جدیدترین مطالب

نمایشگاہ نسخ قرآنی در پاکستان

همزمان با نیمه دوم ماه مبارک رمضان، نمایشگاه نسخ خطی قرآن کریم با مشارکت رایزنی فرهنگی کشورمان در پاکستان و مرکز تحقیقات زبان فارسی ایران و پاکستان در اسلام آباد گشایش یافت.

Loading

أحدث المقالات

چرا بایدن عجله چندانی برای واکنش به کله‌شقی‌های نتانیاهو ندارد؟ / ۳ پیش فرض نادرست بایدن درباره رای‌دهندگان یهودی انتخابات آمریکا

برای اسرائیل باید روشن باشد که وقتی حمایت چاک شومر را از دست می‌دهد، یعنی حمایت کل آمریکا را از دست داده است. با این حساب، همچنان به نظر می‌رسد که دولت بایدن تا حدودی نسبت به اقدامات اخیر دولت نیانیاهو بی تفاوت است و عجله چندانی برای واکنش نشان دادن به بی توجهی، کله شقی و بی اعتنایی وی نسبت به منافع آمریکا ندارد.

نمایشگاہ نسخ قرآنی در پاکستان

همزمان با نیمه دوم ماه مبارک رمضان، نمایشگاه نسخ خطی قرآن کریم با مشارکت رایزنی فرهنگی کشورمان در پاکستان و مرکز تحقیقات زبان فارسی ایران و پاکستان در اسلام آباد گشایش یافت.

Loading

رسانه ها؛ پیش‌بینی مدودف از فروپاشی اتحادیه اروپا و …

۱۴۰۱/۱۰/۰۶ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین – رسانه ها: تاکید روسیه بر ضرورت خلع سلاح اوکراین، افزایش تنش در منطقه آسیا ـ پاسیفیک، امضای 15 توافقنامه بین عربستان سعودی و ژاپن، تصویب تشدید تحریم رژیم صهیونیستی در مجلس شورای عمان، اعلام آمادگی مسکو برای مذاکره با واشنگتن، دستورات السودانی برای به دست گرفتن کنترل مرز عراق با ایران، پیش‌بینی مدودف از فروپاشی اتحادیه اروپا و به‌راه افتادن جنگ داخلی در آمریکا، آماده باش کامل ارتش کوزوو و صربستان علیه یکدیگر، ادعای نتانیاهو درباره اینکه عادی‌سازی با عربستان به معنای پایان درگیری عربی-اسرائیلی است، هشدار لاوروف نسبت به خطر درگیری هسته ای در صور اعمال سیاست محاصره روسیه و تقدیم استوارنامه سفیر جدید رژیم صهیونیستی در آنکارا به اردوغان از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. در ادامه گزیده‌ای از آن‌ها را مرور می‌کنیم.

العالم : سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز سه‌شنبه هشدار داد اوکراین باید به درخواست مسکو برای «غیر نظامی‌سازی» و «نازی زدایی» و همچنین رفع تهدید نظامی علیه روسیه پاسخ دهد، در غیر این صورت «ارتش روسیه مسئله را حل خواهد کرد».

تی آر. تی: تنش و اوضاع بحرانی در منطقه آسیاـ پاسیفیک همچنان ادامه دارد. روابط چین و تایوان این بار در زمینه انجام اصلاحات دفاعی تیره شد. تایوان در قبال تهدیدات چین خدمت سربازی اجباری را تمدید کرد. در این چهارچوب مدت خدمت سربازی اجباری در تایوان از چهار ماه به یک سال افزایش یافت. هدف از این تصمیم که از سال 2024 به بعد به‌مورد اجرا گذاشته خواهد شد، تقویت قدرت دفاعی جزیره تایوان در قبال چین است.

الکوثر : مجلس شورای عمان به اصلاح بند اول قانون تحریم رژیم صهیونیستی رای داد تا هرگونه ارتباط ورزشی، فرهنگی یا اقتصادی را شامل شود. این اصلاحیه همچنین ارتباط شخصی یا آنلاین با صهیونیست‌ها را ممنوع کرده است. این اصلاحیه اکنون برای رای گیری نهایی در کمیته قانونی مجلس به بحث گذاشته می‌شود. به گفته محمد بن إبراهیم الزدجالی ، رئیس کمیته قانون گذاری و حقوقی مجلس شورای عمان پیشنهاد اصلاح ماده یک فرمان سلطنتی درباره تحریم «اسرائیل» توسط هفت نماینده مطرح شده است.

ایلنا : وزیر خارجه روسیه گفت که مسکو آماده مذاکره با واشنگتن درباره مسائل امنیتی است. «سرگئی لاوروف»، گفت که چه در زمینه وضعیت اوکراین و چه مسائل امنیتی آماده مذاکره با طرف آمریکایی است، اگر واشنگتن بلوغ کافی برای این مذاکرات را از خود نشان بدهد. وی افزود: «ما به سهم خود آماده مذاکره بر سر این مسائل هستیم. باید صبر کنیم تا طرف آمریکایی به شکست خود پی ببرد و به این نتیجه برسد که راه دیگری جز بهبود روابط با ما ندارد، روابطی براساس احترام متقابل.»

آناتولی : ​​​​​​​سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در گفت‌وگو با خبرگزاری تاس با بیان اینکه سیاست غرب در محاصره کامل روسیه بسیار خطرناک است، گفت: این سیاست خطر سوق دادن قدرت‌های هسته‌ای را به سمت درگیری مسلحانه مستقیم می‌آورد. لاوروف با اشاره به احتمال ادامه درگیری‌ها در اوکراین به مدت 5 سال، افزود: «ایالات متحده در تلاش است تا حداکثر منافع را از این درگیری در زمینه‌های اقتصادی، نظامی و استراتژیک به دست آورد. پنتاگون سقف هزینه‌های نظامی برای نیازهای ارتش اوکراین را بالا برده و آمریکا هر کاری می‌کند تا درگیری را طولانی‌تر کند». وی با تاکید بر اینکه در خصوص طول مدت درگیری توپ در زمین در کی‌یف و دولت واشنگتن است، گفت: آن‌ها هر لحظه که بخواهند می‌توانند مقاومت بی‌معنی خود را متوقف کنند.

تی.آر.تی : خالد بن عبدالعزیز الفالح، وزیر سرمایه‌گذاری عربستان سعودی اعلام کرد 15 توافقنامه بین کشورش و ژاپن برای افزایش حجم سرمایه‌گذاری‌های متقابل امضا شده است. الفالح در جریان همایش سرمایه‌گذاری عربستان سعودی و ژاپن که در ریاض پایتخت عربستان سعودی برگزار شد، با خبرنگاران صحبت کرد. وزیر سرمایه‌گذاری عربستان سعودی گفت: 15 قرارداد بین کشورش و ژاپن که افزایش و تداوم سرمایه‌گذاری‌های متقابل را تضمین می‌کند، به امضا رسید.

تسنیم : سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق تأکید کرد که نخست‌وزیر این کشور دستور داده که نیروهای عراقی کنترل مناطق صفر مرزی میان عراق با سوریه و ایران را به دست بگیرند.

ایسنا : برخی مسؤولان نظامی عراق امروز (سه‌شنبه) از گسترش دامنه استقرار یگان‌های ارتش عراق در مناطق بیابانی و کوهستانی شمال و غرب این کشور برای تعقیب بقایای داعش که در حملات تروریستی چند هفته اخیر در استان‌های کرکوک و صلاح‌الدین دست داشتند، خبر دادند. یک نظامی عراقی در بغداد به العربی الجدید گفت: طرح جدید پر کردن خلأهای امنیتی در مناطق بیابانی و کوهستانی در شمال و شمال شرق عراق شامل استان‌های کرکوک، دیالی و صلاح‌الدین با استقرار یگان‌های نظامی و ایجاد پایگاه‌های جدید در منطقه با هدف محدود کردن تحرکات داعشی‌ها آغاز شد.

العالم : تنش میان صربستان و منطقه جدا‌شده کوزوو رو به افزایش است. صربستان نیروهای امنیتی خود را در مرز کوزوو در «وضعیت کامل آمادگی رزمی» قرار داد و درخواست‌های ناتو را برای حفظ آرامش بین دو دشمن منطقه بالکان را نادیده گرفت. براتیسلاو گاسیچ، وزیر کشور صربستان، گفت او »دستور آماده‌باش کامل رزمی» پلیس و سایر واحدهای امنیتی را صادر کرده و آنها را بر اساس «برنامه عملیاتی خود» تحت فرماندهی رئیس ستاد ارتش قرار داده است. منابع نزدیک به صلح‌بانان تحت حمایت ناتو در کوزوو می‌گویند که 1500 پرسنل نظامی کوزوو در حال آماده‌سازی برای انجام عملیاتی برای از بین بردن و برداشتن مراکز ایست‌بازسی هستند که در شمال منطقه ایجاد شده است.

فارس : نشریه انگلیسی «فایننشال تایمز» گزارش داد حمایت آمریکا از اوکراین احتملاً پس از این که حزب جمهوری‌خواه آمریکا کنترل مجلس نمایندگان را در ماه ژانویه به دست می‌گیرد، تحت نظارت و بررسی بیشتری قرار خواهد گرفت. طبق این گزارش، برخی از اعضای این حزب نمی‌خواهند به کی‌یف چک سفید بدهند. این نشریه در گزارشی مخالفت محافظه‌کاران آمریکا را در بحبوحه افزایش حمایتی که ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین در سفر به واشنگتن به دست آورد، برجسته کرد. مارجوری تیلور گرین عضو مجلس نمایندگان در سخنرانی زلنسکی در کنگره شرکت نکرد، در حالی که مت گیتز و لورن بوبرت از ایستادن و دست زدن بعد از سخنرانی وی امتناع کردند.

مهر: شرکت گاز طبیعی عمان توافقاتی برای تأمین گاز به مدت ۵ تا ۱۰ سال با ۳ شرکت ژاپنی امضا کرد. به موجب این توافقات، عمان از سال ۲۰۲۵ به مدت ۵ تا ۱۰ سال سالانه ۲.۳۵ میلیون تُن گاز طبیعی مایع به سه شرکت ژاپنی «ایتوشو»، «جیرا»، «میتسوی» صادر می‌کند.همزمان عمان و ژاپن توافقاتی درباره تمدید همکاری در تولید نفت خام و گاز طبیعی و انرژی‌های پاک و تفاهم نامه همکاری در زمینه هیدروژن و سوخت آمونیاک، بازیافت کربن و روش های نوین تولید متان امضا کردند. سه شرکت ژاپنی طرف قرارداد خرید گاز مایع، بزرگ‌ترین تولیدکنندگان برق در ژاپن هستند و به دنبال توافق اساسی با شرکت گاز عمان هستند.

ایرنا : فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن روز سه‌شنبه برای چهارمین بار در ۲ ماه گذشته، یک عضو دیگر دولت را برکنار و پرسش‌هایی در باره قدرت قضاوت و گزینش وی درباره اعتبار کارکنانش را ایجاد کرد. کنیا آکیبا وزیر مسئول بازسازی فوکوشیما و دیگر نواحی فاجعه زده ژاپن، با اتهامات سوء مدیریت و سوء استفاده از بودجه های سیاسی و انتخاباتی و داشتن روابط غیرشفاف و مشکوک با کلیسا روبروست که روابط سیاسی و اقداماتش در باره دارایی های وقفی و اهدایی پیروانش، جنجال هایی برانگیخته است.

تسنیم : معاون رئیس شورای امنیت روسیه، ۱۰ “فرضیه آینده نگرانه” برای سال ۲۰۲۳ را نام برد که در آن فروپاشی اتحادیه اروپا، جنگ داخلی در ایالات متحده و جدا شدن کالیفرنیا و تگزاس از آن و همچنین ایجاد رایش چهارم در آلمان و جنگ آن با فرانسه را پیش بینی کرده است. مدودف”، معاون رئیس شورای امنیت روسیه، روز دوشنبه با ارائه نظریه “فرضیه آینده نگرانه” خود، که در آن مشکلات زیادی برای جهان غرب پیش بینی شده، سال جدید آینده (میلادی) را به آنها “تبریک” گفت. این مقام بلندپایه روس در کانال تلگرامی خود پستی در این باره منتشر کرد. مدودف با ارائه فهرست خود نوشت: “قبل از سال جدید، همه دوست دارند درباره اوضاع آینده پیش‌بینی کنند و بسیاری از فرضیه‌های آینده‌نگر را تمرین می‌کنند. بطور متعارف در این پیش بینی ها غیرمنتظره‌ترین و حتی پوچ‌ترین فرضیه‌ها رقابت می‌کنند. ما نیز با ارزیابی وضعیت کنونی سهم خود در این زمینه را انجام داده و رویدادهایی را پیش بینی می‌کنیم”.

فارس : «اریت لیلیان» سفیر رژیم صهیونیستی در آنکارا امروز سه‌شنبه در مراسم رسمی در کاخ ریاست جمهوری، استوارنامه خود را تقدیم «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه می‌کند. از سال ۲۰۱۸ پس از قطع روابط آنکارا و تل‌آویو، این نخستین سفیر رژیم صهیونیستی در آنکارا است.

آناتولی: ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه پس از دیدار با نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان در حاشیه نشست غیررسمی سران کشورهای مستقل مشترک‌ المنافع در سن پترزبورگ، گفت که با پاشینیان و الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان نشستی سه جانبه تشکیل داده اند. پوتین محور نشست جانبه با حضور پاشینیان و علی‌اف را تحولات مربوط به قره‌باغ عنوان کرد. رئیس‌جمهور روسیه در اینباره تصریح کرد: دیروز با شما آغاز کردیم و موفق شدیم دیدار سه‌جانبه را انجام دهیم. البته مساله اصلی درباره حل و فصل کلی وضعیت فعلی در قفقاز جنوبی و روابط آذربایجان-ارمنستان، موضوع قره‌باغ است. همانطور که توافق کردیم، همه این موضوعات را به‌طور دقیق مورد بحث و بررسی قرار خواهیم داد. نخست‌وزیر ارمنستان نیز با بیان اینکه کریدورلاچین هم اکنون در کنترل نیروهای صلح‌بان روسیه قرار ندارد، گفت: می‌خواهم با پوتین برای بررسی این وضعیت و گزینه‌های موجود گفتگو کنم.

ایسنا : نخست وزیر رژیم صهیونیستی در پاسخ به سوال روزنامه “جوییش اینسایدر” مدعی شد که صلح این رژیم با عربستان به معنای پایان درگیری عربی-اسرائیلی خواهد بود. نتانیاهو افزود: می‌خواهم با تمام نیرو به آنجا بروم اما گاهی برای رفتن به یک سفر طولانی نیاز به برداشتن گام‌های کوچکی وجود دارد. نخست وزیر رژیم صهیونیستی با اشاره به اقدام عربستان در بازگشایی حریم هوایی خود به روی هواپیماهای اسرائیلی پیش از توافق‌های ابراهیمی (توافق‌های عادی‌سازی) گفت: نشانه‌هایی از تغییر وجود دارد و تلاش خواهیم کرد آنها را در کنار سایر اهدافم محقق کنم.

فارس: نشریه آمریکایی در گزارشی با ذکر روش‌های ابداع شده برای دور زدن و مقابله با تحریم‌های یکجانبه آمریکا، پیش‌بینی کرده ظرف یک دهه، این تحریم‌ها دیگر اثر چندانی نخواهد داشت و پیشنهاد اعمال تحریم‌های چندجانبه را مطرح کرده است. «فارن افرز» در گزارشی تحت عنوان «پایان عصر تحریم‌ها؟» نوشت «تحریم‌ها برای مدت‌ها سلاح دیپلماتیک مورد علاقه واشنگتن بوده است. پاسخ دولت بایدن به حمله روسیه به اوکراین نمونه‌ای از آن است: (واشنگتن) فوراً مجموعه‌ای از اقدامات اقتصادی تنبیهی را بر مسکو اعمال کرد و کشورهای دیگر را هم برای انجام همین اقدام به صف کرد. این که تحریم‌ها ابزار محبوب سیاستگذاران ایالات متحده است، منطقی است. آن‌ها (تحریم‌ها) خلأ بین اعلامیه‌های دیپلماتیک توخالی و مداخلات نظامی مرگبار را پر می‌کنند. با این حال، روزهای طلایی تحریم‌های آمریکا ممکن است به زودی بر سر آید».

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *