أحدث المقالات

همه چیز درباره ویزای دورکاری در اسپانیا؛ چرا طرح دولت مادرید چندان با استقبال مواجه نشد؟

یک سال پس از راه‌اندازی ویزای ویژه کارگران دورکار توسط اسپانیا برای جذب استعدادهای تجاری خارجی به این کشور، این طرح چندان مورد استقبال قرار نگرفته و با موفقیت محدودی رو به رو شده است.

تلگرام در اسپانیا رفع فیلتر شد

دیوان عالی اسپانیا که دستور مسدود شدن موقت تلگرام را صادر کرده بود، این حکم را لغو کرد. با لغو حکم قبلی، کاربران اسپانیایی می‌توانند به فعالیت خود در تلگرام ادامه بدهند.

بوئینگ در بحبوحه رسوایی گسترده مربوط به ایمنی هواپیماها، مدیرعامل خود را برکنار می‌کند

در پی بحران گسترده ایمنی که با از جا کنده شدن بخشی از بدنه هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس در دی ماه گذشته تشدید شد، دیوید کلهون، مدیرعامل بوئینگ، تا پایان سال جاری کناره‌گیری خواهد کرد.

Loading

رسانه‌ها؛ ادامه اعتراضات در سرزمین های اشغالی و…

۱۴۰۱/۱۱/۰۳ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: ادامه اعتراضات و اعتصاب در فلسطین اشغالی، برکناری وزیر کشور کابینه رژیم اسرائیل، استعفای دومین سفیر رژیم صهیونیستی در اعتراض به  نتانیاهو، وعده های ماکرون و شولتز در الیزه برای ادامه حمایت از اوکراین، نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا درباره اوکراین، تشدید حملات روسیه در جنوب و شرق اوکراین، دستور زلنسکی برای تشکیل نیروهای ذخیره نظامی در اوکراین، انتقاد روسیه از تحویل سلاح‌های جدید به اوکراین، خرید پدافند هوایی در دستور کار فنلاندی ها، رزمایش مشترک روسيه، چین و آفریقای جنوبی، واکنش منفی  رژیم صهیونیستی به بازدید هیأت اروپایی از مسجد الاقصی ، دیدار مقامات ارشد مصر و ایتالیا همزمان با بحران اقتصادی قاهره، تحریم نشست اتحادیه عرب درباره لیبی از سوی چند کشور عربی، آغاز عملیات ارتش ترکیه در شرق این کشور، کشف اسناد محرمانه جدید در اقامت‌گاه بایدن و افتتاح اولین مرکز فوق بزرگ هوافضای چین  از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

الکوثرفارسی:  بیش از ۱۳۰ شرکت بزرگ صهیونیستی اعلام کردند که روز سه‌شنبه در اعتراض به اصلاحات بنیامین نتانیاهو در دستگاه‌ قضایی از جمله کاهش اختیارات دیوان عالی اسرائیل ، دست از کار خواهند کشید. روزنامه “یدیعوت آحارانوت” در این باره گزارش داند که این شرکت‌ها که از ستون‌های اصلی اقتصاد اسرائیل هستند، تصمیم گرفتند که روز سه‌شنبه در هشدار به نتانیاهو برای لغو طرح خود، اعتصاب می کنند. کمپین “مبارزه علیه کودتا” که شامل جمعیت‌ها، هیأت‌های اسرائیلی مخالف دولت نتانیاهوست، در بیانیه‌ای اعلام کرد که کودتای دیکتاتوری بشدت به حقوق مدنی و اقتصادی اسرائیل و تمام سازمان‌ها خسارت خواهد زد. شنبه شب گذشته بود که بیش از ۱۳۰ هزار اسرائیلی در دو تظاهرات در تل آویو علیه اصلاحات قضایی یاریو لیوین وزیر دادگستری کابینه نتانیاهو دست به تظاهرات اعتراضی زدند.

دویچه وله: بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل تسلیم حکم دیوان عالی شد و آری دری، وزیر کشور را به دلیل سوءپیشینه متعدد کیفری پس از چند هفته از سمت خود برکنار کرد. با این حال، نتانیاهو نمی‌خواهد در نهایت شکست را بپذیرد. نتانیاهو تنها چند هفته پس از روی کار آمدن دولت ائتلافی خود، مجبور است ترکیب کابینه را تغییر دهد. در نامه‌ای که نتانیاهو در جلسه کابینه خواند، با ابراز تاسف از این تصمیم، آری دری را تکیه‌گاه تجربه، ذکاوت و مسئولیت توصیف کرد. نتانیاهو گفت که تصمیم دیوان عالی اراده ملت را نادیده می‌گیرد.

العالم فارسی: دومین سفیر رژیم صهیونیستی در اعتراض به کابینه افراطی نتانیاهو استعفا کرد. پس از استعفای سفیر رژیم صهیونیستی در پاریس، این بار سفیر این رژیم در کانادا نیز در اعتراض به کابینه افراطی بنیامین نتانیاهو و در حمایت از یائیر لاپید نخست وزیر پیشین و رهبر مخالفان استعفا کرده است.رونن هافمن، سفیر اسرائیل در کانادا روز یکشنبه استعفای خود را در اعتراض به سیاست دولت جدید تقدیم کرده است تا از زمان روی کارآمدن نتانیاهو در یک ماه گذشته، دومین سفیری باشد که از سمت خود کناره گیری می کند.این دو سفیر ، منصوب یائیر لاپید نخست وزیر سابق و رهبر اپوزیسیون کابینه نتانیاهو بودند که از سمت خود کناره گیری کردند.

خبرگزاری فارس: رهبران فرانسه و آلمان در پی دیدار در شهر پاریس وعده ادامه کمک‌های تسلیحاتی به اوکراین برای جنگ با روسیه را دادند. رئیس جمهور فرانسه و صدر اعظم آلمان روز یکشنبه دو دور مذاکرات را در کاخ الیزه پاریس به مناسبت شصتمین سالگرد «معاهده الیزه» که سنگ بنای اتحادیه اروپای امروز را گذاشت، بر سر مسائل اقتصاد، انرژی و نظامی از جمله جنگ اوکراین برگزار کردند. «امانوئل ماکرون»، رئیس جمهور فرانسه در یک کنفرانس خبری مشترک با «اولاف شولتز»، صدر اعظم آلمان در پاریس گفت: «ما مصمم به کمک به اوکراین تا هر ابعاد و هر زمانی که لازم باشد هستیم. ما زمانی که اوکراین به ما نیاز داشته باشد، به عنوان اروپایی آنجا خواهیم بود.» رئیس جمهور فرانسه نیز با ورود به مناقشه بر سر ارسال تانک از سوی آلمان و دیگر متحدان غربی به اوکراین، احتمال اینکه کشورش تانک‌های خود از مدل «لوکلرک» را برای اوکراین بفرستد رد نکرد اما گفت، هر گونه تصمیم‌گیری در این زمینه باید با متحدان غربی فرانسه هماهنگ شود.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): وزرای خارجی کشورهای عضو اتحادیه اروپا امروز (دوشنبه) در بروکسل به بررسی آخرین تحولات درباره اوکراین، ایران، ارمنستان و مونته‌نگرو می‌پردازند. شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا قرار است در این نشست با حضور وزرای خارجی کشورهای عضو به تبادل اطلاعات و دیدگاه‌ها درباره درگیری اوکراین، بدتر شدن اوضاع امنیتی در منطقه ساحل واقع در شمال آفریقا و همچنین کشورهای ساحلی غرب آفریقا بپردازد.

ان. اچ.کی ژاپن: با تشدید حملات روسیه در جنوب و شرق اوکراین، شواهد امر نشان می دهند نیروهای روسیه و اوکراین سرگرم نبرد شدیدی هستند. وزارت دفاع روسیه مدعی شد نیروهای این کشور در بخش هایی از زاپوریژیا در جنوب اوکراین پیشروی کرده اند. ارتش اوکراین پذیرفته است به دلیل حملات موشکی و نیز حملات در قالب گروه های کوچک نیروهای روسیه، به آنها اجازه داد در بخش هایی از زاپوریا پیشروی کنند. اما ارتش اوکراین می افزاید در بسیاری از مکان ها نیروهای روسیه را به عقب راند.

خبرگزاری ایلنا: «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهوری اوکراین دستور داد که فرماندهی نظامی اوکراین وظیفه تشکیل نیروهای ذخیره نظامی این کشور را بر عهده بگیرد.«الکسی رزنیکوف» وزیر دفاع اوکراین اوایل ماه دسامبر گفته بود که هنوز هیچ برنامه‌ای برای اجرای بسیج همگانی اضافه بر سازمان در این کشور وجود ندارد. زلنسکی در دیدار با دانشجویان دانشگاه ملی «تاراس شوچنکو» کی‌یف گفت: «این وظیفه توسط ارتش تعیین شد تا فقط به تعداد پرسنل نظامی اضافه نشود، بلکه ذخیره‌ای وجود داشته باشد تا افراد نه تنها بجنگند، بلکه به فعالیت‌های بازسازی کشور نیز کمک کنند.

خبرگزاری تسنیم: رئیس دومای روسیه می‌گوید که تحویل سلاح‌های جدید به اوکراین می‌تواند به فاجعه جهانی منجر شود.رئیس دومای روسیه به عنوان یکی از متحدان نزدیک ولادیمیر پوتین رئیس جمهور این کشور با هشدار نسبت به تحویل تسلیحات تهاجمی کشورهای غربی به اوکراین، اعلام کرد که این تسلیحات سرزمین های روسیه را تهدید می کند و تحویل آن ها به اوکراین می تواند به یک فاجعه جهانی منجر شود.«ویاچسلاو ولودین»، رئیس دوما- مجلس سفلی روسیه – هشدار داده است که حمایت آمریکا و ناتو از اوکراین، جهان را به سمت یک جنگ وحشتناک سوق می دهد.

اسپوتنیک روسیه: وزارت دفاع فنلاند به زودی در مورد خرید پدافند هوایی از اسرائیل تصمیم گیری می کند.وزارت دفاع فنلاند در هفته‌های آتی درباره تقویت سامانه دفاع هوایی این کشور و خرید سامانه‌های موشکی ضدهوایی (SAM) از اسرائیل تصمیم‌گیری خواهد کرد. وزارت دفاع فنلاند یکی از دو تامین کننده اصلی تسلیحات اسرائیلی، “صنایع هوافضای اسرائیل” و “سیستم های دفاع پیشرفته رافائل” را انتخاب خواهد کرد. پیشنهاد شرکت اول شامل سیستم Barak MX و شرکت دوم، سیستم “دیوید اسلینگ” می باشد. فنلاند و سوئد در 18 می 2022 درخواست خود برای برای پیوستن به ناتو را اعلام کردند.

خبرگزاری صدا و سیما:  ارتش آفریقای جنوبی اعلام کرد که این مانور‌ها در نزدیکی شهر بندری دوربان با هدف تقویت روابط رو به گسترش بین آفریقای جنوبی، روسیه و چین انجام می‌شود. یک کشتی روسی مجهز به نسل جدید موشک‌های کروز مافوق صوت در رزمایش مشترک با نیروی دریایی چین و آفریقای جنوبی در ماه فوریه شرکت خواهد کرد. ناو جنگی گورچکوف مجهز به موشک‌های زیرکون است که گفته می‌شود سرعتی ۹ برابر صوت و بردی بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر دارد. ناو گورچکوف به منطقه پشتیبانی در طرطوس در سوریه می‌رود و سپس در تمرینات دریایی مشترک با چین و آفریقای جنوبی شرکت می‌کند.ارتش آفریقای جنوبی روز پنجشنبه اعلام کرد که این مانور‌ها که برای ۱۷ تا ۲۷ فوریه در نزدیکی شهر بندری دوربان برنامه ریزی شده است، با هدف تقویت روابط رو به گسترش بین آفریقای جنوبی، روسیه و چین انجام می‌شود.

خبرگزاری ایرنا: بازدید هیأت اروپایی از مسجد الاقصی خشم تل آویو را برانگیخت. روزنامه “یسرائیل هیوم” (اسرائیل امروز) در مطلبی به تنش در روابط اسرائیل و اتحادیه اروپا پرداخت و به خشم تل آویو نسبت به بازدید اخیر سفرای کشورهای اروپایی از مسجد الاقصی در روز چهارشنبه گذشته اشاره کرد. براساس این گزارش، اسرائیل بشدت به علت بازدید ده‌ها دیپلمات اروپایی از مسجد الاقصی از اتحادیه اروپا و کشورهای دیگر غربی انتقاد کرد.۳۰ نماینده اتحادیه اروپا به همراه کانادا، استرالیا و آرژانتین در این بازدید شرکت و با مدیریت اوقاف فلسطین نیز دیدار کردند اما اسرائیل را نادیده گرفتند.

خبرگزاری مهر : رئیس جمهور مصر و وزیر امور خارجه ایتالیا درباره مسائل منطقه ای گفتگو کردند.«عبدالفتاح السیسی»، رئیس جمهور مصر در قاهره با «آنتونیو تاجانی»، وزیر امور خارجه ایتالیا دیدار و درباره مسائل منطقه‌ای و جهانی گفت وگو کرد.بر اساس بیانیه مکتوب دفتر ریاست جمهوری مصر، سیسی از روابط تاریخی نزدیک بین دو کشور یاد کرد و بر اهمیت پیشبرد این روابط تاکید نمود.تاجانی نیز به نوبه خود تمایل کشورش را برای توسعه بیشتر روابط دوجانبه و همچنین هماهنگی موجود در مورد مسائل منطقه‌ای مورد علاقه مشترک ابراز کرد.

ایران پرس: چند کشور عربی در اقدامی که بیانگر عمق اختلافات و دودستگی بین این کشورهاست، نشست اتحادیه عرب به میزبانی لیبی در طرابلس را تحریم کردند. این نشست به میزبانی دولت لیبی که از سوی سازمان ملل به رسمیت شناخته شده است، در طرابلس برگزار شد و از مجموع ۲۲ کشور عضو اتحادیه عرب تنها وزرای پنج کشور در این نشست شرکت کردند و حتی «احمد ابوالغیط» دبیر کل اتحادیه عرب در این نشست غایب بود.مصر، عربستان و امارات در نشست مقدماتی طرابلس غایب بوده و چهار کشور از جمله قطر نیز در سطح وزرای مشاور نمایندگانی را به این نشست اعزام کردند. قرار است نشست دیگری با حضور وزرای خارجه عرب در قاهره برگزار شود.

آناتولی  ترکیه:  وزارت کشور ترکیه از آغاز عملیات «محاصره ارن پاییز-زمستان» در شرق کشور خبر داد. وزارت کشور ترکیه در بیانیه‌ای از آغاز عملیات محاصره ارن پاییز-زمستان  با مشارکت 645 نیروی نظامی در استان دیاربکر خبر داد. بر اساس این بیانیه، عملیات مذکور برای ریشه کن کردن تروریسم در کشور از جمله پ.ک.ک آغاز شده است.

تی .آر.تی ترکیه: باب باوئر، وکیل جو بایدن رئیس جمهور آمریکا طی اطلاعیه‌ای از کشف 6 سند محرمانه دیگر در منزل رئیس جمهور آمریکا توسط اف‌بی‌آی خبر داد.در این اطلاعیه آمده است که اف‌بی‌آی شش سند محرمانه جدید را در جریان یک بازرسی 13 ساعته از خانه وی در ویلمینگتون کشف کرده است.اعلام گردید که  بایدن آن روز در اقامت‌گاه خود حضور نداشت، اما وی به صورت کتبی به وزارت دادگستری آمریکا اجازه بازرسی به خانه خود را داده بود تا کل ساختمان را برای یافتن اسناد محرمانه بررسی کنند. بایدن پس از پیدا شدن اسناد محرمانه در اقامتگاه ترامپ، وی را به بی‌مسئولیتی متهم کرده بود.

رادیو چین: ساکنان شهر «جوهای» به ویژه کسانی که به علم هوافضا علاقه دارند از این پس می‌توانند از «سرزمین هوافضای جوهای» در منطقه «جین‌وان» دیدن کنند. این مرکز جذاب از 20 ژانویه (30 دی) به طور رسمی برای استفاده عموم افتتاح شده است.سرزمین هوافضای جوهای با 40 هزار متر مربع مساحت نخستین مرکز هوافضای فوق بزرگ در چین محسوب می‌شود که جدیدترین و قابل توجه‌تری محصولات هوافضا، هوانورد و دفاع ملی در چین را به نمایش می‌گذارد. در این مرکز همچنین ماکت ایستگاه فضایی چین و موشک‌های حامل «لانگ مارچ» نیز در  معرض دید عموم قرار گرفته است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *