أحدث المقالات

همه چیز درباره ویزای دورکاری در اسپانیا؛ چرا طرح دولت مادرید چندان با استقبال مواجه نشد؟

یک سال پس از راه‌اندازی ویزای ویژه کارگران دورکار توسط اسپانیا برای جذب استعدادهای تجاری خارجی به این کشور، این طرح چندان مورد استقبال قرار نگرفته و با موفقیت محدودی رو به رو شده است.

تلگرام در اسپانیا رفع فیلتر شد

دیوان عالی اسپانیا که دستور مسدود شدن موقت تلگرام را صادر کرده بود، این حکم را لغو کرد. با لغو حکم قبلی، کاربران اسپانیایی می‌توانند به فعالیت خود در تلگرام ادامه بدهند.

بوئینگ در بحبوحه رسوایی گسترده مربوط به ایمنی هواپیماها، مدیرعامل خود را برکنار می‌کند

در پی بحران گسترده ایمنی که با از جا کنده شدن بخشی از بدنه هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس در دی ماه گذشته تشدید شد، دیوید کلهون، مدیرعامل بوئینگ، تا پایان سال جاری کناره‌گیری خواهد کرد.

Loading

رسانه‌ها؛ بالون چینی و تداوم جنجال‌آفرینی آمریکا و…

۱۴۰۱/۱۱/۱۹ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: نشست دیپلمات‌های 40 کشور در آمریکا  درباره بالون چینی، رد درخواست تماس وزیر دفاع آمریکا از سوی همتای چینی، هشدار بایدن درخصوص افزایش تنش ها میان واشنگتن – پکن، سفر غیرمنتظره وزیر دفاع جدید آلمان به کی یف، موافقت آلمان با تحویل 178 تانک لئوپارد 1 به اوکراین، هشدار گوترش درباره تبدیل شدن جنگ اوکراین به یک جنگ جهانی، هشدار سران روسیه درباره تشدید غیرقابل پیشی‌بینی جنگ اوکراین، آتش سوزی در مرکز ساخت پهپاد آمریکا در لتونی، تایید مجوز ناوهای ایرانی برای عبور از کانال پاناما، تاکید مدیرکل آژانس بر احیای رابطه با ایران، آغاز مسلح سازی شهرک نشینان صهیونیست ، ظهور غیرمنتظره هسته مسلح حماس در اریحا، اعلام وضعیت فوق العاده در مناطق زلزله‌ زده ترکیه، تاکید رهبر چین بر درک صحیح و پیشبرد روند مدرنیزاسیون چین، همکاری ناسا و پنتاگون در ماموریت‌های مریخ و سرمایه گذاری بزرگ غول‌های فناوری جهان در عربستان از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری فارس: یک مقام ارشد دولت آمریکا و دیپلمات‌ها سه‌شنبه (هشتم فوریه) گفتند که ایالات متحده درباره بالو ن جاسوسی چین که اواخر ژانویه وارد حریم هوایی آمریکا شد با دیپلمات‌های خارجی از ۴۰ کشور در واشنگتن و پکن جلساتی برگزار کرده است. مقام آمریکایی مذکور گفت که وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا دوشنبه به حدود ۱۵۰ دیپلمات خارجی در ۴۰ سفارتخانه اطلاع‌رسانی کرد و در پکن هم در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه سفارت آمریکا دیپلمات‌های خارجی را برای ارائه یافته‌های واشنگتن درباره این بالون جمع کرد. این مقام ارشد دولت آمریکا گفت: «می‌خواهیم اطمینان یابیم تا جای ممکن کشورهای سراسر جهان را که ممکن است در معرض چنین عملیات‌هایی باشند، در جریان قرار می‌دهیم».

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): پس از آنکه ایالات متحده آمریکا، “بالون جاسوسی چینی” را منهدم کرد، پنتاگون گفت که چین درخواست تماس تلفنی بین وزرای دفاع این دو کشور را رد کرد.، چندی پیش پنتاگون از رویت”بالون جاسوسی چینی” بر فراز مونتانا و آمریکای لاتین خبر داد. پس از انتشار این خبر، پکن اعلام کرد که بالون اولی که بر فراز آمریکا مشاهده شد، “ماهیت غیر نظامی” داشته و برای “تحقیقات علمی” استفاده می‌شود؛ اما با این حال واشنگتن چنین دلیلی را نپذیرفت و در نهایت با جنگنده‌های آمریکایی بالون چینی را که بر فراز سواحل کارولینای جنوبی در حال پرواز بود، ساقط کرد.

خبرگزاری ایرنا: جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی سالانه خود در کنگره کشورش در پی افزایش تنش ها میان واشنگتن – پکن هشدار داد: اگر چین حاکمیت ایالات متحده را تهدید کند، اقدام می‌کنیم.جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی سالانه خود در کنگره این کشور با عنوان وضعیت کشور در بخش سیاست خارجی دولت خود افزود: امروز ما در قدرتمندترین جایگاه در دهه‌های اخیر برای رقابت با چین یا هر کس دیگری در جهان هستیم. رئیس جمهور آمریکا با اشاره به دستور سرنگونی بالون اطلاعاتی چین که طی روزهای اخیر منجر به افزایش تنش میان واشنگتن و پکن شد، تصریح کرد: اما اشتباه نکنید. همانطور که هفته گذشته به صراحت اعلام کردیم، اگر چین حاکمیت ما را تهدید کند، ما برای محافظت از کشورمان اقدام خواهیم کرد و ما چنین کردیم.

خبرگزاری مهر : «بوریس پیستوریوس»، وزیر دفاع جدید آلمان به صورت غیرمنتظره به کی یف سفر کرد.«الکسی رزنیکوف»، وزیر دفاع اوکراین در توئیتر با انتشار عکسی از همتای آلمانی خود که ماکت تانک را در دست داشت، سفر او به کی یف را تائید کرد.این سفر وزیردفاع آلمان به اوکراین همزمان با اعلام آمادگی این کشور برای ارسال ۱۴ تانک لئوپارد به کیف صورت گرفته است.

اسپوتنیک روسیه: دولت آلمان با انتقال تعداد 178 تانک لئوپارد 1 به کی یف موافقت کرده است. در ابتدای هفته جاری شورای امنیت فدرال متشکل از صدراعظم آلمان، وزرای امور خارجه، امور داخلی، دفاع، دارایی، امور اقتصادی و دادگستری، در مجموع انتقال 178 دستگاه تانک لئوپارد 1 به اوکراین را به تصویب رساند. در بهترین حالت، اولین تانک‌های جنگی لئوپارد 1 باید تابستان امسال به اوکراین تحویل داده شوند، اما احتمالاً اکثر آنها تا سال 2024 تحویل داده نخواهند شد.

العالم فارسی: دبیرکل سازمان ملل هشدار داد، جنگ روسیه و اوکراین ممکن است به سطح یک درگیری گسترده‌تر جهانی برسد. «آنتونیو گوترش»، دبیر کل سازمان ملل در یک سخنرانی خطاب به مقامات کشورهای عضو این سازمان نسبت تبدیل شدن جنگ در اوکراین به یک جنگ گسترده‌تر هشدار داد. گوترش که با موضوع وضعیت جهان در سال ۲۰۲۳ سخنرانی می‌کرد، به ساعت نمادین مشهور به «ساعت آخرالزمان» که از سال ۱۹۴۷ برای نشان دادن میزان نزدیکی بشریت به یک فاجعه جهانی با به نمایش گذاشتن مقدار زمان باقی مانده تا نیمه‌شب تنظیم می‌شده، اشاره کرد.

ان. اچ.کی ژاپن: نیروهای اوکراینی برای مقابله با حملات روسیه از موشک، پهپاد و بسیاری تسلیحات دیگر استفاده کرده‌اند و نیز منتظر دریافت تجهیزات بیشتر از متحدان غربی خود هستند. سران روسیه هشدار می‌دهند که این می‌تواند منجر به تشدید شرایطی شود که «قابل پیش‌بینی» نخواهد بود. مقام‌های نظامی این کشور برای ارائه تازه‌ترین اطلاعات این نبرد روز سه شنبه در مسکو گردهم آمدند. سرگی شویگو وزیر دفاع گفت عملیات در اطراف باخموت و ووهلدار با موفقیت پیش‌میرود.او آمریکا و متحدانش را متهم کرد که تلاش می‌کنند این درگیری را تا جایی که می‌توانند طولانی کنند.

ایران پرس: یک مرکز تولید پهپاد آمریکا در لتونی که پهپادهایی برای ارتش اوکراین و شرکای ناتو ساخته است، آتش گرفت. این آتش سوزی، دستکم ۱۲ خودروی پلیس، ۹ خودروی آتش نشانی و پنج خودروی امدادی در محل حادثه حاضر شدند ؛علت این آتش سوزی مشخص نیست و میزان تلفات آن گزارش نشده است. آتش سوزی در مرکز ساخت پهپاد آمریکا برای اوکراین  سه شنبه شب در لتونی رخ داد. این کارخانه توسط شرکت آمریکایی «ادج اتونومی» در خارج از پایتخت لتونی اداره می‌شود.

خبرگزاری ایلنا: هم‌زمان با انتشار گزارش‌هایی مبنی بر حرکت ناوگروه نیروی دریایی ایران به سمت کانال پاناما، مقام‌های پاناما اعلام کردند که به ناوهای ایرانی اجازه عبور از این آبراه استراتژیک را خواهند داد. به گفته مقام‌های پاناما با  اشاره به معاهده بین‌المللی سال ۱۹۷۷ که کنترل این آبراه را به پاناما می‌سپارد و آن را بی‌طرف اعلام می‌کند، اعلام کرده‌اند که ناوهای ایرانی تا زمانی که به هنجارهای بین‌المللی پایبند باشند، اجازه عبور از این آبراه را خواهند داشت. واشنگتن طی هفته‌های اخیر چندین بار به حضور احتمالی ایران در تنگه پاناما واکنش نشان داده است.

خبرگزاری تسنیم: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در انگلیس به‌سر می‌برد با حضور در نشست اندیشکده «چتم هاوس» گفت: مصمم به احیای رابطه با ایران هستم. رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در انگلیس به‌سر می‌برد با حضور در نشست اندیشکده «چتم هاوس» گفت: مصمم به احیای رابطه با ایران و توافق هسته‌ای شکننده هستم. وی همچنین در بخشی از این نشست گفت که ایران سلاح هسته‌ای ندارد.

الکوثرفارسی: وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی ۱۰ هزار مجوز حمل سلاح برای شهرک نشینان صهیونیست صادر می‌کند. ایتامار بن گویر مجوز حمل سلاح شخصی  برای شهرک نشینان صهیونیست را از ۲۰۰۰ مجوز به رقم  ۱۰ هزار افزایش و به شعبه صدور مجوز سلاح‌ در وزارتخانه دستور داده است تدابیر لازم را اتخاذ کند. این رسانه صهیونیستی مدعی شد هدف این اقدام همان پاسخ‌گویی سریع در مورد وقوع حوادث امنیتی و تقویت امنیت شخصی شهرک نشینان است. وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی همچنین  دستور داده فوری به  درخواست مجوز حدود ۹۰۰۰ شهرک نشین که منتظر کسب مجوز حمل سلاح هستند، پاسخ داده شود.

خبرگزاری صدا و سیما: ظهور هسته مسلح وابسته به حماس در اریحا مقامات رژیم اشغالگر و حتی مسئولان تشکیلات خودگردان فلسطین را نیز غافلگیر کرد. روزنامه عبری هاآرتص روز سه شنبه اعلام کرد ظهور هسته مسلح وابسته به جنبش حماس در منطقه اریحا نه تنها اسرائیلی‌ها و نیرو‌های امنیتی بلکه ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین و دستگاه‌های امنیتی آن را نیز غافلگیر کرده است. به گزارش این روزنامه، اریحا که شهری گردشگری به شمار می‌رود بر عکس دیگر شهر‌های کرانه باختری مثل نابلس و جنین، به ندرت شاهد درگیری یا ظهور ساختار‌های تشکیلاتی گسترده در خود بوده است.

آناتولی  ترکیه:  فرمان ریاست جمهوری ترکیه مبنی بر آغاز وضعیت فوق العاده به مدت سه ماه در 10 استان زلزله‌زده کشور از ساعت 1 نیمه شب امروز چهارشنبه هشتم فوریه 2023 در روزنامه رسمی دولت منتشر شد. این فرمان با امضای رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه با استناد به اصل 119 قانون اساسی جمهوری ترکیه منتشر شده است. رئیس جمهور ترکیه ظهر روز سه شنبه طی سخنانی درباره اعلام وضعیت فوق العاده در مناطق متاثر از زلزله گفت: به دلیل شدت و وسعت بحرانی که در مناطق زلزله‌زده رخ داده در 10 استان به مدت 3 ماه وضعیت فوق‌العاده اعلام می‌کنیم.

رادیو چین: شی جین پینگ، رئیس جمهور چین بر اهمیت درک درست و پیشبرد مقتدرانه مدرنیزاسیون چین تاکید کرد. شی که همچنین دبیر کل کمیته مرکزی حزب کمونیست چین و رئیس کمیسیون نظامی مرکزی کشور است، این اظهارات را در سخنرانی خود در افتتاحیه یک جلسه آموزشی در مدرسه کمیته مرکزی حزب کمونیست چین (آکادمی ملی حکومتداری چین) بیان کرد. رهبر چین در این سخنرانی گفت که مفهوم مدرنیزاسیون چین در پی کاوش طولانی و سرسختانه کشور شکل گرفته و باید به گسترش و تعمیق این مفهوم ادامه داد.

تی .آر.تی ترکیه: ناسا و آژانس پروژه تحقیقاتی دفاعی پیشرفته پنتاگون (دارپا) برای طراحی موتور یک موشک حرارتی هسته‌ای که برای ماموریت‌های مریخ تولید خواهد شد، به توافق رسیدند. بر اساس بیانیه ناسا، در چهارچوب برنامه عملیات‌های موشکی با قابلیت مانور سریع بین ماه و زمین، با دارپا همکاری خواهد شد. بیل نلسون، مدیر ناسا با اشاره براینکه، ما با شریک دیرینه خود دارپا برای توسعه فناوری پیشرانه حرارتی هسته‌ای تا سال 2027 کار خواهیم کرد، اظهار داشت،با این فناوری جدید، فضانوردان سریعتر از هر زمان دیگری به فضا سفر خواهند کرد.

یورونیوز: دومین دوره کنفرانس فناوری ریاض تحت عنوان «LEAP 2023» با حضور نمایندگان شرکت‌هایی از جمله اسنپ، آرامکو و زوم افتتاح شد. مقامات سعودی در این مراسم اعلام کردند که عربستان سعودی در حوزه فناوری‌های جدید و شرکت‌های نوپا بیش از ۹ میلیارد دلار سرمایه جذب می‌کند. در این بین می‌توان به تمایل غول‌های آمریکایی «مایکروسافت» و «اوراکل» برای ساخت «مناطق رایانش ابری» در این کشور اشاره کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *