جدیدترین مطالب

نگرانی رژیم صهیونیستی از حکم بازداشت نتانیاهو

کابینه رژیم صهیونیستی نشستی اضطراری را برای بررسی احتمال اقدام دیوان بین المللی دادگستری به صدور حکم بازداشت برای نتانیاهو و دیگر مقامات اسرائیل به علت نسل کشی در غزه برگزار کرد.

تاکید ایران و امارات بر توسعه روابط دو جانبه

امیرعبداللهیان و شیخ عبدالله بن زاید درباره آخرین تحولات غزه و تداوم جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین و ضرورت توقف این جنایات و نیز دیگر تحولات منطقه‌ای رایزنی و تبادل نظر کردند.

موافقت آمریکا با حمله رژیم صهیونیستی به رفح

حمله به رفح بر اساس «اسلوب جابجایی» انجام خواهد شد در این طرح، رفح به مربع‌های مختلف تقسیم می‌شود که پی در پی هدف قرار می‌گیرند تا افراد مجبور شوند به خان یونس فرار کنند.

Loading

أحدث المقالات

Loading

رسانه‌ها؛ حاد تر شدن بحران انرژی در اروپا و…

۱۴۰۱/۰۹/۰۲ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: تهدید گازپروم به قطع صادرات گاز به اروپای غربی، موافقت بلغارستان با پیشنهاد روسیه برای دور زدن تحریم‌های اروپا، هشدار رژیم صهیونیستی به روسیه، کمک 4.5 میلیارد دلاری دیگرآمریکا به اوکراین، حمایت دوباره آمریکا از پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو، احضار سفیر سوئد به وزارت خارجه ترکیه، سفر پوتین به ایروان برای شرکت در اجلاس سازمان پیمان امنیت جمعی، تکذیب مذاکرات غیررسمی صلح بین مسکو و کی‌یف، تشکیل رسمی فرماندهی نیروی فضایی آمریکا،تشدید اختلافات در کابینه نتانیاهو بر سر پست‌های وزارتی، وقوع انفجارهای قوی در غرب قدس، دیدار وزرای خارجه مصر و یونان، رایزنی وزرای خارجه قطر و آمریکا درباره پرونده هسته‌ای ایران، تایید تولید اورانیوم 60 درصدی در فردو از سوی آژانس انرژی اتمی و امضای قرارداد 27 ساله گازی میان چین و قطر از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری ایرنا:  غول گازی روسیه با متهم کردن اوکراین به برداشت گاز مولداوی، تهدید کرد که در روزهای آتی صادرات گاز به غرب اروپا را کاهش می دهد. شرکت دولتی گازپروم که انحصار صادرات گاز روسیه را در اختیار دارد، اوکراین را متهم کرده که از گاز اختصاص یافته به مولداوی که از طریق این کشور عبور می کند، برداشت می کند. این شرکت هشدار داد که از ۲۸ نوامبر (۷ آذر) گاز عبوری از این کشور را کاهش خواهد داد. در حالیکه صادرات گاز روسیه به مولداوی تنها بخش کوچکی از گاز ترانزیت شده از طریق اوکراین را تشکیل می دهد، هر گونه تهدید به قطع باقی مانده گاز در حال صدور به اروپای غربی می تواند بازارهای انرژی را در آستانه دچار تلاطم کند. دولت های اروپایی و معامله گران بر این باورند که اروپا برای تامین نیاز های گرمایشی و صنعتی در طول زمستان به گازی بیش از آنچه که ذخیره کرده نیاز دارد.

خبرگزاری فارس:  بلغارستان پیشنهاد یک شرکت نفتی روسیه برای دور زدن تحریم‌های اتحادیه اروپا برای صادرات نفت را پذیرفته است. منابع خبری اعلام کردند که بلغارستان پیشنهاد شرکت روسیه‌ای «لوک‌اویل» برای دور زدن تحریم‌های اتحادیه اروپا برای صادرات نفت را پذیرفته است. اگر چه کمیسیون اتحادیه اروپا به بلغارستان درباره نقض رژیم تحریم‌ها علیه روسیه هشدار داده است اما صوفیا با پذیرفتن پیشنهاد شرکت لوک اویل، به درآمدی 350 میلیون یورویی دست خواهد یافت.  این خبر در حالی مطرح می‌شود که روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال روز سه‌شنبه گزارش داد که واشنگتن و همپیمانانش روز چهارشنبه در تلاش برای رسیدن به توافقی برای تعیین سقف قیمت برای نفت روسیه هستند.

یورونیوز: یک شبکه تلویزیونی اسرائیل مدعی شد که تل آویو به مسکو هشدار داده است که در صورت دریافت موشک‌های بالستیک ایرانی، ممکن است موشک‌های با دقت بالای خود را در اختیار اوکراین قرار دهد. این ادعا در حالی از سوی شبکه تلویزیونی «کان-۱۱» مطرح شده که بنا بر منابع مطلع این شبکه اسرائیلی، این کشور بارها مراتب نگرانی خود را از طریق الکساندر بن زوی، سفیر اسرائیل در مسکو به میخائیل بوگدانوف، قائم‌مقام وزارت خارجه روسیه رسانده است. بر این اساس، در این گفت وگوها، اسرائیل درباره عواقب دستیابی روسیه به موشک‌های بالستیک ایران هشدار داده است.

اسپوتنیک روسیه: ایالات متحده آمریکا 4.5 میلیارد دلار دیگر به اوکراین اختصاص داد. جنت یلن وزیر خزانه داری ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که کشورش قسط جدید کمک مستقیم بودجه ای به میزان 4.5 میلیارد دلار به اوکراین اختصاص داد. وی تصریح کرد: این مبالغ در هفته آینده واریز شده و به دولت اوکراین برای دفاع در برابر جمع غیر قانونی روسیه کمک کرده و ثبات اقتصادی را تحکیم و از خدمات دولتی و از جمله پرداخت حقوق به کراکنان بیمارستان ها، کارکنان دولت، معلمین و نیز پرداخت بسته های اجتماعی برای افراد مسن و سایر طبقات آسیب پذیر جامعه، حمایت خواهد کرد. تاکید می شود که با در نظر داشتن ضمانت های جدید، حمایت مالی مستقیم آمریکا از اوکراین به رقم 13 میلیارد خواهد رسید.

خبرگزاری مهر : آمریکا مجددا از پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو حمایت کرد. وزیر خارجه آمریکا و دبیرکل ناتو در گفتگویی تلفنی از پیوستن سوئد و فنلاند به پیمان ناتو حمایت کردند. وزارت امور خارجه آمریکا از گفتگوی تلفنی آنتونی بلینکن وزیر خارجه این کشور و ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو خبر داد. بر اساس این گزارش، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که بلینکن و دبیرکل ناتو در این گفتگوی تلفنی بر حمایت از پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو تاکید کردند. این در حالی است که ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو پیش از این در گفتگو با تلویزیون دولتی سوئد «اِس وی تی» از سوئد و فنلاند خواسته بود تا با کشورهای عضو این سازمان به ویژه ترکیه در مقابله با تروریسم همکاری کنند.

العالم فارسی: وزارت امورخارجه ترکیه استفان هرستروم سفیر سوئد در آنکارا را در اعتراض به آنچه “انعکاس تبلیغات گروهک پ.ک.ک” بر روی ساختمان سفارت ترکیه در استکهلم اعلام شد، احضار کرده است. برخی دیپلمات‌ها گزارش دادند، عناصر وابسته به گروه پ.ک.ک که آنکارا آن را یک گروه تروریستی می داند، بر روی ساختمان سفارت ترکیه در استکهلم تصاویری حاوی تبلیغ این گروه و توهین به رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه را نصب کرده‌اند. ترکیه، سوئد و فنلاند اواخر ماه ژوئن گذشته یادداشت تفاهم سه جانبه در خصوص عضویت این دو کشور اروپایی در ناتو را امضا کردند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه امروز (چهارشنبه) برای شرکت در نشست شورای امنیت جمعی، ارگان اصلی بلوک تحت رهبری مسکو موسوم به سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) به ایروان سفر می‌کند. قرار است در این اجلاس نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان، الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس، سدیر جباروف، رئیس‌جمهور قرقیزستان و امامعلی رحمان، رئیس‌جمهور تاجیکستان حضور داشته باشند. مشارکت قاسم جومارت توکایف، رهبر قزاقستان، که در انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری ۲۰ نوامبر با قاطعیت پیروز شد، اکنون زیر سوال رفته است، زیرا مراسم تحلیف وی در ۲۶ نوامبر برگزار می شود. سرویس مطبوعاتی کرملین پیشتر گزارش داده بود که نشست سران در ایروان بر روی زمینه‌های کلیدی همکاری در داخل سازمان و همچنین مشکلات مهم بین‌المللی و منطقه‌ای متمرکز خواهد بود. قرار است پوتین در حاشیه این مراسم با پاشینیان دیدار کند.

خبرگزاری تسنیم:  “آندری کلین”، سفیر روسیه در لندن اعلام کرد که روسیه و اوکراین هیچ مذاکرات غیررسمی به‌منظور پایان درگیری نظامی انجام نمی‌دهند، زیرا کی‌یف بسیار سرسخت شده است. این دیپلمات به ضرورت حل‌وفصل کامل مناقشه که مدت‌ها قبل از آغاز درگیری نظامی و در سال 2014 آغاز شده بود، اشاره کرده یادآور شد که اوکراین از بحث در مورد گزینه‌های حل‌وفصل مسالمت‌آمیز اجتناب می‌ورزد، علی‌رغم این واقعیت که طرفین قبلاً به سازش بسیار نزدیک شده بودند. در این راستا، کلین از کشورهای غربی خواست حمایت نظامی از کی‌یف را متوقف کنند و به ادامه درگیری‌ها دامن نزنند.

تی .آر.تی ترکیه: آمریکا فرماندهی نیروی فضایی تشکیل می‌دهد. هدف فرماندهی نیروی فضایی جدید که توسط نیروهای هند و اقیانوس آرام آمریکا تشکیل خواهد یافت، افزایش ظرفیت دفاعی آمریکا در برابر تهدیدات موشکی بالستیک چین و کره شمالی است. از سوی دیگر گفته می‌شود که عنصر مذکور چنان نیروهای هند و اقیانوس آرام آمریکا، اولین فرماندهی نیروهای فضایی خواهد بود که تحت هر فرماندهی رزمی تشکیل خواهد یافت. نیروی فضایی آمریکا در دسامبر 2019 با مأموریت “حفاظت از منافع کشور در فضا، جلوگیری از حملات به فضا و انجام عملیات فضایی” تشکیل یافت.

خبرگزاری صدا و سیما:  با تشدید اختلافات بین احزاب راستگرای افراطی رژیم صهیونیستی بر سر پست‌های وزارتی، بنیامین نتانیاهو برای تشکیل دولت جدید با بحران مواجه شده است. نشانه‌های بن بست در روند تشکیل کابینه راستگرا برابر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر مامور تشکیل کابینه رژیم صهیونیستی نمایان و مطالبات و اختلافات بر سر پست‌های وزارتی بین احزاب راستگرا تشدید شده است. بر اساس این گزارش، راه نتانیاهو برای رسیدن به کابینه، به بن بست رسید. خروج حزب بن غفیر از مذاکراتی که متوقف و سپس ازسرگرفته شد تا نتانیاهو از برخی وزارت‌ها چشم پوشی کند که مهمترین آن‌ها، امنیت داخلی، دارایی و آموزش و پرورش و امور دینی بود.

الکوثرفارسی:  رادیو ارتش رژیم صهیونیستی از وقوع انفجاری با یک کشته و 18 زخمی، در غرب قدس اشغالی خبر داد. این انفجار در یک ایستگاه اتوبوس در غرب شهر قدس اشغالی  روی داده و منابع خبری گزارش دادند که حال خیلی از مجروحان وخیم است. نیروهای رژیم اشغالگر صهیونیستی در مجاورت بمب‌گذاری که در ایستگاه اتوبوس در قدس رخ داد، به حالت آماده باش درآمده‌اند.این در حالی است که رسانه‌های عبری‌زبان از وقوع انفجار دومی در تقاطع راموت، واقع در غرب قدس اشغالی، گزارش می‌دهند.

خبرگزاری ایلنا:  «سامح شکری»، وزیر خارجه مصر با همتای یونانی خود دیدار کرد. وی طی رایزنی با «نیکوس دیندیاس»، وزیر ‌خارجه یونان تاکید کرد که مصر و یونان به دنبال تحقق ثبات در شرق مدیترانه هستند. وی اشاره کرد که جهان در شرایط اقتصادی متشنجی به سر می‌برد. شکری بیان کرد که در دیدار با همتای یونانی خود، پیامدهای جنگ روسیه و اوکراین و تاثیرات آن بر غذا و انرژی را بررسی کرد.

آناتولی  ترکیه:  وزرای امورخارجه قطر و آمریکا درباره پرونده هسته‌ای ایران و تحولات منطقه‌ای در دوحه گفتگو کردند. محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر با آنتونی بلینکن همتای آمریکایی خود درباره پرونده هسته‌ای ایران و تحولات منطقه‌ای گفتگو کرد. آل ثانی و بلینکن پیش از «پنجمین نشست گفتگوی راهبردی قطر و آمریکا» که در دوحه، پایتخت قطر برگزار می‌شود، دیدار کردند. الثانی با اشاره به اینکه راه حل پرونده هسته‌ای ایران دیپلماسی است، گفت: در حال حاضر در حال بررسی گزارش‌های مربوط به برنامه هسته‌ای ایران هستیم و می‌بینیم که دیپلماسی بهترین راه برای مقابله با آن است.

ایران پرس: رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با انتشار گزارشی که در اختیار اعضای شورای حکام قرار داد تولید اورانیوم 60 درصدی در تاسیسات فردو را تائید کرد.سازمان انرژی اتمی ایران در واکنش به قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اقدام به تولید اورانیوم تا غنای 60 درصد در سایت “فُردو” کرد و صبح روز دوشنبه تولید آن به مرحله پایداری رسید.همچنین در دومین اقدام در واکنش به قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران دو آبشار دیگر IR-2m و IR-4 را در سایت نطنز بازبینی و گازدهی کرد و دو آبشار دیگر از این ماشین‌ها برای گازدهی آماده شده است.

رادیو چین: چین و قطر قرارداد 27 ساله گازی امضا کردند.  قرارداد بلندمدت امنیت انرژی که قرار است به مدت حدود 27 سال گاز طبیعی مایع قطر را برای چین تامین می‌کند، به دلیل دوراندیشی و همسویی آن با انرژی سبز جهانی مورد استقبال ناظران و تحلیلگران قرار گرفته است. شرکت پتروشیمی چین یا سینوپک و شرکت نفت دولتی قطر به نام قطر انرژی، روز دوشنبه یک قرارداد خرید و فروش گاز طبیعی مایع امضا کردند که تا سال 2050 چهار میلیون متریک تن گاز ال‌ان‌جی به چین عرضه می‌کند. «سعد شریدا الکعبی»، وزیر دولت قطر در امور انرژی و رئیس و مدیر عامل شرکت قطر انرژی، گفت که تاکنون این قرارداد طولانی‌ترین قرارداد گازی در صنعت ال‌ان‌جی بوده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *