جدیدترین مطالب

افزایش نظامی گری دولت انگلیس

نخست وزیر انگلیس با سفر به لهستان همسایه اوکراین، از بزرگ‌ترین بسته کمک‌های نظامی انگلیس به اوکراین رونمایی کرد.

Loading

أحدث المقالات

احضاریه دادگاه برای ۱۳۳ دانشجوی دانشگاه نیویورک به دلیل حمایت از غزه

نیویورک – ایرنا- همزمان با گذشت ۲۰۰ روز از جنگ اسرائیل در غزه و تداوم جنایات بی مجازات این رژیم علیه مردم بیگناه فلسطین به پشتوانه حمایت های مالی، نظامی و سیاسی دولت جو بایدن ، دانشگاههای آمریکا صحنه سرکوب دانشجویان از سوی پلیس است.

جزئیات دیدار رئیسی با فرمانده ارتش پاکستان

ارتش پاکستان به نقل از اظهارات آیت‌الله رئیسی در دیدار با فرمانده ارتش آن کشور اعلام کرد: تقویت همکاری‌ها میان قوای مسلح ایران و پاکستان صلح و ثبات را برای دو ملت و منطقه به ارمغان می‌آورد.

Loading

نگرانی کاخ سفید از پیامدهای کابینه افراطی صهیونیستی برای راهبرد منطقه‌ای آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل رژیم صهیونیستی با بیان اینکه قاطبه یهودیان آمریکا با دیدگاه‌های لیبرالیستی به دموکرات‌ها گرایش دارند و برنمی‌تابند کابینه رژیم صهیونیستی بخواهد اینچنین راستگرایانه، افراطی و شبه فاشیستی عمل کند، گفت: آمریکا زمانی دچار نگرانی می‌شود که دولت‌هایی که در چارچوب بسترسازی برای عادی‌سازی روابط فعالیت می‌کنند، به دلیل اقدامات افراط گرایانه اسرائیل، به سمت تنش با تل‌آویو بروند.

علی عبدی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی، با اشاره به مذاکرات آمریکا با کشورهای عرب منطقه برای توجیه و مهار سیاست‌های افراطی کابینه جدید رژیم صهیونیستی به رهبری نتانیاهو، تصریح کرد: دولت بایدن با توجه به رویکرد منطقه‌ای خود، به دنبال تشدید تنش در سرزمین‌های اشغالی نیست. این دولت، برخلاف دولت ترامپ، ضمن تلاش برای حل مسئله فلسطین به نفع اسرائیلی‌ها، در سیاست‌های اعلامی خود به دنبال ساختار دو دولتی و حل این مسئله به روش صلح آمیز است.

وی با یادآوری اینکه دولت اوباما نیز چنین سیاستی داشت، به مقاله منتشر شده یک تحلیلگر صهیونیست در روزنامه هاآرتص اشاره کرد که «شوک و تعجب آمیخته با نگرانی» را به عنوان چگونگی نگرش واشنگتن به نتایج انتخابات رژیم صهیونیستی و چهره کابینه جدید آن توصیف کرده بود و افزود: در شرایط فعلی، هرگونه تنش و بحران، آن هم به شکل کاملا یک سویه که در آن مقصربودن رژیم صهیونیستی برای افکارعمومی دنیا و کشورهای غربی محرز است، مخل سیاست و رویکرد دولت بایدن در قبال مسئله فلسطین خواهد بود. بنابراین دولت آمریکا از این شرایط استقبال نمی کند؛ کمااینکه نسبت به پست وزارت «بن گویر» نیز از همان ابتدا ابراز نارضایتی کرد.

این کارشناس مسائل رژیم صهیونیستی با بیان اینکه تشدید این شرایط، خصوصا شرایطی که به سمت وقوع درگیری‌های غیرقابل کنترل از سوی هیچ یک از طرف‌ها برود، برای آمریکا تهدید و خطر محسوب می‌شود، گفت: آمریکا با دولت نتانیاهو دچار چالش خواهد شد و نتانیاهو با درنظر داشتن این شرایط که آمریکا حمایت یکپارچه‌ای در قبال مسئله فلسطین از آن ندارد، تلاش می‌کند سیاست عمل گرایانه در قبال مسئله داشته باشد تا هم بتواند رضایت کابینه خود را جلب کند و هم بتواند رضایت نسبی آمریکایی‌ها را داشته باشد؛ اما آینده نشان خواهد داد که نتانیاهو تا چه اندازه ممکن است به این هدف برسد.

عبدی با اشاره به سابقه تنش‌های میان دولت نتانیاهو با دولت‌های دموکرات پیشین در آمریکا اضافه کرد: شکاف میان آمریکا و رژیم صهیونیستی ایجاد شده است، پیش از سفر بایدن به سرزمین‌های اشغالی نیز این شکاف کاملا محرز بود و در آن سفر دیدار میان بایدن و نتانیاهو حواشی خود را داشت. از سوی دیگر در این رابطه باید  این نکته را مد نظر داشت که قاطبه یهودیان آمریکا با دیدگاه‌های لیبرالیستی به دموکرات‌ها گرایش دارند و برنمی‌تابند دولت اسرائیل بخواهد اینچنین راستگرایانه، افراطی و شبه فاشیستی عمل کند.

وی با بیان اینکه چالش این دولت با یهودیان آمریکا در بیان اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی نیز کاملا منعکس شده بود که بعد از انتخاب نتانیاهو و تشکیل دولت، خطاب به جامعه یهودیان آمریکا از آن‌ها درخواست کرد رویکرد تندی در قبال این دولت نداشته باشند و واگرایانه عمل نکنند، ادامه داد: هرتزوگ بر این اعتقاد است که تعامل مناسب جامعه یهودیان آمریکا با این دولت، کمک می‌کند که این شکاف کمتر شود.در واقع آن‌ها نیز خود به وجود این شکاف اذعان دارند.

عبدی با تاکید بر اینکه رابطه و همکاری استراتژیک و سیستماتیک میان ساختار قدرت در آمریکا و رژیم صهیونیستی را باید جدای از شکاف فعلی میان دو دولت دانست، به اعتراضات داخلی ساکنان اراضی اشغالی، شکاف میان آن‌ها و نگرانی نسبت به تاثیر مواضع افراطی و نژادپرستانه اعضای کابینه جدید بر زندگیشان، گفت: آمریکا نسبت به برخی اقدامات احتمالی رژیم صهیونیستی در آینده نگرانیهایی دارد. البته این نگرانی نسبت به نقض حقوق فلسطینی‌ها و ظلم به آن‌ها نیست، نگرانی آن‌ها نسبت به برهم خوردن راهبرد و سیاست منطقه‌ای و به چالش کشیده شدن آن به واسطه راستگرایی و افراط گرایی دولت جدید در اسرائیل است.

وی درعین حال توضیح داد: سطح همکاریهای میان اسرائیل و آمریکا و همچنین برخی کشورهای عربی، خصوصا در حوزه نظامی و امنیتی، فراتر از همکاری‌های میان دولت‌ها است و با تغییر دولت‌ها دچار تغییر نمی‌شود. دولت‌های پنهانی در آمریکا و اسرائیل هستند که روابط پنهانی را پیش می‌برند. البته درباره «تطبیع پذیری» یا روند عادی‌سازی، هنوز پیامی از سوی دولت‌های مربوطه صادر نشده که نسبت به دولت جدید در اسرائیل رویکرد انتقادی داشته باشد. ضمن اینکه در ارتباط با عملیات شهید «خیری علقم» متاسفانه تعدادی از عموم دولتهای عرب و مسلمان، حتی ترکیه، آن را محکوم کردند. وزارت خارجه دولت فعلی عراق نیز این اقدام را محکوم کرد که بسیار تعجب برانگیز بود.

این کارشناس مسائل رژیم صهیونیستی، با اشاره به گزارش‌ها درخصوص افزایش سربازان فراری از خدمت در اسرائیل پس از روی کار آمدن احزاب راست به دلیل نگرانی از سیاست‌های امنیتی و نظامی ایتمار بن گویر و بزالل اسموتریچ و احتمال عبور از خط قرمز بسیاری از صهیونیست‌ها، گفت: آمریکا زمانی دچار نگرانی می‌شود، که دولت‌هایی که در چارچوب بسترسازی برای عادی‌سازی روابط فعالیت می‌کنند، به سمت تنش با اسرائیل بروند؛ اما زمانی که آن‌ها نه تنها از اقدامات تروریستی اسرائیل ابراز برائت و نگرانی ندارند و بلکه حتی حمایت هم می‌کنند، برای آمریکا هیچ نگرانی تولید نمی کند.

عبدی ادامه داد: سیاست بسترسازی برای عادی‌سازی روابط از سوی نتانیاهو، جزء مشترکات فعلی در دولت‌های آمریکا است و از این جهت اسرائیلی‌ها با دولت بایدن هماهنگ هستند و کار را پیش می‌برند. در خصوص مسئله برخورد با فلسطینی‌ها، خصوصا کرانه باختری و شهرک سازی و اعمال فشارها و تضییقات فراتر از آنچه در چارچوب اسلو پذیرفته شده بود و بر آن توافق شده بود، ممکن است اقداماتی انجام شود که باعث نگرانی شود. البته باید در نظر داشت معمولا آمریکا در این موارد فراتر از انتقادات زبانی اقدامی عملی علیه صهیونیست‌ها انجام نمی دهد. نهایتا به تذکرات زبانی معطوف می‌شود و ما شاهد اقدام معترضانه و تذکر دهنده‌ای نخواهیم بود.

وی با اشاره به تلاش شهرک نشینان و احزاب راست افراطی صهیونیستی برای گسترش شهرک‌سازی‌ها و قانونی کردن بیش از 70 عملیات شهرک سازی و انجام عملیات خشونت‌آمیز علیه ساختمان‌ها و تأسیسات فلسطینی‌ها در کرانه باختری، گفت : بعید می‌دانم حتی دولت بایدن، به دلیل اینکه تحت فشار لابی‌های یهودی قدرت در آمریکا است، فراتر از ابراز نگرانی، اقدام عملی صورت دهد؛ چرا که در این صورت در انتخابات از سوی لابی اسرائیلی در آمریکا مورد تهدید واقع خواهد شد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *