جدیدترین مطالب

یک گام تا تشکیل کشور فلسطین ؟!

یک گام تا تشکیل کشور فلسطین ؟!

همانطور که از قبل هم قابل پیش‌بینی بود و مقامات آمریکایی هم اعلام کرده بودند، ایالات متحده قطعنامه عضویت دائم فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد؛ اقدامی مسجل، اما پرحاشیه برای جو بایدن که خود را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌بیند. در گزارش‌های پیشین «ایران» به این نکته اشاره شده بود که تداوم حمایت‌های سیاسی، دیپلماتیک، نظامی، اقتصادی و تجاری آمریکایی ها از اشغالگران آثار مخربی را برای رئیس جمهور آمریکا به دنبال داشته است تا جایی که آمارها از احتمال شکست او خبر می‌دهند. با این وجود دولت بایدن تصمیم گرفت کماکان به سیاست خود مانند هفت ماه گذشته برای حمایت از رژیم صهیونیستی ادامه دهد.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

بامداد بی‌رمق

بامداد بی‌رمق

در شرایطی که موضوع واکنش احتمالی و حمله متقابل اسرائیل به ایران و سناریوهای مختلف آن، نُقل محافل کارشناسی و رسانه‌ای بود، صبح دیروز (جمعه) پدافند هوایی کشور حمله چند ریزپرنده در آسمان اصفهان را خنثی کرد. در همان دقایق اولیه این حمله عنوان شده بود که اهدافی در پایگاه‌های شکاری اصفهان و تبریز مد نظر بوده‌اند، اما ایسنا می‌گوید که اخبار غیررسمی در رابطه با حمله موشکی یا پهپادی، تأیید نمی‌شود. شبکه خبری المیادین هم به نقل از منابع ایرانی تصریح کرد که هیچ تهاجم خارجی علیه ایران صورت نگرفته است.

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

Loading

أحدث المقالات

امیرعبداللهیان:قضاوت ما بر مبنای رفتار دولتمردان آمریکاست/ ایده‌های منطقی حماس روی میز است

نیویورک –  ایرنا- حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران درباره انتخابات ریاست جمهوری آتی آمریکا گفت: هر انتخابی مردم آمریکا کنند مربوط به خود جامعه آمریکا است. ما در سیاست خارجی خودمان اصول شناخته شده‌ای داریم. برای ما تفاوتی بین دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان وجود ندارد. تفاوت واقعی را باید در رفتار آمریکا جستجو کرد.

Loading

رسانه ها: تاکید ترکیه و یونان بر ضرورت عادی سازی روابط و …

۱۴۰۱/۱۱/۲۳ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین – رسانه ها: اظهارات لاوروف درخصوص دست داشتن در انفجارهای نورد استریم، تاکید دبیر کل مقاومت اسلامی نجباء بر اینکه هیچ نیروی آمریکایی نباید در عراق حضور داشته باشد، توافق وزیران خارجه ترکیه و یونان درباره عادی سازی روابط، کناره گیری استولتنبرگ از دبیرکلی ناتو، تاکید پادشاه اردن بر اینکه صلح در منطقه تنها با حل و فصل مسئله فلسطین امکان پذیر است، تصمیم عباس برای ارائه درخواست عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل، افزایش شدید میانگین فقر در اقلیم کردستان عراق، دیدار وزیر خارجه امارات با بشار اسد، انتقاد بایدن از نتانیاهو درخصوص طرح اصلاحات قضایی، افزایش احتمال تعویق زمان برگزاری انتخابات ترکیه به علت زلزله، کاهش واردات گازی چین و افت شدید قیمت آن، اظهارات مقام روس درخصوص افزایش همکاریها با عربستان در زمینه انرژی، تاکید وزیر خارجه عراق بر پیگیری کاهش تنش میان ایران و عربستان، پایان بازنگری سودان در توافقنامه ایجاد پایگاه دریایی روسیه در این کشور، هشدار دبیرکل اتحادیه عرب مبنی نسبت به اشغالگری و خطر تغییر هویت قدس از سوی رژیم صهیونیستی، انگلیس به دنبال نزدیک شدن به اتحادیه اروپا، اظهارات ژنرال سابق آمریکایی درخصوص پیروزی سریع اوکراین با ارسال جنگنده و احتمال ساخت تسلیحات انگلیسی در اوکراین، از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. در ادامه گزیده‌ای از آن‌ها را مرور می‌کنیم.

ایسنا: روزنامه دیلی‌تلگراف گزارش داد، مقامات صنایع دفاع انگلیس در حال رایزنی با همتایان اوکراینی خود پیرامون برنامه‌هایی برای تولید تسلیحات انگلیسی در اوکراین هستند؛ اقدامی که بیانگر تعمیق روابط کی‌یف با لندن و ناتو خوهد بود.

مهر: عبدالله دوم شاه اردن در کنفرانس «قدس، پایداری و توسعه» در قاهره عنوان کرد که منطقه در صورت حل نشدن مسئله فلسطین نمی تواند از صلح و ثبات برخوردار باشد. حفظ فرصت‌ های صلح بر اساس راه حل دو دولتی مستلزم توقف تمام تجاوز ها و حملات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان و مسجد الاقصی است. شاه اردن بار دیگر با تاکید بر حمایت کشورش از ملت فلسطین، ادامه داد: از جامعه بین ‌المللی می ‌خواهیم که با ایجاد یک کشور مستقل، دارای حاکمیت و پایدار فلسطینی به مرکزیت «بیت المقدس»، حقوق و خواسته عادلانه و مشروع فلسطینیان را برآورده کند. وی گفت: تلاش برای تقسیم زمانی و مکانی مسجد الاقصی فرصت دستیابی به صلح را از بین می‌ برد؛ چرا که تلاش برای تغییر وضعیت تاریخی و حقوقی موجود، پیامدهای منفی بر امنیت و ثبات کل منطقه خواهد داشت. عبدالله دوم افزود: اردن همچنان تمام تلاش خود را برای حفاظت و مراقبت از اماکن مقدس اسلامی و مسیحی در بیت المقدس و ادامه پروژه‌های تعمیر و نگهداری و بازسازی در مسجد الاقصی به کار می ‌گیرد.

تسنیم: سفیر روسیه در عربستان از همکاری‌های موثر دو طرف در عرصه انرژی، از جمله در چارچوب مکانیسم‌های اوپک پلاس، در شرایط کنونی بین‌المللی خبر داده و گفت: مسکو و ریاض در حال کار برای گسترش همکاری‌های نظامی-فنی بین دو کشور هستند. سفیر روسیه همچنین اعلام کرد که روسیه و عربستان کار مشترک برای گسترش همکاری های نظامی-فنی بین دو کشور را افزایش داده اند. به گفته وی، سعودی ها به دنبال شرکای جدید در ارتباط با تهدیدات شنیده شده از سوی واشنگتن  در خصوص تجدید نظر در روابط با عربستان سعودی از جمله در بعد نظامی هستند. کوزلوف در عین حال یادآور شد که عربستان سعودی و آمریکا علیرغم برخی اختلافات، به همکاری در زمینه صنایع نظامی ادامه می دهند.

ایسنا: سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت: در واقع، مقامات آمریکایی اعتراف می‌کنند که انفجارهایی که در نورد استریم ۱ و نورد استریم ۲ رخ داد، کار آنها بوده. اکنون حتی از صحبت در مورد آن خوشحال هستند. دیپلمات ارشد روسیه افزود که ایالات متحده خطوط لوله را خراب کرده است تا اتحاد قدرتمندی را که بر پایه منابع انرژی روسیه و فناوری آلمان ساخته شده بود، نابود کند، زیرا انحصار چندین شرکت آمریکایی را تهدید کرده است.

فارس: «عبدالله بن زاید آل نهیان» وزیر خارجه امارات و هیأت همراه او در دمشق با بشار اسد دیدار و درباره آثار زلزله در سوریه گفت‌وگو کردند. وی بر ایستادگی امارات در کنار سوریه و تداوم ارائه کمک‌‌ها به مردم زلزله‌زده این کشور تأکید کرد. اسد در این دیدار گفت که امارات در صدر کشورهای کمک‌کننده به زلزله‌زدگان سوریه قراردارد و ملت سوریه قدردان امارات و کمک‌های آن است و این امر عمق روابط و پیوندهای دوجانبه را نشان می‌دهد. وزیر خارجه امارات پس از دیدار با اسد از برخی مناطق زلزله‌زده سوریه بازدید کرد.

مهر: شیخ «اکرم الکعبی» دبیرکل مقاومت اسلامی نجباء در دیدار با جمعی از رزمندگان جانباز این جنبش ضمن تقدیر از ایثارگری ‌های خالصانه مجاهدان داوطلب در نبرد علیه اشغالگری و تروریسم تکفیری، گفت: جهاد ادامه دارد و جبهه‌ ها همچنان داغ هستند؛ زیرا دشمن هنوز حضور دارد. شیخ الکعبی ادامه داد: تا وقتی آمریکا و صهیونیسم به جنگ خدا و دین و انسانیت برخاسته‌اند، باورمندان به مقدسات و ارزش‌ های اصیل باید در مقابل آنها بایستند.

ایرنا: وقوع دو زلزله شدید ۷.۷ و ۷.۶ ریشتری در ترکیه، علاوه بر پیامدهای شدید اجتماعی و اقتصادی، موجب بر هم خوردن نظم امور سیاسی این کشور شده، به طوری که احتمال تعویق زمان برگزاری انتخابات ترکیه افزایش یافته است.

العالم : رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین گفت که طی روزهای آتی درخواست عضویت کامل فلسطین را در سازمان ملل خواهد داد. رئیس تشکیلات خود گردان اضافه کرد که قطعنامه سازمان ملل باید بر توقف اقدامات یکجانبه و در راس آن ها شهرک سازی های اشغالگران که به طور کامل غیرقانونی و غیرمشروع است، تاکید کند. عباس اضافه کرد: این قطعنامه همچنین باید بر پایبندی به توافقات امضا شده و معاهدات بین المللی و دعوت به برگزاری کنفرانس بین المللی صلح تاکید داشته باشد. وی گفت که حق دولت فلسطین در حمایت از حقوق مشروع ملت فلسطین محفوظ است و این دولت به پیگیری های خود در دادگاه ها و سازمان های بین المللی ادامه خواهد داد.

ایسنا: بن هاجز، ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا در گفت‌وگو با دویچه وله عنوان داشت: اگر این سطح کنونی از حمایت‌های غربی ادامه یابد، شکست روسیه می‌تواند سه الی چهار سال طول بکشد. هر چه زودتر تجهیزاتی را برای کسب یک نتیجه قاطع ارسال کنیم، این جنگ زودتر به پایان می‌رسد. وی تصریح کرد: اگر حمایت‌های اضافی به اوکراین ارسال شود، نیروهای کی‌یف می‌توانند تا پایان سال جاری میلادی نیروهای روسی را از خاک اوکراین خارج کنند.

فارس: رئیس‌جمهور آمریکا برای نخستین‌بار در خصوص طرح کابینه رژیم صهیونیستی تحت عنوان اصلاحات قضایی صحبت کرد و هشدار داد که هر اصلاحاتی نیازمند توافق است. بایدن در گفت‌وگو با «نیویورک تایمز» گفت: «نبوغ دموکراسی آمریکایی و اسرائیلی در این است که بر پایه نهادهای قوی و بر اساس کنترل و توازن، و یک قوه قضاییه مستقل ساخته شده‌اند». رئیس‌جمهور آمریکا ادامه داد: توافق در مورد تغییرات اساسی و اطمینان از پذیرش آن‌ها توسط مردم برای تداوم پیداکردن، امری بسیار مهم در اصلاحات است.

تسنیم: سخنگوی ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو اعلام کرد که این نروژی دیگر به دنبال تمدید این مسئولیت نبوده و در پاییز از سمت دبیر کلی ناتو کناره گیری می‌کند.

مهر: وزیر امور خارجه ترکیه و همتای یونانی اش در یک نشست خبری مشترک بر ضرورت عادی سازی روابط میان دو کشور تاکید کردند. وزیر امور خارجه یونان که به شهر زلزله زده هاتای واقع در جنوب ترکیه سفر کرده است، گفت: با دیدگاه وزیر خارجه ترکیه درباره عادی سازی روابط موافقم و ما نباید برای عادی سازی روابطمان منتظر زلزله بعدی باشیم، همه تلاش خود را برای کمک به دولت و و ملت ترکیه در شرایط سخت به کار خواهیم گرفت. همچنین چاووش اوغلو نیز عنوان کرد: باید روابط میان دو کشور همسایه به رغم اختلاف نظرها عادی سازی شود و من مطمئنم که که تلاش های ما در این زمینه ادامه خواهد داشت.

الکوثر: کاهش واردات گاز طبیعی از سوی چین ، بزرگترین واردکننده در جهان ، موجب افت قیمت‌ گاز در بازار آسیا شده و بر اساس اعلام نشریه بلومبرگ کاهش 70 درصدی قیمت گاز را به دنبال داشته است. بر اساس اعلام بلومبرگ ، با وجود ارتباط کاهش تقاضا به زمستان معتدل و حجم بالای مخازن گاز چین ، کاهش 14 درصدی واردات ژانویه چین نسبت به سال گذشته و کاهش 20 درصدی واردات سالیانه آن در سال 2023 ،  موجب شد قیمت‌های LNG در آسیا با کاهش 70 درصدی قیمت از اوت گذشته همراه باشد. انتظار می‌رفت پس از تعطیلات سال نو چینی، شاهد افزایش تقاضای بزرگترین خریدار جهانی LNG باشیم؛ اما این افزایش تقاضا هنوز محقق نشده است. باز شدن مرزها و لغو محدودیت‌های کوید 19 موجب امیدواری به رشد اقتصاد چین و افزایش تقاضا برای کالاهای اولیه‌ای چون سوخت شده است.

تسنیم : وزیر خارجه عراق ضمن تأکید بر مخالفت کشورش با استفاده از اراضی عراق برای حمله به دیگران، از تداوم تلاشهای بغداد برای نزدیک کردن دیدگاه‌های ایران با کشورهای دیگر سخن گفت. وی افزود: دیدارها و تفاهمات دامنه‌داری میان طرفین وجود دارد. ما به‌دنبال کاستن از حجم تنش میان عربستان و ایران از طریق مذاکره در بغداد هستیم زیرا امنیت منطقه به همه ما مربوط می‌شود، ما به‌دنبال ایجاد تفاهم میان ایران و دیگر کشورها هستیم.

ایسنا: نخست‌وزیر انگلیس به شکل محرمانه از کابینه خود خواسته تا راهی برای بازسازی ارتباطات این کشور با اتحادیه اروپا پیدا کند،‌ رابطه‌ای که با خروج انگلیس از این اتحادیه در ۲۰۲۰ از بین رفت.

مهر: «کاوه عبدالقادر» از نمایندگان پارلمان اقلیم کردستان عراق با اشاره به افزایش شدید میانگین فقر در این اقلیم، افزود: فساد در بین احزاب حاکم در اقلیم کردستان، موجب تشدید فقر بین مردم این منطقه شده است. وی افزود: عدم پرداخت حقوق کارکنان دولتی در موعد مقرر، عدم ایجاد فرصت های شغلی جدید و فقدان هر گونه فرصت واقعی برای سرمایه گذاری از عوامل اساسی برای افزایش قیمت مواد غذایی ، قیمت سوخت و اعمال مالیات های سنگین بوده که به نوبه خود فقر در اقلیم کردستان عراق را تشدید کرده است.

العالم: دبیرکل اتحادیه عرب در جریان کنفرانش “قدس- پایداری و توسعه” هشدار داد که شهر قدس نه تنها توسط صهیونیستها اشغال شده است بلکه با خطر تغییر هویت تاریخی و اسلامی و مسیحی آن روبرو است. وی با اشاره به اینکه “تقویت پایداری وظیفه هر شهروند عربی است”، بر ضرورت حفظ جایگاه تاریخی قدس برای دستیابی به صلح پایدار و فراگیر تاکید کرد.

تسنیم: مقامات سودانی بازنگری در توافقنامه مربوط به ایجاد پایگاه دریایی روسیه در این کشور را به پایان رسانده و یادآور شدند که طرف روسی تمامی شروط لازم برای انعقاد این توافقنامه را انجام داده است. یک مقام سودانی نزدیک به این موضوع در گفتگو با این آژانس گفت: آنها (روس‌ها) تمامی نگرانی های ما را برطرف کرده و از لحاظ نظامی، این توافقات تایید شده است. وزیر امور خارجه روسیه هفته گذشته به سودان سفر کرده بود. بلومبرگ گزارش داد که سفر لاوروف به سودان که همزمان با سفر نمایندگان اتحادیه اروپا و آمریکا به این کشور بود، برای کشورهای غربی غافلگیر کننده بود. این آژانس یادآور شد که حضور به موقع این دیپلمات بلندپایه روس نشان دهنده افزایش رقابت بین کرملین و مخالفان روسیه در آفریقا است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *