جدیدترین مطالب

غزه، اوکراین و جایگاه تخریب‌شده اروپایی‌ها در افکار عمومی

غزه، اوکراین و جایگاه تخریب‌شده اروپایی‌ها در افکار عمومی

اتهام ها درباره اجرای استانداردهای دوگانه، به سرعت و با فراوانی از سوی کشورهای عربی، قدرت‌های در حال ظهور، رقبای جغرافیایی، مقامات سازمان ملل و حتی خود مقامات غربی مطرح شده است. هنگامی که روسیه در سال ۲۰۲۲ با شکستنِ قوانین بین‌الملل به اوکراین تجاوز کرد، اروپایی‌ها تحریم‌های "گسترده و بی‌سابقه" ای را در تجارت، سرمایه گذاری و حتی بایکوت های ورزشی علیه مسکو پیاده کردند. در جریان تلاش لابی بزرگ جهانی، رهبران اروپایی، حمایت از اوکراین را به عنوان دفاع از قوانین و نورم‌های جهانی تصویر کردند. اما در مقابل، بسیاری از رهبران اروپایی به فراخوان آتش‌بس در غزه واکنش منفی نشان داده‌اند و به طور کلی از محکوم کردن نقض قانون بین‌الملل توسط اسرائیل، رویگردان شده اند و به جای آن با حمایت گسترده از اسرائیل، حتی در برابر لحن و ادبیات نسل کشی وزیران اسرائیل سکوت کرده اند. همچنین بلافاصله پس از ۷ اکتبر، اروپایی‌ها به سرعت به تعلیق یا بازبینی در کمک مالی به سازمان‌های غیردولتی فلسطینی پرداختند، هرچند شواهد قابل اعتمادی هم از انحراف مالی یا حمایت از تروریسم وجود نداشت.
Loading

أحدث المقالات

دونالد توسک: اروپا وارد دوران پیش از جنگ شده است

دونالد توسک، نخست وزیر لهستان و رئیس پیشین شورای اروپا می‌گوید که اروپا وارد «دوران پیش از جنگ» شده است و اگر اوکراین از روسیه شکست بخورد، هیچ کس در این قاره نمی‌تواند احساس امنیت کند.

Loading

تحلیلی بر نتایج متفاوت انتخابات پارلمانی در کویت

۱۴۰۱/۰۷/۱۸ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین –گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه حضور کم رنگ اخوان المسلمین و سلفی‌ها در میان نمایندگان منتخب در کویت نشان می‌دهد رویکرد مردم این کشور تغییر برخی رویه‌ها به سمت اعتدال گرایی و حفظ امنیت و آرامش داخلی است، گفت: انگیزه اصلی کویتی‌ها برای انتخاب نمایندگان جدید، مبارزه با فساد سیاسی و مالی و حل مشکلات اقتصادی و بهبود اوضاع معیشتی مردم این کشور است.

حسن هانی زاده در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به نتایج انتخابات پارلمانی در کویت، تصریح کرد: کویت پس از استقلال از عراق در سال 1962 و تشکیل دولت مستقل، همواره شرایط خاصی را پشت سر گذاشته و دموکراسی کنترل شده و پارلمان پویا بخشی از ویژگی‌های حاکمیت این کشور است.

وی با بیان اینکه معمولا کویت برخلاف سایر کشورهای عربی همواره انتخابات پارلمانی آزادی داشته است، افزود: برخلاف انتخاباتی که طی شش دهه گذشته برگزار شده، انتخابات اخیر با چالش‌هایی همراه بوده است چراکه عربستان تلاش داشت با نفوذ در انتخابات پارلمانی، سلفی‌های وابسته به جریان وهابیت را وارد پارلمان کویت کند و در برخی موارد نیز موفق بوده است.

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا ادامه داد: در چند دوره انتخابات، از جمله دوره گذشته، سلفی‌ها توانستند اکثریت را به دست آورند، به همین دلیل چالشی جدی میان پارلمان کویت و دولت به وجود آمده است. البته تاکنون هشت بار پارلمان کویت به دلیل اوج گرفتن اختلافات میان جریان‌های پیروز در پارلمان، توسط اُمرای این کشور منحل شده است.

هانی زاده با بیان اینکه این انتخابات پس از گذشت دو ماه از انحلال پارلمان به دلیل شدت گرفتن اختلافات میان قوای مجریه و مقننه برگزار شد و امیرکویت وعده داده بود با شکل‌گیری آن در کار مجلس دخالتی نخواهد کرد، گفت: در این دوره از انتخابات سه جریان عمده سیاسی شامل ائتلاف شعبی، در بردارنده جریان‌های شیعی- سنی و ملی گراها، لیبرال – سکولارها و همچنین ائتلاف اسلامگرایان که اعضای اخوانی، سلفی و مستقل را شامل می‌شود با یکدیگر رقابت کردند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا افزود: در این رقابت، ترکیب نمایندگان جدید پارلمان کویت ۵۴درصد تغییر کرده است و و تنها ۱۲ کاندیدا از دور قبل دوباره انتخاب شدند. در این دوره، مخالفان دولت کویت با کسب حدود ۶۰ درصد از کرسی‌ها به دستاورد سیاسی چشمگیری دست یافتند.

هانی زاده خاطرنشان کرد: در انتخابات فعلی، در میان 50 نماینده، برای نخستین بار دو خانم وارد پارلمان شده‌اند، درحالیکه در دوره‌های پیش نماینده زن در مجلس حضور نداشت، گفت: علی رغم جریان‌سازی‌های رسانه‌ای عربستان و امارات علیه شیعیان، برآیند گزارش‌ها نشان می‌دهد احزاب شیعه توانسته‌اند 10 کرسی به دست آورند که کرسی‌های قابل قبولی محسوب می‌شود و آن‌ها می‌توانند فراکسیون قدرتمندی ایجاد کنند. در این انتخابات گروه‌های سلفی، اخوانی و مستقلین تنها به ۸ کرسی دست یافتند.

وی اضافه کرد: حضور کم رنگ اخوان المسلمین و سلفی‌ها در میان نمایندگان منتخب، نشان می‌دهد رویکرد مردم کویت تغییر برخی رویه‌ها به سمت اعتدال گرایی و حفظ امنیت و آرامش داخلی است و با این انتخابات کویت، پارلمانی مستقل و قدرتمندی خواهد داشت، چرا که پارلمان در کویت، برخلاف سایر کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس، صلاحیت و اختیارات بالایی دارد و براساس قانون اساسی، تمام قوانین در این کشور باید ابتدا به تصویب مجلس برسد و سپس امیر این کشور آن را تایید کند و نمایندگان پارلمان حق دارند علاوه بر رای عدم اعتماد به هر یک از وزرای پیشنهادی از نخست وزیر و وزرا نیز سؤال کنند.

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا یادآورشد: با این حال، با توجه به تنوع حضور جریان‌ها و گروه‌های مختلف، اگر اختلافات در میان فراکسیون‌ها شدت و بالا بگیرد قطعا امیر کویت می‌تواند این پارلمان را منحل کند.

هانی زاده با بیان اینکه فراکسیون‌های شیعه در پارلمان کویت، معتقد به تعمیق روابط با ایران و دوری از تاثیرپذیری از مداخلات برخی قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در مسائل داخلی کویت هستند، ادامه داد: در این دوره، یکی از نامزدهای انتخابات که در مصاحبه با یک رسانه صهیونیستی، اعلام کرده بود اکثریت مردم این کشور خواهان برقراری روابط با رژیم صهیونیستی هستند نیز رای بسیار کمی به دست آورد و حتی برخی رسانه‌های عربی، آن را پاسخی کوبنده از سوی مردم کویت از طریق صندوق‌های رای، به جریان سازش و سازشکاران توصیف کردند.

وی با یادآوری اینکه ۳۰ نفر از مخالفان داخلی در این دوره موفق به پیروزی در انتخابات شده‌اند، گفت: دولت کویت تلاش کرده نگاه امنیتی به شیعیان را تعدیل کند و شیعیان نیز در این کشور خواهان ثبات و آرامش در کشورشان هستند. این رویکرد باعث شده شیعیان اجازه حضور در نهادهای حکومتی را داشته باشند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه بن بست سیاسی در دولت گذشته و اختلافات میان قوای مجریه و مقننه مردم را خسته کرده و آن‌ها خواهان ثبات و آرامش در کشورشان هستند، توضیح داد: پیش از برگزاری انتخابات نیز نظر سنجی‌ها حاکی از این بود که انگیزه اصلی کویتی‌ها برای انتخاب نمایندگان جدید، مبارزه با فساد سیاسی و مالی و حل مشکلات اقتصادی و بهبود اوضاع معیشتی مردم این کشور است.

هانی زاده با اشاره به اخبار رسانه‌های کویتی مبنی بر اینکه امیر این کشور فرزند ارشد خود را که پیش از این معاون اول نخست وزیر بود، مامور تشکیل کابینه کرده است، تاکید کرد: چگونگی تداوم کار مجلس، تحقق شعارها و امکان ادامه فعالیت نمایندگان در شرایطی که تکثر زیادی میان آن‌ها وجود دارد، بستگی به عملکرد فراکسیون‌ها دارد. اما به نظر می‌رسد شیعیان در این دوره، تلاش دارند با حفظ انسجام نقش موثری در سیاست داخلی و خارجی کشور ایفا کنند. در یکی از دوره‌های پیشین نیز، شیعیان 17 کرسی را به دست آورده بودند و در آن دوره نیز روابط ایران و کویت به سطح قابل قبولی رسید.

وی بابیان اینکه با توجه به اختیارات بالای امیر کویت، اگر او تشخیص دهد این دوره از پارلمان برای ثبات داخلی کویت خطرناک خواهد بود و در تقابل با دولت است، این دوره از مجلس نیز منحل خواهدشد، گفت: به نظر می‌رسد ما در این دوره، شاهد نقش فعال کویت در منطقه و همچنین برقراری روابط گسترده‌تر با کشورهایی مانند لبنان، ایران و عراق و همچنین محور مقاومت خواهیم بود. تجربه پارلمانی در کویت نشان داده هرگاه شیعیان در فراکسیونهای پارلمانی این کشور حضور فعال داشته، ثبات و امنیت در این کشور افزایش یافته است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *