جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

توقف جنایات اسرائیل و آتش‌بس در غزه؛ مطالبه چهره‌های رسانه‌ای پاکستان

اسلام‌آباد- ایرنا- ۱۲۰ نفر از فعالان حوزه رسانه و چهره‌های پرطرفدار در فضای مجازی در پایتخت پاکستان با محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی در نسل‌کشی مردم فلسطین، از سازمان‌های بین المللی خواستند تا با توقف این تهاجم در غزه برای اجرای فوری آتش‌بس نقش‌آفرینی کنند.

سقوط یک اتوبوس به دره در آفریقای جنوبی ۴۵ کشته بر جای گذاشت

تهران- ایرنا- در پی سقوط اتوبوس حامل نمازگزاران عازم کنفرانس عید پاک از پلی در نزدیکی ماماتلاکالا در استان لیمپوپو آفریقای جنوبی به دره در روز پنجشنبه (به وقت محلی)، ۴۵ نفر جان باختند و یک نفر به شدت مجروح شد.

سقوط یک اتوبوس به دره در آفریقای جنوبی ۴۵ کشته بر جای گذاشت

تهران- ایرنا- در پی سقوط اتوبوس حامل نمازگزاران عازم کنفرانس عید پاک از پلی در نزدیکی ماماتلاکالا در استان لیمپوپو آفریقای جنوبی به دره در روز پنجشنبه (به وقت محلی)، ۴۵ نفر جان باختند و یک نفر به شدت مجروح شد.

ترامپ؛ کسی که می‌تواند آمریکا را نابود کند

تهران- ایرنا- بسیاری از تحلیگران آمریکایی معتقدند، فضای داخلی ایالات متحده شرایط را برای ایجاد یک جنگ داخلی گسترده در این کشور آماده کرده است و ترامپ می‌تواند طی فرایند انتخابات ریاست جمهوری پیش رو، نقش تعیین کننده‌ای در بروز این جنگ ایفا کند.

شهادت ۱۸ فلسطینی در بمباران غزه

تهران- ایرنا- منابع خبری بامداد جمعه گزارش دادند، در پی حملات هوایی رژیم صهیونیستی به مرکز و جنوب غزه ۱۸ فلسطینی شهید شدند.

Loading

رسانه‌ها؛ تکذیب خبر کودتای نظامی در چین و…

۱۴۰۱/۰۷/۰۳ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: روایت های ضد و نقیض از  وقوع کودتای نظامی در چین، دریای چین جنوبی "خط دفاعی" بعدی ناتو، دیدار وزیران خارجه چین و آمریکا درحاشیه نشست سازمان ملل، هشدار چین به روسیه و اوکراین، هشدار روسیه به اوکراین درباره تلاش برای بازپس گیری این مناطق، حمایت رهبران گروه ۷ از اوکراین، ابراز ناخرسندی اوکراین از عدم فروش سامانه پدافندی اسرائیلی به کی‌یف، اعتراض ها در روسیه به قانون بسیج عمومی پوتین، انتقاد وزیر خارجه هند از ساختار شورای امنیت سازمان ملل، تاکید وزیر خارجه عربستان بر برقراری روابط مثبت با ایران، دیدار بن سلمان با مقام‌های ارشد آمریکایی، آغاز سفر شولتس به کشورهای خلیج فارس و دیدار با بن‌سلمان، استقرار جنگنده های قطری در ترکیه، انتقاد رئیس جمهور قبرس شمالی از انگلیس، برگزاری جلسات پارلمان عراق در هفته جاری و آزمایش جدید موشکی کره شمالی از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری مهر :  انجام کودتای نظامی در چین تکذیب شد و اوضاع در پایتخت این کشور طبیعی گزارش می شود.خبرگزاری روسی تاس با تکذیب خبر کودتای نظامی در چین اعلام کرد که ساکنان پایتخت چین، در حال گذراندن هفته طلایی خود در تعطیلات رسمی هفت روزه به مناسبت هفتاد و سومین سالگرد تأسیس جمهوری خلق چین هستند که در روز نخست اکتبر خواهد بود و میدان تیانمن پکن با انواع گل‌ها تزئین گردیده که گل آرایی زیبای این میدان باعث جذب گردشگران زیادی از سرتاسر جهان می‌شود.روز گذشته برخی وب سایت‌های خبری و اکانت‌های توئیتری از برکناری شیء جینپینگ رئیس جمهوری چین خبر داده و نوشته‌اند او در بازداشت خانگی قرار گرفته است. همچنین گزارش دادند نیروهای نظامی به طور انبوه در پکن مستقر شده اند. شایعات حاکی از آن بود که این کودتا به رهبری ژنرال لی کیائومینگ در حال انجام است.

اسپوتنیک روسیه:  سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که دریای چین جنوبی می‌تواند “خط دفاعی” بعدی ناتو باشد. لاوروف حرکت مداوم آتلانتیک شمالی به شرق از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی را یادآوری کرد و گفت: آنها صاف و ساده تصمیم می گیرند که حالا ما اینجا خط دفاعی ایجاد خواهیم کرد. آنها اعلام کردند که اکنون ناتو مسئول امنیت منطقه هند و اقیانوس آرام است، یعنی خط دفاعی بعدی ناتو دریای چین جنوبی خواهد بود، من شک ندارم.

رادیو چین: «وانگ یی»، عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه چین با «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه ایالات متحده در اقامتگاه هیئت نمایندگی دائم چین در سازمان ملل متحد دیدار کرد.وانگ یی گفت که اکنون روابط چین و آمریکا هدف آسیب جدی قرار گرفته و طرف آمریکایی باید از آن درس بگیرد. روابط چین و آمریکا در مقطع حساسی قرار دارد و ضروری است که هر دو طرف با برخورد مسئولیت پذیر نسبت به جهان، تاریخ و مردم دو کشو راه درستی برای حل روابط دو کشور بزرگ ایجاد کنند تا به توسعه باثبات و عادی روابط دو کشور کمک کنند. وی همچنین تاکید کرد که موضوع تایوان موضوع داخلی چین است و آمریکا حق دخالت ندارد.

یورونیوز: وزیران امور خارجه روسیه و چین، به جای رهبران این دو ابرقدرت شرق در مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی کردند. در حالی‌که سرگئی لاوروف با حمایت از پکن، آمریکا را به توقف تحریک تایوان فراخواند، وانگ وی با تکرار اصل حمایت از حاکمیت ملی همه دولت‌ها، از روسیه و اوکراین خواست کنترل جنگ را از دست ندهند. وزیر امور خارجه چین در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: «از همه طرف‌های درگیر می‌خواهیم اجازه ندهند کنترل جنگ از دستشان خارج شود و به فکر منافع کشورهای در حال توسعه باشند.»چین نزدیک‌ترین متحد روسیه به شمار می‌رود. ولادیمیر پوتین و شی جین پینگ، اندکی پیش از حمله نظامی روسیه به اوکراین مناسبات میان دو کشور را بی‌حد و مرز توصیف کرده بودند.»

خبرگزاری صدا و سیما: همزمان با برگزاری همه پرسی الحاق به روسیه در منطقه دنباس و مناطق آزادشده، کاخ کرملین درباره تلاش برای بازپس گیری این مناطق به اوکراین هشدار شدیداللحن داد.کاخ کرملین اعلام کرد در صورتی که نتایج همه پرسی در حال برگزاری مثبت باشد، اسناد ضروری فورا امضا خواهد شد. در همین حال والنتینا ماتوینکو رئیس مجلس فدرال روسیه اعلام کرد همه پرسی‌ها کاملا مطابق معیار‌های بین المللی و منشور سازمان ملل است.والنتینا ماتوینکو رئیس مجلس فدرال روسیه گفت: اهالی جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک و مناطق آزادشده، طبق معیار‌های بین المللی و منشور سازمان ملل خواست و اراده خود را اعلام می‌کنند و این حق قانونی آنهاست.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): رهبران گروه هفت اعلام کردند، تا مادامی که لازم باشد از اوکراین در برابر روسیه حمایت می‌کنند.آنها پس از نشستی که در آلمان برگزار شد در بیانیه‌ای همچنین برگزاری رفراندوم توسط روسیه در مناطقی از اوکراین را نیز محکوم کردند.در این بیانیه همچنین آمده است: ما رهبران گروه هفت قویا رفراندوم ساختگی که روسیه در مناطقی از اوکراین برگزار کرده را محکوم می‌کنیم. این تلاشی از سوی مسکو برای ایجاد یک بهانه به منظور تغییر یکپارچگی قلمروی اوکراین است.رهبران کشورهای گروه ۷ همچنین اعلام کردند: رفراندوم ساختگی و جعلی روسیه و نماینده‌هایش در شرق اوکراین تاثیری حقوقی یا مشروع ندارد و تنها نشان دهنده روش‌های عجولانه روسیه است که احترامی برای هنجارهای دموکراتیک قایل نیستند. این روند، یک تهدید واضح و شفاف برای جمعیت محلی است.

خبرگزاری فارس: رئیس جمهور اوکراین با انتقاد از موافقت نکردن تل‌آویو با درخواست وی برای فروش سامانه پدافندی به کی‌یف، گفت واقعا دلیل این تصمیم آنها را درک نمی‌کند.«ولودیمر زلنسکی» بامداد یکشنبه از مخالفت رژیم موقت صهیونیستی با ارسال سامانه‌های پدافند موشکی به کشورش ابراز ناخرسندی کرد.زلنسکی طی مصاحبه‌ای گفت از اینکه تل‌آویو سامانه‌های پدافند موشکی به اوکراین نفروخت تا در برابر حملات موشکی روسیه مقابله کند، «بهت‌زده» است.

ان. اچ.کی ژاپن: در واکنش به برنامه بسیج محدود نیرو در روسیه، اعتراض ها در سراسر این کشور گسترده شده است. این در حالی است که برخی از نیروهای ذخیره نامه های فراخوان دریافت کرده اند.ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، بسیج نیروها را چهارشنبه گذشته اعلام کرد. او این برنامه را در بحبوحه تداوم پاتک های نیروهای اوکراینی علیه نیروهای روسیه در مناطق شرقی و جنوبی اوکراین اعلام کرده است. دیروز  اعتراض مردم در شهرهای مسکو، پایتخت، و سن پیترزبورگ، دومین شهر بزرگ روسیه، گزارش شد. دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، در پاسخ به قانونی بودن بسیج نیروها گفت این کار کاملا قانونی است.

خبرگزاری ایرنا: وزیر امور خارجه هند که همواره کشورش خواستار عضویت در شورای امنیت بوده، بامداد یکشنبه اعلام کرد که ساختار این شورا غیر مؤثر است و باید اصلاح شود.«سوبرامانیام جایشانکار» اعلام کرد که ساختار شورای امنیت کنونی تاریخ مصرف گذشته و غیر مؤثر شده است.وی همچنین گفت که اصلاح شورای امنیت از حمایت زیاد اعضای سازمان ملل متحد برخوردار است.پیش از این ، صدراعظم آلمان نیز با اعتراض نسبت به وضعت کنونی سازمان ملل متحد، خواستار اعمال تغییرات و اصلاحات در ساختار شورای امنیت، مهم ترین رکن این نهاد بین المللی شد.

خبرگزاری تسنیم: وزیر خارجه عربستان در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در خصوص تمایل کشورش بری برقراری روابط با ایران صحبت کرد. فیصل بن فرحان در پاسخ به این سوال که آیا در نیویورک دیداری با «حسین امیرعبدللهیان» وزیر امورخارجه ایران داشته است؟ اعلام کرد:«هنوز اختلافاتی با ایران وجود دارد که در حال حاضر مانع ملاقات او با  همتای ایرانی خود شده است».وی تاکید کرد که ما قطعاً قصد داریم با ایران روابط مثبت برقرار کنیم.فیصل بن فرحان  تاکید کرد: کشورش نسبت به احیای احتمالی توافق هسته‌ای قدرت‌های غربی با ایران به ویژه در مورد بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نگرانی‌هایی دارد و حتی یک معامله معیوب بهتر از نبود توافق است.

آناتولی  ترکیه: ولیعهد عربستان سعودی با مقام‌های ارشد آمریکایی در جده دیدار و موضوع انرژی و اوضاع یمن را بررسی کرد. محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور و برت مک‌گورک، هماهنگ‌کننده امور خاورمیانه و شمال آفریقا در شورای امنیت ملی آمریکا، آموس هوکشتاین، مشاور ارشد دولت آمریکا در امور امنیت انرژی و تیموتی لندرکینگ، نماینده ویژه آمریکا در امور یمن در کاخ «السلام» شهر جده دیدار و گفت‌وگو کردند.بر این اساس، دو طرف در این دیدار روابط میان عربستان سعودی و آمریکا، موضوع انرژی و تحولات منطقه به ویژه یمن را مورد بحث و گفت‌وگو قرار دادند.

دویچه وله: اولاف شولتس، صدراعظم آلمان سفر دو روزه خود به کشورهای خلیج فارس را با دیدار از عربستان آغاز می‌کند. شولتس با بن‌سلمان، ولیعهد عربستان نیز در جده ملاقات خواهد کرد. انرژی محور اصلی گفتگوهای آلمان و عربستان است. سفر صدراعظم آلمان به عنوان نشانه‌ای از عادی‌سازی مناسبات تلقی می‌شود. پیش از این نیز دیداری بین بایدن، رئیس جمهور آمریکا و ولیعهد عربستان انجام گرفته بود. شولتس در ادامه دیدار خود از کشورهای خلیج فارس روز دوشنبه ۲۵ سپتامبر با نمایندگان امارات متحده عربی و قطر نیز ملاقات می‌کند. این سه کشور صادرکنندگان عمده نفت و گاز هستند.

العالم فارسی: رسانه‌های ترکیه گزارش دادند که دولت‌های آنکارا و دوحه تصمیم گرفتند، توافقنامه نظامی مشترکی را برای استقرار ۳۶ فروند جنگنده در ترکیه اجرا کنند. اقدامات فنی استقرار پرسنل جنگنده‌های قطر در ترکیه در مارس ۲۰۲۱ امضا شده است.براساس این توافقنامه، آموزش خلبانان جنگنده قطری در ترکیه خواهد بود و ۲۵۰ نیروی نظامی قطری و ۳۶ جنگنده آموزش در ترکیه نگه داشته می شود.تی آر تی اعلام کرد که هدف از این اقدام توسعه روابط نظامی دو طرفه است.این قرارداد به خلبانان نظامی قطر اجازه میدهد موقتا از حریم هوایی و فرودگاه‌های ترکیه برای کمک به آموزش و تجربه خود استفاده کنند.

تی .آر.تی ترکیه: رئیس جمهور جمهوری ترک قبرس شمالی گفت: قبرس جنوبی در حال حاضر مسلح است و چنین تسلیحاتی هیچ سودی نخواهد داشت. تسلیح بیشتر جزیره تنش را در منطقه افزایش می‌دهد و این به نفع کسی نیست.ارسین تاتار در حاشیه هفتاد و هفتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک با بیان اینکه انگلستان به‌عنوان یکی از سه کشور ضامن به مسئولیت خود عمل نکرد، خاطرنشان کرد: لندن کاملا تماشاگر اوضاع قبرس به نفع روم‌های قبرس و به ضرر ترک‌ها بوده است. زیرا آنها در جنوب پایگاه‌ها و منافع مخصوص خود را دارند.

ایران پرس: یکی از اعضای کمیته هماهنگی شیعیان موسوم به چارچوب هماهنگی خبر داد که بین گروههای سیاسی توافقی وجود دارد تا جلسه پارلمان عراق هفته جاری برگزار شود. محمود الحیانی گفت: بین گروههای سیاسی توافقی وجود دارد مبنی بر اینکه جلسه پارلمان عراق 27 ماه جاری میلادی (پنجم مهر) برگزار شود. وی تأکید کرد که این گروهها همچنین اتفاق نظر دارند که این جلسه بدون هیچ گونه تعویقی برگزار شود. این عضو چارچوب هماهنگی تصریح کرد، هدف از برگزاری جلسات پارلمان، تصویب قوانین است و تشکیل کابینه نیز نیازمند توافق بین جریان صدر و چارچوب هماهنگی است تا این فرآیند به پیش رود.

خبرگزاری ایلنا: کره‌‌شمالی بامداد امروز -یکشنبه-یک موشک بالستیک را از ساحل شرقی شبه‌جزیره کره پرتاب کرده است.این موشک احتمالا خارج از منطقه انحصاری اقتصادی ژاپن سقوط کرده است و سرعت و برد آن در حال بررسی است.شلیک موشک یک روز پس از آن صورت گرفت که کره‌جنوبی اعلام کرده بود که کره‌شمالی قرار است طی روزهای آتی یک موشک بالستیک را از یک زیردریایی شلیک کند.منابع آگاه به خبرگزاری یونهاپ گفته بودند که ارتش کره‌جنوبی نشانه‌هایی دال بر آماده‌سازی احتمالی شلیک یک موشک بالستیک در شهر «سیپو» در کره‌شمالی دریافت کرده‌ است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *