جدیدترین مطالب

روایت رسانه‌های پاکستانی از دستاورد‌های اولین سفر رئیس جمهور به اسلام آباد

رسانه‌های پاکستان با پرداختن به دستاورد‌های سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به اسلام آباد نوشتند ایران و پاکستان در جریان سفر سید ابراهیم رئیسی به پاکستان پیامی قاطع در مورد عزم مشترک خود برای تقویت روابط در تمامی حوزه‌های همکاری دوجانبه صادر کردند.

سفر موفق رئیس جمهور ایران به اسلام آباد یک «تحول بزرگ» است

درحالیکه بسیاری از رسانه های پاکستانی اخبار مبنی بر تهدید تحریم دولت اسلام آباد از سوی واشنگتن درصورت توسعه مناسبات تجاری با جمهوری اسلامی ایران را منتشر می کنند، وزیر دفاع این کشور سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به اسلام آباد را موفق ارزیابی کرده و‌ آن را تحولی بزرگ قلمداد کرد.

پنج شنبه سیاه فرودگاه‌های فرانسه

اعتصاب کارکنان بخش‌های کنترل پرواز فرودگاه‌های فرانسه باعث شده هزاران پرواز لغو و برنامه ریزی صد‌ها هزارمسافر بهم بخورد و سرگردان شوند.

Loading

أحدث المقالات

کلید "برقرای ثبات" توقف جنایات رژیم اسرائیل است

معاون سیاسی وزیر امور خارجه در نشست بریکس در مسکو با اشاره به تحولات منطقه گفت: کلید برقراری ثبات و آرامش در منطقه توقف فوری جنایات و تجاوز رژیم صهیونیستی علیه مردم بی دفاع و مظلوم غزه است.

عزم ایران و پاکستان برای تبدیل «مرز صلح» به «مرز شکوفایی»

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کراچی با تشریح نتایج و اهمیت سفر رئیس جمهور به پاکستان تاکید کرد: اقتصاد ایران و پاکستان مکمل یکدیگر است، لذا تلاش می‌شود تا راه‌های توسعه مناسبات اقتصادی و بازرگانی ۲ کشور تقویت شود.

روایت رسانه‌های پاکستانی از دستاورد‌های اولین سفر رئیس جمهور به اسلام آباد

رسانه‌های پاکستان با پرداختن به دستاورد‌های سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به اسلام آباد نوشتند ایران و پاکستان در جریان سفر سید ابراهیم رئیسی به پاکستان پیامی قاطع در مورد عزم مشترک خود برای تقویت روابط در تمامی حوزه‌های همکاری دوجانبه صادر کردند.

Loading

مشکلات و فشارهای داخلی و خارجی نتانیاهو در تشکیل کابینه

۱۴۰۱/۰۹/۲۷ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین - گفتگو: کارشناس مسائل خاورمیانه درباره روند تشکیل کابینه توسط بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت: «تقریبا اواسط آبان ماه بود که انتخابات پارلمانی یا همان کنست در فلسطین اشغالی برگزار شد و با وجود گذشت بیش از 7 هفته هنوز نتانیاهو نتوانسته کابینه را تشکیل دهد و به همین دلیل وی مهلت ده روزه دیگری را از رئیس جمهور درخواست کرده است.»

جعفر قنادباشی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی افزود: «در صورتی که نتانیاهو موفق به تشکیل کابینه نشود، این ماموریت باید به شخص دیگری واگذار شود.»

به گفته این کارشناس، به رغم تجارب نتانیاهو و سوابق وی در تشکیل کابینه به نظر می‌رسد که وی این بار در این امر احساس ناتوانی می‎کند و با مشکلات و موانع متعددی که در تاریخ اسرائیل بی‌سابقه است، روبرو شده است.

قنادباشی درباره موانع و چالش‌های پیش روی نتانیاهو توضیح داد: «در وهله نخست، علاوه بر مشکلاتی که اسرائیلی ها به طور پیوسته در عرصه‎های منطقه ای، داخلی و بین‌المللی با آن روبرو بوده و هستند، این بار نتانیاهو با مشکل فلج کننده دیگری مواجه شده است. از طرفی شهروندان صهیونیست انتظار آن را دارند که نتانیاهو برخی از کاستی‌های دوران نخست وزیر قبلی را جبران کرده و در عرصه داخلی و منطقه‌ای اقداماتی را برای رفاه جامعه صهیونیستی و همچنین ایجاد امنیت صورت دهد، از طرف دیگر افرادی که اکنون در تیم او برای تشکیل کابینه قرار دارند خودشان در این روند مشکل ساز شده‌اند.»

وی ادامه داد: «به عبارت دیگر در حال حاضر نگرانی‌های داخلی و خارجی در خصوص اسرائیل، درباره روی کار آمدن افراد بسیار افراطی است که طرح‌های تازه‌ای را برای نحوه برقراری امنیت در دستورکار خود دارند و خواستار آن هستند تا کابینه نتانیاهو، بر خلاف روند معمول در اسرائیل، اختیارات نظامی متعددی را که سابقا به صورت انحصاری در اختیار ارتش بوده، عهده دار شود.»

به گفته این کارشناس، احزاب افراطی در اسرائیل همواره طرفدار طرح‌های تند و مخالف با موازین حقوقی بوده‌اند و پیوسته بر این امر اعتراض داشته اند که چرا دولت‌های مختلف در اسرائیل وظایف شان را در سرکوب شدید فلسطینیان و همچنین برخورد با طرف‌های مقابل در منطقه انجام نمی دهند؟

همچنین قنادباشی گفت که حوزه فعالیت این احزاب عمدتا در حوزه‌های کنست و حوزه‌های محدود رسانه‌ای بوده است. ولی اینک با برگزاری انتخابات دهم آبان ماه و تصمیم نتانیاهو به کمک گرفتن از این احزاب افراطی و تندرو حوزه فعالیت این احزاب به درون دستگاه اجرایی اسرائیل کشیده شده است.

کارشناس مسائل خاورمیانه در ادامه گفت: «سران این احزاب از جمله وزیر امنیت منتخب نتانیاهو خواستار آن شده‌اند تا اختیارات مربوط به برقراری امنیت در کرانه باختری از زیرمجموعه ارتش اسرائیل خارج شده و در اختیار کابینه و وزیر امنیت قرار بگیرد. موضوعی که در فضای رسانه‎ای فلسطین اشغالی به عنوان کودتایی خزنده علیه ارتش رژیم صهیونیستی تلقی شده و موجبات چنددستگی هم در ارتش و هم در بدنه اجرایی اسرائیل شده است.»

قنادباشی تاکید کرد: «در چنین شرایطی است که در اوضاع بین‌المللی نیز نسبت به روی کار آمدن این گروه افراطی در دستگاه اجرایی اسرائیل نگرانی هایی بروز یافته است. بویژه مقامات آمریکا و دمکراتها مخالفت ضمنی خود را با ادامه چنین روندی در اسرائیل با عناوین گوناگون ابراز کرده‌اند.»

وی توضیح داد: «درواقع نگرانی دمکرات‌ها در آمریکا و برخی جریان‌های قدرت در اروپا آن است که با روی کار آمدن این احزاب افراطی در اسرائیل و تغییر رویه این رژیم به خشن‌ترین شیوه ها، موجبات انفجارهای اجتماعی در فلسطین را فراهم کرده و همچنین اجرای برخی از طرح‌های نظامی و منطقه‌ای اسرائیل در این شرایط موجب برهم خوردن تعادل موجود در منطقه غرب آسیا شود.»

قنادباشی با بیان اینکه اکنون شخص نتانیاهو برای تشکیل کابینه علاوه بر مخالفت‌های داخلی معمول از یک طرف با مخالف‌های ارتش روبروست و از طرف دیگر با واکنش‌های بین‌المللی، توضیح داد: «در عرصه بین‌الملل از وی می‌خواهند تا از قدرت گرفتن این احزاب افراطی جلوگیری کند یا لااقل از مداخله آن‌ها در ارتش و بدست گرفتن زمام امور امنیت داخلی و خارجی اسرائیل پرهیز نماید.»

این کارشناس در نهایت گفت که با توجه به این موانع و چالش ها، نتانیاهو مسیر دشواری برای تشکیل کابینه تا چند روز دیگر در پیش روی خود دارد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *