جدیدترین مطالب

آمریکا گزینه‌های حمله به ایران را خط زد

آمریکا گزینه‌های حمله به ایران را خط زد

محمد علی مهتدی در یادداشتی می نویسد: اکنون قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی در اوج است و نه فقط حریم ایران بلکه خاک سوریه و هر جا که مستشاران نظامی ایران حضور داشته باشند را پوشش می دهد.

عزم راسخ ایران در مبارزه با تروریسم

عزم راسخ ایران در مبارزه با تروریسم

حضور هیاتی قضایی از جمهوری اسلامی ایران در دمشق به منظور هماهنگی با سوریه و عراق به منظور مبارزه با تروریسم نشان از عزم و اراده ای جدی در منطقه در راستای تحقق امنیت پایدار است.
Loading

أحدث المقالات

هرج و مرج در فرودگاه دبی/ کنسلی ۱۴۰۰ پرواز در ۵ روز

هرج و مرج در فرودگاه دبی ادامه دارد. فرودگاه بین المللی دبی ۳ روز پس از سیل، همچنان با هرج و مرج ناشی از کنسلی پروازها روبه‌رو است و تلاش برای پاکسازی و بازگشایی باندهای فرودگاه ادامه دارد.

نخست‌وزیر مصر: هدف ما رسیدن به صادرات سالانه به ارزش ۱۴۵ میلیارد دلار تا سال ۲۰۳۰ است

«مصطفی مدبولی»، نخست وزیر مصر اعلام کرد که دولت با شوراهای صادرات موافقت کرد که نرخ رشد صادرات را ۱۵ درصد افزایش دهد تا به هدفی که سالانه ۱۴۵ میلیارد دلار تا سال ۲۰۳۰ تعیین کرده ایم، محقق شود.

ببینید | عصبانیت شدید مجری شبکه اینترنشنال از آتش زدن پرچم آمریکا در ایالات متحده

مجری اینترنشنال گفت: وحشتناک است که مردم آمریکا، پرچم خودشان را آتش می‌زنند و شعار “مرگ‌برآمریکا” می‌دهند و از آن طرف پرچم محور مقاومت را روی دستانشان بالا می‌برند! این، آدم را نگران می‌کند! منبع: بیسیمچی مدیا

آمریکا گزینه‌های حمله به ایران را خط زد

آمریکا گزینه‌های حمله به ایران را خط زد

محمد علی مهتدی در یادداشتی می نویسد: اکنون قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی در اوج است و نه فقط حریم ایران بلکه خاک سوریه و هر جا که مستشاران نظامی ایران حضور داشته باشند را پوشش می دهد.
Loading

راهبرد ائتلاف سازی آمریکا برای مقابله با چین در شرق آسیا

۱۴۰۱/۰۹/۲۹ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک استاد روابط بین‌الملل با بیان اینکه با افزایش قدرت چین کشورهای شرق و جنوب شرق آسیا درگیر مسابقه تسلیحاتی شده و یا خود را در سایه قدرت آمریکا قرارداده‌اند، گفت: آمریکا برای جلوگیری از افزایش نفوذ چین در منطقه آسیای شرقی تلاش دارد تا ضمن استقرار قابلیت‌های نظامی، کشورهای منطقه را به خود وابسته و از تبدیل شدن چین به هژمون منطقه‌ای جلوگیری کند.

دکتر فواد ایزدی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به راهبردهای آمریکا برای مقابله با چین در شرق آسیا و با تاکید بر اینکه چین به شدت تلاش دارد از درگیری با آمریکا پرهیز کند، تصریح کرد: چین در صنایع مختلف تبدیل به مهم‌ترین تهدید و رقیب آمریکا شده است و راهبرد آمریکا برای مقابله با این پیشروی این بوده که تلاش کند ادبیات ضد چینی را در آن حوزه تولید و ترویج کند. در همه مسائل، از جمله مسائل زیست محیطی، حقوق بشری، مسائل سیاسی و تجارت بین‌الملل ادبیات منفی علیه چین ترویج می‌شود و وقتی آن متن‌ها را مرور می‌کنیم به نظر می‌رسد تمام مشکلات دنیا از سوی دولت چین است.

وی با بیان اینکه دولت آمریکا تصمیم گرفته از همه ابزارهایی که در دست دارد علیه پکن استفاده کند، استفاده از کشورهای همسایه چین را از دیگر راهبردها عنوان کرد و گفت: آمریکا تلاش می‌کند روابط این کشورها با چین را با چالش مواجه کند و ما در ائتلاف‌سازی‌هایی که صورت داده شاهد پیامدهای آن بوده‌ایم. استراتژی آمریکا این است که با یاغی جلوه دادن دولت چین، از ابزارهای سیاسی، اقتصادی و تبلیغاتی علیه آن و برای تشدید چین هراسی استفاده کند؛ چرا که ائتلاف‌های توازن‌ساز، صرفا در قبال «احساس تهدید» شکل می‌گیرند نه صرف افزایش «قدرت».

این استاد روابط بین‌الملل با یادآوری اینکه شاهد جنگی ترکیبی علیه چین از سوی آمریکا، همانند آنچه در خلیج فارس و علیه ایران انجام می‌دهد، هستیم، اظهار داشت: البته به دلیل تسلیحات اتمی این کشور، کاخ سفید نمی‌تواند پکن را تهدید به جنگ نظامی کند. درخصوص رویکرد کشورهای همسایه چین نسبت به تنش آفرینی و ائتلاف‌سازی آمریکا علیه چین، خاطرنشان کرد: آمریکا برای رویارویی با شرایط جدید و جلوگیری از تبدیل چین به تنها قدرت رهبری‌کننده امور آسیا، به اتخاذ سیاست موازنه قدرت در مقابل نفوذ و رشد فزاینده قدرت چین روی آورده و در این چارچوب شاهد برقراری روابط نظامی و امنیتی آمریکا با کشورهای منطقه و متعهد ساختن همسایگان چین به واشنگتن هستیم.

وی تاکید کرد: امضای پیمان‌های دفاعی- امنیتی میان آمریکا و ‌متحدان منطقه‌ای، ‌جنگ اقتصادی و ‌افزایش تعرفه‌های تجاری علیه پکن، ‌دخالت در مسائل داخلی‌، تحریم‌های اقتصادی و تکنولوژیکی، ‌برگزاری مستمر رزمایش‌ها در آب‌های مورد مناقشه این ‌کشور با همسایگانش همگی در ‌این ‌راستا ‌قابل بررسی هستند.

ایزدی با اشاره به تلاش چین برای نوسازی و توسعه توان نظامی دریایی و هوایی خود توضیح داد: واشنگتن معتقد است مدرن سازی نیروی دریایی و هوایی چین با این هدف انجام می‌شود که چین را در موقعیت «عدم دسترسی» قرار دهد تا براساس آن بتواند از دسترسی ایالات متحده به مناطق دریایی نزدیک به سواحل خود جلوگیری کند. قابلیت‌هاى عدم دسترسى مستمرا در ترکیب با دیگر قابلیت‌هاى نظامى، به ارتش چین این امکان را می‌دهد که تاثیرگذارى نیروى نظامى آمریکا را بر محاسبات و منافع خود در پاسیفیک کاهش دهد و در صورت ضرورت، بدون درگیرى مستقیم با نیروى نظامى آمریکا، اراده سیاسى خود را در مناقشات دریایى با ژاپن و دیگر همسایگان و مهم‌تر از آن بر تایوان تحمیل کند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه توانمندی‌های نظامی چین عاملی بزرگ در تغییر توازن نظامی در شرق آسیاست، اضافه کرد: آمریکا برای جلوگیری از افزایش نفوذ چین در منطقه آسیای شرقی تلاش دارد تا ضمن استقرار قابلیت‌های نظامی، کشورهای منطقه را به خود وابسته نماید و از تبدیل شدن چین به یک هژمون منطقه‌ای جلوگیری کند.

ایزدی گفت: آمریکا به دنبال این بوده تا ضمن تشکیل محور ایندو – پاسیفیک برای مقابله با قدرت گرفتن چین، همکاری‌های نظامی با هند و ژاپن در اقیانوس هند و همکاری‌های سیاسی برای حفظ هنجارهای بین‌المللی برای آزادی کشتیرانی و نیز فشار سیاسی بر پکن را افزایش دهد.

ایزدی یادآورشد: با افزایش قدرت چین طبیعی است که کشورهای شرق و جنوب شرق آسیا درگیر مسابقه تسلیحاتی شوند و یا خود را در سایه قدرت خارجی قوی‌تر قرار دهند، همانطور که شاهد افزایش همکاری‌های نظامی هند، سنگاپور، استرالیا، تایوان، ژاپن و تایلند با آمریکا هستیم. ضمن اینکه آمریکا شبکه‌ای از ائتلاف‌های نظامی در اطراف تایوان و آبراهه‌های مهم در اقیانوس هند ایجاد کرده است. در این میان تایوان و سنگاپور با ایجاد ائتلاف با نیروی دریایی آمریکا، نقشی مهم در شرایط بروز جنگ احتمالی میان آمریکا و چین برای بستن مسیرهای گذر نفت به چین ایفا می‌کنند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: چین معتقد است آمریکا با تغییر محیط امنیتی شرق آسیا درصدد ناتوان و منفعل کردن کره شمالی، جلوگیری از قدرت روسیه و تشکیل نظام امنیتی- منطقه‌ای با محوریت خود و با مشارکت ژاپن، کره جنوبی، تایلند، فیلیپین و تایوان است.

وی با بیان اینکه تغییر موازنه قوا در شرق آسیا به سود چین پایه‌های اتحاد آمریکا با ژاپن را مستحکم‌تر کرده است، درخصوص چشم انداز مناسبات همسایگان چین با این کشور، اظهار داشت: کشورها دریافته‌اند که آمریکا قدرت رو به افول است، لذا ما شاهد گام‌های عملی متحدان پیشین آمریکا برای تحکیم روابط با چین هستیم. آن‌ها می‌دانند آمریکا به دلیل مشکلات متعددی که با آن مواجه شده و اولویت یافتن رقابت با چین، نمی‌تواند مانند گذشته در عرصه روابط بین‌الملل نقش آفرینی کند و کشور قابل اعتمادی نیست.

به گفته ایزدی، کشورهای همسایه چین با درک پیامدهای درگیری با چین، نمی‌خواهند با این کشور وارد درگیری شوند. در واقع آن‌ها تلاش می‌کنند در لحظه‌های بحرانی، طرف هیچ قدرتی نباشند و آن تفکر آمریکا را که القاء می‌کرد کشورها یا با آمریکا هستند و یا علیه آن، نمی‌پذیرند.

وی ادامه داد: آمریکا هنوز متوجه نشده که چگونه باید دوره افول را طی و قدرت رو به کاهش خود را مدیریت کند. لذا با در نظر گرفتن منافع کوتاه مدت خود، اکنون شاهد اقداماتی از سوی آمریکا هستیم که روند افول آن را تسریع می‌کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *