جدیدترین مطالب

رهایمان نکن آمریکا

رهایمان نکن آمریکا

بشیر اسماعیلی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: به نظر می‌رسد که آخرین تلاش‌های اسراییل برای نگاه داشتن بی قید و شرط غرب در کنار خود بی نتیجه خواهد ماند و دنیا آنقدر چالش جدید برای تمدن غربی به ارمغان آورده است که دیگر مثل مسأله اسراییل، نخستین اولویت غرب نخواهد بود‌.
Loading

أحدث المقالات

چین: در کنار مردم فلسطین هستیم

تهران-ایرنا- دستیار وزیر امور خارجه چین با بیان اینکه ناکامی شورای امنیت سازمان ملل متحد در تصویب قطعنامه عضویت کامل فلسطین در این سازمان، برای بشریت غم‌انگیز بود، تصریح کرد: پکن و اکثریت کشورها در کنار مردم فلسطین ایستاده‌اند.

وزرای خارجه کشور‌های گروه ۷ (G۷): از ایران و اسرائیل می‌خواهیم از هرگونه تشدید تنش اجتناب کنند /: ایران باید به خاطر اقدامات بی‌ثبات‌کننده‌اش در خاورمیانه پاسخگو باشد

وزرای خارجه کشورهای گروه ۷ اعلام کردند: از همه طرف ها می خواهیم که هرگونه تشدید تنش در خاورمیانه را متوقف کنند. آنها گفتند: از ایران و اسرائیل می‌خواهیم از هرگونه تشدید تنش اجتناب کنند.

رهایمان نکن آمریکا

رهایمان نکن آمریکا

بشیر اسماعیلی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: به نظر می‌رسد که آخرین تلاش‌های اسراییل برای نگاه داشتن بی قید و شرط غرب در کنار خود بی نتیجه خواهد ماند و دنیا آنقدر چالش جدید برای تمدن غربی به ارمغان آورده است که دیگر مثل مسأله اسراییل، نخستین اولویت غرب نخواهد بود‌.
Loading

رسانه‌ها؛ تصویب  رسمی الحاق ۴ منطقه اوکراین به روسیه و…

۱۴۰۱/۰۷/۱۳ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: رسمیت الحاق چهارمنطقه اوکراین به روسیه با امضای پوتین ، پیشروی ارتش اوکراین در مناطق «الحاق‌شده» به روسیه، اظهارات مقامات بلاروسی درباره آماده شدن کشورهای عضو ناتو برای جنگ، موافقت اتحادیه اروپا با هشتمین بسته تحریمی علیه روسیه، انتشار جزئیات بیشتر از انفجار نورد استریم ، افزایش تنش‌ها  در شرق آسیا با موشک پرانی  کره جنوبی و آمریکا ، واکنش سازمان ملل به آزمایش موشکی جدید کره شمالی، ادامه تنش ترکیه با یونان، سفر قریب‌الوقوع هیات سوئدی به ترکیه، تاسیس  مرکز امنیتی اقیانوس هند با مشارکت ایران، عمان و پاکستان، احضار سفیر انگلیس به وزارت خارجه ایران، هشدار جنبش انصارلله یمن به خروج  فوری سرمایه‌گذاران از امارات و عربستان، تشدید نگرانی اروپا از «غیرصنعتی شدن» ناشی از انتقال خطوط تولید به ایالات متحده و تصمیم جدید اروپا برای اعمال محدودیت بر گوشی‌های اپل از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه امروز چهارشنبه قوانین فدرالی را به امضا رساند که توافقنامه‌های الحاق مناطق دونتسک، لوهانسک، خرسون و زاپوریژیا به روسیه را تصویب کرد. اسناد مرتبط با این تحولات در پرتال رسمی اطلاع‌رسانی حقوقی دولت روسیه منتشر شد. روسیه پس از برگزاری رفراندوم‌هایی که طی چند روز از ۲۳ سپتامبر انجام داد، آن مناطق ذکر شده را به خاک خود ضمیمه کرد؛ رفراندوم‌هایی که کی‌یف و دولت‌های غربی به عنوان امری غیرقانونی و اجباری محکوم کردند. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه الحاق آنها را جمعه گذشته اعلام کرده بود. او همچنین به دفاع از این اراضی “جدید” با هر ابزاری متعهد شده و به کی‌یف و غرب نسبت به حمله به آنها هشدار داد.

یورونیوز: ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین می‌گوید ارتش اوکراین طی هفته گذشته به پیشروی‌های سریع و مهمی در مناطق «الحاق شده» به روسیه دست یافته و موفق شده ده‌ها شهر و روستا را در جنوب و شرق «آزاد» کند. او شامگاه سه‌شنبه ۴ اکتبر با اشاره به پیروزی‌های اخیر ارتش این کشور گفت که مناطق آزاد شده در خرسون، خارکیف، لوهانسک و دونتسک قرار دارند. مسکو چند روز پیش با استناد به آنچه «همه‌پرسی» در این مناطق خواند، ۴ استان اوکراین را به خاک خود ضمیمه کرد. اقدامی که بلافاصله از سوی کشورهای غربی «غیرقانونی» توصیف و محکوم شد. مسکو در حالی تاکنون به این ادعای زلنسکی واکنشی نشان نداده که طی روزهای اخیر بویژه در خرسون و دونتسک مجبور به عقب‌نشینی شده است. به‌نظر می‌رسد تداوم ارسال تجهیزات نظامی پیشرفته از سوی کشورهای غربی به اوکراین، نبرد در جبهه‌ها را برای روسیه دشوار کرده باشد.

خبرگزاری ایرنا:  ویکتور خرنین وزیر دفاع بلاروس گفت: مینسک نمی تواند نظامی شدن همسایگان غربی خود را نادیده بگیرد، زیرا شواهد مشخصی وجود دارد که کشورهای عضو ناتو زیرساخت ها و نیروهای خود را برای جنگ آماده می کنند. وزیر دفاع بلاروس گفت: شرایط امروز واقعا پیچیده است، متأسفانه تعدادی از رهبران متخاصم کشورهای همسایه به صراحت اهدافی را که می‌خواهند با فعالیت علیه کشورمان به دست آورند، بیان کرده‌اند، ما نمی توانیم این موارد را نادیده بگیریم. خرنین تاکید کرد که بلاروس هم نیرو و هم ابزار لازم برای پاسخ به همه تهدیدهایی که ممکن است بوجود بیاید را دارد.

خبرگزاری ایلنا: هفت دیپلمات اروپایی اعلام کردند که اتحادیه اروپا با هشتمین بسته تحریمی علیه روسیه موافقت کرده است. این بسته تحریمی جدید، هفته گذشته توسط «اورسولا فون در لاین» رئیس کمیسیون اروپا پیشنهاد شده بود. رئیس کمیسیون اروپا با اشاره به برگزاری همه‌پرسی در مناطق شرقی اوکراین برای الحاق به روسیه، اعلام بسیج عمومی توسط «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری این کشور و توسل به تهدید هسته‌ای توسط وی، اعلام کرده بود که مسکو تهاجم به اوکراین را به سطح جدیدی رسانده است. وی افزود که در همین راستا کمیسیون اروپا در چارچوب دور جدید تحریم‌ها که باید توسط ۲۷ کشور عضو اتحادیه تصویب شود، مبنای قانونی را برای سقف قیمت نفت روسیه، مطابق با توافق گروه ۷ تعیین می‌کند.

خبرگزاری مهر: ریچارد بلاک سناتور سابق آمریکایی در سخنانی تاکید کرد: انفجار خط لوله نورد استریم توسط سیا و با موافقت اولاف شولتز صدراعظم آلمان انجام شد. ریچارد بلاک در گفتگو با شبکه تلویزیونی tv۳۶۰ افزود: به نظر می رسد صدر اعظم آلمان به اندازه کافی به مردم کشورش علاقه ای ندارد و با آنها صادق نیست، وی به در معرض تهدید قرار گرفتن آرامش و ثبات مالی آلمان بی توجه است.سناتور سابق آمریکایی تاکید کرد: تحت رهبری اولاف شولتس واردات گاز به آلمان قطع شده است، من صراحتا نمی توانم تصور کنم وی چگونه با طرح سیا (سرویس اطلاعات مرکزی آمریکا) در زمینه انفجار خط لوله نورد استریم که گاز مورد نیاز آلمان را تامین می کرد، موافقت کرده است؟!

خبرگزاری فارس: نظامیان آمریکا و کره جنوبی در واکنش به آزمایش موشکی کره شمالی، ۴ فروند موشک سطح به سطح، به سمت دریای شرقی (دریای ژاپن) پرتاب کردند. رسانه‌های محلی بامداد چهارشنبه از اقدام مشترک آمریکا و کره جنوبی در شلیک آزمایشی ۴ فروند موشک سطح به سطح، به سمت دریای شرقی (دریای ژاپن) در واکنش به موشک‌پرانی کره شمالی خبر دادند. به نوشته خبرگزاری «یونهاپ»، ستاد مشترک ارتش کره جنوبی با صدور بیانیه‌ای گفت در این رزمایش موشکی، هر طرف ۲ فروند موشک از سامانه تاکتیکی ارتشی (ATACMS) شلیک کرد که با دقت به اهداف فرضی خود اصابت نمودند. در این بیانیه است که این رزمایش موشکی، توانایی کره جنوبی و آمریکا برای بازدارندگی در برابر اقدامات تحریک‌آمیز بیشتر از سوی کره شمالی را نشان داد.روز گذشته بود که به گفته سازمان‌های نظامی سئول و توکیو، کره شمالی موشک بالستیک میان‌بردی را شلیک کرد که ۴ هزار کیلومتر را به مدت ۲۰ دقیقه در ارتفاع یک هزار کیلومتری پرواز کرد.

العالم فارسی: بعد از واکنش‌های منفی ژاپن، کره جنوبی، آمریکا و اتحادیه اروپا به شلیک موشک بالستیک میان‌برد توسط کره شمالی، این بار نوبت به سازمان ملل رسید که آن را محکوم کند. «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل شامگاه سه‌شنبه ضمن محکوم کردن آزمایش موشکی جدید کره شمالی، گفت این اقدام نقض قطعنامه‌های شورای امنیت است.

آناتولی  ترکیه: ترکیه در نامه‌ای به سازمان ملل، ادعاهای بی‌اساس یونان درباره نقض وضعیت غیرنظامی جزایر شرقی دریای اژه را با دلایل حقوقی قوی رد کرد. این اقدام ترکیه خشم یونان را برانگیخته است. ترکیه در نامه‌هایی که در تاریخ 13 ژوئیه و 30 سپتامبر 2021 به سازمان‌ملل ارسال کرده بود، نظرات و استدلال‌های حقوقی خود را در مورد وضعیت غیرنظامی جزایر شرقی دریای اژه مطرح کرد. یونان از پاسخ‌گویی به این نامه‌ها عاجز بوده و بحث را از زمینه حقوقی دور کرده و به سمت سیاست سوق داد.

تی .آر.تی ترکیه: هیاتی از وزارت دادگستری سوئد برای انجام مذاکرات فنی در خصوص استرداد مجرمین تروریستی به ترکیه در هفته جاری از ترکیه دیدن خواهد کرد. انتظار می‌رود در خلال دیدار این هیات در تصمیمات متخذه در اولین نشست مکانیسم دایمی مشترک در شهر وانتای فنلاند به تاریخ 26 آگوست تجدید نظر شده و نواقص موجود در عمل رفع شود. سوئد که سالیان متمادی از یک سیاست بی‌طرف پیروی کرده و دید مثبتی به عضویت در ناتو نداشت، پس از شروع جنگ روسیه و اوکراین به تاریخ 24 فوریه از این موضع خود منصرف شده و تصمیم به پیوستن به پیمان آتلانتیک شمالی گرفت. رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه نیز اعلام کرده بود تا زمانی‌که سوئد و فنلاند با حمایت از تروریسم ادامه بدهند با درخواست عضویت آن‌ها در ناتو موافقت نخواهند کرد.

اسپوتنیک روسیه: ایران، عمان و پاکستان مرکز امنیتی اقیانوس هند را ایجاد می کنند. امیر دریادار شهرام ایرانی، فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران گفت: امنیت دریا بر عهده نیروی دریایی ارتش گذاشته شده‌است که در این راستا به‌طور همزمان پنج ناوگروه رزمی در عمق دریا مشغول انجام مأموریت هستند و اولین مأموریت آن‌ها تأمین امنیت کشتیرانی کشور است. فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران همچنین از افتتاح مرکز امنیت دریایی با همکاری ایران، پاکستان وعمان خبر داد و گفت: تمرکز فعالیت‌ها در این راستا بر اقیانوس هند خواهند بود.

الکوثرفارسی: در واکنش به اظهارات مداخله جویانه مقامات انگلیسی ، سایمون شرکلیف سفیر این کشور در جمهوری اسلامی ایران به وزارت امور خارجه احضار شد. مدیرکل اروپای غربی وزارت امور خارجه در این دیدار تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران دخالت وزارت خارجه بریتانیا در امور داخلی ایران با توسل به تعابیر جعلی و تحریک آمیز را مردود دانسته و قویا محکوم می‌کند.وی افزود: متاسفانه طرف بریتانیایی با صدور بیانیه‌های یکجانبه و گزینشی نشان می دهد که عملا در سناریوسازی‌های معاندینی که در این کشور علیه جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کنند، سهم دارد.

خبرگزاری تسنیم: سخنگوی نیروهای مسلح یمن به سرمایه‌گذاران خارجی توصیه کرد که اموال خود را از عربستان و امارات خارج کنند. «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرد: برادر سرمایه گذار برای اینکه بیشتر ضرر نکنی باید سرمایه هایت را از کشورهای متجاوز به کشور دیگری منتقل کنی زیرا سرمایه گذاری در کشورهایی مانند امارات و عربستان آکنده از خطر است.

رادیو چین: برخی از شرکت‌های تولیدی اروپایی اخیراً تحت تأثیر افزایش قیمت‌های انرژی و مشکلات زنجیره‌های تأمین مجبور به توقف تولید یا تغییر مکان خطوط تولید خود شده‌اند. از آنجایی که قیمت انرژی در ایالات متحده بسیار کمتر از اروپا است، ایالات متحده به یکی از مقاصد اصلی شرکت های اروپایی برای انتقال خطوط تولید خود تبدیل شده و همین جابجایی خطوط تولید نگرانی اروپا نسبت به روند “غیر صنعتی شدن” این قاره را تشدید کرده است. نشریه هاندلزبلات آلمان به تازگی گزارش داد که تنها ایالت اوکلاهمای آمریکا میزبان بیش از 60 شرکت آلمانی بوده است که برای سرمایه گذاری و گسترش فعالیت تجاری فعالیت خود را در این ایالت آغاز کرده اند واز آن میان می توان به لوفتهانزا، زیمنس، آلدی و فرسنیوس اشاره کرد.

ایران پرس: پارلمان اروپا قوانین جدیدی را تصویب کرد که بر اساس آن یک درگاه شارژ واحد برای انواع تلفن های همراه، تبلت و دوربین در اتحادیه اروپا معرفی می شود. قانونگذاران اتحادیه اروپا با ۶۰۲ رای موافق و تنها ۱۳ رای مخالف از اصلاحات جدید در داشتن درگاه شارژ واحد در اتحادیه حمایت کردند. تصمیم پارلمان اروپا، بر بازار گوشی های اپل ساخت آمریکا محدودیت هایی اجرا خواهد کرد. مسئولان شرکت اپل معتقدند تصمیم جدید اروپا برای تغییر درگاه شارژ آیفون و سایر دستگاه‌ها، نه تنها سبب از بین رفتن خلاقیت در طراحی و ساخت گوشی‌های تلفن همراه می شود بلکه دور ریختن شارژر‌های کنونی نیز خود باعث تولید زباله خواهد شد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *