جدیدترین مطالب

هدف نهایی اسرائیل از تجاوز به ساختمان کنسولگری ایران

هدف نهایی اسرائیل از تجاوز به ساختمان کنسولگری ایران

رضا مقاتلی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: اقدام استراتژیک ایران در عدم شتابزدگی در اتخاذ تصمیماتش را می توان از دیدگاه عقلانیت و از منظر منافع ملی شایسته ی حمایت جمعی دانست و بر تلاش ها برای عدم قرار گرفتن در زمین و طراحی شطرنجی اسرائیل و کابینه ی جنگ طلب نتانیاهو مراقبت جدی کرد.

به روایت یک چوپان دروغگو

رژیمِ صهیونیستی در یکی از آخرین حملاتِ خود، مسجدِ فاخُورِه در شمالِ غزه را هم، تخریب کرد.

تحلیلی بر اهمیت و جایگاه تدابیر دیوان لاهه در قبال جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: دیپلمات پیشین کشورمان گفت: دیوان دادگستری بین‌المللی در لاهه، اوایل فروردین ماه تدابیر جدیدی اتخاذ کرد که به موجب آن، رژیم صهیونیستی ملزم به انجام اقدامات لازم و موثر جهت همکاری با سازمان ملل بدون هرگونه تاخیر است.

«وعده صادق» پاسخ مشروع ایران به تجاوزات صهیونیست‌ها بود

سفیر سوریه در تهران درباره عملیات تنبیهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی گفت: «وعده صادق» عملیات دفاعی مشروع از سوی جمهوری اسلامی ایران است که در چارچوب حق دفاع از خود و در پاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق انجام شد.

Loading

أحدث المقالات

مزایای مهندسی معکوس در جنگ چیست؟

مهندسی معکوس ابزاری قدرتمند در زمینه جنگ و درگیری است، زیرا می‌توان از آن برای تحلیل و درک فناوری‌های پیچیده دشمن و استراتژی‌های آن استفاده کرد.

هشدار درباره توطئه جدید اشغالگران علیه مسجدالاقصی

در پی توطئه جدیدی که اشغالگران صهیونیست علیه مسجدالاقصی طراحی کرده‌اند، شورای اوقاف و مقدسات اسلامی در قدس اشغالی نسبت به تغییر وضعیت مسجدالاقصی هشدار داده و بر هویت اسلامی و غیرقابل تقسیم بودن این مکان مقدس تاکید کرد.

امیرعبداللهیان: به آمریکا گفتیم به‌دنبال تنش در منطقه نیستیم

وزیر امور خارجه کشورمان در بدو ورود به نیویورک گفت: با توجه به تحولات منطقه و اینکه وضعیت در غزه به نقطه جوش رسیده، نشست شورای امنیت فرصتی برای تبیین دیدگاه‌های ایران در راستای ضرورت تثبیت صلح و امنیت پایدار در منطقه است.

Loading

رسانه‌ها؛ نوسازی ارتش چین در دستور کار شی جین پینگ و…

۱۴۰۱/۰۷/۲۵ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: دستور تازه «شی جین پینگ»؛ نوسازی سریع ارتش چین در مقابله با تهدید‌ها، تاکید رئیس جمهور چین بر اتحاد مجدد با تایوان درکنگره حزب کمونیست، آغاز رزمایش‌ کره‌جنوبی با آمریکا در سایه نگرانی از تحرکات کره‌شمالی، آغاز تمرینات بازدارندگی هسته ای ناتو، هشدار وزیر بهداشت آلمان درباره ورشکستگی بیمارستان‌ها به دلیل هزینه‌های بالای انرژی، تظاهرات سراسری در کشور‌های اروپایی در محکومیت افزایش قیمت‌ها و بحران انرژی، واکنش دبیرکل اوپک به امکان بازنگری در کاهش تولید نفت، وعده واشنگتن به تامین ۷۰درصدی صادرات گاز مایع خود به اروپا، امضای قرارداد نظامی جدید آمریکا و سوئد، تعطیلی سفارت صربستان در کی‌یف، استانبول میزبان نشست فوق العاده شورای وزیران امور خارجه سازمان کشورهای تُرک، پیروزی عمران خان در انتخابات میان دوره‌ای پارلمان پاکستان و هشدار ترامپ به یهودیان آمریکایی از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری فارس:  رئیس جمهور چین همزمان با افتتاح کنگره ملی حزب خلق چین  خواستار توسعه سریع‌تر نیروهای مسلح چین شد. شی جین پینگ در سخنرانی گفت: برای نوسازی نظامی، پرسنل، تسلیحات و تجهیزات سریعتر کار خواهیم کرد. ما توانایی‌های راهبردی ارتش را برای دفاع از حاکمیت، امنیت و منافع توسعه چین افزایش خواهیم داد و خواهیم دید که نیروهای مسلح به طور موثر ماموریت‌ها و وظایف خود را انجام می‌دهند. شی گفت: «ما آموزش نیروها را تشدید خواهیم کرد و آمادگی رزمی خود را در سراسر جهان افزایش خواهیم داد. خواهیم دید که نیروهای مسلح ما می‌‌توانند بجنگند و پیروز شوند.»

ان .اچ. کی ژاپن:  رئیس جمهور چین در افتتاحیه کنگره حزب کمونیست بر اتحاد مجدد با تایوان تاکید کرد. رئیس جمهور چین با آغاز کار کنگره ملی حزب کمونیست در پکن، تعهدش برای تحقق آنچه که او «اتحاد مجدد تایوان» می‌خواند، را تکرار کرد. انتظار می‌رود این نشست که هر پنج سال یکبار برگزار می‌شود اختیارات شی جین پینگ را مستحکم کند.بیش از ۲۳۰۰ نفر از نمایندگان سراسر چین روز یکشنبه در این نشست گردهم آمدند. هو جینتائو، رئیس جمهور سابق و ون جیابائو، نخست وزیر سابق از جمله شرکت‌کنندگان در این نشست هستند. شرکت‌کنندگان طی هفت روز آینده درباره سیاست‌های کلیدی تصمیم خواهند گرفت. شی وعده داد که حزبش در صورت لزوم با توسل به زور اتحاد مجدد با تایوان را به پیش ببرد.

خبرگزاری ایرنا:  دفتر ریاست جمهوری تایوان اعلام کرد که تایپه از حق حاکمیت یا مصالحه بر سر آزادی و دموکراسی عقب نشینی نخواهد کرد و مردم آن آشکارا با طرح پکن مبنی بر مدیریت «یک کشور، دو نظام» برای تایوان مخالف هستند. دفتر ریاست جمهوری تایوان چند ساعت پس از سخنرانی شی جی پینگ رئیس جمهور چین در افتتاحیه کنگره حزب کمونیست در پکن که اعلام کرد حل مسئله تایوان به عهده مردم چین است و چین هرگز از توسل به زور بر سر تایوان چشم پوشی نخواهد کرد، در بیانیه‌ای واکنش نشان داد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): نیروهای کره‌جنوبی امروز (دوشنبه) رزمایش دفاعی سالانه «هوگوک» خود را آغاز کردند؛ هدف از آن تقویت توانایی‌ها در واکنش به تهدیدات هسته‌ای و موشکی کره‌شمالی در بحبوحه تنش‌ها بر سر فعالیت‌های نظامی است. این رزمایش‌ها که قرار است روز شنبه به پایان برسند، جدیدترین مانورهای نظامی کره‌جنوبی در هفته‌های اخیر است که شامل فعالیت‌های مشترک با ایالات متحده و ژاپن هم می‌شود. تازه‌ترین آموزش‌های میدانی سئول در حالی انجام می‌شود که کره‌شمالی در سال جاری میلادی با سرعت بی‌سابقه‌ای دست به آزمایش‌های تسلیحاتی زده و در آخرین مورد، روز جمعه یک موشک بالستیک کوتاه‌برد و صدها گلوله توپخانه‌ای را در نزدیکی مرز بین کره که به شدت نظامی است، شلیک کرد.

اسپوتنیک روسیه: مانور بازدارندگی هسته ای “روز پایدار” ناتو با حضور 14 کشور و حداکثر 60 هواپیمای نظامی از روز دوشنبه آغاز می شود و تا 30 اکتبر ادامه خواهد داشت.  این مانورها “بر فراز شمال – غرب اروپا”، در حریم هوایی بلژیک و بریتانیا و همچنین بر فراز دریای شمال انجام خواهد شد. تسلیحات رزمی در این رزمایش شرکت نخواهد داشت. رسانه های بلژیکی تصریح می کنند که پایگاه نیروی هوایی سلطنتی کلاین بروگل در استان لیمبورگ مرکز این رزمایش ها خواهد شد.به گفته ائتلاف بلژیکی علیه سلاح‌های هسته‌ای، کلاهک‌های هسته‌ای آمریکا در آنجا قرار دارند. مقامات رسمی این اطلاعات را تایید نمی کنند.

رادیو چین:  وزیر بهداشت آلمان درباره ورشکستگی بیمارستان‌ها به دلیل افزایش هزینه‌های انرژی و قیمت‌های بالای دارو و مواد غذایی هشدار داد. “کارل لاوترباخ”، وزیر بهداشت آلمان هشدار داد که اولین تعطیلی ها بدون کمک دولتی اتفاق می افتد. وی افزود: برای جلوگیری از ورشکستگی ها، باید واکنش شدید نشان داد. وزیر بهداشت فدرال آلمان از خطر واقعی ورشکستگی بیمارستان ها در نتیجه بحران انرژی و تورم سخن گفته و در گفتگویی با آ ار دی آلمان گفت: اگر ما به سرعت و واقعاً شدید واکنش نشان ندهیم، تعطیلی‌ها رخ خواهد داد.

خبرگزاری صدا و سیما: تظاهرات سراسری در کشور‌های اروپایی در محکومیت سیاست‌های دولت‌های این کشور‌ها در زمینه تورم، افزایش قیمت‌ها و بحران انرژی برگزار شد. این اعتراضات در آلمان، مولداوی و فرانسه در حال برگزاری است. پاریس پایتخت فرانسه صحنه برگزاری تظاهرات به منظور درخواست از دولت برای رسیدگی به مشکلات ناشی از تورم و بحران سوخت است که با حضور نیرو‌های گارد ویژه و ضد شورش همراه بود.

خبرگزاری مهر : «هیثم الغیص» دبیرکل سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) به امکان بازنگری اوپک پلاس به تصمیم اخیر خود برای کاهش تولید نفت واکنش نشان داد. دبیرکل اوپک در پاسخ به سوالی در این خصوص طی نشست خبری در الجزایر گفت که تصمیمات این سازمان صرفاً فنی است و اوپک پلاس با کاهش تولید دو میلیون بشکه در روز، تصمیمی بر اساس پیش بینی تحولات بازار جهانی گرفته است. وی در عین حال افزود که تصمیمات در اوپک همواره از انعطاف برخوردار است.

خبرگزاری تسنیم:  وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که ایالات متحده ۷۰درصد از صادرات LNG خود را در اختیار اروپا قرار می‌دهد. «جفری پیات» دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور منابع انرژی فاش کرد که ایالات متحده 70 درصد از صادرات گاز طبیعی مایع خود به اروپا را تأمین می‌‎کند. به‌گفته دستیار وزیر امور خارجه آمریکا، واشنگتن منابع صادراتی خود را برای تأمین نیازهای گازی اروپا بسیج می‌کند.

خبرگزاری ایلنا: رسانه‌ها از امضای قرارداد همکاری نظامی جدید بین سوئد و ایالات متحده خبر دادند. شبکه اس وی تی سوئد گزارش داد که توافقنامه جدید امکانات عملیات نظامی و رزمایش مشترک دو کشور را به ویژه در دوره بررسی درخواست سوئد برای پیوستن به ناتو گسترش خواهد داد. ژنرال «جیمز مک کانل»، رئیس ستاد ارتش آمریکا به در گفت‌و‌گو با این شبکه گفت: «این همکاری هیچ زمانی مهم‌تر از دوره فعلی نبوده است و نیروهای ما آماده دفاع از سوئد هستند».

آناتولی  ترکیه: صربستان سفارت خود در کی‌یف را در به‌منظور تامین امنیت پرسنل این سفارتخانه به‌طور موقت تعطیل کرد. در بیانیه منتشر شده در وبگاه سفارت صربستان در کی‌یف تصریح شد: کارکنان سفارتخانه تا زمانی که شرایط بازگشت به اوکراین فراهم شود، فعالیت‌های خود را در بلگراد ادامه خواهند داد. در بیانیه فوق به هشدار وزارت امور خارجه صربستان به شهروندان خود درباره سفر به اوکراین که در 13 فوریه داده شد نیز اشاره شد.

تی .آر.تی ترکیه: استانبول امروز میزبان نشست فوق العاده شورای وزیران امور خارجه سازمان کشورهای تُرک خواهد بود. در نشست فوق العاده شورای وزیران امور خارجه سازمان کشورهای تُرک علاوه بر مسائل روز درباره اجلاس سران سازمان کشورهای تُرک که قرار است 11 نوامبر در سمرقند ازبکستان برگزار شود نیز رایزنی خواهد شد. وزرای امور خارجه ترکیه، آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان و ازبکستان به عنوان کشورهای عضو و وزرای خارجه مجارستان و ترکمنستان به عنوان کشورهای ناظر سازمان کشورهای تُرک در نشست استانبول شرکت خواهند کرد.

الکوثرفارسی:  کمیسیون انتخابات پاکستان بعد از شمارش آرای انتخابات میان دوره ای مجلس اعلام کرد ، عمران خان، نخست وزیر سابق این کشور توانست از هشت کرسی انتخابات شش کرسی را کسب کند. انتخابات میان دوره‌ای پارلمان پاکستان روز یکشنبه برگزار شد و می تواند جرقه‌ای برای کارزار انتخاباتی‌ عمران خان با هدف فشار بر دولت نوپای اسلام‌آباد برای برگزاری انتخابات زودهنگام محسوب شود. درحالیکه عمران خان تنها می‌تواند یکی از کرسی‌های کسب شده را برای خود نگه دارد اما این پیروزی به منزله حمایت بیش از ۲۲۰ میلیون نفر از اوست.

العالم فارسی: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا از یهودیان آمریکایی به دلیل قدردانی ناکافی آن‌ها از سیاست‌هایش در قبال رژیم صهیونیستی انتقاد کرد و هشدار داد که آنها باید پیش از اینکه «خیلی دیر شود»، «دست به کار شوند»! این اظهارنظر که در پلتفرم رسانه اجتماعی ترامپ، Truth Social مطرح شد، به این موضوع یهودی ستیزانه پرداخته است که یهودیان ایالات متحده وفاداری دوگانه به آمریکا و رژیم صهیونیستی دارند؛ نکته ای که بلافاصله انتقادهایی را در پی داشت. ترامپ گفت: «هیچ رئیس‌جمهوری بیش از من برای اسرائیل کار انجام نداده است.» او سپس گفت: «تا حدودی تعجب‌برانگیز است که مسیحیان شگفت‌انگیزِ ما بسیار بیشتر از یهودیان، به‌ویژه کسانی که در ایالات متحده زندگی می‌کنند، قدردان این موضوع هستند.»

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *