جدیدترین مطالب

نشست شورای امنیت درباره غزه 

وزیر امور خارجه کشورمان به منظور به کار گیری بالاترین سطح از ظرفیت‌های دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به منظور پایان دادن به بحران در غزه وارد نیویورک شد.

ورود وزیر امور خارجه به نیویورک

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه رایزنی‌های منطقه‌ای و بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران در حمایت از ملت مظلوم فلسطین، وارد نیویورک شد.

هدف نهایی اسرائیل از تجاوز به ساختمان کنسولگری ایران

هدف نهایی اسرائیل از تجاوز به ساختمان کنسولگری ایران

رضا مقاتلی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: اقدام استراتژیک ایران در عدم شتابزدگی در اتخاذ تصمیماتش را می توان از دیدگاه عقلانیت و از منظر منافع ملی شایسته ی حمایت جمعی دانست و بر تلاش ها برای عدم قرار گرفتن در زمین و طراحی شطرنجی اسرائیل و کابینه ی جنگ طلب نتانیاهو مراقبت جدی کرد.

به روایت یک چوپان دروغگو

رژیمِ صهیونیستی در یکی از آخرین حملاتِ خود، مسجدِ فاخُورِه در شمالِ غزه را هم، تخریب کرد.

Loading

أحدث المقالات

نماینده روسیه از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا موضوع تحریم اسرائیل را بررسی کند

واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در جلسه شورای امنیت این سازمان اعلام کرد روسیه معتقد است که شورای امنیت باید موضوع تحریم اسرائیل را به دلیل عدم رعایت قطعنامه شورای امنیت مبنی بر برقراری آتش بس در نوار غزه برای ماه مبارک رمضان به فوریت بررسی کند.

Loading

انگیزه‌ها و پیامدهای افزایش کمک‌های تسلیحاتی غرب به اوکراین

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: در حالیکه نه ماه از آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین می‌گذرد و آمریکا و کشورهای غربی برای مقابله با پیشروی ارتش روسیه، ضمن ارسال انواع تسلیحات پیشرفته به ارتش اوکراین، تحریم‌های گسترده‌ای علیه روسیه اعمال کرده‌اند، اما برای هماهنگی‌های بیشتر قرار است 13 دسامبر 2022 (22/9/1401) در پاریس اجلاس بین‌المللی کمک به اوکراین برگزار کنند که میزان این کمک‌ها به‌صورت نهایی اعلام خواهد شد. تاکنون آمریکا 27 میلیارد و 600 میلیون یورو، انگلیس 4 میلیارد یورو، لهستان 1 میلیارد و 800 میلیون یورو، آلمان یک میلیارد و دویست میلیون یورو، فرانسه 233 میلیون یورو کمک‌های نظامی‌ به ارزش جمعا بیش از 40 میلیارد یورو به اوکراین اختصاص داده‌اند. محمود فاضلی - تحلیگر مسائل بین‌الملل

جنگ اوکراین و طولانی شدن آن باعث شده است زرادخانه‌های تسلیحاتی تخلیه شوند و به وضعیت حساسی برسند که آمریکا نیز از آن مصون نبوده است. آمریکا سفارش‌های تجهیزاتی برای جایگزین کردن موارد مصرف شده را افزایش داده است. آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا از اختصاص بودجه دیگری به ارزش یک میلیارد و 100 میلیون دلار برای اوکراین و مولداوی خبر می‌دهد.

ویلیام تایلور سفیر سابق آمریکا در اوکراین (2006-2009) مدعی شد ترکیب جدید کنگره آمریکا به حمایت از اوکراین ادامه خواهد داد و من تغییری در سیاست‌ها در قبال اوکراین پس از انتخابات مشاهده نمی‌کنم. پیش از انتخابات اعلام کرده بودم که هیچ تغییری ایجاد نخواهد شد، پیش از انتخابات اکثریت در هر دو حزب از تمام بسته‌های کمکی به اوکراین که به کنگره ارایه می‌شد، حمایت می‌کردند. نتایج انتخابات تغییر چندانی در این امر نخواهد داد. در ماه آینده در خصوص بسته کمکی جدید به اوکراین به ارزش 37.7 میلیارد دلار رای‌گیری خواهد شد.

آمریکا همچنین گسترش برنامه آموزشی که نظامیان آمریکایی هم اکنون برای نیروهای نظامی اوکراین اجرا می‌کنند را، من جمله برای آموزش 2500 سرباز اوکراینی در یک پایگاه آمریکایی در آلمان در دست مطالعه دارد. آمریکا به آموزش دسته‌های بسیار بزرگتری از سربازان اوکراینی با تاکتیک‌های جنگی پیچیده‌تر، از جمله روش‌های هماهنگی مانورهای پیاده نظام با پشتیبانی توپخانه اقدام خواهد کرد.

ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو، در اجلاس وزرای خارجه  ناتو در بوخارست تاکید کرد: ناتو تلاش دارد کمک‌های اساسی به اوکراین در این زمینه اختصاص دهد. همه در خصوص لزوم فوری کمک به کی‌یف، به‌ویژه در مورد سامانه‌های پدافند هوایی اتفاق نظر دارند اما اطمینان از عملکرد صحیح سامانه‌های تحویل شده به اوکراین، به اندازه تحویل سامانه‌های جدید اهمیت دارد. اما او همزمان اعتقاد دارد با توجه به درخواست اخیر لهستان از پیمان ناتو برای انتقال سامانه‌های پدافند هوایی پاتریوت پیشنهادی آلمان، به اوکراین، هنوز «زود» است که در خصوص ارایه چنین تسلیحاتی به کی‌یف برای دفع تجاوز روسیه، تصمیم گیری انجام شود.

اوکراین هم اکنون در حال مذاکره با آلمان و آمریکا برای استقرار سامانه‌های پاتریوت در اوکراین است. آلمان در ادامه کمک‌های تسلیحاتی خود به اوکراین، قرار است هفت تانک ضد هوایی «گپارد» به این کشور تحویل دهد. هم اکنون ۳۰ فروند تانک دفاع هوایی ساخت آلمان در اوکراین استفاده می‌شود و تانک‌های بیشتری نیز تحویل این کشور خواهد شد. اولاف شولتز صدراعظم آلمان نیز وعده داد سامانه‌های تانک‌های ضد هوایی گپارد بیشتری در اختیار اوکراین قرار می‌دهد. آلمان همچنان برای استقرار یک سامانه دفاع هوایی موثر و کارآمد در اوکراین تلاش خواهد کرد.

وزیر اقتصاد فرانسه از اعطای یک کمک دوجانبه 100 میلیون یورویی به اوکراین خبر داد. این کمک به میزان کمک قبلی فرانسه در مارس 2022 به ارزش 300 میلیون یورو به اوکراین افزوده می‌شود. به ادعای پاریس، این امر به اوکراین کمک می‌کند ثبات خود را در زمینه اقتصادی و خدمات عمومی حفظ نماید و در شرایط زمستان و کمبود انرژی به‌وجود آمده در اثر ویرانی‌های جنگ روسیه علیه اوکراین، و پیامدهای وخیم آن برای مردم اوکراین، بهتر مقاومت کند. اوکراین تائید کرده است چهارمین سامانه موشک‌انداز چندگانه دوربرد  LRU از فرانسه وارد اوکراین شد و اوکراین هم اکنون قدرت بیشتری برای بازدارندگی و نابودی دشمنان دارد.

بریتانیا تحویل موشک‌های  Brimstone نقطه زن به ارتش اوکراین را تایید کرد. تحویل موشک‌های هدایت شونده نقطه زن مذکور به‌عنوان بخشی از بسته کمکی بریتانیا به اوکراین انجام شده است.این کمک می‌تواند نقش مهمی در بازدارندگی تجاوز روسیه ایفا کند. نخست وزیر فنلاند نیز اعلام داشت که کشورش از اوکراین حمایت‌های بیشتری خواهد کرد تا این اطمینان حاصل شود که این کشور در جنگ با روسیه، پیروز خواهد شد. فنلاند تا کنون 10 محموله تسلیحاتی به اوکراین ارسال کرده است.

اسلواکی بر اساس توافق با آلمان 30 دستگاه نفربر زرهی بی‌ام پی 1 به اوکراین تحویل داد.خودروهای زرهی بی‌وی پی 1 اسلواکی خودروهای نظامی‌پیاده نظام شنی‌دار هستند که تفاوت‌های کمی ‌با نفربرهای بی‌ام پی 1 شوروی سابق دارند و ساخت آن‌ها از سال 1968 در چکسلواکی آغاز شده است. این نفربر توانایی عبور از منابع آبی را به‌طور شناور دارد. اسلواکی در قبال تحویل نفربرهای مذکور به اوکراین، 15 دستگاه تانک لئوپارد، مهمات و قطعات یدکی مربوطه از آلمان دریافت خواهد کرد.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه، غرب از جمله آمریکا و ناتو را متهم کرد که با تهیه سلاح برای اوکراین و آموزش سربازانش، مستقیماً درمناقشه اوکراین شرکت دارند. روسیه یادداشتی به کشورهای ناتو به‌دلیل ارسال تسلیحات به اوکراین ارسال کرده و تاکید دارد کشورهای ناتو با ارسال سلاح به اوکراین با آتش بازی می‌کنند. هر محموله‌ای که حاوی تسلیحات برای اوکراین باشد به یک هدف قانونی برای روسیه تبدیل خواهد شد.

متحدان اوکراین مدعی‌اند که روسیه شانسی برای پیروزی در جنگ ندارد و در نتیجه حمایت‌های خود را از اوکراین افزایش می‌دهند. کمک‌های نظامی به اوکراین با این هدف ارایه می‌شوند که این کشور بتواند در عملیات جنگی به‌موفقیت دست یابد تا این امر به اوکراین توانایی بیشتری برای مذاکره از موضع قدرت بدهد. برای آنکه اوکراین بتواند مقاومت کند، غربی‌ها نیز روند تحویل تسلیحات خود را منظم‌تر می‌کنند که البته کار ساده‌ای نیست. جنگ اوکراین که «اولین جنگ با فشردگی بالا» در اروپا از زمان جنگ سرد، شناخته می‌شود، برای روسیه و اوکراین بسیار پر هزینه بوده است.

اظهارات اخیر ماکرون رئیس جمهوری فرانسه که اعلام کرده است این کشور به ارسال سلاح به اوکراین ادامه خواهد داد، اما خطوط قرمزی در این زمینه وجود دارد (از جمله تضعیف نیروهای نظامی خود و ورود مستقیم به جنگ و…) و پاریس هرگز از آن‌ها عبور نخواهد کرد، نشان می‌دهد کشورهای اروپایی علی‌رغم کمک‌های تسلیحاتی که تاکنون داشته‌اند، هریک موانع و ملاحظاتی جداگانه‌ای برای ادامه این کمک‌ها پیش رو دارند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *