جدیدترین مطالب

نمایشگاہ نسخ قرآنی در پاکستان

همزمان با نیمه دوم ماه مبارک رمضان، نمایشگاه نسخ خطی قرآن کریم با مشارکت رایزنی فرهنگی کشورمان در پاکستان و مرکز تحقیقات زبان فارسی ایران و پاکستان در اسلام آباد گشایش یافت.

Loading

أحدث المقالات

نبود هیچ آلودگی پرتوی غیرعادی در رود ارس

معاون سازمان انرژی اتمی ایران گفت: بعد از بررسی‌های دقیق در آزمایشگاه‌های معتبر مرکز نظام ایمنی و اندازه‌گیری‌هایی که انجام شد، باید قاطعانه اعلام داشت تاکنون هیچ آلودگی غیر عادی پرتوی در رودخانه ارس وجود ندارد.

Loading

 رسانه‌ها؛ آمریکا به دنبال گرم کردن تنور جنگ در جنوب شرق آسیا و…

۱۴۰۱/۰۷/۰۷ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها:  ورود هریس به کره جنوبی همزمان با تشدید تنش‌های دو کره، انتقاد آمریکا از چین و تعهدش به ادامه حمایت از تایوان، برگزاری  رزمایش مشترک ژاپن،کره جنوبی و آمریکا، ارائه بسته جدید کمک نظامی آمریکا به اوکراین، پیشنهاد بسته تحریمی جدید اتحادیه اروپا علیه روسیه، تداوم جدال اروپا با بحران گازی رو به وخامت ناشی از جنگ اوکراین، احتمال صفر شدن رشد اقتصادی اروپا به دلیل افزایش قیمت انرژی، درخواست  جدایی‌طلبان اوکراین برای الحاق فوری به روسیه، تاکید کاخ کرملین بر ادامه عملیات تا تصرف کامل دونتسک، هشدار سفیر روسیه در واشنگتن به ایالات متحده پس از بیانیه بلینکن، دیدار مشاور امنیت ملی کاخ سفید با مشاور امنیتی تل‌آویو، هشدار مجدد رئیس جمهور ترکیه به آمریکا و یونان ، همکاری روسیه و چین در زمینه استقرار سامانه‌های موقعیت‌یاب ماهواره‌ای ، تنش در روابط  نیکاراگوئه و اتحادیه اروپا و درخواست چین از آمریکا، کانادا و استرالیا برای بازنگری بر تبعیض و ظلم سیستماتیک به بومیان این کشورها از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری صدا و سیما: کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا، یک روز پس از آزمایش‌های موشکی جدید کره شمالی، وارد کره جنوبی شد.کامالا هریس روز پنجشنبه برای نشان دادن قدرت اتحاد بین واشنگتن و سئول، یک روز پس از آزمایش‌های موشکی جدید کره شمالی، وارد کره جنوبی شد.هریس که پس از سفر به توکیو برای شرکت در مراسم تشییع جنازه شینزو آبه، نخست وزیر سابق ژاپن، در پایگاه هوایی اوسان در ۷۰ کیلومتری جنوب سئول فرود آمد، قرار است با یون سوک یول رئیس جمهور جنوبی کره‌ای دیدار کند.او همچنین قصد دارد از منطقه غیرنظامی (DMZ) که دو کره را جدا می‌کند، بازدید کند که می‌تواند بهانه‌ای برای تشدید لفظی تنش‌ها میان دو کره باشد.

ان. اچ.کی ژاپن:  کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا، ضمن انتقاد از چین تعهد کرده است که به حمایت از تایوان در دفاع از خودش ادامه می‌دهد. هریس طی سخنرانی خود در یک پایگاه نیروی دریایی در نزدیکی توکیو گفت چین نظم متکی بر قانون در منطقه را تضعیف می‌کند. هریس در سخنرانی خود برای ملوانان نیروی دریایی آمریکا این سخنان را گفت.هریس چین را متهم کرد که از دیدار نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، به تایوان به عنوان بهانه‌ای برای رزمایش نظامی و آنچه که به توصیف او یک نمایش بی‌سابقه قدرت بود، استفاده کرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): نیروی دریایی ژاپن اعلام کرد که نیروهای دریایی ژاپن، آمریکا و کره جنوبی رزمایش نظامی مشترکی را در روز جمعه برگزار خواهند کرد.نیروی دریایی ژاپن اعلام کرده است: رزمایش‌ها، از جمله رزمایش‌های ضد زیردریایی، در دریای ژاپن که کره جنوبی آن را دریای شرقی می نامد، برگزار خواهد شد.نیروی دریایی کره جنوبی اعلام کرده که رزمایش‌های سه جانبه ضد زیردریایی با آمریکا و  ژاپن در روز جمعه، برای بهبود توانایی برای مقابله با تهدیدات در حال تحول کره شمالی، از جمله موشک‌های بالستیک زیردریایی این کشور طراحی شده‌اند. در این رزمایش ناوهای جنگی شامل ناو هواپیمابر یو اس اس رونالد ریگان، رزمناو موشک هدایت شونده یو اس اس چنسلرسویل، ناوشکن موشک هدایت شونده یو اس اس باری، ناوشکن مونمو کره جنوبی و نفتکش آساهی ژاپن حضور دارند.کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی گفته است که در حال توسعه تسلیحات و موشک‌های هسته‌ای برای دفاع در برابر ایالات متحده است.

خبرگزاری مهر : وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) امروز از ارائه بسته جدید ۱.۱ میلیارد دلاری کمک نظامی این کشور به اوکراین خبر داد. مقامات آمریکایی آگاه از موضوع دیروز اعلام کرده بودند که دولت واشنگتن در حال آماده‌ سازی بسته تسلیحاتی ۱.۱ میلیارد دلاری برای ارسال به اوکراین است، بسته‌ ای که به گفته منابع مطلع قرار بود به زودی اعلام شود. در همین ارتباط، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا دوشنبه هفته جاری از ارائه کمک امنیتی جدید به اوکراین از سوی واشنگتن خبر داده بود.در بیانیه صادره در وبگاه وزارت خارجه آمریکا به نقل از وزیر خارجه این کشور آمده بود که مبلغ ۴۵۷.۵ میلیون دلار به عنوان «کمک امنیتی غیرنظامی» به کی یف ارائه می شد.

خبرگزاری ایلنا:  اتحادیه اروپا دور جدیدی از تحریم‌ها علیه روسیه را پیشنهاد کرد.«اورسولا فون در لاین» رئیس کمیسیون اروپا با اشاره به برگزاری همه‌پرسی در مناطق شرقی اوکراین برای الحاق به روسیه، اعلام بسیج عمومی توسط «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری این کشور و توسل به تهدید هسته‌ای توسط وی، اعلام کرد که مسکو تهاجم به اوکراین را به سطح جدیدی رسانده است.وی افزود که در همین راستا کمیسیون اروپا در چارچوب دور جدید تحریم‌ها که باید توسط ۲۷ کشور عضو اتحادیه تصویب شود، مبنای قانونی را برای سقف قیمت نفت روسیه، مطابق با توافق گروه ۷ تعیین می‌کند.

خبرگزاری تسنیم: بر اساس ارزیابی دولت دانمارک و سوئد، نشت گاز در خطوط لوله نورد استریم 1 و نورد استریم 2 دریای بالتیک نتیجه یک اقدام عمدی است.”مته فردریکسن”، نخست وزیر دانمارک هم در این باره گفت: مقامات دانمارکی به این ارزیابی واضح رسیده اند که این اقدامات عمدی بوده و تصادفی نیست. ماگدالنا اندرسون، نخست وزیر سوئد نیز از خرابکاری صحبت کرد. وی تاکید کرد که دولتش در تماس نزدیک با شرکای خود در ناتو، دانمارک و آلمان است.رابرت هابک، وزیر اقتصاد فدرال آلمان نیز از یک حمله هدفمند صحبت کرد. این سیاستمدار سبز در رویدادی از انجمن های تجاری پیشرو گفت: ما اکنون به طور قطع می دانیم که این اتفاقات ناشی از رویدادهای طبیعی نیست، بلکه واقعاً حملاتی به زیرساخت ها صورت گرفته است.

یورونیوز: جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم بر این باور است که احتمالا خرابکاری باعث نشست در لوله‌های گاز شده و او هم با نگاه آلمان، سوئد و دانمارک موافق است. اتحادیه اروپا نامی از عامل احتمالی این حادثه نبرده و دلیل مشخصی هم برای خرابکاری مشکوک ذکر نکرده است.این در حالیست که کرملین ادعاهای مربوط به دخالت در این اتفاق را «پوچ و احمقانه» خوانده و در عین حال احتمال حضور پشت پرده اوکراین در این حملات را مطرح کرده است. وزارت خارجه روسیه روز چهارشنبه خواستار برگزاری جلسه ویژه شورای امنیت شد.

ایران پرس: همزمان با افزایش قیمت برق و گاز و کاهش قابل توجه تولید ناخالص کشورهای حوزه یورو، بانک مرکزی اتحادیه اروپا اعلام کرد رشد اقتصادی حوزه یورو به شدت کند شده و به زودی ممکن است به صفر برسد.با آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، آمریکا و کشورهای اروپایی، برای توقف پیشروی ارتش روسیه و حمایت از اوکراین، ضمن ارسال گسترده تسلیحات نظامی برای ارتش اوکراین، تحریم‌های شدیدی علیه مسکو اعمال کردند که منجر به افزایش جهشی قیمت‌های برق و گاز در این کشورها شد.لویس دی گویندوس، معاون رئیس کل بانک مرکزی اتحادیه اروپا در این باره اعلام کرد: ما در سه ماهه سوم و چهارم سال جاری شاهد کاهش قابل توجه رشد اقتصادی حوزه یورو بوده ایم و ممکن است به زودی رقم آن به نزدیک صفر برسد.

دویچه وله: پس از اعلام نتایج “همه‌پرسی” در چهار منطقه اشغالی اوکراین، جدایی‌طلبان آماده ارسال تقاضای الحاق فوری به روسیه شدند. جامعه جهانی این نتایج را به رسمیت نمی‌شناسد و نسبت به الحاق مناطق اشغالی به روسیه هشدار داده است.عصر سه‌شنبه، ۲۷ سپتامبر یک رای‌گیری پنج روزه در چهار منطقه اشغالی اوکراین، که کشورهای غربی آن را به عنوان همه‌پرسی نمایشی محکوم کرده‌اند، خاتمه یافت. این رای‌گیری در دو استان لوهانسک و دونتسک، در شرق اوکراین و دو منطقه خرسون و زاپوریژیا در جنوب این کشور برگزار شد.جدایی‌طلبان مورد حمایت مسکو که بر دونتسک و لوهانسک تسلط دارند ادعا کرده‌اند در این دو استان به ترتیب ۹۹ و ۹۸ درصد رای‌دهندگان به الحاق به فدراسیون روسیه رای موافق داده‌اند.منابع روسی می‌گویند در خرسون نیز ۸۷ درصد و در زاپوریژیا ۹۳ درصد رای‌دهندگان خواهان پیوستن به روسیه شده‌اند.

العالم فارسی: یک مقام ارشد نظامی روسیه گفته که عملیات نظامی این کشور در اوکراین دست‌کم تا زمان تصرف کامل منطقه دونتسک ادامه خواهد یافت.کرملین گفته «عملیات ویژه نظامی» روسیه در اوکراین دست‌کم تا زمان تصرف کل منطقه دونتسک در شرق اوکراین ادامه خواهد یافت.«دیمیتری پسکوف»، سخنگوی کاخ کرملین در گفت‌وگویی با خبرنگاران گفته که «جمهوری خلق دونتسک» در حال حاضر تنها بخشی از سرزمین گسترده‌تری که بر آن ادعای حاکمیت دارد را تحت کنترل دارد.پسکوف گفت: «بنابراین ضرورت دارد که به عنوان یک شرط حداقلی، آزادسازی کل منطقه دونتسک است.»روسیه یکی از اهدافش از حمله به اوکراین را محافظت از افراد روس‌زبان در منطقه دونباس در برابر «نسل‌کشی اوکراین» اعلام کرده است. دونتسک در شرق اوکراین نیمی از منطقه دونباس را تشکیل می‌دهد.

اسپوتنیک روسیه: آنتونوف سفیر روسیه به ایالات متحده در مورد خطر مشارکت در درگیری در اوکراین هشدار داد. آنتونوف گفت: ایالات متحده در حال نزدیک شدن به یک مرز خطرناک است و در مورد مجاز بودن حمله با سلاح های غربی علیه جمهوری های دونتسک و لوهانسک و مناطق خرسون و زاپوروژیا صحبت می کند.پیش از این، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا گفته بود که ایالات متحده مانع استفاده اوکراین از تسلیحات منتقل شده به این کشور در سرزمین هایی که روسیه بر اساس نتایج همه پرسی می تواند ادعا کند متعلق به خود است، نمی شود.آنتونوف در اظهارنظر مفصلی گفت: “حامیان جنایتکاران نئونازی در حال نزدیک شدن به لبه خطرناکی هستند که ما بارها و به وضوح درباره آن هشدار داده ایم. ایالات متحده در حال تبدیل شدن به یک طرف درگیری اوکراین است”.

خبرگزاری فارس: مشاور امنیت ملی کاخ سفید از دیدار خود با گروهی از مقامات صهیونیست از جمله مشاور امنیتی نخست‌وزیر این رژیم خبر داد. «جِیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید شامگاه چهارشنبه با «ایال هولاتا» مشاور امنیتی نخست‌وزیر رژیم موقت صهیونیستی دیدار و رایزنی کرد.سالیوان در صفحه توئیتر خود با اعلام این خبر، گفت این دیدار که با حضور «اوریت فرکاش هکوهین» وزیر علوم و فناوری رژیم صهیونیستی و تیم همراه برگزار شد، به‌منظور آغاز سلسله گفتگوهای راهبردی واشنگتن-تل‌آویو در حوزه فناوری بود. سالیوان و هولاتا در این دیدار درباره «راه‌های مقابله با تهدیدهای ایران و گروه‌های منطقه‌ای حامی آن» نیز صحبت کرده‌اند.

آناتولی  ترکیه:  رئیس جمهور ترکیه ضمن تاکید بر هشدارهای لازم به آمریکا و یونان بابت تسلیح جزایر تصریح کرد از واشنگتن توقع داریم یونان را به مسیر اشتباه سوق ندهد. رجب طیب اردوغان در مصاحبه با شبکه‌های تلویزیونی سی ان ان ترک (CNN TÜRK) و کانال دی (KANAL D) اظهار داشت: از آمریکا توقع داریم یونان را به مسیر اشتباه سوق ندهد. از طریق وزارت امور خارجه کشور به آمریکا و یونان هشدارهای لازم را بابت تسلیح جزایر یونان دادیم. آخرین نامه نیز 17 سپتامبر به سازمان ملل ارسال شد.وی ضمن تاکید بر اینکه لغو تحریم تسلیحاتی قبرس جنوبی توسط آمریکا هیچ توجیهی از نظر محتوا و زمان ندارد، تصریح کرد: همه باید بدانند که این گام آخر بی‌پاسخ نخواهد ماند و برای امنیت تُرک‌های قبرس تمام اقدامات احتیاطی انجام خواهد شد.

تی .آر.تی ترکیه: روسیه و چین توافق‌نامه‌ای درباره استقرار متقابل سامانه‌های موقعیت‌یاب ماهواره‌ای “گلوناس” ساخت روسیه و “بیدو” ساخت چین امضا کردند. این توافق‌نامه در نشست کمیته پروژه‌های همکاری استراتژیک موقعیت‌یاب ماهواره‌ای روسیه و چین که از طریق ویدئو کنفرانس ترتیب یافت، امضا شد. در چهارچوب این توافق‌نامه، سامانه‌های گلوناس روسی در چین و سامانه‌های بیدو ساخت چین در روسیه نصب خواهند شد.

خبرگزاری ایرنا: دولت نیکاراگوئه از سفیر اتحادیه اروپا خواسته است که ماناگوآ را ترک کند. خانم بتینا موشیدت سفیر اتحادیه اروپا به وزارت امور خارجه نیکاراگوئه احضار و به او ابلاغ شد که حضورش در این کشور “غیر موجه”است.وزارت خارجه نیکاراگوئه اعلام کرد :  موشید سفیر اتحادیه اروپا دیگر در این کشور جایگاهی ندارد.چارلز میشل، نماینده اتحادیه اروپا در سازمان ملل در جریان شرکت در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل، دولت دانیل اورتگا، رئیس جمهور نیکاراگوئه را بشدت مورد انتقاد قرار داد و از او خواست تا «حاکمیت نیکاراگوئه را به مردم نیکاراگوئه بازگرداند» و «بازگشت دموکراسی» در این کشور را مدنظر قرار دهد.

رادیو چین: نماینده چین در گفت و گوی مکانیزم کارشناسی درمورد حقوق مردمان بومی در پنجاه و یکمین اجلاس شورای حقوق بشر سخنرانی کرد و از ایالات متحده، کانادا و استرالیا خواست تا به طور جدی تبعیض و ظلم سیستماتیک که تا کنون بر مردمان بومی این کشورها رفته را مورد بازبینی قرار دهند. نماینده چین گفت: چین به شدت نگران بی توجهی، تبعیض، رفتار ناعادلانه و حتی سوء استفاده از بومیان در این کشورها برای طولانی مدت ست. تحقیقات نشان می دهد که بومیان آمریکا با 11 مانع مشترک برای مشارکت سیاسی مواجه هستند که از آن جمله می‌توان محدودیت در دریافت خدمات دولتی و کمبود برخورداری از بودجه انتخاباتی اشاره کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *