جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

بلژیک از رأی دیوان بین‌المللی دادگستری درباره غزه استقبال کرد

تهران- ایرنا- پترا دی سوتر معاون نخست‌وزیر بلژیک از رأی دیوان بین‌المللی دادگستری درباره الزام رژیم صهیونیستی به انجام تمامی اقدامات لازم و موثر برای تضمین ورود بدون تاخیر مواد غذایی اولیه برای ساکنان فلسطینی غزه، استقبال کرد.

پولیتیکو: آمریکا درحال برگزاری مذاکرات مقدماتی برای برقراری ثبات در غزه پس از جنگ است  

نشریه پولیتیکو به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که دولت بایدن مذاکرات مقدماتی را جهت بررسی گزینه‌های موجود برای برقراری ثبات در غزه پس از پایان یافتن جنگ میان رژیم صهیونیستی و حماس برگزار می‌کند.

پولیتیکو: پنتاگون به دنبال بودجه برای نیروی حافظ صلح در غزه است

تهران- ایرنا- روزنامه پولیتیکو در گزارشی به مذاکرات وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) برای تامین مالی استقرار یک نیروی حافظ صلح چند ملیتی یا فلسطینی در نوار غزه اشاره کرد و نوشت: نیروهای آمریکایی به غزه اعزام نمی‌شوند.

Loading

زمینه‌های همکاری راهبردی هند و اتحادیه اروپا

شورای راهبردی آنلاین – رصد: در سال جاری، جمعیت هند از چین پیشی گرفته و این کشور به یکی از بزرگترین بازارهای مصرفی و صنعتی جهان تبدیل خواهد شد. در عصر جهان چندقطبی، هند یک بازیگر مهم ژئوپلیتیکی است. این کشور نقش مهمی در اقیانوس هند و آرام دارد، منطقه‌ای که چین نیز در آن نفوذ فزاینده‌ای دارد.

وب سایت موسسه هلندی گلینخندال (clingendael) در یادداشتی نوشت: دلایل زیادی وجود دارد که اتحادیه اروپا روابط خود را با هند تقویت کند، ضمن آنکه فرصت هایی نیز برای انجام آن به‌ویژه در بخش‌های فناوری راهبردی وجود دارد.

ریاست هند بر گروه 20 در سال 2023، دستاوردهای این کشور در زمینه فناوری و دیجیتال را در مرکز توجهات قرار خواهد داد. اتحادیه اروپا امروز می‌تواند برای تعمیق روابط خود با هند اقدام کند، به‌ویژه در زمینه‌های فناوری که به استقلال راهبردی‌اش کمک می‌کند که البته در دستور کار سیاسی پایتخت‌های اروپایی و دهلی نیز قرار دارد.

نارندرا مودی، نخست وزیر هند، در سخنرانی آغاز به کار گروه 20، بر اهمیت فناوری و تهدیدات ناشی از تبدیل شدن کالاهای حیاتی به ابزار بازی قدرت تاکید کرد. چراکه وابستگی در بخش‌های حیاتی می‌تواند فضای سیاسی را برای مانور کاهش دهد، مانند وابستگی اروپا به چین برای تامین مواد خام حیاتی مورد نیاز برای فناوری‌های نیمه هادی و فناوری‌های سبز یا اتکای هند به روسیه در حوزه فناوری‌ها و تجهیزات نظامی.

استقلال راهبردی و انعطاف پذیری اقتصادی باید در مرکزیت منطق روابط استراتژیک هند و اتحادیه اروپا باشد. همکاری‌های فنی می‌تواند به اتحادیه اروپا و هند کمک کند تا به این اهداف نزدیک‌تر شوند. فن‌آوری‌های نظامی و دفاعی و همچنین فناوری‌های حیاتی مانند نیمه‌رساناها و تحول در ساختار زنجیره تامین ازجمله زمینه‌های ویژه برای همکاری طرفین هستند.

هند می‌تواند به اتحادیه اروپا کمک کند تا وابستگی‌های فن آوری راهبردی یک طرفه به چین را کاهش دهد. اتحادیه اروپا نیز به دهلی نو برای تحقق هدف ارتقای تولید خود از طریق برنامه «ساخت هند» کمک خواهد کرد. به طور جداگانه، اتحادیه اروپا می‌تواند از تلاش هند برای خودمختاری راهبردی حمایت کند و به طور خاص به رفع اتکای بیش از حد این کشور به روسیه در حوزه‌های فناوری‌های نظامی و دفاعی کمک نماید. کشورهای اروپایی برای کمک به دهلی نو علاقه مند هستند، زیرا یک هند قدرتمند می‌تواند در برابر نفوذ چین در منطقه هند و اقیانوس آرام و فراتر از آن، موازنه ایجاد کند.

فرصت‌های فراوانی برای همکاری‌های سودمند متقابل در بخش‌های فناوری راهبردی وجود دارد و در حال حاضر قالبی برای تسهیل چنین همکاری‌هایی شکل گرفته است. در آوریل گذشته، اتحادیه اروپا و هند، شورای تجارت و فناوری (TTC) را به درخواست اورسولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا راه اندازی کردند.

با نگاهی به همکاری‌های فناوری دفاعی، ظرفیت زیادی در زمینه تحقیقات کوانتومی و فضایی وجود دارد. کاهش موانع همکاری تحقیق و توسعه برای شرکت‌های نیمه‌رسانا یکی دیگر از زمینه‌های مناسب برای بهبود روابط اتحادیه اروپا و هند است.

با این وجود، هنوز برخی چالش‌های عمده برای تعمیق روابط اتحادیه اروپا و هند در بخش‌های فناوری راهبردی برطرف نشده است. شرکت‌های اروپایی هنوز هند را بازاری سخت و پرچالش می‌دانند، که دلیل عمده آن، تفاوت مقررات بین ایالت‌های هندی است. هند می‌تواند از فرصت تبدیل شدن به یک مرکز سرمایه گذاری بهره برده و نقش بیشتری در زنجیره تامین حیاتی شرکای قابل اعتماد، از جمله اتحادیه اروپا، ایفا کند. طرف اروپایی باید نابرابری بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا در کنترل صادرات بر روی فناوری‌های نظامی، دفاعی و قناوری‌های با کاربرد دوگانه را کاهش دهد. غلبه بر عدم تمایل به مشارکت در انتقال فناوری نیز حائز اهمیت است.

از تعامل هند با شرکای مورد اعتماد دیگر اتحادیه اروپا مانند ژاپن، استرالیا و ایالات متحده نیز می‌توان درس هایی گرفت. برای مثال، شورای تجارت و فناوری اتحادیه اروپا-هند می‌تواند در تهیه برنامه تجمیع ظرفیت‌ها و کاهش آسیب‌پذیری‌ها در زنجیره‌های تأمین بخش فناوری خاص سرمایه‌گذاری کند. دو طرف باید مجموعه‌ای مشترک از اصول را برای چنین زنجیره‌های تامینی اتخاذ کنند. اعتماد به اینکه تجارت، فناوری و زنجیره‌های تامین به دلایل سیاسی قطع نمی شوند، کلید تلاش برای بازسازی زنجیره تامین است. سرمایه گذاری گسترده، برای ایجاد چنین اعتمادی لازم است.

هند که با بیشترین جمعیت جهان در منطقه استراتژیک اقیانوس هند و آرام قرار دارد، نقش مهمی را به عنوان یک قدرت ژئوپلیتیکی ایفا خواهد کرد. اتحادیه اروپا و هند می‌توانند نقش قابل توجهی در تحقق جاه طلبی‌های یکدیگر برای تقویت استقلال راهبردی از طریق کاهش وابستگی‌ها ایفا کنند. برای رسیدن به این هدف، همکاری در زمینه فناوری‌های نظامی و دفاعی، فناوری‌های حیاتی و بازسازی زنجیره تامین مورد نیاز است. برای اینکه اتحادیه اروپا به یک بازیگر اصلی رقابت ژئوپلیتیک تبدیل شود، روابط با هند باید به سطحی بالاتر و راهبردی‌تر ارتقاء یابد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *