جدیدترین مطالب

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

رکود اقتصاد انگلیس تائید شد/چالش سوناک برای جلب آراء انتخاباتی

لندن – ایرنا – تازه‌ترین داده‌های مرکز آمارهای ملی انگلیس که امروز (پنجشنبه) منتشر شد نشان می‌دهد که اقتصاد انگلیس در اواخر سال گذشته میلادی (۲۰۲۳) وارد دوره رکود شده است؛ مساله‌ای که در آستانه برگزاری انتخابات سراسری، اعتبار حزب حاکم محافظه‌کار را به شدت مخدوش کرده است.

Loading

رسانه ها: مقابله با ایران، اولویت کابینه نتانیاهو و …

۱۴۰۱/۱۰/۰۸ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین – رسانه ها: تاکید لاوروف بر اینکه غرب مدرکی برای انتقال پهپادهای ایران به روسیه ندارد، استقبال مصر از میانجی‌گری عراق برای آغاز مذاکرات تهران و قاهره، حمایت کرملین از صربستان در مناقشات با کوزوو، درخواست گانتز از تشکیلات خودگردان برای ادامه همکاری امنیتی، تاکید نتانیاهو مبنی بر اینکه اولویت کابینه اش مقابله با ایران است، تحریم های شدید آمریکا علیه ۱۶ بانک عراقی به دنبال بحران دلار، ارزیابی مثبت سوریه و ترکیه از نشست مسکو، موافقت آمریکا برای فروش سلاح ضدتانک به تایوان، هشدار پادشاه اردن درباره آغاز انتفاضه آتی فلسطین وتاکید لاوروف بر تلاش غرب برای بی ثبات سازی ایران از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. در ادامه گزیده‌ای از آن‌ها را مرور می‌کنیم.

تسنیم : وزیر خارجه روسیه در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری نووستی اعلام کرد که ادعای کشورهای غربی در مورد تحویل ادعایی پهپادهای ایرانی به روسیه هنوز ثابت نشده است. لاوروف گفت: «کشورهای غربی در شورای امنیت سازمان ملل در رابطه با تحویل ادعایی پهپادهای ایرانی به روسیه یک هیاهو به راه انداختند. طبق معمول، همه چیز به سبک «احتمال زیاد» مطرح شده و آنها نمی توانند مدرکی مبنی بر تحویل آنها به روسیه ارائه دهند و در این خصوص حتی تلاش هم نمی کنند.» وی همچنین گفت: روسیه قصد ندارد بر اساس “فرمول صلح” پیشنهادی ولادیمیر زلنسکی با کسی صحبت کند، چرا که  کی‌یف خود برای گفتگو آماده نیست.

میزان : رئیس اجرایی شورای امور خارجی مصر از پیشنهاد عراق برای میانجیگری جهت آغاز گفت‌وگوها میان ایران و مصر استقبال کرد. «عزت سعد»، گفت: میانجیگری عراق که در حاشیه کنفرانس بغداد ۲ از آن صحبت شد، می‌تواند باب آغاز رایزنی را باز کند. «سعد» ضمن اشاره به استقبال مصر از آغاز رایزنی‌ها با ایران، درباره پیشنهاد میانجیگری عراق برای آغاز این گفت‌وگوها اظهار کرد: ممکن است عراق در نزدیک‌تر کردن دیدگاه‌های ایران و مصر همان نقشی را ایفا کند که در مورد همگرایی دیدگاه‌ها با عربستان اتفاق افتاد؛ از این تجربه عراق می‌توان در میدان استفاده کرد، زیرا بغداد به دلیل روابط ویژه خود با ایران این صلاحیت را دارد؛ ضمن این که تحولات مثبت عمده ای وجود دارند که نمی‌توان آن را در روابط مصر و عراق نادیده گرفت.

فارس : «دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه با حمایت از موضع دولت صربستان در مناقشات با منطقه خودمختار کوزوو، اما اتهام‌زنی‌ها به مسکو مبنی بر ایجاد تنش بین دو طرف را تکذیب کرد.

مهر : سخنگوی وزارت خارجه آلمان با نقض منشور ملل متحد در لزوم عدم مداخله در امور داخلی کشورهای مستقل، ناآرامی‌های پراکنده اخیر در ایران را بهانه کرد و گفت که برلین در شرایط فعلی دلیلی برای آغاز مجدد مذاکرات رفع تحریم‌های ضدایرانی نمی‌بیند! از دیدگاه ما، در حال حاضر هیچ نشانه یا دلیلی برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای ایران (مذاکرات رفع تحریم‌های ضدایرانی) وجود ندارد. وی در ادامه گفت که تمرکز اصلی برلین در حال حاضر حمایت از «مردم داخل خیابان» در ایران است نه عجله برای آغاز مجدد مذاکرات برجام! «کریستوفر برگر» ادعا کرد: از طریق دور احتمالی (جدید) تحریم‌ها، فشار بر تهران را زیاد می‌کنیم!

آناتولی : وزیر دفاع ترکیه گفت در نشست سه‌جانبه مسکو بر لزوم حل مسئله سوریه به‌شکلی فراگیر و با رویکرد کل‌نگر و در چارچوب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل تاکید کردیم. در این نشست درباره اقداماتی که می‌تواند به بهبود هر چه سریعتر اوضاع سوریه و منطقه و تضمین صلح، آرامش و ثبات منجر شود، بحث و تبادل نظر شد. ما تاکید کردیم که به تمامیت ارضی و حق حاکمیت همه همسایگان‌مان به ویژه سوریه و عراق احترام می‌گذاریم و هدف ما تنها مبارزه با تروریسم است و هدف دیگری نداریم. وی افزود: ارزیابی می‌کنیم اقداماتی که قرار است طی روزهای آینده انجام شود، به برقراری صلح و ثبات در منطقه و سوریه کمک جدی کند.

ایسنا : پادشاه اردن در واکنش به اظهارات نخست وزیر مکلف رژیم صهیونیستی درباره گسترش شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری اشغالی، نسبت به آغاز انتفاضه آتی فلسطین هشدار داد. عبدالله دوم اظهار کرد: ما باید در مورد آغاز انتفاضه آتی نگران باشیم و وقوع آن به معنای فروپاشی کامل نظم و قانون است. پادشاه اردن گفت: “نه اسرائیلی‌ها و نه فلسطینی‌ها از انتفاضه سودی نخواهند برد”. او با اشاره به نگرانی برخی اسرائیلی‌ها در مورد رویکرد کابینه آتی رژیم صهیونیستی گفت:اسرائیلی‌ها حق دارند انتخاب کنند چه کسی آنها را رهبری کند و ما تا زمانی که بتوانیم مردم را دور هم جمع کنیم، با هر شخصی و با همه کار خواهیم کرد. نتانیاهو چهارشنبه اعلام کرد که کابینه‌اش شهرک‌سازی‌ها را در کرانه باختری اشغالی توسعه خواهد داد.

ایلنا : «ماریا زاخارووا»، سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که پیشنهاد رژیم کی یف برای برگزاری نشست صلح در مقر سازمان ملل یک ایده جنون آمیز و حیله ای دیگر در روابط عمومی واشنگتن است.

فارس : «بنی گانتز» وزیر جنگ کابینه پیشبرد امور رژیم صهیونیستی، با «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین تلفنی گفت‌و‌گو کرد. او از عباس خواست که همکاری‌های امنیتی خود با کابینه تندروی تل‌آویو را در کرانه باختری ادامه دهد.

الکوثر : یک روزنامه چاپ قطر، مقامات رژیم آل خلیفه را به سرکوب سازمان یافته‌ی افراد قبایلی که ریشه قطری دارند، متهم کرد. نوشت، مقامات بحرینی ضمن مصادره گذرنامه های بحرینی افرادی که ریشه قطری دارند، آنان را از ساده ترین حقوق شهروندی محروم نگه داشته اند. این روزنامه خاطرنشان کرد: این اقدام غیرقانونی ناشی از ترس مقامات بحرینی از مهاجرت دسته جمعی این شهروندان به زادگاه اجدادشان است از این رو علیه آنها به زور متوسل شده اند. اللواء تاکید کرد، مصادره گذرنامه این شهروندان و نقض حقوق آنان مغایر با اصول پذیرفته شده‌ی حقوق بشر و شهروندی در هر کشوری در جهان است و بهانه آنها این است که ممکن است روزی به زادگاه اجداد خود بازگردند و در این مهاجرت پناهگاهی امن برای فرار از ظلم رژیم بحرین بیابند.

آناتولی : وزارت امور خارجه آمریکا به‌منظور حمایت از تلاش‌های تایوان برای نوسازی و گسترش ظرفیت دفاعی نیروهای مسلح خود، با فروش سامانه ضد تانک به این کشور موافقت کرد. این وزارتخانه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که این سامانه ضد تانک و کل تجهیزات مربوطه حدود 180 میلیون دلار هزینه خواهد داشت. در این بیانیه خاطرنشان شد که فروش سامانه مذکور به منافع ملی، اقتصادی و امنیتی آمریکا کمک می‌کند و تعادل اساسی نظامی در منطقه را تغییر نخواهد کرد.

ایلنا : «بنی گانتز» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی از حمله احتمالی این رژیم به تأسیسات هسته‌ای ایران طی دو تا سه سال آینده خبر داد. وی طی سخنانی در مراسم فارغ التحصیلی خلبانان نیروی هوایی رژیم صهیونیستی خطاب به آنها مدعی شد: «در دو تا سه سال دیگر، شما ممکن است در آسمان به سمت شرق پرواز کرده و در حمله به سایت‌های هسته‌ای در ایران شرکت کنید». چند روز قبل نیز، «زوهار پالتی» رئیس سابق اطلاعات موساد طی یاوه‌گویی‌هایی ضدایرانی، مدعی قریب‌الوقوع بودن دستیابی این کشور به سلاح هسته‌ای شده و بر لزوم آمادگی رژیم صهیونیستی برای حمله به ایران در آینده نزدیک تأکید کرده بود.

ایسنا : سخنگوی کرملین گفت، رئیس‌جمهور روسیه روز جمعه از طریق ویدئو کنفرانس با همتای چینی خود درخصوص روابط دوجانبه و مشکلات منطقه‌ای گفت‌وگو خواهد کرد. وی افزود: رهبران روسیه و چین ابتدا درخصوص روابط دوجانبه میان این دو کشور و همچنین مبرم‌ترین مشکلات منطقه‌ای گفت‌وگو خواهند کرد. قسمت اول این مذاکرات عمومی خواهد بود اما سپس در فرمتی محرمانه ادامه خواهد یافت.

ایرنا : پاکستان که اکنون با چالش تروریسم رو به رشد در داخل مواجه است، راهبرد جدیدی را برای نبرد با تروریست‌های طالبان پاکستان با عنوان “جنگ بدون تمایز” اعلام کرده است. سترش حملات تروریستی رهبران نظامی این کشور را به تدوین نقشه راه جدید برای جنگ بدون تمایز علیه عوامل ناامنی مجبور کرده و این درحالی است که گفته می‌شود ۱۰ هزار نفر از عناصر طالبان پاکستان در جبهه جدیدی برای جنگ با نیروهای امنیتی حضور دارند. در این وضعیت تشکیلات نظامی پاکستان که رهبری آن به تازگی منصوب شده است، راهبرد جدیدی را برای پرداختن به رشد بی سابقه حملات تروریستی در داخل تدوین کرده و بر جنگ بی امان و بدون تمایز متمرکز خواهد بود.

فارس: «بنیامین نتانیاهو» در جلسه رأی اعتماد پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست) به کابینه خویش، در سخنانی مدعی شد که ایران به دنبال ساخت بمب هسته‌ای است و اولویت کابینه او مقابله با این موضوع خواهد بود. نتانیاهو همچنین ادعا کرد: ما تمام تلاش خود را برای امضای توافقات سازش بیشتر با کشورهای منطقه به کار خواهیم گرفت و با دشمنان اسرائیل که در طول ۲۵ سال گذشته علیه ما جنگ به راه انداخته‌اند، مبارزه خواهیم کرد».همزمان با برگزاری این جلسه، فضای داخلی و بیرونی کنست نیز متشنج شده و برخی از نمایندگان در میانه سخنان نتانیاهو ایستاده و علیه او شعار دادند.

مهر : منابع عراقی اعلام کردند که به زودی تحریم های شدیدی از سوی آمریکا بر ۱۶ بانک وابسته به احزاب عراقی در پی بحران دلار در این کشور اعمال خواهد شد. همچنین انتظار می‌رود دولت عراق به زودی در نشستی با چارچوب هماهنگی اقدامات تعیین‌کننده‌ای را در مورد افزایش قیمت دلار اعلام کند. این منابع اعلام کردند که تحریم‌های آمریکا شامل ۱۶ بانک خصوصی وابسته به احزاب سیاسی و مورد حمایت برخی چهره‌های معروف خواهد شد و ارزیابی‌ها حاکی از قاچاق هفتگی حدود ۱۰۰ تا ۲۵۰ میلیون دلار ارز توسط این بانک‌ها است.

خبرگزاری صداوسیما : آلکسی میلر رئیس شرکت گازپروم روسیه بر اهمیت مرکز انتقال گاز که قرار است در ترکیه تاسیس شود، تاکید کرد. آلکسی میلر با اشاره به توافق رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه درباره تاسیس مرکز انتقال گاز روسیه در ترکیه، گفت: این مرکز امکان شفافیت و قیمت گذاری عادلانه را در بازار جهانی انرژی فراهم خواهد کرد. رئیس گازپروم با تاکید بر اینکه فعالیت‌های خطوط لوله انتقال گاز ترک استریم و نورد استریم با اطمینان خاطر ادامه دارد، گفت: تولید گاز شرکت گازپروم سال ۲۰۲۲ میلادی به ۴۱۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون متر مکعب خواهد رسید.

ایرنا : وزیر دفاع فرانسه در اولین سفر خود به کی‌یف گفت که پاریس می‌خواهد با اوکراین همکاری کند تا برنامه‌ای مشترک در مورد چگونگی حمایت بیشتر فرانسه از اقدامات نظامی اوکراین ایجاد کنند. دیدار وزیر دفاع فرانسه در حالی انجام شد که همزمان هشدار حمله هوایی برای تمام مناطق اوکراین صادر شد. لکورنو همچنین با رزنیکوف همتای اوکراینی خود گفت که مکرون و زلنسکی رؤسای جمهور دو کشور پیشنهادهایی برای دستور کار مشترک در مورد حمایت نظامی بیشتر فرانسه برای ماه ژانویه داده‌اند. وزیر دفاع فرانسه افزود که وضعیت تاکتیکی و استراتژیکی و نیازهای ارتش اوکراین در هفته‌های آینده را با رزنیکوف مورد بحث قرار داده است.

ایسنا : روزنامه یومیوری ژاپن گزارش داد، هم‌زمان با نشست میان رئیس‌جمهور آمریکا و نخست‌وزیر ژاپن در ۱۳ ژانویه در واشنگتن، احتمالا نشست ۲+۲ وزرای دفاع و خارجه نیز میان این دو کشور برگزار شود. این روزنامه ژاپنی نوشت: نشست وزرا میان آمریکا و ژاپن بر ارتقاء توانایی‌های دفاعی ژاپن متمرکز خواهد شد. علاوه بر آن، هر دو طرف توجه ویژه‌ای را به توانایی‌های ژاپن برای نابودسازی دشمنان در صورت هرگونه تهاجم خواهند داشت و همچنین نسبت به همکاری‌های دفاعی در زمینه فضا و سایبری رایزنی خواهند کرد. نخست‌وزیر ژاپن احتمالا پیش از سفرش به واشنگتن، به برخی از کشورهای گروه هفت از جمله فرانسه، ایتالیا، انگلیس و کانادا سفر خواهد کرد.

اسپوتنیک : سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه اعلام کرد غرب به جای مذاکره بر سر برجام، در تلاش است تا اوضاع را در داخل ایران بی ثبات کرده و جهان را از تهدید ایران بترساند. این دیپلمات ارشد روس تاکید کرد که همزمان غرب تمام تلاش خود را می کند تا جهان خارج از خطر ایران بترسد. پیشتر در مسکو اعلام کرده بودند در مذاکرات برای احیای برجام هنوز از “نقطه بی بازگشت” عبور نشده است.

تی.آر.تی : رئیس جمهور صربستان اعلام کرد که موانعی که باعث تنش اخیر با کوزوو شده است، امروز برداشته می‌شود.ووچیچ پس از دیدار با صرب‌های کوزوو در پادگان راشکا در نزدیکی مرز صربستان با کوزوو با بیان اینکه ملاقات و شب بسیار سختی داشتند، گفت: “من از صرب‌های کوزوو خواستم که موانع را بردارند. می‌خواستم صلح و آرامش ادامه یابد. به همه گوش دادم. من معتقدم که وعده‌ها محقق خواهد شد.” ووچیچ با اشاره به که احساس ناامنی در میان صرب‌های کوزوو ادامه دارد، اظهار داشت: “موانع قبل از ظهر پنجشنبه برداشته می‌شوند. این کاری نیست که در عرض 2 ساعت تمام شود. ممکن است 24، شاید 48 ساعت طول بکشد، اما موانع برطرف می‌شوند.” ووچیچ با ارزیابی احتمال بازداشت صرب‌های کوزوو پس از برداشتن موانع، گفت: “آنها اعلام کردند که در چنین حالتی موانع را برپا می‌کنند و دیگر هرگز برداشته نمی‌شوند.”

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *