادی سازی روابط دو کشور آغاز کند. توافقنامه امنیت عمومی اطلاعات نظامی میان کره جنوبی و ژاپن در سال ۲۰۱۶ امضا شد و در سال ۲۰۱۹ به ابتکار کره جنوبی خاتمه یافت زیرا دو کشور در یک مناقشه دیپلماتیک و تجاری بر سر غرامت برای قربانیان کار اجباری در دوران استعمار ژاپن با هم درگیر شدند. با گذشت چندین سال از اتمام این توافقنامه امنیتی، دولت کره جنوبی هفته گذشته طرح جایگزینی را پیشنهاد کرد که در آن قربانیان کره جنوبی از یک صندوق داخلی به جای شرکت های ژاپنی غرامت می گیرند. توکیو از این طرح استقبال کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *