جدیدترین مطالب

ریاض و اسلام آباد در مسیر توسعه روابط همه جانبه

وزیر امور خارجه عربستان سعودی در دیدار با مقامات پاکستانی برای سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف این کشور از جمله روند خصوصی سازی هواپیمایی ملی و فرودگاه‌ها و همچنین بخش گردشگری اعلام آمادگی کرد.

Loading

أحدث المقالات

Loading

رسانه‌ها؛ فرمان پوتین برای اعلام بسیج نظامی و…

۱۴۰۱/۰۶/۳۰ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: دستور رئیس جمهوری روسیه برای اعلام بسیج نظامی محدود، واکنش چین به سخنان پوتین و دعوت طرفین درگیر در اوکراین به گفت‌وگو،هشدار رئیس جمهوری صربستان درباره وقوع جنگ جهانی ، درخواست شولتز برای عضویت دائم آلمان در شورای امنیت سازمان ملل، اعتراض شهروندان آلمانی به سیاست انرژی دولت، درخواست آژانس برای ایجاد منطقه امن در اطراف نیروگاه زاپوریژیا، اعلام شمار کشته شدگان روسیه در اوکراین، برگزاری همه پرسی جدایی‌طلبان در دونباس و خرسون اوکراین و واکنش کی یف، حرکت کاروان نظامی ارتش سوریه به سمت خطوط تماس در حومه الرقه، حمله نتانیاهو به لاپید به خاطر کوتاهی در برابر حزب‌الله،تشدید جنگ بر سر جانشینی محمود عباس، دستور وزیر جنگ اسرائیل برای مصادره اموال اسیران و شهدای فلسطینی، تشکیل گروه شبه‌نظامی مسلح توسط یهودیان افراطی اسرائیلی، هشدار گوترش درباره بروز مشکل تامین غذا در جهان ، خروج 8 کشتی دیگر حامل غلات از بنادر اوکراین و ادامه فعالیتهای فضایی چین از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری فارس: رئیس جمهور روسیه با اعلام بسیج نظامی محدود، گفت کشورهای غربی به‌دنبال تضعیف، تجزیه و نابودی کامل روسیه هستند اما مسکو هم دارای سلاح اتمی است و از هر ابزاری برای دفاع از خود استفاده می‌کند. «ولادیمیر پوتین» امروز (چهارشنبه) برای مناطقی از شرق اوکراین و دونباس که خواستار برگزاری همه‌پرسی جهت پیوستن به فدراسیون روسیه هستند، به سخنرانی تلویزیونی پرداخت.طبق گزارش‌ها،‌ پوتین در این سخنرانی ضمن اعلام بسیج نظامی محدود، گفت فقط شهروندانی که دوره‌های آموزش‌های پایه نظامی را گذرانده‌اند به حضور اجباری در ارتش فراخوانده می‌شوند و سپس آموزش‌های بیشتری می‌بینند. وی با بیان اینکه فرایند بسیج نظامی و فراخوانی شهروندان به ارتش از همین امروز شروع می‌شود، اعلام کرد که این سخنرانی او در مورد حفاظت از حاکمیت و یکپارچگی روسیه و حمایت از تمایل شهروندان برای تصمیم‌گیری در مورد آینده خود خواهد بود.رئیس جمهور روسیه با اشاره به سیاست تهاجمی بخشی از نخبگان غربی که با تمام توان برای حفظ هژمونی خود تلاش می‌کنند، توضیح داد: «غرب در تلاش است تا مراکز توسعه مستقل را سرکوب کرده تا کشور ما را ویران کند».

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): پس از هشدار ولادیمیر پوتین به غرب درخصوص آنچه که او “باج‌گیری هسته‌ای” توصیف کرد، وزارت خارجه چین از تمامی طرف‌ها خواست تا وارد گفت‌وگو شوند و راهی را برای مقابله با نگرانی‌های امنیتی تمامی طرف‌ها بیابند. وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز در کنفرانس خبری خود گفت که موضع چین درخصوص اوکراین “ثابت و شفاف” است. او از تمامی طرف‌ها خواست تا وارد گفت‌وگو شوند و راهی را برای مقابله با نگرانی‌های امنیتی تمامی طرف‌ها بیابند.

خبرگزاری ایرنا: رئیس جمهوری صربستان درباره وقوع جنگ جهانی قریب الوقوع هشدار داد. «الکساندر ووچیچ» رئیس جمهوری صربستان گفت: جهان به درگیری بزرگی نزدیک می شود که از سال ۱۹۴۵ تاکنون دیده نشده است. ووچیچ تشدید تنش ها در روابط بین غرب با روسیه و چین را پیش بینی کردو بعد از نخستین روز اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک هشدار داد کشورهای کوچکتر نمی توانند انتظار خبرهای خوبی را در آینده داشته باشند. وی افزود: تصور من این است که ما از مرحله «عملیات نظامی ویژه» عبور کرده ایم و به یک درگیری مسلحانه بزرگ نزدیک می شویم و اکنون سوال این است که آیا پس از یک یا دو ماه وارد درگیری جهانی بزرگی می شویم که از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون دیده نشده است.

خبرگزاری ایلنا: صدر اعظم آلمان خواستار عضویت دائم کشورش در شورای امنیت سازمان ملل شد.«اولاف شولتز» طی سخنرانی در هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک اعلام کرد که آلمان مایل به عضویت دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد است.شولتز گفت:‌آلمان سال‌هاست که خواستار اصلاحات و گسترش شورای امنیت سازمان ملل است. آلمان آماده است به عنوان عضو دائمی مسئولیت بیشتری بپذیرد. از شما می‌خواهم از نامزدی کشورمان که به اصول سازمان ملل احترام می‌گذارد و با آن مشارکت و همکاری دارد،‌ حمایت کنید.اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل در حال حاضر چین و روسیه و بریتانیا و فرانسه و آمریکا هستند.

خبرگزاری تسنیم: در شرق آلمان هزاران نفر به خیابان‌ها آمدند و علیه تورم روزافزون و سیاست‌های دولت در زمینه انرژی تظاهرات کردند. به گفته پلیس، تظاهرات عمدتاً بدون حادثه و درگیری بوده است. با این حال، تحقیقات در مورد چندین مورد آغاز شده است. به نوشته روزنامه دی ولت آلمان، در شرق این  تعداد زیادی از مردم برای اعتراض علیه قیمت‌های بالا و سیاست انرژی دولت به خیابان‌ها آمدند. به گفته پلیس، تنها در تورینگن، 18100 شرکت کننده در تجمعات شمارش شده‌اند.در براندنبورگ هم حدود 7500 نفر در 39 نقطه این ایالت عصر دوشنبه به دلیل بحران انرژی، جنگ اوکراین و الزامات کرونا تظاهرات کردند. به گفته سخنگوی ستاد پلیس در پوتسدام، بزرگترین تظاهرات در این ایالت با حدود 1500 شرکت کننده در فرانکفورت برگزار شد. تظاهرات در آنجا بدون هیچ گونه اغتشاش ادامه یافت.

دویچه وله: نهاد نظارتی سازمان ملل می‌گوید برای تضمین ایمنی نیروگاه اشغال شده زاپوریژیا باید اطراف آن یک منطقه امن ایجاد کرد. این نیروگاه در نخستین روزهای حمله نظامی روسیه به اوکراین به تصرف نیروهای روسی درآمد.حدود شش ماه پس از تصرف نیروگاه اتمی زاپوریژیا در حومه شهر انرهودار در جنوب شرق اوکراین سرانجام بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پنج‌شنبه گذشته موفق شدند بازدید از این تاسیسات را آغاز کنند. رافائل گروسی، مدیرکل آژانس که یک روز بازرسان این نهاد نظارتی سازمان ملل را همراهی کرد پس از بازگشت به وین وضعیت نیروگاه را “فوق‌العاده نگران‌کننده” خواند.گروسی پیش از این تاکید کرده بود روسیه و اوکراین باید به صراحت تضمین کنند که امنیت نیروگاه اتمی زاپروژیا محفوظ می‌ماند.

اسپوتنیک روسیه: وزیر دفاع روسیه اعلام کرد: شمار کشته شدگان روسیه در عملیات نظامی ویژه در اوکراین 5937 نفر بوده است. سرگئی شویگو گفت: نمی توانم تلفات را ذکر نکنم. تلفات به 5937 نفر می رسد و در اینجا بارها و بارها نمی توانم از بچه های ما که شجاعانه به وظایف خود عمل می کنند اشاره نکنم. وزیر دفاع روسیه ادامه داد: بیش از 90 درصد مجروحان به خدمت بازگشتند. این بچه ها در بیمارستان ها، موسسات پزشکی ما درمان شدند، به خدمت بازگشتند و به خدمت ادامه می دهند.وی همچنین تلفات اوکراین را نیز اعلام کرد: 61207 نفز از نیروهای مسلح اوکراین کشته و 49368 زخمی شدند.

یورونیوز: جدایی‌طلبان تحت حمایت مسکو در منطقه «دونباس» واقع در شرق اوکراین و «خرسون» در جنوب این کشور اعلام کردند که طی روزهای ۲۳ تا ۲۷ سپتامبر(۱ تا ۵ مهر) در این مناطق همه‌پرسی الحاق به روسیه برگزار خواهند کرد.همه‌پرسی ضمیمه شدن به خاک روسیه علاوه بر خرسون، در مناطق دونتسک و لوهانسک نیز برگزار خواهد شد. یعنی در دو منطقه‌ای که ولادیمیر پوتین اندکی قبل از آغاز حملات خود به اوکراین در فوریه گذشته، استقلال آنها را به رسمیت شناخته بود.این خبر روز سه‌شنبه از سوی دنیس میروشنیچنکو، رئیس «پارلمان» منطقۀ لوهانسک اعلام شد و دقایقی پس از انتشار نیز خبرگزاری رسمی جمهوری خودخواندۀ دونتسک آن را تایید کرد.روسیه پیش از این در سال ۲۰۱۴ میلادی با همین شیوه شبه‌جزیرۀ کریمه را به خاک خود ضمیمه کرد و برگزاری همه‌پرسی‌های جدید نیز نشان دهندۀ تشدید درگیری‌ها در اوکراین خواهد بود.

ان. اچ.کی ژاپن : اوکراین برگزاری همه‌پرسی جدایی طلبان را رد کرد. دمیترو کولبا وزیر خارجه اوکراین با «فریب‌کارانه» خواندن این همه‌پرسی آن را به باد تمسخر گرفت. کولبا گفت «روس‌ها می‌توانند هر کاری که می‌خواهند بکنند. این اقدام آنها چیزی را عوض نخواهد کرد.» دیپلمات‌ها ازجمله دیپلمات‌های آمریکایی می‌گویند این رای‌گیری پاسخی به دستاوردهای اوکراین در میدان نبرد است. آنها گفتند هرگز ادعاهای الحاق این سرزمین به روسیه را به رسمیت نخواهند شناخت.

العالم فارسی:  منابع محلی اعلام کردند که کاروان ارتش سوریه از فرودگاه نظامی “الطبقه در غرب رقه به سمت خطوط تماس در حومه الرقه حرکت کرد.منابع مذکور خاطرنشان کردند که کاروان نظامی ارتش سوریه متشکل از تانک، راکت‌انداز، خودروهای نظامی و مخازن سوخت است که در مجاورت شهرک “عین عیسی” مستقر می‌شود.در تحولی دیگر، ارتش سوریه یک دوربین مداربسته حرارتی متعلق به گروه تروریستی “جبهه النصره” را هدف قرار داد که برای نظارت بر تحرکات نیروهای ارتش و متحدانش و حمله به آنها در جبهه “اورم الکبری” در غرب حلب استفاده می‌شد.

الکوثرفارسی:  نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی، نخست وزیر فعلی این رژیم را به تسلیم شدن در برابر حزب‌الله و واگذاری میدان گازی کاریش به لبنان متهم کرد.بنیامین نتانیاهودر فیلم ویدئویی که در صفحه توییتری خود منتشر کرد، گفت: شهروندان اسرائیلی، من صحبت بسیار ناراحت کننده با شما دارم، لاپید در مقابل تهدیدات نصرالله کاملاً عقب نشینی کرده است. وی ادامه داد: با کمک شما، در اول نوامبر، لیکود به رهبری من، دولت ضعیف و خطرناک لاپید را با یک دولت راستگرای پایدار برای چهار سال آینده جایگزین خواهد کرد. دولتی که امنیت و عزت ملی را به اسرائیل باز می‌گرداند.

خبرگزاری مهر :  منابع فلسطینی از تشدید جنگ داخلی بر سر جانشینی رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین خبر دادند.بر اساس این گزارش، منابع آگاه فلسطینی از ربوده شدن مدیر دفتر توفیق الطیراوی، از اعضای کمیته مرکزی جنبش فتح در پی اختلافات شدید در تشکیلات خودگردان فلسطین توسط یک گروه ناشناس خبر دادند.این منابع افزودند: این گروه ناشناس، عصر دوشنبه گذشته، در چارچوب اختلافات میان جناحهای مختلف تشکیلات خودگردان فلسطین اقدام به ربودن مدیر دفتر توفیق الطیراوی نمودند. این منابع تاکید کردند که اخیرا به دلیل وضعیت جسمانی محمود عباس جنگ بر سر جانشینی او تشدید شده است.

ایران پرس: مقامات صهیونیستی کمپین جدیدی برای مصادره اموالی را آغاز کرد که تشکیلات خودگردان فلسطین از طریق بانک‌های صهیونیستی به خانواده‌ها و شهدای فلسطینی پرداخت کرد. روزنامه یسرائیل هیوم نوشت، بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی دستوری را امضا کرد که بر اساس آن یکسری بانک‌ها در اراضی اشغالی ملزم به مسدود کردن وجوه و تخصیصات پرداخت شده توسط تشکیلات خودگردان فلسطین به خانواده‌های اسیران و شهدا شدند. بر اساس این گزارش، مبلغی که دستور مسدود کردن آن صادر شده حدود ۱۰ میلیون شِکِل است که قرار بود تشکیلات خودگردان فلسطین از طریق بانک‌های صهیونیستی به حدود ۸۶ خانواده شهید و اسیر فلسطینی پرداخت کند.یسرائیل هیوم مدعی شد که گانتس دستور مصادره این وجوه را به عنوان بخشی از طرح مبارزه با “تروریسم” امضا کرده است.

تی.آر.تی ترکیه: شهرک‌نشینان یهودی اسرائیلی در کرانه باختری اشغالی یک گروه شبه‌نظامی مسلح به نام “گاردهای مدنی” تشکیل دادند.براساس گزارش سازمان پخش عمومی اسرائیل (KAN)، شهرک نشینان یهودی از 19 سپتامبر گشت‌زنی شبانه در قصبه هووارا در نابلس در جنوب کرانه باختری را آغاز کردند. کوبی زایات یکی از شهرک‌نشینان یهودی در گفت‌وگو با سازمان پخش عمومی اسرائیل، ادعا کرد که برای حمایت از ارتش اسرائیل در ایمنی جاده‌ها به گشت‌زنی می‌پردازند.اکثر یهودیان افراطی مسلح از شهرک‌های غیرقانونی در منطقه، گاهگداری به خودروها و مغازه‌های فلسطینی حمله می‌کنند.

خبرگزاری صدا و سیما: آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در سخنرانی خود در هفتاد و هفتمین دوره نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل متحی در نیویورک گفت: جهان امروز ما با مشکل عمیقی مواجه است. آنتونیو گوترش گفت: اگر بازار کود‌های شیمیایی باثبات نشود، تامین غذا در جهان به یک مشکل عمومی در سال آینده تبدیل خواهد شد. باید برای عبور از بحران غلات و کود‌های شیمیایی تلاش کنیم.گوترش افزود: زمستانی از نارضایتی جهانی در سایه ادامه بحران گرانی معیشت و فروپاشی اعتماد و افزایش نابرابری‌ها به چشم می‌خورد. در صورتی که تدابیر فوری اتخاذ نشود، کمبود کود شیمیایی به سرعت به بحران غذایی در جهان تبدیل خواهد شد

آناتولی  ترکیه: وزارت دفاع ملی ترکیه اعلام کرد که 8 کشتی دیگر حامل غلات اوکراین صبح امروز از بنادر این کشور خارج شده‌اند.گفتنی است ترکیه، اوکراین، روسیه و سازمان ملل با میانجیگری رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور کشور در 22 جولای امسال در استانبول سند مربوط به «انتقال امن غلات و مواد غذایی از بنادر اوکراین» را امضا کردند.تاکنون ده‌ها کشتی حامل غلات اوکراین با عبور از تنگه‌های ترکیه راهی بازارهای جهانی شده‌اند.

رادیو چین: چین روز چهارشنبه یک ماهواره جدید از مرکز پرتاب ماهواره جیوچوآن در صحرای گُبی در شمال غربی این کشور به مدار زمین ارسال کرد.ماهواره یون های-1 03 در ساعت 7:15 صبح به وقت پکن با یک موشک حامل لانگ مارچ -2دی به فضا پرتاب شد.این ماهواره عمدتاً برای شناسایی محیط‌های جوی، دریایی و فضایی، پیشگیری و کاهش بلایای طبیعی و آزمایش‌های علمی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.این پرتاب 438 امین ماموریت خانواده راکت‌های لانگ مارچ بود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *