جدیدترین مطالب

پایبندی جمهوری اسلامی ایران به پیمان منع اشاعه هسته ای و موافقتنامه پادمان

پایبندی جمهوری اسلامی ایران به پیمان منع اشاعه هسته ای و موافقتنامه پادمان

مسعود نوری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در سپتامبر ۲۰۲۳، تاکید شد که ایران دیگر نمی‌تواند به عدم ایفاء تعهدات خود ادامه دهد و از ایران خواستند بدون تأخیر برای حل همه مسائل باقی‌مانده اقدام کند و اضافه کردند که اگر ایران نتواند اقدامات ضروری و فوری مندرج در قطعنامه نوامبر ۲۰۲۲ و بیانیه مشترک ۴ مارس به طور کامل اجرا کند، شورای حکام باید آماده باشد تا اقدامات بیشتری از جمله صدور قطعنامه انجام دهد. در سپتامبر ۲۰۲۳ آمریکا و ۶۲ کشور عضو آژانس در بیانیه‌ای بر ادامه تحقیقات آژانس تأکید و بر نیاز فوری شفاف‌سازی از سوی ایران و حل این مسائل به‌گونه‌ای که برای آژانس رضایت‌بخش باشد تأکید کردند. آمریکا به صراحت اعلام کرده که هرگونه راه حل دیپلماتیک برای برنامه هسته ای ایران باید بر راستی آزمایی موثر بنا شود.

بررسی دستاورد‌های ایران در مرکز شرق شناسی روسیه 

اندیشمندان، ایران‌شناسان، مورخان و شرق‌شناسان روسیه و حوزه اوراسیا، در همایشی علمی- بین‌المللی به میزبانی مرکز (انستیتو) شرق‌شناسی روسیه، عملکرد جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف و نقش کشورمان در صحنه تحولات منطقه و جهان را واکاوی کردند.

Loading

أحدث المقالات

وزرای خارجه کشور‌های گروه ۷ (G۷): از ایران و اسرائیل می‌خواهیم از هرگونه تشدید تنش اجتناب کنند /: ایران باید به خاطر اقدامات بی‌ثبات‌کننده‌اش در خاورمیانه پاسخگو باشد

وزرای خارجه کشورهای گروه ۷ اعلام کردند: از همه طرف ها می خواهیم که هرگونه تشدید تنش در خاورمیانه را متوقف کنند. آنها گفتند: از ایران و اسرائیل می‌خواهیم از هرگونه تشدید تنش اجتناب کنند.

وزیر خارجه روسیه: مسکو از طریق کانال‌های دیپلماتیک به تل‌آویو اطلاع داده که تهران خواهان افزایش درگیری نیست

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه درباره تنش‌های اخیر بین اسرائیل و ایران اظهار داشت: «مسکو از طریق کانال‌های دیپلماتیک به تل‌آویو اطلاع داده که تهران خواهان افزایش درگیری نیست».

پاسخ بلینکن به پرسشی درباره اطلاع واشنگتن از حمله منتسب به اسرائیل: آمریکا در هیچ حمله‌ای دخالت نداشته است

اولین سوال خبرنگاران از آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در کاپری ایتالیا درباره گزارش‌ها از حمله منتسب به اسرائیل به ایران بود و اینکه آیا آمریکا از این حمله مطلع بود یا نه. او به این سوال پاسخ نداد و فقط گفت که «آمریکا در هیچ حمله‌ای دخالت نداشته است.»

گروه ۷ کشورهای همکاری کننده با روسیه را تهدید به تحریم کرد

در بیانیه کشورهای گروه ۷ آمده است: «ما اقدام به اعمال تحریم‌های مضاعف علیه شرکت‌ها و افراد در کشور‌های ثالث که به روسیه در دستیابی به ابزار‌ها و تجهیزات دیگر مناسب تولید تسلیحات و یا توسعه صنایع نظامی کمک می‌کنند، خواهیم کرد.»

Loading

رسانه‌ها؛ ادامه درگیری های شدید دراوکراین و برکناری وزیر دفاع و…

۱۴۰۱/۱۱/۱۷ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: درگیری‌های بی‌امان در شرق اوکراین و واکنش زلنسکی، آمریکا در پی تعمیق جنگ اوکراین با ارسال تسلیحات دوربرد، امکان تجهیز اوکراین به گنبد آهنین، برکناری وزیر دفاع اوکراین، تلاش آمریکا برای جمع آوری بقایای بالون چینی سرنگون شده، برگزاری جلسه محرمانه سنا آمریکا درباره بالن چینی، واکنش شدید پکن به اقدام آمریکا درتیراندازی به بالن خود، سفر رهبرارشد اپوزیسیون تایوان به چین، هشدارایتالیا درباره حملات گسترده هکری در مقیاس جهانی، نتانیاهو در پی احداث خط ریلی حیفا-اردن و عربستان، ادامه لفاظی های نخست وزیر رژیم صهیونیستی در قبال ایران ، اعتراضات علیه نتانیاهو به لندن، افزایش ناآرامی در کرانه باختری، اصرار طالبان برای شرکت در نشست مسکو، سفر لاوروف به عراق و واکنش شدیدالحن وزیر خارجه ترکیه به سوئد از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

یورونیوز: ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین همزمان با درگیری‌های شدید در محله‌های شمالی شهر «باهموت» پذیرفت که شرایط برای نیروهای اوکراینی در این شهر «پیچیده» شده است. ارتش روسیه از تابستان گذشته تاکنون به کمک شبه‌نظامیان گروه واگنر برای تصرف شهر باهموت در شرق اوکراین تلاش می‌کند. تداوم درگیری‌ها در باهموت باعث تخریب بخش بزرگی از شهر شده است. هر دو طرف در جریان نبرد بر سر کنترل این شهر تلفات زیادی متحمل شده‌اند. مسکو طی هفته‌های گذشته با تصرف شهر سولدار و یکی از روستاهای شمال باهموت پیروزی در نبرد بر سر کنترل این شهر را دست‌یافتنی‌تر از پیش می‌بیند. رئیس‌جمهوری اوکراین در حالی از وضعیت «پیچیده» در باهموت سخن گفت که پیش از این وعده داده بود که نیروهای این کشور «تا حد ممکن هر چه قدر که طول بکشد» از این شهر دفاع خواهند کرد.

ایران پرس: وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد: بسته تسلیحاتی جدید ۲.۲ میلیارد دلاری این کشور به اوکراین شامل راکت‌های دوربرد باقدرت هدف‌گیری دقیق است که برد حمله نیروهای اوکراینی علیه نیروهای روسی را تقریباً دوبرابر می‌سازد. «پت رایدر»سخنگوی پنتاگون گفت که این بسته شامل «بمب های کم قطرپرتاب شونده از زمین Ground-Launched Small Diameter Bomb (GLSDB)» است که می‌توانند مواضع و ذخایر نظامی روسیه را تا ۱۵۰ کیلومتری هدف قرار دهد.این به نیروهای اوکراینی  قابلیت دوربرد می‌دهد وآنها را قادر می‌سازد تا در دفاع از کشورشان عملیات کنند و اراضی خود را پس بگیرند. ” این بمب های پرتاب شونده از زمین به نیروهای اوکراینی توانایی حمله به هر نقطه مناطق تحت اشغال روسیه در دونباس، زاپوریژیا، خرسون و بخش شمالی کریمه را می‌دهد.

آناتولی  ترکیه:  نخست وزیر اسرائیل اعلام کرد که امکان تجهیز اوکراین به سامانه‌های پدافند هوایی (گنبد آهنین) را بررسی خواهند کرد.بنیامین نتانیاهودر مصاحبه با شبکه فرانسوی «LCI» اظهار داشت: در حال بررسی امکان تجهیز اوکراین به سامانه‌های پدافند هوایی (گنبد آهنین) هستیم. نتانیاهو با تاکید بر اینکه کنار اوکراین هستند، گفت: همه ما باید برای پایان دادن به این جنگ تلاش کنیم. وی تصریح کرد: در حال بررسی تسلیح اوکراین در راستای منافع ملی خود، به ویژه نزدیکی عملیاتی بین نیروی هوایی اسرائیل و نیروی هوایی روسیه هستیم.

خبرگزاری صدا و سیما: الکسی رزنیکوف وزیر دفاع اوکراین پس از رسوایی فساد مالی در ارتباط با خرید تسلیحات از مقامش برکنار شد. رزنیکوف همچنین محکوم به تهیه مقادیر زیادی محصولات غذایی با قیمت‌های بالا برای ارتش شده است . یکی از مشاوران ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین یکشنبه اعلام کرد الکسی رزنیکوف وزیر دفاع اوکراین که زیر فشار یک رسوایی فساد در وزارتخانه اش قرار دارد، قرار است به یک سمت دیگر دولتی منتقل شود.دیوید آراکهامیا نماینده و رئیس گروه پارلمانی حزب خدمتگزار ملت که حزب ریاست جمهوری اوکراین است نیز اعلام کرد کریلو بودانوف ۳۷ ساله، رئیس سازمان اطلاعات نظامی قرار است وزیر دفاع آینده شود.اولکسی رزنیکوف ۵۶ ساله نیز به گفته این نماینده، به عنوان وزیر صنایع راهبردی منصوب خواهد شد.

ان. اچ.کی ژاپن: ارتش آمریکا به تلاش برای جمع آوری لاشه یک بالون چینی ادامه می‌دهد تا دریابد که چین احتمالا در پی جمع‌آوری چه نوع اطلاعاتی است. وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که یک جت جنگی اف۲۲ روز شنبه این بالون را در حدود ۱۱ کیلومتری از ساحل کالیفرنیای جنوبی برفراز دریا در حریم هوایی این کشور سرنگون کرد.چین می‌گوید این یک بالون غیرنظامی بوده که برای تحقیقات هواشناسی به پرواز درآمده است؛ اما آمریکا می‌گوید برای اهداف تجسسی بوده است. مقام‌های ارشد نظامی آمریکا گفتند که بقایای این بالون در یک محدوده حدودا ۱۱ کیلومتری و درعمق حدودا ۱۵ متری از سطح دریا پراکنده شده است.

خبرگزاری فارس: در پی تصمیم دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا برای سرنگونی یک بالن چینی که واشنگتن مدعی است، جاسوسی بوده و روز شنبه هفته جاری بر فراز ساحل ایالت کارولینای جنوبی در شرق آمریکا ساقط شد، «چاک شومر» رهبر اکثریت حزب دموکرات در سنا آمریکا روز گذشته (یکشنبه) اعلام کرد که تمامی سناتورهای سنا در تاریخ پانزدهم فوریه (۲۶ بهمن ماه)، جلسه‌ای محرمانه درباره این موضوع برگزار و گزارشی درباره این بالن، دریافت خواهند کرد. بنا بر گزارش وبگاه تحلیلی «پولتیکو»، این سناتور دموکرات ایالت نیویورک تصریح کرد، هنوز گزارش وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا که قرار است در اختیار سناتورهای آمریکا قرار گیرد، مشاهده نکرده است اما این جلسات محرمانه معمولاً «جایگاه ما در قبال چین» در ارتباط با توانمندی‌های نظامی و جاسوسی را پوشش می‌دهد.

رادیو چین: وزارت امور خارجه چین در مورد ادعای آمریکا مبنی بر سرنگون کردن کشتی هوایی چینی بیانیه‌ای صادر کرد. در این بیانیه آمده است که چین نارضایتی و اعتراض شدید خود را نسبت به استفاده از زور توسط ایالات متحده برای حمله به  کشتی هوایی  غیرنظامی چین  ابراز می‌کند. طرف چینی بارها پس از تایید و بررسی به طرف آمریکایی اطلاع داد که کشتی هوایی  که بر فراز آمریکا پرواز می‌کرده غیر نظامی بوده و برای اهداف هواشناسی و علمی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این یک حادث پیش‌بینی‌نشده بوده است. این بیانیه می‌افزاید: چین به وضوح از ایالات متحده می‌خواهد که با آرامش، رفتار حرفه‌ای و خویشتن‌داری با آن به درستی برخورد کند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): یکی از مقام‌های ارشد حزب اپوزیسیون تایوان قرار است به چین برود و با سیاستگذار ارشد در امور تایوان دیدار کند. حزب اپوزیسیون کومینتانگ تایوان امروز (دوشنبه) در حالی خبر سفر این مقام ارشد را به چین اعلام کرد که تنش‌های نظامی و سیاسی بین دو طرف همچنان ادامه دارد. چین در سه سال گذشته فشارها بر تایوان را با هدف پذیرش یکپارچگی چین افزایش داده که شامل انجام رزمایش‌های متعدد در نزدیکی جزیره تایوان می‌شود.دولت تایوان ادعای سرزمینی چین را رد می‌کند.

العالم فارسی: آژانس ملی امنیت سایبری ایتالیا از حملات باج‌افزاری گسترده به هزاران سرور اینترنتی خبر داد و از سازمانها خواست اقدامات محافظتی لازم برای سرورهای خود را انجام دهند.این در حالی است که آژانس‌های امنیت سایبری در اروپا نیز درباره حملات باج‌افزاری که از یک باگ رایانه‌ای ۲ ساله سوءاستفاده می‌کنند، هشدار می‌دهند. روبرتو بالدونی، مدیر آژانس ملی امنیت سایبری ایتالیا در این خصوص گفت ظاهرا حملات هکری به واسطه یک آسیب‌پذیری نرم‌افزاری انجام شده و مقیاس آن گسترده است.

خبرگزاری فارس:  یک روزنامه رژیم صهیونیستی نوشت که نخست وزیر این رژیم در سفر اخیر به اردن با شاه این کشور طرح ریلی حیفا-اردن و عربستان سعودی را بررسی کرد. یک منبع امنیتی عالی‌رتبه رژیم صهیونیستی گفت که «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر این رژیم در سفر اخیر به اردن و دیدار با «عبدالله دوم» شاه این کشور تعدادی از پرونده‌ها و مسائل مهم و راهبردی را بررسی کرد.روزنامه صهیونیستی «ماکور ریشون» به نقل از این منبع نوشت که نتانیاهو موضوع احداث خط ریلی مواصلاتی بندر حیفا در دریای مدیترانه به عربستان سعودی جهت حمل و نقل کالاها را بررسی کرد.

خبرگزاری ایلنا: «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شد که مواضع اروپا در خصوص تلاش برای ممانعت از «دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای» به دیدگاه‌های اسرائیل نزدیک‌تر شده است. وی در نشست هفتگی کابینه رژیم صهیونیستی با اشاره به سفر اخیر خود به پاریس گفت: «محور گفت‌وگوی طولانی ما هدف مشترک ما در خصوص مبارزه با تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای و زرادخانه هسته‌ای بود».نتانیاهو افزود که به یاد نمی‌آورد که پیشتر مواضع اسرائیل و فرانسه در قبال ایران تا این اندازه به هم نزدیک بوده باشد.

 خبرگزاری ایرنا: منابع خبری از برگزاری تجمع های اعتراضی علیه سیاست های کابینه افراطی و تندروی «بنیامین نتانیاهو» در لندن خبر دادند. بیش از ۳۰۰ یهودی که اغلب آن ها تابعیت صهیونیستی دارند در مقابل سفارت این رژیم در لندن تجمع اعتراضی برگزار کرده و علیه سیاست های نتانیاهو که خواهان تحمیل اصلاحات قضایی است، تظاهرات کردند. معترضین در این تجمع خواهان نجات دموکراسی ( ادعایی صهیونیست ها ) شدند که کابینه نتانیاهو درصدد نابودی آن است. همزمان با این تظاهرات در ۱۸ نقطه جهان علیه سیاست های نتانیاهو تجمع اعتراضی برگزار شد.

الکوثرفارسی: منابع صهیونیستی از شهادت5 فلسطینی در درگیری با نظامیان این رژیم در کرانه باختری خبر دادند. یک منبع نظامی ادعا کرد که در جریان درگیری‌های شدید ارتش رژیم صهیونیستی با نیروهای مقاومت در اریحا 5 فلسطینی به شهادت رسیده‌اند.پایگاه خبری «شهاب» نیز همزمان گزارش داد که شماری از نیروهای مقاومت در این درگیری شهید شده‌اند؛ اما این پایگاه خبری اشاره‌ای به تعداد دقیق شهدا نکرد.

خبرگزاری مهر : طالبان اصرار دارد تا در نشست مسکو درباره افغانستان شرکت کند. طالبان می گویند که می خواهند هفته آینده در نشست چندجانبه در مسکو در مورد افغانستان شرکت کنند. ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان اعلام کرد که این گروه می‌بایستی در نشست دبیران شورای امنیت ملی کشورهای منطقه در مورد مسئله افغانستان که قرار است هفته آینده در مسکو برگزار شود، شرکت کند. مجاهد گفت: «امارت اسلامی (افغانستان) هنوز به این نشست در روسیه دعوت نشده است، اما لازم است تا در جلسات بین المللی که در مورد افغانستان بحث و گفتگو می‌شود، از اعضای طالبان نیز برای دفاع از مواضع آن و بحث در مورد مسائل حضور داشته باشند.» روز شنبه، «ضمیر کابلوف» نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور افغانستان خبر داده بود که قرار است «هفته آینده» (به وقت محلی) نشستی درباره افغانستان با حضور دبیران شورای امنیت ملی کشورهای آسیای مرکزی، پاکستان، هند و چین در مسکو برگزار شود. ضمیر کابلوف همچنین گفته بود که انتظار می‌رود علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران نیز در میان دیگر مقامات عالی رتبه امنیتی منطقه در نشست مسکو شرکت کند.
خبرگزاری تسنیم:
 سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه قرار است امروز دوشنبه با رئیس جمهور عراق، نخست وزیر و وزیر امور خارجه این کشور دیدار کند.  علاوه بر سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه، هیئتی بلندپایه از نمایندگان بزرگترین شرکت‌های سرمایه گذاری نفت و گاز وارد عراق شدند . لاوروف همچنین با رئیس جمهور عراق، نخست وزیر و وزیر امور خارجه این کشور دیدار می کند.

تی .آر.تی ترکیه: مولود چاووش‌اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد، سازمان‌های تروریستی، به ویژه مسیر عضویت سوئد در ناتو را مین‌گذاری کرده‌اند . چاووش‌اوغلو در نشست شورای مشورتی منطقه‌ای گسترده حزب عدالت و توسعه آلانیا سخنرانی کرد. چاووش‌اوغلو با اشاره‌ براینکه، ترکیه 40 سال آزگار با تروریسم مبارزه کرده و نتوانسته حمایتی را که انتظار داشت دریافت کند، اظهار داشت، اعضای این سازمان تروریستی در این کشور فعالیت می‌کنند. چاووش‌اوغلو از نگرش سوئد نسبت به سازمان تروریستی پ.ک.ک و سوزاندن قرآن انتقاد کرده و گفت، هر روز با عکس‌های سرکرده تجزیه‌طلب و نمادهای سازمان تروریستی در خیابان‌های شما پرسه می‌زنند، از طرفی ضمن ادعای آزادی بیان، اجازه می‌دهید قرآن سوزانده شود، به ترکیه توهین کرده و بعد می‌گوئید، می‌خواهم عضو ناتو شوم. آیا این امکان پذیر است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *