جدیدترین مطالب

مسلمانان روهینگیا، قربانی سربازگیری اجباری

جوانان مسلمان روهینگیایی قربانی سربازگیری اجباری حکومت نظامیان میانمار هستند. جوانان مسلمان روهینگیایی قربانی طرح جدید سربازگیری اجباری ارتش حکومت نظامیان میانمار برای شرکت در جنگ داخلی شده اند.

“فراخوان یکپارچه” اتحادیه اروپایی از اسراییل برای خویشتنداری

"فراخوان یکپارچه" اتحادیه اروپایی از اسراییل برای خویشتنداری

اتحادیه اروپایی همچنین به تاکتیک وعده تحریم های شدیدتر علیه ایران متوسل شده است. انتظار می رود وزرای امور خارجه اتحادیه اروپایی، این روزها، درباره اعمال تحریم های بیشتر در همین هفته، اگر همه موافق باشند، گفت وگو کنند.موفق باشید!: غرب از سال ۱۹۷۹ در حال وضع تحریم علیه ایران است و تهران هم به دور زدن آنها خو گرفته تا فن آوری های نظامی اش را به پیش ببرد. تحریم ها بیشتر ارزشی نمادین دارند.
Loading

أحدث المقالات

امیرعبداللهیان: ایران هرگونه خطای محاسباتی اسرائیل را با شدت بیشتری پاسخ خواهد داد

نیویورک – ایرنا – حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران که در نیویورک به سر می برد در دیدار با وزیر خارجه مالت گفت: جمهوری اسلامی ایران با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم صهیونیستی پاسخ خواهد داد.

هشت پیشنهاد ایران به نشست وزیران علوم سازمان همکاری شانگهای

مسکو- ایرنا- قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور بین الملل در سخنان ویدیوکنفرانس در هشتمین اجلاس وزیران علوم سازمان همکاری شانگهای، هشت پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران برای توسعه همکاری‌ها با کشورهای عضو این سازمان را مطرح کرد.

نیویورک پست: گوگل ۲۸ کارمند خود را که خواستار لغو قرارداد ۱.۲ میلیارد دلاری با ارتش اسرائیل بودند، اخراج کرد / معترضان در اعتصابی ۱۰ ساعته مانع کار سایر کارکنان شده بودند؛ پلیس آمریکا نیز گروهی از آنان را دستگیر کرده بود

شرکت آمریکایی گوگل ۲۸ کارمند را که در اعتصاب ۱۰ ساعته در دفاتر این شرکت در نیویورک و سانی ویل کالیفرنیا در اعتراض به همکاری تجاری خود با ارتش اسرائیل شرکت کرده بودند را اخراج کرد.

Loading

رویکرد چین در قبال مبارزه جهانی با تروریسم

۱۴۰۱/۱۰/۱۰ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا معتقد است: چین می‌داند پس از تحقق توطئه‌های آمریکا علیه کشورهای مستقل، رقیب و منتقد مانند روسیه و ایران، پکن هدف بعدی این توطئه‌ها قرار خواهد گرفت که از طریق هر ابزاری، حتی توسعه ناامنی و ترویج تروریسم پیگیری می‌شوند.

مهدی خورسند در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به اظهارات سفیر چین در سازمان ملل در خصوص ضرورت مبارزه با تروریسم و انتقاد از استانداردهای دوگانه و برخوردهای گزینشی تصریح کرد: چین تاکید دارد که کشورها باید اراده سیاسی‌شان را در زمینه همکاری ضد تروریسم به حداکثر هم افزایی برسانند، زیرا پیچیدگی شبکه‌های سازمانی، تحرکات مکرر تروریست‌ها و اثرات بسیار زیان‌بار آن فراتر از توان هر کشور یا منطقه‌ای است که بتواند به تنهایی با آن مقابله کند.

وی ضمن تشریح ابعاد انتقادات چین نسبت به رویکرد برخی کشورها در راستای مقابله با تروریسم گفت: پکن هشدار داده است که برخورد سیاسی و ابزاری کردن موضوعات مبارزه با تروریسم و اعمال استانداردهای دوگانه یا رویکرد گزینشی، در نهایت به کشورهایی که چنین رویه‌ای دارند و همچنین دیگر کشورها آسیب می‌رساند و همکاری کلی جهانی برای مبارزه با تروریسم را تضعیف می‌کند.

این تحلیلگر مسائل شرق آسیا ادامه داد: هشدارها و توجه چین نسبت به ضرورت مقابله با تروریسم و مقوله افراط‌گرایی مذهبی به چند مسئله برمی گردد و یکی از دلایل آن این است که پکن در مسیر توسعه، تمرکز خود را بر راهبرد جنوب – جنوب و توسعه روابط با کشورهای درحال توسعه گذاشته است. آن‌ها برای حضور و سرمایه گذاری تقریبا در اکثر کشورهای درحال توسعه طرح‌هایی دارند، اما به دلیل ریشه‌ها و یا فعالیت‌های افراط‌گرایی مذهبی در این کشورها، این طرح‌ها در معرض خطر قرارمی گیرند.

وی توضیح داد: برای نمونه با اینکه پکن سرمایه گذاری کلانی در پاکستان داشت، اما ناآرامی‌های سیاسی در این کشور، برکنارشدن نخست وزیر آن، لغو آتش بس از سوی تحریک طالبان پاکستان با دولت و شدت گرفتن اقدامات تروریستی در مرز افغانستان و پاکستان و همچنین تحرکات گروه‌های تروریستی در افغانستان، از جمله «شاخه خراسان داعش» و «القاعده» که در طول ماه‌ها و هفته‌های گذشته به مرور شدت پیدا کرده است، باعث شده چین در توجیه سرمایه‌گذاری‌های خود با ابهاماتی مواجه باشد.

این کارشناس مسائل شرق آسیا با اشاره به اهمیت حفظ ثبات و امنیت برای سرمایه گذاران گفت: از آنجا که چین منافع زیادی در بسیاری از کشورهای در حال توسعه دارد، این مسائل را با حساسیت رصد می‌کند. البته آن‌ها در طول چهار دهه گذشته با مقوله تروریسم و افراط گرایی مواجه بوده‌اند. در واقع بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، «شانگهای 5»، اولین نهاد منطقه‌ای بود که توسط چین و با محوریت آن‌ها در سال 1992 و به دلیل دغدغه‌های امنیتی پکن ناشی از نبود حاکمیت مرکزی مقتدر در جمهوری‌های تازه استقلال یافته شوروی شکل گرفت. آن‌ها همواره در معرض ناامنی‌های ناشی از تروریسم بوده‌اند؛ همانطور که شاهد گروگان‌گیری چینی‌ها در هتلی در افغانستان بودیم.

خورسند با اشاره به سرمایه گذاری‌های کلان چین در غرب آسیا و اهمیت ارتقای توانمندی‌های مقابله با در میان این کشورها اضافه کرد: پیگیری راه حل‌های سیاسی برای مسائل مهم، کمک به کشورها برای بهبود وضعیت انسانی خود، بهبود اقتصادی، ریشه‌کنی فقر، آموزش ، اشتغال، جلوگیری از تغذیه نیروهای تروریستی از بی‌ثباتی و کمک به طی کردن مسیر توسعه یافتگی از مسائل مهمی است که چین بر ضرورت توجه کشورهای درحال توسعه به آن تاکید دارد و در واقع توسعه نیافتگی را یکی از عوامل اصلی شکل گیری و رشد نیروهای تروریستی می‌داند. ضمن اینکه چین معتقد است برخی کشورها در مواجهه با تروریسم، محاسبات ژئوپلیتیکی و تعصب ایدئولوژیک را کنار نمی گذارند و همکاریهای عملی برای مبارزه با تروریسم ندارند.

وی با بیان اینکه چین در سال‌های پیش ابتکارهایی مانند «امنیت جهانی» و «ابتکار توسعه جهانی» را مطرح کرده است تا منجر به کنترل افراط گرایی شود، ادامه داد: چند ماه بعد از روی کار آمدن شی جین پینگ، چین تمرکز توسعه‌ای اش را بر ایجاد توازن در مناطق شرقی و غربی خود گذاشت. بال شرقی آن‌ها بسیار توسعه یافته است اما هرچه به سمت غرب می‌رویم، استان‌ها و مردم فقیرتری را می‌بینیم که اتفاقا تحت تاثیر افراط‌گرایی مذهبی قرار گرفته‌اند. پکن به این نتیجه رسیده که با سرکوب و ارعاب نمی تواند مانع جدایی طلبی و افراط‌گرایی در این مناطق شود، بلکه باید با توسعه و اقناع اقتصادی آن‌ها را به حاکمیت مرکزی چین وابسته نگه دارد.

این تحلیلگر مسائل شرق آسیا، گفت: بعد از سال 2013، تمام ابرپروژه‌های ترانزیتی و نفتی و گازی چین به سمت غرب این کشور سوق پیدا کرده است و آن‌ها به دنبال توسعه متوازن هستند. در واقع آن‌ها درکی از درون درخصوص توسعه به دست آورده‌اند و از این مسیر معتقدند توسعه می‌تواند راهی برای مقابله با افراط گرایی و تروریسم باشد.

خورسند با اشاره به ارزیابی‌ها درخصوص برتری موقعیت و قدرت چین نسبت به آمریکا در سالهای آینده، اضافه کرد: با توجه به اینکه چین در آستانه رسیدن به امکان تغییر زمین بازی نظام بین‌الملل است، قاعدتا در مقابل نظم موجود انتقاداتی را مطرح می‌کند. علاوه بر آن ما به طور مکرر شاهد به کارگیری استانداردهای دوگانه در مبارزه با تروریسم از سوی کشورهای غربی و خصوصا آمریکا هستیم. در این راستا، حتی برخی مواضع صرفا با هدف تحت فشار قراردادن کشورهای رقیب و مستقل طرح می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه بعد از جنگ جهانی دوم، نهادهای بین‌المللی به عنوان ابزاری در اختیار آمریکا قرار گرفته‌اند که بتواند به واسطه آن‌ها با برداشت‌های دوگانه از استانداردها مانع توسعه کشورها شود و به آن‌ها آسیب بزند، یادآورشد: چین با انتقاد از این مواضع، به موانعی که آمریکا در مسیر توسعه کشورها ایجاد می‌کند و می‌تواند باعث تشدید تروریسم شود، اشاره دارد. چین می‌داند پس از تحقق توطئه‌های آمریکا علیه کشورهای مستقل، رقیب و منتقد مانند روسیه و ایران، پکن هدف بعدی توطئه‌ها قرار خواهد گرفت که از طریق هر ابزاری، حتی توسعه ناامنی و ترویج تروریسم، اهداف خود را پیش ببرد. در واقع چین بیشتر نگران منافع ملی خود است و نه، مفاهیم عالی که آمریکا در مسیر منافع خود آن‌ها را زیرپا می‌گذارد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *