جدیدترین مطالب

اسرائیل، متوهمی که بازنده است

اسرائیل، متوهمی که بازنده است

جنگ اسرائیل در غزه، بیش از ۳۳ هزار نفر را کشت که بیشترشان زنان و کودکان بودند. اسرائیل می گوید که دو هدف اصلی اش آزادی ۱۳۰ گروگان باقیمانده و انهدام گروه پیکارجوی حماس است، هدفی که منتقدان می گویند بیش از حد جاه طلبانه است و ناممکن.

پیام های جام جهانی قطر

پیام های جام جهانی قطر

سید رحمان موسوی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: میزبانی جام جهانی توسط قطر یک پیام مهم دیگر دارد؛ اینکه این منطقه می تواند به عنوان دانشگاهی برای همه کشورهایی که به فوتبال علاقه دارند و می توانند همه آنها را بپذیرند، باشد.
Loading

أحدث المقالات

نخست‌وزیر استرالیا: ایلان ماسک یک «میلیاردر متکبر» است

ایلان ماسک، مالک شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) بار دیگر به دلیل امتناع از حذف ویدیو‌هایی در این شبکه که برخی آن را «مروج خشونت» می‌دانند، با انتقاد‌های شدید روبرو شده است. ماسک در حال حاضر در استرالیا و در برزیل با پرونده‌های حقوقی علیه این شبکه مواجه است. در تازه‌ترین مورد، آنتونی آلبانیزی، نخست‌وزیر استرالیا، ایلان ماسک را «میلیاردر متکبر» خواند و گفت: «آقای ماسک تصور می‌کند که فراتر از قانون است.»

قطع عضو؛ سرنوشت تلخ کودکان معصوم فلسطینی

بیش از 11 هزار کودک فلسطینی در جریان حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه به شهادت رسیده یا مجروح شده اند. خبرنگار تسنیم در غزه به روایت قصه دو کودک فلسطینی که این روزها با خطر قطع عضو و مصائب و مشکلات ناشی از این دست و پنجه نرم می کنند، گفتگو کرده است.

عطای مدرک دکترای افتخاری دانشگاه کراچی به رئیسی

رئیس دانشگاه کراچی در مراسمی با حضور جمعی از مقامات ایالت سند، نمایندگان مجلس ایالتی و تعدادی از اعضای هیئت علمی دانشگاه، مدرک دکترای افتخاری این دانشگاه را به رئیس جمهور کشورمان اهدا کرد.

ادای احترام رئیسی به محمدعلی جناح «قائد اعظم»

رئیس جمهور در ادامه برنامه‌های دومین روز سفر خود به پاکستان، به شهر کراچی به عنوان مرکز ایالت سند سفر کرد و در بدو ورود با حضور در آرامگاه محمدعلی جناح، به مقام «قائد اعظم» و رهبر استقلال این کشور ادای احترام کرد.

گزارش سازمان ملل: اسرائیل هنوز مدارک کافی درباره اتهامات علیه انروا ارائه نکرده است

یک تحقیق مستقل سازمان ملل متحد درباره انروا، آژانس امداد و کاریابی این سازمان برای فلسطینیان، حاکی است اسرائیل «هنوز مدارک کافی برای اتهام‌زنی در زمینه عضویت صد‌ها تن از کارکنان انروا در گروه‌های تروریستی ارائه نکرده است». نتایج این بررسی ممکن است برخی از کشور‌های اهدا کننده کمک مالی به انروا را به از سر گیری اعطای کمک تشویق کند.

Loading

رسانه ها؛ امضای طولانی‌‌مدت‌ترین قرارداد گاز در تاریخ میان چین و قطر و …

۱۴۰۱/۰۹/۰۱ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین – رسانه ها: سیر صعودی مبادلات تجاری اوراسیا و چین، بحران در روابط مصر با رژیم صهیونیستی، امضای بزرگ‌ترین توافقنامه تجاری وطولانی‌ترین قرارداد گاز در تاریخ میان چین و قطر، اعلام قطع روابط پارلمان اروپا با ایران، ماموریت پسر خلیفه بحرین برای تشکیل دولت، سفر رئیس جمهور کوبا به چین پس از پایان سفر به روسیه و واکنش بلینکن به آغاز تولید اورانیوم ۶۰ درصد در فردو از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که امروز مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. در ادامه گزیده ای از آن‌ها را مرور می کنیم.

مهر : رئیس هیئت مدیره شرکت انرژی قطر از امضای توافقنامه خرید و فروش به مدت ۲۷ سال با شرکت سینوبک چین خبر داد. این قرارداد طولانی‌ترین قرارداد گاز طبیعی مایع در تاریخ است.

ایسنا : پنجمین دور از این گفتگوها امروز به ریاست محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر و آنتونی بلینکن، همتای آمریکایی او در دوحه برگزار می‌شود. قرار است دو طرف در این دوره برخی مسائل و موضوعات مهم به ویژه همکاری امنیتی، تجارت، سرمایه گذاری و تغییرات اقلیمی را در کنار بهداشت جهانی، کمک‌های انسانی و توسعه جهانی بررسی کنند.

ایرنا : وزیر بازرگانی کمیسیون اقتصادی اوراسیا پیش بینی کرد که حجم تجارت بین این اتحادیه و چین در سال جاری میلادی از ۲۰۰ میلیارد دلار فراتر رود. نشست کمیسیون مشترک برای اجرای توافقنامه تجارت و همکاری اقتصادی بین اتحادیه اقتصادی اوراسیا و جمهوری خلق چین قرار است ۱ دسامبر (۱۰ آذر) برگزار شود. امسال سهم چین از ۳۵ درصد کل واردات کشورهای ثالت از این اتحادیه فراتر رفته است و تقریبا ۱۶ درصد از کل صادرات را نیز به خود اختصاص داده است. طبق هر دو شاخص، چین با اطمینان در بین همه کشورها رتبه اول را دارد.

آناتولی ترکیه : هیئت‌های ترکیه، روسیه و ایران به عنوان کشورهای ضامن در مذاکرات آستانه برای حل بحران سوریه برای نوزدهمین بار در آستانه، پایتخت قزاقستان گرد هم آمدند. نشست آستانه 2 روزه خواهد بود و طرفین قرار است در مورد ارتقای همه جانبه روند سیاسی از جمله مسائل انسانی و اجتماعی-اقتصادی در وضعیت عمومی سوریه، اقدامات اعتمادسازی از جمله آزادی گروگانها، وضعیت مفقودین، شرایط بازگشت آوارگان سوری و موضوعاتی مانند بسیج تلاشهای جامعه بین‌المللی برای بازسازی گفتگو کنند.

فارس : ارتش مصر از آغاز رزمایش دریایی مشترک با حضور عربستان سعودی، آمریکا، یونان و قبرس در آب‌های مدیترانه خبر داد. هیأت‌هایی از کشورهای امارات، بحرین، آلمان، فرانسه، مغرب، اردن، کنگو و رومانی نیز به عنوان مهمان و ناظر در این رزمایش حضور یافته‌اند. در این رزمایش با نام «درع السماء» (سپر آسمان) هیأت‌هایی از قبرس و یونان نیز حضور داشتند و انواع سامانه‌های پدافند هوایی اقدام به شلیک کردند. همزمان با این، رزمایش مشترک دریایی هند و عمان نیز از صبح امروز (سه شنبه) با نام «نسیم البحر» آغاز شد و قرار است تا ۲۴ نوامبر ادامه یابد.

مهر : رسانه های رژیم صهیونیستی از بحران میان تل آویو و قاهره به دنبال گزارش هایی درباره محدودیت های اعمال شده از سوی مصر برای سفر اتباع خود به این رژیم خبر دادند. بر این اساس مصر مانع از سفر اتباع خود به اسرائیل و مناطق تحت کنترل تشکیلات خودگردان می شود و این با وجود معاهده صلح کمپ دیوید میان اسرائیل و مصر است. محدودیت های اعمال شده به حدی است که امکان سفر را محال می کند.

ایلنا : رئیس پارلمان اروپا طی مواضعی مداخله‌جویانه با اشاره به ناآرامی‌های اخیر ایران، اعلام کرد که این نهاد تا اطلاع ثانوی با تهران قطع رابطه می‌کند.

تی آر تی ترکیه : لوید آستین وزیر دفاع آمریکا و ژنرال وی فنگه وزیر دفاع چین که به‌منظور شرکت در اجلاس وزرای دفاع توسعه یافته اتحادیه ملل آسیای جنوب‌شرقی در شهر سیم ریپ کامبوج به‌سر می‌برند، دیدار و مذاکره کردند. سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا در رابطه با این دیدار اعلام کرد: لوید آستین در ملاقات با همتای چینی خود از تحرکات خطرناک فزاینده تجهیزات نظامی متعلق به چین در منطقه هند ـ پاسیفیک ابراز نگرانی کرده و یادآور شده است: رفتارهای خطرناک چین خطر تصادف در منطقه را افزایش داده است. برای کاهش خطرات استراتژیکی و تامین امنیت عملیاتی به دیالوگ ملموس نیاز وجود دارد.

تسنیم : بحرین اعلام کرد که استعفای دولت را پذیرفته و « سلمان بن حمد» ولیعهد و نخست وزیر کنونی را مامور تشکیل دولت جدید کرده است. نخست‌وزیر تعیین‌شده نیز اعلام کرد که رایزنی‌ها را برای انتخاب نام‌های پیشنهادی برای وزارتخانه آغاز خواهد کرد تا برای ارائه آنها به پادشاه کشور آماده شود.

ایلنا : نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نسبت به حضور افراط‌گرایان در دولت این رژیم هشدار داد. «یائیر لاپید»، در پیام توئیتری گفت: «اسرائیل یک دولت یهودی است نه یک دولت دینی. ‌افراط‌گرایان دینی تنها در دولت آتی شرکت نخواهند کرد بلکه ما شاهد دولتی خواهیم بود که افرادی‌ در آن بر ما حکمرانی کرده و تمام قدرت را به دست می‌گیرند. این افراطی‌ها اسرائیل را تبدیل به دولتی در جهان سوم می‌کنند.»

رادیو چین: سخنگوی وزارت خارجه چین گفت «رئیس جمهور کوبا، نخستین رهبر کشور آمریکای لاتین و کارائیب خواهد بود که چین پس از بیستمین کنگره ملی حزب کمونیست از وی پذیرایی می کند. چین و کوبا در مواجهه با تغییرات اوضاع بین ‌المللی، دست در دست هم در راه ساخت سوسیالیسم با ویژگی‌های خود تلاش کرده اند؛ در مسائل مربوط به منافع اصلی از همدیگر حمایت کرده و در مسائل بین المللی و منطقه ای هماهنگی نزدیک داشته اند که این دیگر به الگویی از همبستگی و همکاری میان کشورهای سوسیالیستی و کمک متقابل و صادقانه بین کشورهای در حال توسعه تبدیل شده است.»

میزان : ایران یکی از محورهای رایزنی «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه آمریکا و «محمد بن عبدالرحمان آل ثانی»، وزیر خارجه قطر بود.«بلینکن» ادعا کرد: گزارش‌ها درباره واگذاری پهپادهای ایران به روسیه جای نگرانی دارد. وی همچنین درباره آغاز فرآیند غنی سازی ۶۰ درصدی اورانیوم در فردو، مدعی شد: نمی‌توانیم گزارش‌های مربوط به فعالیت‌های هسته ای ایران را تایید کنم. وزیر خارجه آمریکا در بخش دیگری در مورد مذاکرات رفع تحریم‌ها نیز ادعا کرد: تلاش‌های ایران برای گنجاندن پرونده‌های اضافی در ارتباط با احیای توافق هسته‌ای را رد کردیم.

ایسنا : سخنگوی کرملین گفت: روسیه نگرانی‌های امنیتی ترکیه در ارتباط با وضعیت سوریه را درک می‌کند، اما از همه طرف‌ها می‌خواهد که از اقداماتی که می‌تواند اوضاع را پیچیده کند، اجتناب کنند. پسکوف، در واکنش به اظهارات اردوغان، مبنی بر اینکه طرف روسی ظاهراً به تعهدات خود در پاکسازی سوریه از تشکلهای کرد مسلح براساس توافق ۲۰۱۹ عمل نکرده است، گفت: “ما نگرانی‌های ترکیه در مورد تضمین امنیت خود را درک می کنیم و به آن احترام می گذاریم. از نظر ما این حق مشروع ترکیه است. اما این می‌تواند یک بازگشت بومرنگی داشته و وضعیت امنیتی را پیچیده‌تر کند.

فارس : رئیس‌جمهور ترکیه با بیان اینکه 3 دولت اخیر آمریکا گروه‌های تروریستی در شمال سوریه را مسلح کرده‌اند، گفت حمایت واشنگتن از شبه‌نظامیان کُرد، تهدیدی برای آنکارا محسوب می‌شود. دولت‌های آمریکا در سال‌های اخیر هزاران کامیون مهمات را به شبه‌نظامیان کُرد سوری تحویل داده‌اند. وی در این‌باره توضیح داد: «ما از این واقعیت که یک کشور متحد ترکیه در ائتلاف ناتو، هزاران کامیون مملو از مهمات و سلاح را به مناطقی از سوریه که در آن تروریست‌ها در سال‌های اخیر فعالیت می‌کنند، تحویل داده است، ناراحت هستیم».

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *