جدیدترین مطالب

نگرانی رژیم صهیونیستی از حکم بازداشت نتانیاهو

کابینه رژیم صهیونیستی نشستی اضطراری را برای بررسی احتمال اقدام دیوان بین المللی دادگستری به صدور حکم بازداشت برای نتانیاهو و دیگر مقامات اسرائیل به علت نسل کشی در غزه برگزار کرد.

تاکید ایران و امارات بر توسعه روابط دو جانبه

امیرعبداللهیان و شیخ عبدالله بن زاید درباره آخرین تحولات غزه و تداوم جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین و ضرورت توقف این جنایات و نیز دیگر تحولات منطقه‌ای رایزنی و تبادل نظر کردند.

موافقت آمریکا با حمله رژیم صهیونیستی به رفح

حمله به رفح بر اساس «اسلوب جابجایی» انجام خواهد شد در این طرح، رفح به مربع‌های مختلف تقسیم می‌شود که پی در پی هدف قرار می‌گیرند تا افراد مجبور شوند به خان یونس فرار کنند.

Loading

أحدث المقالات

Loading

رسانه‌ها؛ کوزوو به دنبال حضور بیشتر ناتو و…

۱۴۰۱/۱۰/۱۲ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: درخواست کوزوو برای تقویت حضور ناتو در غرب بالکان، دبیرکل ناتو خواستار آماده سازی برای درگیری طولانی در اوکراین، ادامه حملات موشکی ارتش روسیه به اوکراین، قطع واردات گاز انگلیس از روسیه ، هشدار آلمان درباره وقوع جنگ تجاری میان اروپا و آمریکا، الحاق کرواسی به کشورهای عضو حوزه یورو و منطقه شنگن، تعهد کره جنوبی برای واکنش قاطع به اقدامات تحریک‌آمیز کره شمالی، موافقت شورای ریاستی یمن با فروش یک بندر به امارات، امارات مقصد اولین سفر خارجی نتانیاهو، بروز اولین اختلاف در کابینه ائتلافی نتانیاهو، هشدار صندوق بین المللی پول درخصوص فروپاشی اقتصاد جهانی، رشد  تجارت میان چین و اعضای «پیمان مشارکت اقتصادی جامع منطقه‌ای»،  اعلام آتش‌بس بین دولت کلمبیا و ۵ گروه چریکی و برگزاری مراسم تحلیف لولا داسیلوا رییس جمهور برزیل  از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

 

خبرگزاری ایلنا: نخست‌وزیر کوزوو از درخواست پریشتینا برای استقرار بیشتر نیروهای ناتو در غرب بالکان خبر داد. «آلبین کورتی»، نخست‌وزیر کوزوو اعلام کرد که پریشتینا به دنبال افزایش استقرار نیروهای نظامی ناتو به منظور تقویت صلح و امنیت در غرب بالکان است. کورتی گفت: «افزایش چشمگیر تعداد سربازان و تجهیزات نظامی ناتو باعث افزایش امنیت و صلح در کوزوو و سراسر منطقه غرب بالکان خواهد شد». وی با اشاره به اینکه جمهوری کوزوو در حال حاضر برای افزایش هزینه‌های دفاعی و تعداد سربازان فعال و ذخیره خود تلاش می‌کند، افزود: «افزایش تعداد سربازان در نیروهای حافظ صلح ناتو از تلاش‌های دفاعی ما پشتیبانی خواهد کرد».

اسپوتنیک روسیه: ینس استلونبرگ دبیر کل ناتو خواستار ایجاد برنامه بلند مدت حمایت از اوکراین در جنگ با روسیه شد. دبیر کل ناتو اظهار داشت که غرب می بایست برنامه ای بلند مدت برای حمایت از اوکراین ایجاد نماید. وی تاکید کرد که موفقیت های نیروهای مسلح اوکراین در جریان عملیات ویژه نظامی نمی بایست توهم پیروزی اوکراین را ایجاد نماید. وی اعلام کرد : “نظامیان اوکراینی در طول چند ماه ضد حملاتی را صورت داده اند، اما ما همچنان می دانیم که روسیه بسیج عمومی اعلام کرده و ردیف نظامیان خود را تکمیل کرده است، بسیاری از افرادی که در جریان بسیج عمومی فرا خوانده شده اند در حال حاضر در حال آموزش می باشند. همه چیز بیانگر این است که (نیروهای روسی) برای ادامه جنگ و تلاش احتمالی جهت پیشروی های جدید، ادامه می شوند”.

تی .آر.تی ترکیه: ستاد کل ارتش اوکراین با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که ارتش روسیه در 24 گذشته در مجموع 31 حمله موشکی و 12 حمله هوایی علیه آنان انجام داده است.براساس این بیانیه، حملات روسیه بیشتر در مناطقی مانند کی‌یف، چرنیهف، سومی، خملنیتسکی، دونتسک، زاپوریژیا، میکولایف و خرسون صورت گرفته است.

خبرگزاری صدا و سیما: وزارت امور خارجه انگلیس با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد این کشور از روز گذشته واردات گاز مایع از روسیه را به طور کامل متوقف کرد. این وزارتخانه افزود: با این تصمیم، یکی از منابع تامین مالی جنگ پوتین در اوکراین را قطع کردیم و از دیگر کشور‌های جهان می‌خواهیم وابستگی به گاز روسیه را کاهش دهند. گفتنی است، آمار‌های دولتی نشان می‌دهد، انگلیس در ۹ ماه گذشته، معادل دو میلیون پوند نفت از روسیه وارد کرده است. در سال ۲۰۲۱، روسیه چهار درصد واردات گاز، ۹ درصد واردات نفت و ۲۷ درصد واردات زغال سنگ انگلیس را به ارزش مجموع چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون پوند، تامین کرد.

العالم فارسی: کریستین لیندنر وزیر دارایی آلمان نسبت به وقوع جنگ تجاری میان اروپا و آمریکا به دلیل طرح پیشنهادی دولت بایدن به کنگره آمریکا در مورد اختصاص یارانه به شرکت‌های آمریکایی، هشدار داد. ایالات متحده به منظور مبارزه با تورم قصد دارد قوانینی را وضع کند که بر اساس آن به شرکت‌هایی که از محصولات آمریکایی استفاده می‌کنند یا محصولات خود را در این کشور تولید می‌کنند، یارانه تعلق گیرد. در حالی که اتحادیه اروپا به شدت این اقدام آمریکا را محکوم می‌کند اما کریستین لیندنر وزیر دارایی آلمان یک گام جلوتر رفته و نسبت به وقوع جنگ تجاری با ایالات متحده هشدار می‌دهد و معتقد است که از آنجایی که واشنگتن یکی از شرکای مهم تجاری اتحادیه اروپا است، معقول‌ترین راه حل این مشکل، تکیه بر دیپلماسی اقتصادی است.

یورونیوز:  کرواسی با آغاز سال ۲۰۲۳ میلادی به کشورهای عضو حوزه یورو و منطقه شنگن پیوست. این کشور کوچک منطقه بالکان به این ترتیب کونا، واحد پول خود را کنار گذاشت و بیستمین عضو حوزه یورو شد. کرواسی که نزدیک به چهار میلیون نفر جمعیت دارد همچنین بیست و هفتمین کشوری است که به منطقه شنگن می‌پیوندد.بیش از ۴۰۰ میلیون نفر از ساکنان منطقه شنگن بدون کنترل و محدودیت می‌توانند در محدوده کشورهای عضو سفر می‌کنند.

ان. اچ.کی ژاپن: لی جونگ سوپ، وزیر دفاع کره جنوبی، به مقامات ارشد نظامی دستور داده است که در برابر اقدامات تحریک‌آمیز کره شمالی در حالت آماده‌باش باشند. لی  در واکنش به سیاست‌های نظامی که کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی روز قبل از آن علام کرد، با مقامات نظامی عالی‌رتبه یک نشست اضطراری داشت. رهبر کره شمالی در سخنرانی خود در نشست عمومی کمیته مرکزی حزب حاکم کارگران، خواستار توسعه یک موشک بالستیک قاره پیما جدید شد. او همچنین گفت که کره شمالی باید تولید کلاهک‌های هسته‌ای خود را بصورت «تصاعدی» افزایش دهد. کیم در این سخنرانی کره جنوبی را یک دشمن آشکار خواند.

خبرگزاری فارس: منابع یمنی از موافقت شورای ریاستی این کشور با واگذاری یک بندر راهبردی در استان المهره به یک شرکت اماراتی خبر دادند. منابع یمنی گزارش دادند که شورای ریاستی یمن به ریاست «رشاد العلیمی» با واگذاری بندر راهبردی «قشن» در استان المهره(شرق یمن) به یک شرکت اماراتی، موافقت کرد. پیشتر رسانه‌های یمنی گزارش دادند که عقد این قرارداد با شرکت اماراتی که مدت زمان آن پنجاه ساله است، در ادامه اقدام شورای ریاستی یمن برای فروش اراضی و بنادر این کشور به ائتلاف سعودی و نابودی و غارت منابع یمن است.

خبرگزاری مهر:  منابع خبری رژیم صهیونیستی اعلام کردند که نخست وزیر این رژیم اوایل هفته آینده به امارات می رود.این اولین سفر دیپلماتیک نتانیاهو پس از بازگشت دوباره به قدرت است و رئیس جدید شورای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی و شماری از وزرای کابینه این رژیم نتانیاهو را در این سفر همراهی خواهند کرد.این در حالی است که محمد بن زائد آل نهیان رئیس امارات متحده عربی روز گذشته در تماس تلفنی با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی بازگشت مجدد وی به قدرت را تبریک گفت.

الکوثرفارسی: هنوز چند روز از شکل‌گیری دولت ائتلافی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی نمی‌گذرد که رسانه‌های عبری از وقوع اختلاف بین اعضای آن سخن می‌گویند. روزنامه معاریو در گزارشی که شامگاه دوشنبه منتشر کرد، خبر داد: اولین نشانه‌های اختلاف داخل ائتلاف سیاسی حاکم بر اسرائیل بر سر حمایت از احمد الطیبی عضو عرب کنست اسرائیل برای تصدی نایب رئیسی کنست، نمود پیدا کرده است. به نوشته این رسانه عبری زبان، در حالی که احزابی همچون لیکود، یهودات هتوراه و شاس تلاش می‌کنند تا به دلایل سیاسی یکی از اعضای لیست مشترک به این پست انتخاب شود، فراکسیون صهیونیسم دینی به شدت با این انتخاب مخالف بوده و به دلایل مختلف به این نوع رویکرد حمله می‌کند، امری که باعث بروز اختلاف بین قطب‌های ائتلاف نتانیاهو شده است.

خبرگزاری ایرنا: رئیس صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد: سال ۲۰۲۳ برای بخش بزرگی از اقتصاد جهانی، سال سختی خواهد بود زیرا موتورهای اصلی رشد جهانی – آمریکا، اروپا و چین – همگی با وضعیت نامطلوبی مواجه خواهند شد.کریستالینا جورجیوا، مدیرعامل صندوق بین‌المللی پول یکشنبه به شبکه سی‌بی‌اس گفت: سال جدید «سخت‌تر از سالی خواهد بود که پشت سر می‌گذاریم».وی علت این امر را افول سه اقتصاد بزرگ جهان یاد کرد و افزود، اقتصاد ایالات متحده، اتحادیه اروپا و چین همگی به طور همزمان در حال افول هستند.

رادیو چین: بر اساس اعلام وزارت بازرگانی چین، تجارت میان چین و دیگر اعضای «پیمان مشارکت اقتصادی جامع منطقه‌ای» (RCEP) از ابتدای سال جاری که این توافق تجاری اجرایی شده، رشد سریعی داشته است. داده‌های وزارت بازرگانی نشان می‌دهد، تجارت چین با اعضای RCEP در 11 ماه ابتدایی سال 2022 رشد 7.9 درصدی داشته و به 11.8 تریلیون یوان (1.69 تریلیون دلار) رسیده که معادل 30.7 درصد کل تجارت خارجی چین محسوب می‌شود.«شو جوئتینگ» سخنگوی وزارت بازرگانی چین در کنفرانس خبری گفت: طی بازه فوق، صادرات کشور به دیگر کشورهای عضو پیمان مشارکت اقتصادی جامع منطقه‌ای 17.7 درصد افزایش یافته و در مقایسه با سال قبل آن به 6 تریلیون یوان رسیده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): رئیس جمهوری کلمبیا آتش‌بس بین نیروهای دولتی و پنج گروه چریکی در این کشور را اعلام کرده است.این کشور آمریکای لاتین بیش از نیم قرن است که درگیر تنش‌ها بین نیروهای دولتی و گروه‌های چریکی است و حدود ۹۰ گروه غیرقانونی به دنبال دست یافتن به قدرت سیاسی و کنترل تولید کوکائین هستند.گوستاوو پترو، رئیس جمهوری کلمبیا در پیامی توئیتری نوشت، دولت بوگوتا و پنج گروه چریکی شامل “ارتش  آزادی بخش ملی”، ” سگوندا مارکوتالیا”، “استادو مایور سنترال”، “AGC” و “نیروهای دفاع شخصی سیرا نوادا” با آتش‌بس از اول ژانویه ۲۰۲۳ تا ۳۰ ژوئن توافق کردند که البته امکان تمدید این مدت نیز وجود دارد.

خبرگزاری تسنیم: داسیلوا باز هم سکان ریاست جمهوری برزیل را در دست گرفت. داسیلوا رئیس جمهور جدید برزیل برای سومین بار سوگند یاد کرد و سکان قوه مجریه این کشور را در دست گرفت.لولا داسیلوا در انتخابات آبان ماه با شکست ژائیر بولسونارو رئیس‌جمهور پیشین برزیل به‌عنوان رئیس‌جمهور جدید برزیل انتخاب شد.پس از شمارش آرای دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری برزیل، لولا داسیلوا 77ساله با کسب 50.9 درصد آرا، به‌عنوان رئیس جمهور بعدی برزیل انتخاب شد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *