جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

توقف جنایات اسرائیل و آتش‌بس در غزه؛ مطالبه چهره‌های رسانه‌ای پاکستان

اسلام‌آباد- ایرنا- ۱۲۰ نفر از فعالان حوزه رسانه و چهره‌های پرطرفدار در فضای مجازی در پایتخت پاکستان با محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی در نسل‌کشی مردم فلسطین، از سازمان‌های بین المللی خواستند تا با توقف این تهاجم در غزه برای اجرای فوری آتش‌بس نقش‌آفرینی کنند.

سقوط یک اتوبوس به دره در آفریقای جنوبی ۴۵ کشته بر جای گذاشت

تهران- ایرنا- در پی سقوط اتوبوس حامل نمازگزاران عازم کنفرانس عید پاک از پلی در نزدیکی ماماتلاکالا در استان لیمپوپو آفریقای جنوبی به دره در روز پنجشنبه (به وقت محلی)، ۴۵ نفر جان باختند و یک نفر به شدت مجروح شد.

سقوط یک اتوبوس به دره در آفریقای جنوبی ۴۵ کشته بر جای گذاشت

تهران- ایرنا- در پی سقوط اتوبوس حامل نمازگزاران عازم کنفرانس عید پاک از پلی در نزدیکی ماماتلاکالا در استان لیمپوپو آفریقای جنوبی به دره در روز پنجشنبه (به وقت محلی)، ۴۵ نفر جان باختند و یک نفر به شدت مجروح شد.

ترامپ؛ کسی که می‌تواند آمریکا را نابود کند

تهران- ایرنا- بسیاری از تحلیگران آمریکایی معتقدند، فضای داخلی ایالات متحده شرایط را برای ایجاد یک جنگ داخلی گسترده در این کشور آماده کرده است و ترامپ می‌تواند طی فرایند انتخابات ریاست جمهوری پیش رو، نقش تعیین کننده‌ای در بروز این جنگ ایفا کند.

شهادت ۱۸ فلسطینی در بمباران غزه

تهران- ایرنا- منابع خبری بامداد جمعه گزارش دادند، در پی حملات هوایی رژیم صهیونیستی به مرکز و جنوب غزه ۱۸ فلسطینی شهید شدند.

ایرلند: سوء تغذیه کودکان در غزه یک جنایت و رسوایی است

تهران- ایرنا- مایکل مارتین معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه ایرلند در جریان یک نشست خبری مشترک با ینس لنارچیچ کمیسر اتحادیه اروپا در امر مدیریت بحران و کمک‌های بشردوستانه به خبرنگاران، گفت: سوء تغذیه کودکان در غزه یک جنایت و رسوایی است.

Loading

رسانه‌ها؛ روایت آمریکایی از حمله به خط لوله نورد استریم و…

۱۴۰۱/۱۲/۱۷ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: اطلاعات جدید منابع آمریکایی  درخصوص انفجار خط لوله نورد استریم و واکنش روسیه، نگرانی کاخ سفید از شباهت رفتارهای ضدآمریکایی چین و روسیه، انتقاد شدید رئیس جمهور چین از سیاست‌های آمریکا، ورود نخستین سامانه پاتریوت به اوکراین، ادامه روند تصرف شهر باخموت از سوی ارتش روسیه، فوندرلاین شانس اول کاندیدای دبیرکلی ناتو، سفر مشکوک یک هیات آمریکایی به شرق یمن، درخواست آمریکا از ایران در نشست شورای حکام، واکنش اتحادیه اروپا به لایحه جنجالی دولت گرجستان، آغاز نخستین نشست نمایندگان ویژه کشورهای همسایه افغانستان، گفتگوی وزرای خارجه ترکیه و قطر، توافق اپوزیسیون ترکیه بر سر نامزدی مشترک در انتخابات، دیدار غیرمنتظره وزیر دفاع آمریکا از عراق، اعلام آمادگی عربستان برای گفتگو با ایران و ابراز نگرانی رئیس ارتش صهیونیستی از تحولات داخلی این رژیم از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

العالم فارسی: مقامات آمریکایی گزارش دادند بررسی های امنیتی جدید توسط واشنگتن نشان می‌دهند که به احتمال فراوان گروه های روس و یا اوکراینی طرفدار حکومت اوکراین خط لوله «نورد استریم» را در سپتامبر گذشته منفجر کرده‌اند ولی این ارزیابی اطلاعاتی هنوز قطعی نیست. مقامات آمریکایی که نام آنها فاش نشده است به روزنامه نیویورک تایمز گفتند هیچ شواهدی حاکی از دخالت ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهور اوکراین و مقامات ارشد این کشور و یا انجام این بمب‌گذاری به دستور مقامات حکومت اوکراین یافت نشده است.خط لوله «نورد استریم ۱» و «نورد استریم ۲» که توسط شرکت دولتی روسی گازپروم و در همکاری با چند شرکت غربی احداث شد، گاز صادراتی روسیه را با عبور از بستر دریای بالتیک به سواحل شمالی آلمان منتقل می‌کند.

اسپوتنیک روسیه:  دبیرمطبوعاتی رئیس جمهور روسیه گفت: اخبار رسانه ها درباره انفجار در نورد استریم یک “اقدام هماهنگ رسانه ای” می باشد. دمیتری پسکوف سخنگوی کرملین  گفت: بدیهی است که نویسندگان این اخبار در صدد منحرف کردن توجه جامعه جهانی هستند. این تنها یک “اقدام رسانه ای هماهنگ” تلقی می شود. پسکوف از اینکه چگونه مقامات آمریکایی که رسانه ها به آنها اشاره می کنند، بدون تحقیق می توانند چیزی در مورد حملات به نورد استریم را تصور کنند، ابراز شگفتی کرد.

یورونیوز: یک مقام اطلاعاتی ایالات متحده می گوید که تحقیقات نشان می دهند که «اهداف سیاسی و اقتصادی پکن علیه ایالات متحده» آنچنان گسترده هستند که کاخ سفید باید سریعا تلاش‌هایش برای مقابله با نفوذ چین را دوچندان کند. گزارش‌های منابع اطلاعاتی ایالات متحده نشان می دهند که چینی‌ها در دو دهه اخیر سرمایه گذاری و نفوذ بی سابقه‌ای در کشورهای جنوبی جهان، از آفریقا گرفته تا آسیا و آمریکای جنوبی کرده‌اند. راجا کریشنامورتی، نماینده دموکرات مجلس نمایندگان ایالات متحده از ایالت ایلینویز می‌گوید چینی‌ها در سراسر جهان با نفوذ در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی تبلیغات ضدآمریکایی را مدت‌هاست براه انداخته‌اند و «نهادهای دموکراتیک و دولت و شکل حکومتی» را به سخره می گیرند. کریشنامورتی معتقد است که کاخ سفید باید سریعا «با این موضوع مقابله کند زیرا در نهایت این موضوع به نفع ایالات متحده نیست.»

خبرگزاری تسنیم:  رئیس جمهور چین در نشست سالانه حزب حاکم این کشور سیاست‌های آمریکا را شدیدا به باد انتقاد گرفت و گفت پکن با چالش‌های جدی بی‌سابقه‌ای از جانب غرب روبروست. «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین طی سخنرانی در نشست سالانه حزب حاکم کمونیست شدیدا به آمریکا حمله کرد و گفت واشنگتن در حال رهبری «مهار، محاصره و سرکوب» چین است. شی که قرار است به زودی سومین دوره ریاست جمهوری خود را آغاز کند، گفت پکن با چالش‌های جدی بی‌سابقه از جانب غرب روبروست.

خبرگزاری ایلنا: وزیر دفاع لهستان از ورود اولین سامانه دفاع هوایی «پاتریوت» آمریکایی به اوکراین خبر داد.  «ماریوش بلاشاک» اعلام کرد که اوکراین نخستین سامانه پاتریوت آمریکا را دریافت کرده است.  وی افزود: باید تاکید کنم که به طور خاص به لطف تلاش های لهستان باتری های پاتریوت و اولین تانک لئوپارد وارد اوکراین شده است. ما نه تنها نقطه اصلی برای انتقال کمک ها بوده ایم بلکه یکی از بزرگترین اهداکنندگان نیز هستیم.

تی .آر.تی ترکیه:  سرگئی شویگو ، وزیر دفاع روسیه با مقامات نظامی این‌کشور وضعیت جنگ روسیه و اوکراین را مورد ارزیابی قرار داد. شویگو  اعلام کرد: روند بدست‌گیری کنترل شهر باخموت ادامه دارد. شویگو ضمن اشاره به ادامه عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین گفت: در نتیجه حملات ارتش روسیه در دونتسک و کوپیانسک ، مراکز مسکونی در میکولایوکا ، دووریچنا، کراسنایا گورا و پاراسکویفکا تحت کنترل قرار گرفتند. وزیر دفاع روسیه ضمن اشاره به اینکه برای بدست‌گیری کنترل شهر باخموت درگیری‌ها ادامه دارد، اعلام کرد: روند نجات باخموت ادامه دارد. این شهر نقطه دفاعی مهمی برای نیروهای اوکراینی در دونتسک است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  واشنگتن اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا را کاندیدای منتخب خود برای پست دبیرکلی ناتو می‌داند.جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده مدت‌ها پیش به صراحت اعلام کرده بود که زمان آن فرا رسیده که این ائتلاف، نخستین دبیرکل زن خود را داشته باشد و فون در لاین به عنوان وزیر دفاع سابق آلمان، تمام صلاحیت‌ها و ویژگی‌های لازم برای این پست را دارد. روزنامه ایتالیایی لا ریپابلیکا  اعلام کرد، انتخاب فون در لاین به عنوان دبیرکل ناتو برای واشنگتن هم ایده‌ آل است چون نخستین دوره پنج ساله ریاست کمیسیون اروپایی او در تابستان ۲۰۲۴ تمام می‌شود.

خبرگزاری صدا و سیما:  یک هیات آمریکایی در اقدامی مشکوک به استان المهره در شرق یمن سفر کرد. سفر این هیات بلندپایه آمریکایی تحت عنوان مبارزه با مواد مخدر و قاچاق سلاح صورت گرفته است. برخی منابع مطبوعاتی فاش کردند آمریکا در واقع به دنبال افزایش حضور نظامی در شرق یمن و محکم کردن جای پای خود در مناطقی است که متجاوزان نتوانستند اهداف آمریکا را محقق کنند. استیون هریس فاگین سفیر آمریکا در یمن و ژنرال کوبر فرمانده ناوگان پنجم آمریکا، و شماری از مسئولان نظامی به استان المهره در شرق یمن وارد شدند. این سفر آن‌ها دلیلی بر اهمیت یمن نزد آمریکا و برنامه‌های آن است.

خبرگزاری فارس:  آمریکا در نشست شورای حکام آژانس اتمی از ایران خواست غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم را متوقف کند.بیانیه دولت آمریکا را «لاورا هالگیت» نماینده این کشور در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین قرائت کرد.نماینده آمریکا، بدون اشاره به نقض عهد کشورهای غربی به ویژه واشنگتن در برجام گفت: ایران کماکان به توسعه برنامه هسته‌ای خود فراتر از محدودیت‌های برجام ادامه می‌دهد. هالگیت با بیان اینکه ادامه تولید اورانیوم ۶۰ درصدی در ایران «هیچ هدف صلح‌آمیز باورپذیر» ندارد گفت: ایران باید این فعالیت به شدت نگران‌کننده که مغایر با رفتار همه کشورهای سراسر جهان است را کنار بگذارد.

 خبرگزاری ایرنا: اتحادیه اروپا نسبت به لایحه جنجالی عوامل خارجی گرجستان واکنش نشان داد. جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت لایحه گرجستان در مورد عوامل خارجی با ارزش های اتحادیه اروپا ناسازگار است و با هدف گرجستان برای پیوستن به اتحادیه در تضاد است. بورل بامداد امروز  در بیانیه ای اعلام کرد: پارلمان گرجستان روز سه شنبه قانون جدید «شفافیت نفوذ خارجی» را در اولین قرائت تصویب کرد، این یک پیشرفت بسیار بد برای گرجستان و مردم آن است. پارلمان گرجستان روز سه‌شنبه پیش‌نویس قانون بحث‌برانگیز درباره شفافیت نفوذ خارجی را با اکثریت آرا در اولین قرائت تصویب کرد.

خبرگزاری مهر : اولین نشست نمایندگان ویژه کشورهای همسایه افغانستان در شهر تاشکند پایتخت ازبکستان با مشارکت جمهوری اسلامی ایران آغاز شد. نخستین نشست نمایندگان ویژه ایران، چین، پاکستان، روسیه، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان در شهر تاشکند پایتخت کشور ازبکستان روز سه شنبه آغاز شد و اکنون نیز در حال برگزاری است.وزارت امور خارجه ازبکستان با صدور بیانیه‌ ای در این خصوص اعلام کرد: در این نشست وضعیت کنونی افغانستان، رایزنی و همکاری میان طرف‌ ها در راستای حل و فصل وضعیت این کشور، ایجاد صلح و ثبات بلند مدت و نیز ارائه کمک‌ های بشردوستانه به مردم افغانستان مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.این نشست بدون حضور نمایندگانی از دولت موقت طالبان در افغانستان برگزار می‌ شود.

آناتولی  ترکیه:  مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه در تماس تلفنی با شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر امور خارجه قطر که به عنوان نخست وزیر جدید این کشور منصوب شده است، به وی تبریک گفت.آل ثانی به عنوان وزیر خارجه و همچنین نخست وزیر قطر به وظایف خود ادامه خواهد داد.

دویچه وله: ائتلافی متشکل از شش حزب اپوزیسیون ترکیه بر سر نامزدی مشترک برای انتخابات ریاست جمهوری در ماه مه سال جاری به توافق رسیدند. این ائتلاف برای رقابت با اردوغان رئیس جمهور این کشور بر سر نامزدی کمال قلیچ‌داراوغلو توافق کردند.تمل کاراملا اوغلو، رهبر حزب “سعادت”  در آنکارا اعلام کرد ائتلاف شش‌گانه، کمال قلیچ‌داراوغلو، رهبر حزب جمهوری‌خواه ترکیه، بزرگ‌ترین حزب مخالف را به نامزدی این ائتلاف برگزیده است.کمال قلیچ‌داراوغلو در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه که در ۱۴مه ۲۰۲۳ برگزار می‌شود، با رجب‌طیب اردوغان، رئیس جمهور کنونی این کشور به رقابت خواهد پرداخت.

ان. اچ.کی ژاپن: لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، بدون اعلام قبلی به عراق رفته و از قصد واشنگتن برای نگهداشتن نیروهای آمریکایی در این کشور خبر داده است. آستین روز سه‌شنبه طی سفر خود به خاورمیانه وارد بغداد شد و با محمد السودانی، نخست‌وزیر عراق، گفتگو کرد.آستین پس از این دیدار به خبرنگاران گفت که آمریکا همچنان به پشتیبانی از امنیت عراق و منطقه متعهد است. او همچنین گفت نیروهای آمریکایی آماده‌اند تا با دعوت دولت عراق همچنان در این کشور ‌بمانند.

رادیو چین: شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی گفت کشور متبوعش برای گفت‌وگو با ایران آماده است. وی دراین حال اظهار داشت که توافق هسته‌ای با ایران، یک توافق‌‌ ایده آل محسوب نمی‌شود و باید نگرانی کشورهای همجوار هم در آن مد نظر قرار بگیرد.بن فرحان در ضمن چین را یکی از بزرگترین متحدین تجاری ریاض توصیف کرد و با این حال روابط ریاض با واشنگتن را هم خیلی خوب دانست.

الکوثرفارسی: به دنبال کشیده شدن ارتش رژیم صهیونیستی به اختلافات سیاسی میان کابینه و اپوزیسیون و نافرمانی نظامی در اعتراض به اقدامات جنجالی دولت، رئیس ستاد ارتش این رژیم تاکید کرد که روزهای سختی در انتظار اسرائیل است. هرتزی هالوی، رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی گفت: درخواست‌ها برای نافرمانی نظامی و سرباز زدن از خدمت در ارتش تهدیدی برای اسرائیل و اسرائیلی‌ها است و بازدارندگی استراتژیک ما را تضعیف می‌کند.هالوی تاکید کرد: اگر نافرمانی نظامی در ارتش ادامه یابد، روزهای سخت همچنان در انتظار اسرائیل خواهد بود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *