جدیدترین مطالب

عزم راسخ ایران در مبارزه با تروریسم

عزم راسخ ایران در مبارزه با تروریسم

حضور هیاتی قضایی از جمهوری اسلامی ایران در دمشق به منظور هماهنگی با سوریه و عراق به منظور مبارزه با تروریسم نشان از عزم و اراده ای جدی در منطقه در راستای تحقق امنیت پایدار است.

افزایش شهدای غزه به ۳۴۰۴۹ نفر

وزارت بهداشت غزه اعلام کرد: آمار شهدا در نوار غزه از تاریخ ۷ اکتبر گذشته به سی و چهار هزار و ۴۹ نفر رسید و هفتاد و شش هزار و ۹۰۱ نفر هم تاکنون زخمی شدند.

Loading

أحدث المقالات

تقدیر امیرعبداللهیان از آفریقای جنوبی به دلیل شکایت از رژیم صهیونیستی به لاهه

وزیر امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی با همتای آفریقای جنوبی گفت: ایران در پی گسترش جنگ نیست، اما اگر رژیم اسرائیل مجددا اقدامی علیه جمهوری اسلامی ایران انجام دهد، شدیدا و قویا پاسخ خواهد داد.

عزم راسخ ایران در مبارزه با تروریسم

عزم راسخ ایران در مبارزه با تروریسم

حضور هیاتی قضایی از جمهوری اسلامی ایران در دمشق به منظور هماهنگی با سوریه و عراق به منظور مبارزه با تروریسم نشان از عزم و اراده ای جدی در منطقه در راستای تحقق امنیت پایدار است.

چشم‌انداز جنگ اوکراین در سال ۲۰۲۴/ دو رویکردی که پوتین در پیش می‌گیرد

روسیه و اوکراین در حالی سال جدید میلادی را آغاز کردند که جنگ به سود مسکو در حال پیشروی است. خبرآنلاین چشم‌انداز جنگ اوکراین را در ابعاد نظامی، اقتصادی و همکاری‌های ایران و روسیه در سال ۱۴۰۳ بررسی کرده است.

Loading

رسانه‌ها؛ رویکرد متناقض آمریکایی ها در قبال اوکراین و…

۱۴۰۱/۱۱/۲۶ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: حمایت تمام قد وزیر دفاع آمریکا از اوکراین، هشدار مقامات ارشد آمریکایی به اوکراین درخصوص محدود بودن ظرفیت کمک‌های تسلیحاتی، عقب نشینی هلند و دانمارک از تحویل تانک‌های لئوپارد به ارتش اوکراین، هشدار روسیه به اوکراین درخصوص مولداوی، کناره گیری استولتنبرگ از دبیرکلی ناتو درآینده نزدیک، هشدار نماینده پارلمان آلمان درباره "آرماگدون هسته ای"، افشاگری سیمور هرش از انفجار بمب زیر خط لوله‌های نورد استریم، استقرار کشتی‌های مجهز به سلاح هسته‌ای روسی در دریای بالتیک، واکنش کاخ سفید به دیدار روسای جمهور ایران و چین، اعتراض ژاپن به بالون‌های مشکوک به جاسوسی چین، گفت‌وگوی وزیر خارجه عربستان و مقام ارشد اروپایی درباره ایران، چراغ سبز آمریکا به عراق برای خرید گاز و برق از ایران، لغوسفر فرماندار منطقه خودمختار سینجان چین به لندن، اعلام رسمی نامزدی نیکی هیلی  برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴،صدور اولین سند مهم چین در سال 2023، برگزاری اولین همایش کاربرد نظامی هوش مصنوعی در شهر لاهه و درگیری لفظی نتانیاهو و بن گویر از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری صدا و سیما: لوید آستین ، وزیر دفاع آمریکا  درحاشیه نشست ناتو در بروکسل گفت: برای پشتیبانی بلندمدت از اوکراین تلاش می‌کنیم و سلاح‌های متنوعی در اختیار اوکراین قرار می‌دهیم که از جمله آن‌ها سامانه‌های پیشرفته پدافند هوایی است.آستین در نشست مشترک خبری با رئیس ستاد ارتش آمریکا، در حاشیه نشست ناتو در بروکسل افزود:
ولادیمیر پوتین تصور می‌کرد به سرعت بر اوکراین پیروز خواهد شد و از مجازات هم فرار خواهد کرد. روسیه از نظر راهبردی شکست خورد و به حمایت از اوکراین تا زمانی که این کشور به آزادی‌اش برسد، ادامه خواهیم داد.

خبرگزاری فارس: روزنامه واشنگتن پست به نقل از مقام‌های رده بالای آمریکایی نوشت، واشنگتن درباره محدود بودن ظرفیت برای ادامه کمک‌های نظامی از جانب متحدان غربی، به اوکراین هشدار داده است. مقام‌های ارشد آمریکایی به روزنامه واشنگتن پست گفتند، آمریکا به اوکراین هشدار داده، پنجره فرصت‌هایش برای کسب فتوحات ارضی مقابل روسیه پیش از آنکه کمک‌های نظامی متحدان غربی کاملاً افول پیدا کند، محدود است.به نوشته این روزنامه آمریکایی، یک عضو ارشد دولت «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا درباره سران اوکراین گفت: «ما به فشارها به آنها ادامه خواهیم داد و به آنها خواهیم گفت، نمی‌توانیم تا ابد همه کار کرده و همه چیز را فراهم کنیم».

خبرگزاری مهر : علی‌رغم مجوز آلمان برای ارسال تانک‌های ساخت این کشور به اوکراین، هلند و دانمارک اعلام کردند نمی‌توانند تانک‌های لئوپارد را به کی‌یف بدهند.روزنامه دی‌ولت آلمان اعلام کرد در پی درخواست رسمی این روزنامه از دولت‌های هلند و دانمارک درباره احتمال ارسال تانک‌های لئوپارد خریداری‌شده به اوکراین، سخنگوی دولت این دو کشور اعلام کردند که آمستردام و کپنهاگ آمادگی ارسال تانک‌های لئوپارد۲ را به اوکراین ندارند.پیش از این نخست‌وزیر دانمارک گفته بود کشورش ۱۸ تانک لئوپارد۲ آلمانی را به ارتش اوکراین می‌دهد.۲۵ ژانویه، دولت آلمان در پی فشارهای آمریکا اعلام کرد که ۱۴ تانک لئوپارد را به ارتش اوکراین می‌دهد و به دیگر کشورها نیز مجوز می‌دهد که این نوع تانک‌های آلمانی را به اوکراین بفرستند.

تی .آر.تی ترکیه: وزارت خارجه روسیه اعلام کرد: اوکراین در تلاش است مولداوی را مقابل روسیه قرار دهد. ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اظهار داشت : ادعاهای موجود در خصوص تلاش روسیه برای تضعیف اوضاع در جمهوری مولداوی را کاملاً رد می‌کنیم.  زاخارووا در رابطه با اظهارات مایا ساندو، رئیس جمهور مولداوی مبنی بر اینکه روسیه قصد دارد اوضاع را در کشورش بی ثبات کند، طی بیانیه‌ای این اظهارات را ادعاهای بی اساس تلقی کرده و با اشاره به اینکه اظهارات ساندو طرح‌هایی هستند که توسط اوکراین طراحی شده‌اند، تاکید کرد که این ادعاها “بی‌پایه” و “بی اساس” هستند. وی گفت: هدف اصلی کی‌یف از انتشار اطلاعات نادرست در مورد این طرح،  قرار دادن مولداوی در رویارویی سختی با روسیه است.

دویچه وله:  ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو علی‌رغم جنگ روسیه در اوکراین و چالش‌هایی که ناتو با آن روبه‌روست، قصد ندارد فعالیت خود به عنوان دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی را تمدید کند. او در پاییز ۲۰۲۳ از مقام خود کناره می‌گیرد. ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو چندی پس از تجاوز نظامی روسیه به اوکراین فعالیت خود به عنوان دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی را تا ۳۰ سپتامبر سال جاری میلادی تمدید کرده بود. اوآنا لونگچسکو، سخنگوی استولتنبرگ اعلام کرد که او اکنون قصد تمدید فعالیت خود به عنوان دبیرکل ناتو را برای بار چهارم ندارد.

اسپوتنیک روسیه:  یکی از نمایندگان پارلمان آلمان گفت، کشورهای ناتو که به اوکراین تسلیحات می‌دهند، تهدیدی برای امنیت جهانی هستند، غرب باید از ارائه سلاح به کی‌یف خودداری کند تا از گسترش درگیری به جنگ جهانی سوم و آرماگدون هسته‌ای جلوگیری کند. “سویم داگدلن” عضو کمیته سیاست بین‌الملل و نماینده جناح چپ در سیاست خارجی و خلع سلاح بوندستاگ المان در مصاحبه ای با روزنامه چینی “گلوبال تایمز” گفت:” ناتو عملا به دلیل حمایت نظامی، اطلاعاتی و اقتصادی همه جانبه خود از اوکراین، یکی از طرفین درگیری است. ما درگیر یک نبرد خطرناک در زمینه تأمین تسلیحات هستیم. پس از تصمیم گیری در مورد تانک ها، افرادی خواستار تامین جت های جنگنده، کشتی های جنگی و موشک های بالستیک یا حتی سلاح های هسته ای خواهند بود.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): سیمور هرش، روزنامه‌نگار تحقیقی برنده جایزه پولیتزر می‌گوید که تنها شش بمب از هشت بمبی که در زیر خط لوله‌های «نورد استریم» کار گذاشته شده بود، منفجر شدند، چون رئیس‌جمهوری آمریکا عملیات ویژه را به تعویق انداخته بود و بمب‌ها برای مدت طولانی زیر آب بودند. سیمور هرش به تازگی گزارشی منتشر کرد مبنی بر اینکه غواصان نیروی دریایی ایالات متحده در جریان مانورهای ناتو موسوم به «بالتاپس» در تابستان ۲۰۲۲ مواد منفجره را برای تخریب خط لوله‌های نورد استریم که نروژ سه ماه بعد فعال کرد، کار گذاشتند. براساس این گزارش، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا پس از بیش از ۹ ماه گفت‌وگوی محرمانه با تیم امنیت ملی خود، تصمیم به خرابکاری در نورد استریم گرفت.

العالم فارسی: سازمان اطلاعات نروژ خبر داد که روسیه برای نخستین بار طی 30 سال گذشته اقدام به استقرار کشتی‌های مجهز به تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی در دریای بالتیک کرده است.  درگزارش سازمان اطلاعات نروژ آمده است که بخش کلیدی در قابلیت هسته‌ای روسیه، زیردریایی‌ها و کشتی‌های سطحی ناوگان شمال است.سازمان اطلاعات نروژ اضافه کرد: «کشتی‌های جنگی ناوگان شمال که مجهز به تسلیحات هسته‌ای بوده، در دوران جنگ سرد به طور منظم در دریای بالتیک حضور داشته اما این برای نخستین بار در دوران فدراسیون روسیه مدرن است که این کشتی‌ها در دریای بالتیک حضور می‌یابند».

خبرگزاری ایرنا:  کارین ژان پی یر سخنگوی کاخ سفید در واکنش به دیدار آیت الله سید ابراهیم رئیسی و شی جین پینگ روسای جمهور ایران و چین گفت که واشنگتن به تعامل با پکن ادامه می‌دهد. کارین ژان پی یر سخنگوی کاخ سفید عصر سه شنبه به وقت محلی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه ایا واشنگتن دیدار روسای جمهور ایران و چین را شکست تحریم ها علیه ایران می داند و پیامی برای دو کشور دارد؟ گفت که قصد ندارد در مورد این گفتگوها گمانه زنی کند. سخنگوی کاخ سفید در عین حال با تکرار اتهامات ضد ایرانی بار دیگر به سیاست های فشار حداکثری آمریکا علیه تهران اذعان کرد و گفت: ما به تعامل با جمهوری خلق چین و سایر کشورها در سطح جهانی ادامه می دهیم تا آنها را تشویق کنیم برای مقابله با فعالیت های بی ثبات کننده ایران گام بردارند. شی جین پینگ رئیس جمهور چین روز سه شنبه در دیدار با سید ابراهیم رئیسی همتای ایرانی خود به صراحت تاکید کرد: صرف نظر از هرگونه تحولات منطقه ای و بین المللی، چین دوستی و همکاری خود با ایران را بطور استوار و تزلزل ناپذیر حفظ خواهد کرد و به مشارکت سازنده در مسیر از سرگیری مذاکرات توافق هسته ای ایران ادامه خواهد داد.

ان. اچ.کی ژاپن:  مقام‌های ژاپنی می‌گویند ظن قوی وجود دارد که اشیاء پرنده‌‌ ناشناسی که در سال‌های اخیر در حریم هوایی ژاپن مشاهده شده‌اند، بالون‌های جاسوسی چین باشند. وزارت دفاع تجزیه و تحلیل خود در مورد این اشیاء پرنده را روز سه شنبه اعلام کرد. چند شیء بالون مانند دستکم سه بار در فاصله سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ بر فراز قلمرو ژاپن مشاهده شدند. مقام‌ها از پکن خواستند که جزییات این موارد را تایید و از وقوع مجدد چنین حوادثی پیشگیری کند.آنها به همتایان چینی خود گفتند که نقض حریم هوایی ژاپن توسط بالون‌های جاسوسی خارجی قابل تحمل نخواهد بود.

خبرگزاری ایلنا: وزیر خارجه عربستان سعودی و رئیس کمیته سیاسی و امنیتی اتحادیه اروپا طی دیداری در بروکسل درباره آخرین تحولات مربوط به برنامه هسته‌ای ایران گفت‌وگو کردند. «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان سعودی و «دولفین پرانک» رئیس کمیته سیاسی و امنیتی اتحادیه اروپا طی دیداری در بروکسل درباره آخرین تحولات مربوط به برنامه هسته‌ای ایران گفت‌وگو کردند. رایزنی درباره بحران روسیه و اوکراین از دیگر محورهای این دیدار بود.

خبرگزاری تسنیم: «فؤاد حسین» وزیر خارجه عراق اعلام کرد که کشورش برای ادامه خرید برق و گاز از جمهوری اسلامی ایران، چراغ سبز آمریکا را دریافت کرده است. وی افزود: که عراق به سرمایه گذاری در زمینه گاز ادامه می دهد. در آینده عراق در زمینه تولید گاز، به قدرت بزرگی تبدیل خواهد شد؛ زیرا عراق سرزمین نفت و گاز است. همچنین وزیر امور خارجه عراق در مقر اقامت خود در واشنگتن میزبان «ترزا استفان جوینوف»، معاون دستیار وزیر دفاع آمریکا در امور امنیت بین المللی بود.

آناتولی  ترکیه: وزارت امور خارجه انگلیس اعلام کرد که سفر هفته آینده ارکین تونیاز، فرماندار منطقه خودمختار سینجان اویغور چین به لندن، لغو شده است.وزارت خارجه انگلیس در این بیانیه تاکید کرد که دولت این کشور به واکنش خود در برابر نقض غیرقابل قبول حقوق بشر توسط دولت چین در سینجان ادامه خواهد داد.دولت انگلیس اعلام کرده بود که تونیاز رسما دعوت نشده و با مقامات دولتی در تماس نخواهد بود. همچنین اعلام شد که برنامه‌های سفرهای اروپایی هفته آینده تونیاز به بروکسل و پاریس نیز به تقویق افتاده یا لغو شده است.

یورونیوز:  نیکی هیلی، سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل متحد، رسما اعلام کرد که در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ نامزد خواهد شد. خانم هیلی حالا در حالی نخستین رقیب دونالد ترامپ برای انتخابات درون حزبی جمهوری‌خواهان خواهد بود که پیش از این همواره میلیاردر جنجالی آمریکایی را تحسین کرده بود. فرماندار پیشین کارولینای جنوبی با انتشار ویدیویی که در آن می‌گوید: «من نیکی هیلی هستم و خود را برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ نامزد می‌کنم» به صورت رسمی وارد کارزار انتخاباتی ریاست جمهوری سال آینده آمریکا شد.او که از یاران نزدیک و وفادار ترامپ به شمار می‌رفت قرار است روز چهارشنبه به صورت رسمی در یک سخنرانی در چارلستون کارولینای جنوبی، از برنامه انتخاباتی خود رونمایی کند.

رادیو چین: چین  از «سند مرکزی شماره 1» خود برای سال 2023 پرده برداری کرد که در آن 9 وظیفه در ترویج همه جانبه احیای مناطق روستایی در سال جاری تشریح شده است. این سند به عنوان اولین بیانیه سیاستی که هر سال توسط مقامات مرکزی چین منتشر می شود، به عنوان شاخصی از اولویت های سیاستی در نظر گرفته می شود. کار در زمینه کشاورزی و مناطق روستایی برای 20 سال متوالی از سال 2004 در چین در دستور کار قرار گرفته است.در این سند تاکید شده است که اطمینان حاصل شود که امنیت غذایی کمتر از حد پایه نیست و تضمین می کند که بازگشت فقر در مقیاس بزرگ وجود ندارد.چین طبق برنامه ریزی در سال 2020 فقر شدید را 10 سال جلوتر از برنامه تعیین شده در دستور کار 2030 سازمان ملل برای توسعه پایدار، ریشه کن کرده است.

ایران پرس: اولین همایش بین‌المللی کاربردهای نظامی مسئولانه هوش مصنوعی در روزهای ۱۵ و ۱۶ فوریه (۲۶ و ۲۷ بهمن) در شهر لاهه هلند برگزار می‌شود. نمایندگانی از کشورهای چین و آمریکا قرار است در این نشست قوانین استفاده از هوش مصنوعی در تجهیزات نظامی را بررسی کنند. این اولین نوع از نشست هوش مصنوعی و ارتباط آن با تسلیحات نظامی است که در جهان برگزار می‌شود.بسیاری از کشورهای جهان در تولید سلاح از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند.حدود ۲هزار نفر از کارشناسان و دانشگاهیان کشورهای مختلف با شرکت در این نشست موضوع تولید هواپیماهای بدون سرنشین و روبات‌های قاتل را بررسی خواهند کرد.

الکوثرفارسی: منابع عبری زبان از درگیری لفظی نخست وزیر رژیم صهیونیستی و وزیر امنیت داخلی این رژیم در جلسه کابینه خبر دادند. روزنامه یدیعوت آحارونوت نوشت: بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل درخواست ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی برای تخریب ساختمان ۱۴ طبقه فلسطینی‌ها در قدس شرقی به بهانه نداشتن مجوز را رد کرد.بن گویر در واکنش به عملیات شهادت طلبانه اخیر یک فلسطینی در قدس که منجر به کشته شدن سه شهرک نشین شد، این درخواست را داده است.نتانیاهو اعلام کرد که این اقدام واکنش‌های بین‌المللی را به دنبال خواهد داشت.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *