جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

Loading
19دی ماه 1397

رسانه ها؛ شکست طرح تقویت امنیت در خاورمیانه و…

۱۳۹۷/۱۰/۱۹ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: رد طرح تقویت امنیت در خاورمیانه در سنای آمریکا، مسدودسازی قانون تحریم علیه ایران، روسیه و سوریه در مجلس سنا، طرح سعودی - اماراتی - صهیونیستی برای بشار اسد، آنکارا خواستار نظارت ایران، روسیه و ترکیه بر خروج آمریکا از سوریه، انحلال گروه تروریستی «احرار الشام» در استان حماه سوریه ، ورود غیرمنتظره وزیر خارجه آمریکا به بغداد، واکنش عادل عبدالمهدی به استقرار نیروهای آمریکایی در عراق، افشای سفر مخفیانه هیأت‌های عربی به تل‌آویو ، تحریم‌های جدید آمریکا علیه «شبکه ارزی» ونزوئلا و تاکید دوباره ترامپ بر ساخت دیوار در مرز مکزیک ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری صداو سیما: درپی تشدید اختلافات در هیئت حاکمه آمریکا، سنای آمریکا طرح تقویت امنیت در خاورمیانه را رد کرد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، پیش نویس این قانون، شامل ارائه کمک های سالانه امنیتی، مالی و نظامی به اسرائیل و گسترش تحریم ها بر دولت سوریه است. تصویب این طرح به شصت رای نیاز داشت، اما چهل و چهار نماینده به آن رای منفی دادند.

اسپوتنیک روسیه: مجلس سنای امریکا از رای گیری در خصوص اعمال تحریم ها علیه سه کشور ایران روسیه و سوریه، برای کمک به دولت سوریه امتناع ورزید. به گزارش اسپوتنیک، مجلس سنای ایالات متحده از رای گیری در خصوص اعمال تحریم ها علیه سه کشور ایران روسیه و سوریه، برای کمک به دولت سوریه امتناع ورزید.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  میدل ایست آی در گزارشی فاش کرد، رئیس موساد ماه گذشته در دیدار با مقام‌های سعودی، اماراتی و مصری درباره راه‌های مقابله با نفوذ منطقه‌ای ترکیه و ایران رایزنی کرده است. ریاض، ابوظبی و قاهره با رژیم صهیونیستی روی طرحی رایزنی کردند که از بازگشت بشار اسد به اتحادیه عرب استقبال می‌شود تا نفوذ منطقه‌ای ترکیه و ایران به حاشیه رانده شود.

 خبرگزاری مهر:  وزیر امور خارجه ترکیه خواستار نظارت سه گانه این کشور به همراه ایران و روسیه بر روند خروج آمریکا از سوریه شده است. به گزارش خبرگزاری مهر، به موجب این درخواست کنترل مناطقی نیز که در اختیار آمریکا بوده بعد از خروج نظامیان آمریکایی به ایران، ترکیه و روسیه واگذار می شود. هنوز آمریکا و روسیه واکنشی به این درخواست ترکیه نشان نداده اند.

خبرگزاری فارس: تروریست‌های احرار الشام در غرب استان حماه تسلیم شدند و مقرر شده که سلاح سنگین و نیمه سنگین خود را تحویل جبهه النصره دهند و بدین ترتیب احرار الشام در این استان منحل اعلام شود. به گزارش خبرگزاری فارس، ائتلاف «هیئه تحریر الشام» (هتش) –که جبهه النصره رکن اصلی آن است- با همتای تروریستی خود «احرار الشام» به توافق دست یافت.

خبرگزاری تسنیم: رسانه‌های عربی از ورود غیرمنتظره وزیر خارجه آمریکا به عراق خبر دادند. به گزارش خبرگزاری تسنیم، مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا امروز چهارشنبه در حالی وارد بغداد شده است،‌که قبلا هیچ  اطلاع رسانی رسمی از سوی آمریکایی‌ها درباره این سفر صورت نگرفته بود.

الکوثرفارسی: عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق هرگونه حضور جدید نظامیان آمریکایی را در کشورش رد کرد و از کاهش مستمر نیرو‌های آمریکایی و سایر نیرو‌های خارجی در عراق خبر داد. به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق هرگونه حضور جدید نظامیان آمریکایی را در کشورش رد کرد و از کاهش مستمر نیرو‌های آمریکایی و سایر نیرو‌های خارجی در عراق خبر داد.

العالم:  سخنگوی وزارت خارجه رژیم صهیونیستی از سفر مخفیانه هیأت های عربی به فلسطین اشغالی پرده برداشت. به گزارش العالم  «حسن کعبیه» سخنگوی وزارت خارجه رژیم صهیونیستی از سفر مخفیانه هیأت های عربی به فلسطین اشغالی پرده برداشت.بر اساس این گزارش، وی در این خصوص گفت: ۱۳ هیأت از کشورهای عربی که روابطی با اسرائیل ندارند، به تل آویو سفر کرده‌اند.

یورونیوز:  کاخ سفید تحریم های جدیدی علیه دولت ونزوئلا که هدف آن بطور مشخص شبکه ارزی این کشور است وضع می کند.وزارت خزانه داری آمریکا هدف اصلی این تحریم ها را سرمایه چند تن از مقامات بلندپایه کشور اعلام کرده است. تحریم ها علیه اشخاص حقیقی نیز وضع شده اند.

رادیو چین:  بیدیا دوی بانداری، رییس جمهوری نپال اظهار داشت: چین کشور همسایه خوب و شریک همکاری مهم نپال است. نپال تمایل دارد فعالانه در ساخت و ساز “یک کمربند- یک جاده” شرکت کند تا برای تحقق پیشرفت جدید، روابط دو جانبه را به پیش سوق دهد.

تی .آر.تی ترکیه: خلوصی آکار وزیر دفاع ملی ترکیه و ژنرال ژوزف دانفورد فرمانده ستاد مشترک ارتش آمریکا در آنکارا دیدار و گفت‌وگو کردند. در دیدار وزیر دفاع ترکیه و فرمانده ستاد مشترک ارتش آمریکا، ژنرال یاشار گولر فرمانده ستاد مشترک ارتش ترکیه نیز حضور یافت. آکار و دانفورد در این دیدار به تبادل نظر درباره بازپس‌گیری تسلیحات داده شده به سازمان تروریستی پ.ک.ک/ی.پ.گ و مبارزه با دیگر سازمانهای تروریستی از جمله داعش پرداختند.

دویچه وله :  رییس‌جمهور آمریکا در یک نطق تلویزیونی خطاب به شهروندان آمریکایی، دموکرات‌ها را مقصر تعطیلی بخش‌هایی از دولت و عدم موافقت با ساخت دیوار مرزی با مکزیک دانست. دموکرات‌ها ترامپ را به ایجاد یک بحران ساختگی متهم کرده‌اند. رییس‌جمهور آمریکا گفت مأموران مرزی و گمرک ایالات متحده روزانه “با هزاران مهاجر غیرقانونی برخورد دارند که درصدد ورود به خاک کشور ما هستند.”

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *